Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of June 28, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.116/06-07-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-11-2019
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 28-06-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of June 28, 2016

13. Dezbaterea Proiectului de Lege privind siguranța operațiunilor petroliere offshore (PL-x 207/2016) (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 207/2016

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

12. Proiectul de Lege privind siguranța operațiunilor petroliere offshore, PL-x 207.

Îl invit pe domnul...

Din partea inițiatorilor dacă dorește cineva? Nu.

Atunci, îl rog pe domnul Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii, să prezinte raport comun, Comisia pentru industrii și Comisia pentru mediu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Este al doilea act normativ extrem de important pe care îl avem astăzi în dezbatere pe ordinea de zi, este vorba despre o transpunere de directivă care, din păcate... pentru care România este în infringement. Sperăm ca, odată adoptată astăzi, să ieșim din această situație.

Comisiile care au fost sesizate pentru dezbatere în fond cu proiectul de lege menționat au fost Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru mediu.

Aș vrea să informez plenul că atât Consiliul Legislativ, Comisia juridică, de disciplină și imunități, Comisia pentru afaceri europene, cu toții au avizat favorabil proiectul de lege.

De asemenea, Senatul a adoptat acest proiect de lege.

Guvernul susține adoptarea propunerii legislative.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea cerințelor minime necesare pentru prevenirea eventualelor accidente majore și de limitare a consecințelor unor astfel de accidente ce vizează operațiunile petroliere din zona de responsabilitate a României la Marea Neagră, urmărind transpunerea Directivei nr. 20/2013 a Parlamentului European și a Consiliului din 12 iunie 2013 privind siguranța operațiunilor petroliere și gaziere offshore și de modificare a Directivei 35 a Comisiei Europene, al cărei termen general de transpunere a fost 19 iulie 2015, deci încă de anul trecut.

Prin același proiect se modifică și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2007 care se adresează obligațiilor de mediu, cu referire la prevenirea și repararea prejudiciului asupra mediului, ordonanță care a fost aprobată prin Legea nr. 19/2008, cu modificări și completări ulterioare.

Stimați colegi,

Comisiile au dezbătut proiectul de lege în ședințe separate, apoi într-o ședință comună.

La amendamente și propuneri făcute ulterior de către parlamentari și de către Guvern, la dezbateri au participat atât secretarii de stat ai ministerelor direct implicate, cât și reprezentanții Agenției Naționale de Resurse Minerale.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiilor reunite au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului aprobarea propunerii legislative, cu amendamente admise.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Dezbateri generale?

Domnule Mironescu, vă rog, Grupul PNL. Sunteți și coinițiator, vă rog, aveți cuvântul, 3 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Răzvan Horia Mironescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

PL-x 207/2016 privind siguranța operațiunilor offshore stabilește în fapt un cadru legislativ integrat în domeniul siguranței operațiunilor petroliere din offshore, coordonat cu celelalte prevederi legislative în vigoare din domenii variate, care au implicații, cum ar fi: protecția muncii, securitatea exploatării și prevenirea accidentelor și, bineînțeles, protecția mediului.

Principala prevedere a legii este legată de înființarea unei autorități competente, în subordinea Secretariatului General al Guvernului, condusă de un președinte, un vicepreședinte și un consiliu director, care va exercita toate funcțiile referitoare la dezvoltarea economică a exploatării petroliere din offshore, a resurselor din offshore, autorizarea operațiunilor petroliere, precum și gestionarea veniturilor din aceste operațiuni.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal susține prezentul proiect de lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Iancu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Iancu:

20 de secunde, pentru început, după care dezvoltăm în 5-7 minute subiectul. De ce, stimați colegi?

Actul normativ, așa cum vă spuneam, trebuia adoptat încă de anul trecut. Este pentru prima dată când în Marea Neagră avem o legislație care se adresează securității și siguranței în desfășurarea activităților offshore, în special cele legate de exploatările de petrol și gaze.

Așa cum bine știți, subiectul Marea Neagră a devenit un subiect de politică, de geopolitică, de geostrategie, care vizează în special siguranța în exploatare, dar vizează, de asemenea, și siguranța coridoarelor de transport marfă, dar și a coridoarelor de transport produse petroliere și gaziere.

În condițiile date, legea aceasta oferă un cadru specific care nu se adresează doar exploatărilor de materie primă, resursă energetică convențională.

Așa cum bine știți, subiectul a devenit atât de sensibil odată ce Rusia a anexat Crimeea. Din acel moment, Marea Neagră a devenit mai degrabă un obiectiv militar decât un obiectiv economic, iar pentru noi este vizată în special rezerva, potențialul uriaș pe care Marea Neagră îl are, în ceea ce privește materia primă energetică numită gaz hidrat.

Exploatarea cu o tehnologie matură ar oferi României securitate în aprovizionarea cu materie primă energetică pentru 400 de ani.

Vă dați seama cam ce interes este în acest moment ca Marea Neagră să fie sub un control deplin, din punct de vedere militar? Cu atât mai mult cu cât orice incident în zona de exploatare energetică ar putea să pună în pericol real atât activitatea, cât și exploatarea acestor resurse care au un regim absolut special în exploatare, respectiv evitarea contactului cu aerul.

În aceste condiții, prin legea de astăzi noi nu facem altceva decât... în afara faptului că transpunem un cadru legislativ, dar e pentru prima dată când constituim o autoritate națională care are un regim special, care monitorizează și supraveghează procedura pentru fiecare intervenție în mediul marin.

De aceea, vă supunem, stimați colegi, această propunere legislativă și vă solicităm sprijinul în votul de astăzi.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule președinte.

Alte intervenții?

Grupul UDMR, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Antal István:

Desigur, Grupul UDMR susține acest proiect de lege, dar permiteți-mi să fac o paranteză.

Dacă cineva va fi dispus să facă o statistică privind înființarea unor instituții noi... în momentul în care vorbim de ani de zile despre descentralizare, dacă cineva face o statistică, cred că în ultimii 4 ani am înființat așa, anual, vreo 3-4 instituții noi.

Eu aș fi tare mulțumit dacă, de data aceasta, această autoritate ar avea sediul central la Constanța, deci pe malul mării, dacă nu la Constanța, undeva acolo, pentru că vorbim efectiv despre un punct strategic deosebit de important, așa cum a explicat domnul președinte, dar atât am avut de adăugat: să și facem acest pas, să descentralizăm și să punem efectiv autoritatea sau instituția acolo unde activitatea efectiv este desfășurată, și nu să facem sediul central în București... încă o autoritate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Nu mai sunt alte intervenții.

Sunt 110 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu. Adoptat.

De la 1 până la 10 dacă sunt observații? Nu.

De la 11 până la 50 dacă sunt observații? Nu.

De la 51 până la 100 dacă sunt observații? Nu.

De la 101 la 110 dacă sunt observații? Nu.

Mulțumesc.

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 14 november 2019, 2:46
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro