Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.97/13-06-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 07-06-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 iunie 2016

  1. Primirea de răspunsuri orale la întrebările adresate membrilor Guvernului și altor conducători ai organelor administrației publice.

     

Ședința a început la ora 17,02.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună ziua, stimați colegi.

Declar deschisă ședința consacrată răspunsurilor orale la întrebări.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall

Domnul secretar de stat Dan Barna, prezent?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ilie Dan Barna (secretar de stat, Ministerul Fondurilor Europene):

Bună ziua.

O să răspund la interpelări venite din partea doamnei deputat Ana Birchall, referitoare la declararea județului Vaslui ca zonă defavorizată. Este o întrebare căreia i s-a răspuns și în scris, de la finalul lunii martie, din 28 martie, acum ar fi susținerea orală a acestui răspuns.

Ideea este că din momentul integrării României în Uniunea Europeană, noțiunea de zonă defavorizată nu mai este o noțiune activă juridic în România, astfel încât nu putem, din această perspectivă, a declarării unei regiuni sărace ca zonă defavorizată, să se mai poată interveni în direcția aceasta, cu excepția unui act, să spunem, inițiat de la nivelul Guvernului.

Referitor însă la fondul problemei, legat de sărăcia accentuată din județul Vaslui - lucru confirmat și cunoscut de altfel -, ceea ce pot să vă spun este că în prezent a fost lansat de către Ministerul Fondurilor Europene, în data de 16 mai, primul apel de acțiune integrată la nivelul comunităților marginalizate, județul Vaslui fiind foarte eligibil în această direcție, intervenții prevăzute de Operațiunile 4-1 și 4-2 care se adresează exact acelui tip de problematică invocat de doamna deputat în interpelarea adresată ministerului nostru. Pot fi, practic, realizate proiecte cu bugete de până în 6 milioane de euro, de către autoritățile locale, prin care - și asta este prima dată când se întâmplă în România - pot fi abordate proiecte integrate, respectiv ocupare, componentă socială, componentă educațională și componentă de asistență, toate împreună fiind cumva, considerăm noi, o premisă bună pentru reducerea gradului de sărăcie extremă în care se află județul Vaslui în acest moment.

Răspunsul a fost depus și în scris.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Steluța-Gustica Cătăniciu

Domnule Moțiu, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Aurel Moțiu (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Pentru răspunsul solicitat de doamna deputat, am apelat la Consiliul Superior al Magistraturii, care, prin adresa înregistrată la 18 mai 2016, a răspuns punctual la toate cele 4 puncte din întrebare.

La punctul 1 s-a arătat că s-a dispus sancționarea a 3 magistrați, pentru încălcarea prevederilor legale referitor la incompatibilități și interdicții privind judecătorii și procurorii, începând cu data de 8 august 2012, când s-a înființat la Consiliul Superior al Magistraturii Biroul Grefa Secțiilor, iar până la acea dată, aceste date erau deținute de Inspecția Judiciară și până în acel moment au fost sancționați 14 magistrați, 6 judecători și 8 procurori.

La punctul 2, potrivit dispozițiilor art. 26 lit. e) din Legea nr. 176/2010, Agenția Națională de Integritate comunică raportul de evaluare Consiliului Superior al Magistraturii, care aplică sancțiunea disciplinară. Ca atare, Agenția nu are competență legală să solicite Consiliului Superior al Magistraturii aplicarea unei anumite sancțiuni disciplinare, ci doar transmite acest raport de evaluare.

În urma transmiterii acestui raport, Consiliul Superior al Magistraturii sesizează Inspecția Judiciară, iar după aceea se declanșează procedura disciplinară reglementată de Legea nr. 317/2004.

Ca atare, secțiile Consiliului în materie disciplinară nu pot fi sesizate în mod direct, în baza raportului de evaluare întocmit de Agenția Națională de Integritate, ci numai de către titularii acțiunii disciplinare expres indicați în lege.

Referitor la punctul 3, iarăși datele sunt pe două paliere, respectiv din 8 august 2012 și până în prezent, Consiliul Superior al Magistraturii nu a aplicat nicio sancțiune disciplinară magistraților, ca urmare a rămânerii definitive a raportului de evaluare întocmit de Agenția Națională de Integritate. Au fost identificate 3 cauze în care Secția pentru Judecători a aplicat sancțiuni disciplinare în baza art. 99 lit. b) din Legea nr. 303/2004. Într-o cauză, sesizarea inspecției s-a realizat din oficiu, înainte ca raportul de evaluare al ANI să rămână definitiv, iar în celelalte două cauze nu au existat rapoarte de evaluare întocmite de ANI.

Pentru perioada anterioară datei de 8 august 2012, Inspecția Judiciară a comunicat faptul că sancțiunile aplicate de Consiliul Superior al Magistraturii au constat în diminuarea indemnizației de încadrare lunare brute cu 15% pe o perioadă de o lună, diminuarea indemnizației de încadrare lunare brute cu 15% pe o perioadă de 3 luni, diminuarea indemnizației de încadrare lunare brute cu 10% pe o perioadă de 3 luni, excludere din magistratură, avertisment și mutarea disciplinară pe o perioadă de 3 luni la o altă unitate de Parchet.

În ceea ce privește punctul 4 al întrebării, la fel, pentru perioada din 8 august 2012 și până în prezent, s-a constatat prescrisă fapta unui judecător, constând în încălcarea regimului conflictelor de interese și incompatibilităților, întrucât până la data sesizării secției, de la data săvârșirii faptei, a trecut mai mult de un an, și la perioada din 2007 și până în 2012, când datele erau ținute de Inspecția Judiciară, au existat două cauze privind magistrații în care s-a constatat prescripția răspunderii magistratului pentru fapte constând în încălcarea acestui regim al incompatibilităților și conflictelor de interese.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Cătăniciu, aveți un minut, dacă doriți să...

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Da.

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

N-ar strica să fiți și dumneavoastră puțin atent la... sau să fi fost puțin atent, în calitate de parlamentar, la ceea ce CSM, prin reprezentantul Ministerului Justiției a răspuns întrebării mele, pentru că într-un stat de drept, dacă se întâmplă la CSM ceea ce se întâmplă - și cred că acolo se întâmplă legal -, înseamnă că la noi, în Parlament, vizavi de deciziile pe care Parlamentul le ia față de parlamentari, în urma rămânerii definitive și irevocabile a unui raport al ANI, prin care se constată o incompatibilitate sau un conflict de interese, modul în care operează Parlamentul întrunește elementele constitutive ale infracțiunii de abuz în serviciu pentru cel care ia deciziile așa cum sunt luate la noi în Parlament.

Și aș vrea să-l întreb pe domnul secretar de stat dacă Agenția Națională de Integritate nu are competențe în a solicita anumite sancțiuni pentru magistrați, indiferent că sunt judecători sau procurori, de ce ar avea competențele să solicite sancțiuni pentru parlamentarii României? Și de ce CSM-ul are competență de a face presiuni pe Parlamentul României, pentru a înceta mandate atunci când nu este cazul, dacă CSM-ul consideră că Agenția nu poate să solicite CSM-ului încetarea sau excluderea unui magistrat care a încălcat regimul incompatibilităților și conflictelor de interese?

Și aș vrea să vă întreb, domnule secretar de stat, dacă intervine prescripția prevăzută de art. 26 alin. (3) din Legea nr. 176/2010 pentru magistrați, de ce acest termen de prescripție nu se aplică și parlamentarilor, dacă tot suntem într-un stat de drept? Pentru că în cazul magistraților, în baza acestui termen de prescripție prevăzut de art. 26 alin. (3), magistratul respectiv nu mai poate face obiectul acțiunii disciplinare și nu se mai aplică dispozițiile art. 25 alin. (2), deci acea interdicție de 3 ani nu se aplică magistraților.

Aș vrea să-mi răspundeți dacă - eu spun că este perfect legal ceea ce se întâmplă în cazul dumneavoastră -, dacă și în cazul parlamentarilor este normal să se aplice același regim.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Un minut, domnule...

Nu? Nu mai doriți să interveniți.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall

Doamna Birchall, la răspunsul dinainte, un minut.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Vă mulțumesc pentru răspunsul dumneavoastră, domnule secretar de stat, care vă mărturisesc că este în linia celor primite în ultima perioadă de la acest Guvern și de la Ministerul de Finanțe.

Vreau să vă mai aduc aminte, încă o dată, că am adresat această întrebare despre Vaslui, zonă defavorizată, celor 3 instituții, tocmai pentru că am vrut ca eforturile oamenilor dintr-o zonă mai puțin dezvoltată a României să nu rămână fără ecou.

Semnalele primite de la mediul de afaceri, de la micii întreprinzători, de la fermieri și de la alți oameni angrenați în agricultură sunt tot mai sumbre și mai lipsite de speranță.

Din păcate, răspunsurile primite de la reprezentanții Guvernului României, inclusiv răspunsul primit de la dumneavoastră, în această seară, nu adresează adevăratele probleme. Aud aceleași justificări generale fără viziune, precum și o neasumare de politici la nivel național, pentru ca anumite zone din România să aibă o șansă reală de dezvoltare, așa cum ați promis.

Vă aduc aminte că la învestire ați promis că veți dezvolta politici publice, pentru a reduce decalajele dintre anumite zone ale României și dintre anumite zone ale României și alte zone din Uniunea Europeană.

Până în acest moment, deși au trecut atât de multe luni, dumneavoastră nu faceți altceva decât să vă încurcați în răspunsuri, să veniți cu justificări care nu au acoperire în faptele reale ale guvernării dumneavoastră, ci sunt pur și simplu doar justificări ale unei lipse de viziune pe care eu o văd inclusiv la Ministerul Fondurilor Europene.

Vă aduc aminte că și eu cunosc legislația europeană citată de dumneavoastră în acest răspuns și cred că nu se cădea să faceți referire la legislația europeană decât în sensul de a găsi și în legislația europeană, așa cum ați promis, de altfel, acele oportunități pentru ca o zonă precum Vasluiul să poată să aibă șansa la dezvoltare.

Eu vă rog foarte mult să reveniți cu un răspuns profesionist și ceea ce aștept eu de la dumneavoastră este o viziune mai țintită și măsuri concrete, aplicabile pentru o zonă precum Vasluiul, care fără politici de investiții masive, coroborate cu scutiri fiscale, de exemplu, nu poate să se dezvolte și va continua să fie condamnată la sărăcie și subdezvoltare, de acest Guvern al dumneavoastră.

Așa că, domnule secretar de stat, voi continua să cer actualului Guvern să vină în fața Parlamentului, să vină în fața Vasluiului cu măsuri concrete, și nu cu scuze care sunt din ce în ce mai...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, doamnă deputat...

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

... lipsite de coerență.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ghizdeanu, pentru domnul deputat Florin Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Ghizdeanu (președintele Comisiei Naționale de Prognoză):

Mulțumesc.

Întrebările domnului deputat Gheorghe Florin au ca subiect principal deficitul, problemele relaxării fiscale și devansarea reducerii accizei la motorină. Răspunsul este în scris, a fost transmis, dacă nu a ajuns, avem o copie.

Și aș dori, dacă se poate, pentru că sunt foarte multe cifre și nu se supără domnul deputat că i-l dau în scris, să reduc un pic expunerea legată de cifre, pe care colegii chiar din Departamentul de buget le-au evidențiat.

În primul rând, legat de noul Cod fiscal, reintrodus, după cum se știe, cu 1 ianuarie, efectele de prima rundă au fost de aproximativ, estimate la acel moment, 7,5 miliarde, și efectele de runda a doua cu impactul pe creștere economică de 0,7 și impact evident de aici pe deficit, astfel încât, pentru 2016, conform Legii bugetului, deficitul bugetar asumat este sub 3%, 2,9 pentru 2016, foarte aproape de unități de sută, dar, evident, sub limita prevăzută de procedura de deficit excesiv.

De asemenea, pentru 2017 este aceeași situație, pentru că sunt măsuri care au efect și în 2017. Nu există, la acest moment, diferențe între evaluările noastre și evaluările experților FMI, pentru 2016, chiar conform ultimei opinii date prin Programul de convergență este identic chiar, 2,9 noi și 2,8 Comisia Europeană, apare o mică diferență, redusă foarte mult de la data scrisorii, acum doar de la 2,9 la 3,2, cu posibilități ulterioare. Nu este scrisoare, dar trebuie să menționez că, totuși, pe primele patru luni există excedent bugetar, mic, dar există, ceea ce este o premisă, pentru că aveam deficit bugetar.

Referitor la celelalte întrebări, menționez că la momentul promovării Proiectului de Lege privind Codul fiscal, respins, scăderea nivelului accizei pentru motorină era prevăzută a fi aplicabilă începând cu 1 ianuarie 2016.

În urma dezbaterilor din cadrul comisiilor de specialitate ale Parlamentului, s-a stabilit ca reducerea accizei la motorină să fie aplicabilă începând cu data de 1 ianuarie 2017.

Totodată, referitor la posibilitatea devansării datei de la care să se aplice nivelul scăzut, precizăm că Ministerul Finanțelor Publice nu are în vedere, la această dată, implementarea unei astfel de măsuri, adică o devansare a datei pentru accizele pentru motorină, așa cum nu are, și nu este în scrisoare, este doar o adăugire, nici vreo eventuală măsură... măsura de relaxare de reducere a TVA-ului cu un punct de la 1 ianuarie 2017 să nu se aplice. Principiul este corect. Dacă Parlamentul a aprobat acest nou Cod fiscal, și respectul față de acest Cod fiscal să rămână.

De asemenea, având în vedere că prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016, considerăm că trebuie să se respecte principiul predictibilității impunerii, astfel încât prezentul Cod fiscal să asigure stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii. Acest principiu vine în sprijinul mediului de afaceri.

În ce privește veniturile, potrivit recomandărilor Comisiei Europene, este important să se asigure regimuri fiscale eficiente și favorabile de creștere și, de asemenea, importantă este prevenirea unor derapaje bugetare și vor trebui găsite instrumentele cele mai potrivite de atenuare a unor eventuale derapaje bugetare, în condițiile în care nivelul cheltuielilor nu poate fi redus din cauza presiunilor sociale economice și politice.

Ministerul Finanțelor Publice adresează mulțumiri pentru această întrebare și, în măsura în care sunt nemulțumiri, evident că stăm la dispoziție pentru detalii ulterioare.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul deputat Florin Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat, pentru răspuns.

Legat de reducerea accizei la motorină începând cu 1 ianuarie 2017, aș vrea să știți și cred că știți și dumneavoastră, faptul că firmele din România așteaptă acest lucru și își doresc ca și România să reducă această acciză la motorină, la fel cum s-a întâmplat și în statele vecine, membre ale Uniunii Europene.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Tot pentru dumneavoastră, domnul Andrei Kiraly, domnul secretar de stat Andrei Kiraly. Vă rog.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Kiraly András György (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice):

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Stimate domnule deputat, urmare întrebării formulate de Domnia Voastră, înaintată Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, vă comunicăm următorul răspuns.

Competițiile școlare și extrașcolare din sistemul educațional românesc se organizează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului nr.3035/2012 privind aprobarea Metodologiei - Cadru de organizare și desfășurare a competițiilor școlare și a Regulamentului de organizare a activităților cuprinse în calendarul activităților educative școlare și extrașcolare.

Conform prevederilor art. 3 și art. 5 ale metodologiei-cadru, competițiile școlare au ca obiectiv general stimularea elevilor cu performanțe școlare înalte sau care au interes și aptitudini deosebite în domeniul științific, tehnico-aplicativ, cultural-artistic, civic și în cel sportiv.

Totodată, competițiile școlare promovează valorile culturale și etice fundamentale, spiritul de fairplay, competitivitate și comunicare interpersonală.

Olimpiadele școlare sunt considerate competiții școlare de excelență, adresându-se elevilor cu aptitudini și performanțe înalte în domeniul matematicii și al științelor, al limbii și al literaturii române și al limbilor moderne, al limbilor materne, al disciplinelor socioumane, al calificărilor profesionale și artelor și sportului.

Metodologia-cadru este completată cu regulamentele specifice ale fiecărei competiții școlare naționale.

La finalul fiecărei competiții, comisia de organizare realizează un raport care este înaintat inspectorului de specialitate din cadrul ministerului nostru. Aceste rapoarte se centralizează la nivelul ministerului și pot genera modificări ale metodologiei-cadru, dacă există recomandări în acest sens.

Metodologia-cadru prevede la art.14 alin.(1) și responsabilitatea organizării acestor competiții, în funcție de etapă, după cum urmează: responsabilitatea organizării și desfășurării competițiilor naționale, în funcție de etapa de desfășurare, revine unităților de învățământ preuniversitar pentru etapa școlară, inspectoratelor școlare pentru etapa locală, la nivel comună, oraș, sector, pentru etapa județeană, respectiv etapa interjudețeană sau regională; și Direcției generale educație și învățare pe tot parcursul vieții și, după caz, Direcției generale învățământ în limbile minorităților din minister, pentru etapa națională, respectiv etapa internațională.

Referitor la recunoașterea și recompensarea materială a cadrelor didactice care se dedică pregătirii elevilor premiați la olimpiadele internaționale, ministrul educației emite, în fiecare an, în baza Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și a Hotărârii Guvernului nr.369/1994 privind organizarea și desfășurarea manifestărilor științifice studențești, concursurilor pe obiecte de învățământ, de meserii, cultural-artistice, tehnico-științifice și campionatelor și concursurilor sportive școlare naționale și internaționale, cu modificările și completările ulterioare, un ordin privind premiile acordate de către Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice elevilor, profesorilor și unităților școlare care au primit distincții la olimpiadele și concursurile școlare internaționale desfășurate în anul școlar respectiv.

Acest ordin cuprinde lista tuturor elevilor care au avut rezultate excepționale la olimpiadele internaționale, precum și locul și data de desfășurare a evenimentului de premiere.

Atât elevii, cât și cadrele didactice care i-au pregătit sunt recunoscuți și recompensați, inclusiv material, în cadrul unui eveniment oficial de premiere.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Lucia-Ana Varga

Domnul Tudorel Andrei.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Tudorel Andrei (președintele Institutului Național de Statistică):

Doamnelor și domnilor deputați, bună seara.

Trei întrebări din partea doamnei deputat Lucia-Ana Varga. Sunt trei întrebări din zona învățământului, mai precis din zona abandonului școlar.

Prima întrebare se referă la numărul de elevi care au abandonat școala în perioada 2010-2015.

Institutul Național de Statistică calculează, pe baza unei cercetări exhaustive, acest indicator statistic, este un indicator calculat la nivelul învățământului primar, gimnazial, pe cele două componente separate, învățământ primar, învățământ gimnazial, pentru învățământul liceal și profesional și pentru învățământul postliceal și de maiștri.

Am transmis aceste date. Dacă este nevoie, pot face o serie de comentarii pe baza acestor date. Pornind de la datele primare, se calculează o rată a abandonului școlar pe categoriile de învățământ pe care le-am precizat.

Mai sunt alte două întrebări referitoare la numărul de copii care au un părinte sau ambii părinți plecați în străinătate.

Institutul Național de Statistică, conform programului statistic național, nu culege aceste date. Mai mult, există o hotărâre de Guvern care stabilește în sarcina altei instituții să culeagă aceste date în ultimul trimestru al fiecărui an.

Dacă sunt întrebări, vă stau la dispoziție.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, doamnă Varga.

 
Video in format Flash/IOS  

Doamna Lucia-Ana Varga:

Mulțumesc domnului președinte pentru răspunsul primit.

Merită o analiză serioasă pe care noi, toți, trebuie să o facem și voi avea o discuție inclusiv cu domnul ministru al educației, pentru a găsi soluții de reducere a abandonului școlar în România, pentru a găsi soluții de a oferi măcar programul școală după școală, inclusiv cu masa caldă pentru copiii ai căror părinți sunt plecați în străinătate, astfel încât, sub supraveghere, să fie îndrumați să-și facă temele și să aibă acces la condiții... Sigur, nu poate suplini dascălul calitatea de părinte, dar poate îmbunătăți performanța acestor copii ai căror părinți sunt plecați în străinătate.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Tot domnul... aveți două, domnule Tudorel Andrei? Tot pentru doamna Varga? Este aceeași? Da. Bine, mulțumesc.

Doamnă Varga, mai aveți completări? Nu.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 18 ianuarie 2020, 19:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro