Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/13-09-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 06-09-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 septembrie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

     

Ședința a început la ora 8,26.

Lucrările au fost conduse în prima parte de domnul deputat Florin Iordache, președintele Camerei Deputaților. În a doua parte a ședinței, domnul deputat Florin Iordache, președintele Camerei Deputaților, a fost asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Bună dimineața, stimați colegi.

Declar deschisă ședința consacrată declarațiilor politice de astăzi, 6 septembrie.

 
Video in format Flash/IOS Sanda-Maria Ardeleanu - declarație politică intitulată Din nou în atenție depolitizarea școlii;

Pentru început o invit pe doamna deputat Sanda-Maria Ardeleanu, Grupul PNL.

Se pregătește domnul Florin Tătaru, Grupul PSD.

Aveți trei minute, doamna deputat.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Sanda-Maria Ardeleanu:

Bună dimineața!

Mulțumesc, domnule președinte.

Mi-am intitulat declarația politică de astăzi "Din nou în atenție depolitizarea școlii".

Am fost și am rămas un susținător al ideii de depolitizare a învățământului românesc. Este unul dintre subiectele care au apărut periodic și constant în luările mele de poziție ca deputat, membru în Comisia pentru învățământ a Camerei Deputaților, începând cu 2008. Am avut speranțe mari atunci când am lucrat, alături de colegi, la Legea educației naționale nr.1. Eram chiar vehementă pe această temă, ani de-a rândul, în dorința de a impune aplicarea unuia dintre principiile fundamentale care au stat la baza Legii educației naționale astăzi în vigoare. În 2012, la audierea noului ministru, am formulat explicit această întrebare: "Cum veți acționa, dacă veți susține, pentru depolitizarea școlii românești?" Răspunsul formulat a fost aproape o promisiune.

De fiecare dată, miniștrii educației, pe rând, unul câte unul, și-au luat, conștiincios, angajamentul că vor face totul pentru depolitizare. Salutam pe blogul meu, în urmă cu câteva săptămâni, inițiativa actualului ministru, profesorul-rector Mircea Dumitru, care, propunându-și să facă din depolitizarea școlii o prioritate, a anunțat organizarea concursului pentru ocuparea funcțiilor de directori din unitățile de învățământ preuniversitar. Tot atunci, îmi exprimam sprijinul necondiționat pentru demersul ministrului educației, anunțându-l că îi voi sesiza situații concrete de politizare a școlii care vor ajunge la biroul meu parlamentar.

Astfel încât acum aduc în atenția dumneavoastră, stimați colegi, stimate domnule ministru Mircea Dumitru, stimați membri ai echipei din cadrul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, o serie de aspecte, încă perfectibile, din cadrul metodologiei privind organizarea concursului de ocupare a funcției de director din unitățile de învățământ preuniversitar: posibilitatea ca propunerile și validarea candidaților să vină din partea Consiliului Profesoral al unității de învățământ. Astfel, profesorii sunt cei care își aleg directorul, comisia de evaluare urmând doar să verifice competențele de manager ale candidaților; nu putem vorbi de depolitizare în organizarea acestui concurs de vreme ce din comisiile de evaluare fac parte și consilieri locali, membri în consiliile de administrație ale unităților de învățământ, persoane active în cadrul partidelor politice; candidații să fie titulari ai unității de învățământ; crearea a două sesiuni de concurs, astfel încât candidații care nu au promovat examenul național să aibă posibilitatea susținerii unui alt examen până la interviu. În eventualitatea nepromovării examenului, candidații să aibă dreptul de a fi numiți prin detașare în această funcție; în fine, vârsta candidaților să fie cu cel puțin 4 ani mai mică decât vârsta standard de pensionare.

La aceste aspecte, trebuie să adăugăm și altele, generale, dar care vizează direct subiectul politizării școlii și de aceea se impune, urgent, clarificarea situației directorilor de școli și a inspectorilor școlari care dețin și funcția de consilier local/județean. Este, în opinia mea, o situația clară de incompatibilitate. De asemenea, trebuie reglementat și contractul de management al directorului de școală, care ajunge subordonat al primarului, situație care afectează, în foarte multe cazuri, activitatea în școală.

Mai sunt doar câteva zile înainte de începerea anului școlar, iar faptul că politizarea continuă să fie o realitate indubitabilă ne obligă să luăm atitudine. Continui să susțin că valorile și respectarea lor trebuie să se regăsească în primul rând în școală. Continui să visez la ziua în care toate școlile din România vor fi conduse de directori cu har, de dascăli în adevăratul înțeles al cuvântului, cu școală de management dar, în primul rând, cu iubire de oameni, fie ei copii sau educatori, și școală. Si avem atât de mulți în sistem...

Sunt convinsă că majoritatea dintre dumneavoastră, stimați colegi, gândiți ca mine. Noi, parlamentarii, putem fi o a doua "mână dreaptă" pentru colegii din Ministerul Educației pentru a finaliza cu succes această operațiune dificilă, dar care merită orice efort, în primul rând, de conștiință.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin-Cristian Tătaru - declarație politică având titlul Criza transportatorilor, indiferența ASF și falimentarea companiilor românești;

Domnul Florin Tătaru. Se pregătește domnul Virgil Guran.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin-Cristian Tătaru:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea de astăzi se numește "Criza transportatorilor, indiferența ASF și falimentarea companiilor românești".

Suntem, stimați colegi, în fața unei probleme naționale despre care Guvernul Cioloș și ASF refuză să discute sau să o soluționeze. Să vedem datele problemei: 5000 euro = preț RCA/camion/an în 2016; 3600 lei = preț RCA/taxi/an în 2016.

Care sunt costurile normale, costuri care pot fi suportate de transportatori și garantează totodată și profit pentru companiile de asigurări, conform calculelor efectuate în baza raportului întocmit anul acesta pentru perioada anilor 2013-2015 de către compania de consultanță Milliman la cererea ASF? 1.200 euro preț RCA/ camion/ an și 1.300 lei preț RCA/taxi/an.

Diferența este mai mult decât substanțială și va duce firmele românești de transport în faliment! Acesta este interesul nostru? Mă îndoiesc că falimentarea companiilor de transport va aduce vreun beneficiu României.

Dragi colegi,

Nu putem ignora criza transportatorilor. În Maramureș sunt 2916 licențe de transport mărfuri generale și 558 licențe transport persoane. Vorbim deci de foarte multe firme de transport și foarte multe locuri de muncă care asigură familiilor o pâine bună, locuri de muncă create de aceste companii. Sunt convins că și în județele pe care le reprezentați în Parlament situația este aceeași. În mod categoric, prețul RCA a atins limite astronomice și trebuie să recunoaștem faptul că ne confruntăm cu o problemă națională. S-a dat startul unui fenomen ce va avea efect de bulgăre: companiile nu își permit să plătească RCA-ul pentru toate mașinile, oamenii își pierd locurile de muncă, vor pleca să lucreze în străinătate, familiile se destabilizează, companiile românești se închid, intră pe piață companiile străine... și? Oare acesta este scopul? Oare atunci se va putea realiza scăderea prețurilor?

Am impresia că se dorește falimentarea companiilor de transport românești. Nu am văzut nici măcar o reacție publică a reprezentanților ASF cu privire la aceste prețuri care falimentează, repet, capitalul autohton și consider cel puțin îngrijorător acest lucru. Atrag atenția asupra faptului că ASF este o instituție publică a statului și trebuie să lucreze pentru cetățenii români.

În acest moment, pentru același tip de vehicul comercial, încadrat în aceeași clasă de bonus/malus, asigurătorii practică tarife cu diferențe de până la 300%, situație față de care atât ASF, dar și Consiliul Concurenței trebuie să prezinte public o poziție oficială. Solicit ca reprezentanții ASF să întreprindă toate demersurile necesare pentru a găsi o soluție imediată pentru reglementarea tarifelor de bază pentru RCA.

Cred că o soluție legislativă este reglementarea tarifelor de bază pentru RCA direct de către ASF și stabilirea prin reglementare a factorilor care influențează aceste tarife și a modului în care asiguratorii pot adăuga repere nejustificate în calculul actuarial. De asemenea, cred că o dată soluționată situația pe termen scurt, este necesară formarea unui grup de lucru la care să fie invitați și transportatorii și să se ajungă prin consens la soluții europene pentru stabilirea prețului RCA.

Trebuie să ne protejăm capitalul autohton și să sprijinim companiile românești. Haideți să ne unim forțele într-un grup de lucru pentru a reglementa această situație ce tinde să se transforme într-o problemă de siguranță națională. Propun înființarea unei comisii parlamentare temporare care să ajute la soluționarea cât mai rapidă a acestei probleme. Să facem un efort comun pentru binele românilor și al economiei naționale.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - exprimarea unor îngrijorări cu privire la pierderile înregistrate de societățile de stat;

Îl invit pe domnul Virgil Guran.

Se pregătește domnul Vasile-Cătălin Drăgușanu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc, domnule președinte.

În acest mandat am fost foarte preocupat de ce se întâmplă cu societățile de stat. De ce? Pentru că sunt generatoare de pierderi, pentru că acolo există un management total deficitar și pentru că multe societăți particulare sau așa-ziși clienți politici au trăit foarte bine pe lângă aceste societăți.

Ultima statistică pe care am cerut-o ne relevă acest lucru. Sunt 83 de societăți cu capital integral sau majoritar de stat care au pierderi în anul 2015. Pierderea se ridică la aproape un miliard de euro.

Vă dați seama ce înseamnă un miliard de euro. Noi stăm să ne chinuim și ne gândim de unde facem rost să facem un tronson de autostradă Comarnic-Brașov, vorbim de 25 de ani, și bănuiesc c-o să mai vorbim încă 25 de ani despre acest lucru, pentru că incompetența celor care se ocupă de această construcție este foarte mare. Vorbim despre spitale regionale de mult timp și nu se întâmplă nimic. Ei, din acest miliard pierdere, dacă n-ar exista pierdere, deci nu venim să cerem profit, cerem doar atâta: să nu aibă pierderi. Din acest miliard cred că s-ar putea realiza și spitale regionale, s-ar putea începe și autostradă, s-ar putea lucra pentru școli, s-ar putea face multe lucruri.

Cred eu că legea guvernanței corporative care prevede ca cei care nu au performanță în managementul acestor societăți, prevede că acești oameni trebuie să dispară, să nu mai aibă dreptul să vină la examene, așa-zise examene, pentru că știm ce simulacru de examen s-a realizat până acum pentru a obține posturi în aceste societăți.

Deci, credem că această lege va putea să reglementeze și va putea să îndrepte acest lucru. Sper ca în scurt timp aceste societăți să nu mai aibă pierderi, iar unde nu există eficiență și nu există soluții, cred că trebuie să trecem la desființarea lor și înființarea unor entități elastice, viabile, care pot să aducă profit și pot să sprijine cu adevărat dezvoltarea economică a României. Este și responsabilitatea noastră, a Parlamentului, pentru că toate aceste societăți trebuie să fie verificate de către comisii parlamentare, de către Parlament, trebuie prinse inclusiv subvențiile în bugetul național și lucrurile acestea ne privesc și pe noi, așa cum am spus.

Sper ca viitorul Parlament să se aplece mult mai mult asupra acestei probleme și s-o reglementeze, pentru că este extrem de importantă.

Guran Virgil, deputat PNL de Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Vasile-Cătălin Drăgușanu - declarație politică având subiectul Sunt necesare prevederi mai ferme în sectorul imobiliar;

Domnul deputat Vasile-Cătălin Drăgușanu.

Se pregătește domnul Sorin Stragea, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile-Cătălin Drăgușanu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Evenimentele tragice petrecute în Italia, datorate cutremurului de peste 6 grade pe scara Richter, readuc în actualitate o problemă gravă cu care se confruntă și România: dezvoltarea imobiliară fără respectarea cu strictețe a legislației în domeniu, dar și legislația prea laxă pe alocuri.

România este o țară seismică. Numai în ultimii 100 ani, au fost înregistrate peste 40 de cutremure în țara noastră. 10 noiembrie 1940, 4 martie 1977, 30 august 1986, 30 mai 1990 sunt datele de producere a unor cutremure distructive care au lăsat în urmă morți, răniți și distrugeri imense.

Seismologii, pe baza activității seismice măsurate, sunt de părere că România va fi lovită în perioada următoare de un cutremur mare de peste 7 grade pe scara Richter. Că astăzi țara noastră nu este pregătită pentru un astfel de eveniment este clar, însă nimic nu justifică nepăsarea și lipsa de fermitate a autorităților care au atribuții în verificarea modului în care sunt construite și renovate locuințele oamenilor.

Foarte multe autorizații de construcție sunt eliberate fără a respecta decât formal exigențele legale. Se construiește foarte mult și fără autorizație, fără respectarea autorizației de construire, fără efectuarea studiilor necesare asupra terenului de fundare, precum și fără dotarea clădirilor înalte cu senzori pentru detecție seismică. Cei care construiesc fără autorizație cel mult vor primi o amendă și li se pune în vedere să intre în legalitate. Rar se întâmplă ca acele construcții să fi demolate.

Răspunderea nu este doar a constructorului, ci e împărțită cu ceilalți implicați în șantier: dezvoltatorul imobiliar, proiectantul, dirigintele de șantier, dar și autoritățile de control. În caz de se întâmplă ceva rău, în final nimeni nu va răspunde pentru clădirile nesigure si eventualele victime.

În statele care fac din siguranța cetățenilor o prioritate națională, a construi ilegal înseamnă ani de pușcărie. În Chile, de exemplu, țară cu o activitate seismică foarte intensă, cel care răspunde penal de calitatea clădirii este primul proprietar. La noi, dezvoltatorul riscă închisoarea doar dacă se produce vreun eveniment și sunt victime. Noi nu prevenim, ci acționăm după ce dezastrul s-a produs și oamenii își pierd viața. Noi nu putem demola o construcție ilegală, pentru că e nevoie de o decizie a instanței chiar dacă ilegalitățile sunt clare.

La noi, dezvoltatorul imobiliar poate fi și constructor, și proiectant și expert în testarea materialelor puse în operă. Legea îi permite să se verifice singur, să își acorde buletine de analiză a materialelor. Inspecția de Stat în Construcții este blindată de dovezi ale verificărilor din teren. În realitate, de cele mai multe ori, inspectorii nici nu ajung să vadă ce și cum se construiește.

Panoul de afișaj lipsă, cartea construcției inexistentă, muncitorii necalificați și fără echipament de protecție, neasigurarea și nesemnalizarea șantierului, disconfortul excesiv creat proprietăților învecinate, sunt doar câteva elemente trecute de cele mai multe ori cu vederea de autorități.

Se discută despre legislația proastă, incompletă, care permite existența acestor anomalii. Însuși faptul că unui constructor nu i se cere o experiență similară relevantă, atunci când contractează lucrări, este de asemenea un neajuns. Suntem încă la stadiul de recomandări când vine vorba despre siguranța în executarea clădirilor rezidențiale.

Studiile comportamentale ale clădirilor la cutremur nu sunt obligatorii în România. Cu toate că există obligația de a monta în clădirile înalte senzori pentru detecție seismică, nimeni nu controlează acest aspect.

Goana după materiale ieftine, dorința de obținere a unui profit cât mai mare, lipsa de scrupule și moralitate, neglijarea aspectelor aleatorii în detrimentul siguranței și lipsa de supraveghere a autorităților pe parcursul lucrărilor sunt realități ale pieței imobiliare.

Prin urmare, nu este deplasat să spunem că în România domnește haosul imobiliar. Blocurile vechi sunt nesigure, dar nici cele noi nu dovedesc că ar fi mai rezistente în fața unui seism important. În caz de cutremur, vom acționa haotic, vom da vina unii pe alții și vom aștepta ca, prin trecerea timpului, să se uite că statul nu a luat toate măsurile pentru evitarea pierderilor de vieți omenești.

Voi depune un proiect legislativ cu intenția de a mai diminua situațiile aberante din sectorul construcțiilor imobiliare.

Vă mulțumesc.

Cătălin Drășușanu, deputat județul Neamț.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Sorin Constantin Stragea - declarație politică intitulată Educația, o prioritate pentru noi și pentru întreaga societate;

Îl invit pe domnul deputat Sorin Stragea, de la Timișoara, și se pregătește doamna deputat Florica Cherecheș, de la Bihor.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin Constantin Stragea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Educația, o prioritate pentru noi și pentru întreaga societate".

Luni, 12 septembrie, va debuta un nou an școlar și voi avea deosebita plăcere să particip ca de fiecare dată la mai multe ceremonii de deschidere a unor școli din municipiul Lugoj.

Simt nevoia de a fi mai aproape de dascălii care, în condiții vitrege, își fac cu prisosință datoria față de copii și societate. Ei sunt cei care cu multă dăruire ne educă copiii, cei care, în pofida problemelor pe care le are sistemul educațional, încearcă să le depășească și să asigure o educație aleasă elevilor lor. Simt nevoia să fiu mai aproape de copiii noștri, de cei care trebuie să asigure viitorul acestui colț de lume, cei de care trebuie să ne îngrijim cu toții, părinți și dascăli deopotrivă.

E de datoria noastră, dragi colegi, să facem în așa fel încât să asigurăm toate condițiile ca toți copiii din această țară să primească o educație aleasă și demnă.

Incoerența actului de guvernare în domeniul educației nu mai este un secret pentru nimeni. Au suferit din cauza acestuia elevi, părinți și dascăli deopotrivă. Efectele dezastruoase ale politicii educaționale din guvernarea PDL-istă s-au văzut și se văd, din păcate, și astăzi. Trebuie să ne asigurăm că va crește calitatea actului educațional, că dascălii își vor recăpăta demnitatea și-și vor regăsi locul pe care-l merită în societate.

Sper din suflet ca cei mai mulți dintre părinți să fi reușit să asigure copiilor lor cele de trebuință pentru școală, ca aceștia să poată să învețe cu drag, să meargă la școală și să se bucure de cunoaștere.

Trecând cu vederea lista, parcă interminabilă, a problemelor din educație, este totuși o zi festivă. Să ne amintim cu drag de anii devenirii noastre, de dascălii care ne-au marcat existența și ne-au format ca oameni. Să urăm tuturor un an școlar mai bun, cu spor la învățătură, încununat de multe împliniri!

Deputat PSD, Sorin Stragea, Colegiul nr.7 Lugoj, Timiș.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florica Cherecheș - declarație politică intitulată Vrem concursuri adevărate, și nu doar mimate;

Doamna Florica Cherecheș. Se pregătește domnul deputat Valerian Vreme.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Vrem concursuri adevărate, și nu doar mimate".

Am citit cu satisfacție, recent, în presă, declarațiile ministrului educației, domnul Mircea Dumitru, potrivit cărora intenționează să demareze un proces de depolitizare a învățământului românesc și că va trimite Corpul de control în toate județele în care există: "sesizări referitoare la modul în care se petrec numirile prin detașare ale directorilor de școli."

Am apreciat și avertismentul adresat inspectorilor școlari generali conform căruia: "Numirile directorilor trebuie să țină seama exclusiv de competențele și de integritatea persoanelor în cauză". În primul rând, intențiile ministerului sunt nu doar necesare, dar și binevenite, întrucât depolitizarea sistemului educațional înseamnă un pas înainte pentru crearea unui sistem de învățământ performant pe termen lung.

În al doilea rând, sunt binevenite pentru că Guvernul anterior, condus de PSD, a încurajat numirile pe criterii politice sau alte criterii subiective, și nu neapărat de competență, atât ale inspectorilor școlari, cât și ale unor directori de școli. Astfel, în județul Bihor, de unde provin, în ultimii doi-trei ani au fost schimbați foarte mulți directori de școli și licee, iar majoritatea celor numiți în funcții sunt susținuți de PSD, având calitatea de membru sau simpatizant.

Având în vedere faptul că s-a anunțat că în luna octombrie vor fi organizate concursuri pentru ocuparea posturilor de director, i-am adresat domnului ministru, uzând de instrumentul pe care-l avem la dispoziție ca deputați, următoarele întrebări: 1. când va fi publicată metodologia de organizare a concursurilor; 2. cum se vor organiza concursurile și unde se vor desfășura ele, astfel încât să fie corecte, obiective și imparțiale; 3. cine va face parte din comisia de concurs și cum se va elimina factorul subiectiv, mai ales la examinarea orală, având în vedere că în inspectoratele școlare județene, dar și în minister, majoritate angajaților cu funcții de răspundere beneficiază de susținerea PSD; 4. având în vedere că în ultimii doi ani au fost înlocuiți deja mulți directori în județ, aceștia sunt favorizați față de contracandidații lor, având acces la mai multe informații. Cum se va asigura pornirea lor în concurs cu șanse egale având în vedere că pentru întocmirea planului de management și dezvoltare a unității școlare au nevoie de o mulțime de informații pe care le pot obține cu ușurință din interior; 5. se intenționează implicarea comunității locale prin eventuala participare în comisia de concurs, astfel încât să se asigure mai multă obiectivitate și reprezentativitate pentru concurs?

Astăzi, de la această tribună a Parlamentului României doresc să solicit public Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice să țină cont de întrebările mele pentru a asigura un climat corespunzător organizării concursurilor pentru ocuparea posturilor de director, astfel încât criteriul performanței să primeze față de cel al afilierii politice.

Florica Cherecheș, deputat PNL de Oradea.

 
Video in format Flash/IOS Valerian Vreme - declarație politică având titlul: Schimbarea directorilor de școli și licee a bulversat întreg sistemul educațional. Cine răspunde pentru haosul creat?;

Domnul Florin Iordache:

Domnul Valerian Vreme, Grupul UNPR.

Se pregătește domnul Sorin Iacoban, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Valerian Vreme:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

De câteva săptămâni, asistăm la un adevărat haos în sistemul educațional din România, haos generat de deciziile de schimbare a directorilor de școli și licee. Această situație este cauzată de neaplicarea conformă a Legii învățământului nr.1/2011, care creează nemulțumiri, proteste și derută în rândul elevilor, al părinților și al cadrelor didactice, cu mai puțin de o săptămână înainte de începerea unui nou an școlar.

Schimbarea directorilor de școli, licee și colegii a stârnit reacții negative, cu atât mai mult cu cât nu s-a precizat nicăieri ce culpe sau neîndepliniri manageriale ar avea respectivele cadre didactice. Printre cei care și-au pierdut calitatea de directori sunt oameni apreciați, stimați de corpul profesoral, de părinți și de elevi, oameni care au aflat din presa locală că vor fi înlocuiți. De altfel, mai multe petiții de susținere a acestora au apărut în mediul virtual, iar asociații de părinți, elevii și cadrele didactice din diverse școli și licee au protestat public față de aceste schimbări. Însă fără niciun efect.

Ne aflăm, practic, în fața unei epurări pe criterii politice a managerilor de școli, asistăm la gesturi în forță făcute de inspectori școlari generali cu apartenență politică bine definită. Am să vă dau doar două exemple: în județul Bacău are loc o PSD-izare rapidă a sistemului de învățământ. În județul Brăila, un inspector școlar general, membru al ALDE, și-a numit colegii de partid în posturi de directori de școli. Problema de fond rămâne modul arbitrar în care cadrele didactice ajung să ocupe posturile de directori de instituții de învățământ, cu ignorarea completă a cadrului legal.

Legea educației naționale prevede clar că astfel de posturi se ocupă în urma unor concursuri, ceea ce ar da posibilitatea aplicării pe termen mediu a unui proiect managerial, implementarea unei viziuni și o coerență în decizii, care să aibă ca unic scop creșterea calității actului educațional. Schimbările discreționare, lăsate la latitudinea unui inspector general, creează degringoladă, lipsă de coerență și scăderea credibilității.

În ciuda numeroaselor promisiuni de intrare în normalitate, în județul Bacău, spre exemplu, nu s-a mai organizat un concurs de ocupare a unei funcții de director de școală, liceu sau colegiu de opt ani. Numirile s-au făcut cu delegație, la latitudinea factorului politic. Urmarea? În anul 2011, în județul Bacău au fost schimbați 45 de directori de școli, pentru ca, un an mai târziu, 88 de manageri de școli și 30 de adjuncți să fie înlocuiți din nou. Anul școlar 2014 a debutat cu noi conduceri în 50 de școli din județul Bacău. Anul acesta s-a reluat "procedura".

Între timp, astăzi, când mai sunt doar câteva zile până la începerea cursurilor, 120 școli din cele 755 existente în județul Bacău nu au autorizație sanitară de funcționare. În plus, există încă instituții de învățământ cu grupuri sanitare în afara corpurilor de clădire, sunt școli în care nu au fost executate nici măcar lucrări de igienizare. Rezultatul? Mii de copii care nu mai merg cu drag la școală, profesori dezamăgiți și demotivați de condițiile în care trebuie să-și desfășoare activitatea.

Stimați colegi,

Nu am fost niciodată de acord cu numirile pe criterii politice ale directorilor de școli și cred cu tărie că instituțiile de învățământ trebuie conduse de oameni cu viziune, dedicați, cred în promovarea pe criterii de competență, nu pe susținerea politică drept criteriu de bază. Acum câteva zile, am semnalat această situație ministrului educației și sunt în așteptarea unei schimbări de atitudine. Cred că o poziție comună ar putea determina reprezentanții Executivului să organizeze concursurile de directori de instituții de învățământ, așteptate în teritoriu de atâția ani.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Valerian Vreme:

Vă mulțumesc.

Deputat Valerian Vreme, Circumscripția electorală nr.4 Bacău.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Vă reamintesc, aveți câte trei minute, stimați colegi, ca să poată să vorbească toți colegii.

 
Video in format Flash/IOS Sorin-Avram Iacoban - declarație politică intitulată 112 - S.O.S. sportul românesc!;

Îl invit, în continuare, pe domnul deputat de Iași, Sorin Iacoban. Se pregătește domnul deputat Gheorghe Dragomir.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "112 - S.O.S sportul românesc!".

Dragi colegi,

Singurul domeniu în care România mai ținea ștacheta sus la nivel internațional, și anume sportul, s-a scufundat în contraperformanță. Eliminarea timpurie a echipei naționale de fotbal de la Campionatul European, calificările ratate la Olimpiada de la Rio, precum și rezultatele slabe la această competiție supremă la nivel mondial ne fac să tragem un semnal de alarmă: 112. O medalie de aur, o medalie de argint și două medalii de bronz. Acestea sunt semne ale dezastrului național in sport.

Un număr mic de sportivi calificați, cel mai mic din ultimele cicluri olimpice, deși bugetul pus la dispoziție federațiilor naționale a fost cel mai mare și implicit unul generos.

Gimnastica românească a falimentat, deși de-a lungul timpului a fost regina performanței românești în sport, cu un total de 72 de medalii, din care 25 de aur, 21 de argint și 26 de bronz. Din păcate, echipa de gimnastică a României nu s-a calificat la Rio, la 40 de ani de când Nadia Comăneci obținea prima notă de 10 din gimnastica mondială.. Atletismul, în top 5 al performanțelor obținute, cu 35 de medalii, nu a mai obținut nicio medalie la această olimpiadă. Boxul românesc, cu 25 de medalii de-a lungul timpului, a sfârșit lamentabil, calificând un singur sportiv. Caiac-canoe, sportul care a adus de-a lungul timpului 34 de medalii, nu numai că nu a calificat niciun sportiv, dar a fost cutremurat de un scandal murdar de dopaj, toți sportivii calificați fiind excluși de C.I.O. de la Jocurile Olimpice și suspendați. Și ca să se pună capac la această situație dezastruoasă, aflăm, după încheierea olimpiadei, că am mai pierdut o medalie, la haltere, din cauza unui scandal de dopaj, delegația României rămânând doar cu patru medalii câștigate.

Ca să înțelegem dimensiunea dezastrului, țări fără tradiție olimpică au excelat la Rio: Ungaria - 15 medalii, Jamaica - 11 medalii, Noua Zeelandă - 18 medalii, Uzbekistan - 13 medalii și lista mai poate continua.

Se mai poate ieși din această situație? Eu spun că da, dacă preluăm ca exemplu situația Marii Britanii. Marea Britanie, în 1996, a obținut o singură medalie de aur, cu o finanțare de 5 milioane de lire sterline din bani publici. Prim-ministrul de atunci, John Major, a prezentat o serie de acte normative reformatoare, printre care și asigurarea finanțării sporturilor olimpice din veniturile Loteriei Naționale, rezultatele văzându-se imediat: 28 de medalii în 2000, 30 de medalii în 2004, 47 de medalii în 2008, ajungând astfel la Olimpiada de la Rio să obțină locul 2 în clasamentul pe națiuni, cu 67 de medalii obținute.

Rețeta succesului a însemnat o finanțare corespunzătoare și schimbarea ansamblului de legi din domeniul sportului.

Dragi colegi,

Luna august nu a fost o lună de concediu pentru mine. Am lucrat împreună cu stafful meu la o nouă lege a sportului, care a concretizat propunerile din mandatul doamnei Szabo, propunerile doamnei ministru Lipă, propunerile federațiilor naționale, precum și propunerile grupului de lucru de la Comitetul Olimpic și Sportiv Român. În această sesiune parlamentară voi depune această lege pentru care voi cere procedura de urgență, deoarece sportul românesc are nevoie de această urgență.

Sunt schimbări de fond care reprezintă soluții pentru sportul românesc. Am regândit atribuțiile federațiilor naționale în raport cu atribuțiile ministerului de resort; am regândit statutul juridic al cluburilor sportive școlare, insistând pe posibilitatea de finanțare a acestora și a asociațiilor sportive școlare; am mărit numărul orelor de sport din programa școlară și s-a insistat pe selecția timpurie a sportivilor, prin regândirea sistemului de acordare a licențelor de antrenor și instructor sportiv; s-a regândit sistemul de rente viagere; s-a regândit sistemul de finanțare a federațiilor naționale, precum și procedura de recunoaștere a acestor federații; s-au instituit drepturi și obligații suplimentare pentru Federația Sportului Școlar și Universitar; s-a dat posibilitatea finanțării din bani publici pentru salariile sportivilor, antrenorilor și specialiștilor în sport, cu redefinirea noțiunii de specialist în sport; s-au dat noi obligații pentru deținătorii de baze sportive; s-a acordat o atenție specială luptei împotriva dopajului, precum și scutirii de impozite și taxe pentru anumite structuri sportive sau produse sportive.

Sportul românesc are nevoie de această nouă lege, precum și de un pachet de legi care trebuie lucrat în această toamnă în regim de urgență. Și aici mă refer la modificări ale Codului fiscal, ale Legii sponsorizării și ale Legii finanțelor publice locale.

Sunt încredințat, dragi colegi, că acest proiect de lege va fi depus într-o săptămână în Parlament și va fi susținut de toate partidele politice, indiferent de coloratură, deoarece sportul românesc, în acest moment, se află la terapie intensivă și are nevoie de reforme urgente, pentru a nu ajunge la faliment.

Rețineți, sportul românesc a strigat deja după ajutor...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

... - S.O.S. 112, Olimpiada de la Rio!

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Gheorghe Dragomir - declarație politică având titlu Modestia premierului Dacian Cioloș surprinde din nou. Șeful Executivului, călător la clasa economică;

Domnul Gheorghe Dragomir.

Și încă o dată vă rog, stimați colegi, haideți să ne încadrăm în trei minute, pentru că, la un moment dat, o să vă opresc, dacă fiecare declarăm cât vrem.

Domnul Gheorghe Dragomir. Se pregătește domnul Ionuț Vulpescu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Gheorghe Dragomir:

"Modestia premierului Dacian Cioloș surprinde din nou. Șeful Executivului, călător la clasa economică."

În țara unde șeful Senatului se consideră mult prea ocupat și important să stea la coadă, asemenea oamenilor de rând, pentru a-și reînnoi permisul auto, unde în urmă cu câteva luni un polițist își pierdea viața pentru a face loc în trafic coloanei oficiale a unui ministru plagiator, bunul-simț și decența celor care ne conduc, astăzi, sunt flori rare. Ceea ce pe noi ne surprinde, într-o lume civilizată ar fi socotit, fără doar și poate, ceva firesc.

Cel mai recent exemplu este cel al premierului Dacian Cioloș care a plecat duminică într-o vizită oficială în Germania, la München, cu un avion de linie al companiei Tarom, călătorind alături de ceilalți pasageri la clasa Economic și refuzând un upgrade pentru Business Class. Sub ochii celorlalți călători, premierul și-a făcut loc, cu bagajul în mână, până la locul său și s-a așezat alături de șeful Cancelariei. De altfel, nu este prima dată când Dacian Cioloș călătorește cu o cursă de linie, în luna ianuarie alegând să meargă la Paris în același mod.

Deși are numeroase responsabilități, Dacian Cioloș ne arată cu fiecare ocazie că nu are nimic de-a face cu aroganța, tupeul și șmecheria predecesorilor săi. Din fruntea Executivului, premierul Dacian Cioloș demonstrează că a rămas același om simplu, modest, cu bun-simț, cu aceleași drepturi și obligații ca fiecare dintre noi. Un om care a performat în Comisia Europeană, un om provenit dintr-o lume cu alte standarde de calitate și un alt mod de a comunica. Fără fală, fără promisiuni false. De astfel de oameni are nevoie România.

Personal mi-aș dori ca viitorul Guvern, care va fi format după alegerile parlamentare, să fie condus tot de Dacian Cioloș, indiferent dacă va opta să se înscrie într-un partid sau nu. Premierul Cioloș trebuie să-și continue politica de dezvoltare și după acest mandat scurt, pentru a-și duce la bun sfârșit proiectele începute deja. România dă semne că poate performa. Tocmai de aceea, avem nevoie în fruntea Guvernului de un om cu experiență europeană, care să-și poată pune amprenta, împreună cu miniștrii săi, pe dezvoltarea țării.

Mulțumesc.

Gheorghe Dragomir, deputat PNL Constanța.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Ioan Vulpescu - aserțiuni cu privire la dezastrul păstorit în cultură de miniștrii tehnocrați;

Îl invit în continuare la cuvânt pe domnul deputat Ionuț Vulpescu.

Se pregătește domnul deputat Aurelian Mihai.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Vulpescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Distinși colegi,

Actualul Guvern, printr-o campanie mediatică agresivă, vrea să ne facă să credem că domeniul culturii a căpătat un loc central în actul de guvernare. Fals! Când privim acțiunile Guvernului, vedem că în spatele campaniei de imagine se ascunde dorința de a distrage atenția opiniei publice de la dezastrul păstorit în cultură de miniștrii tehnocrați. Mă refer aici la campania de promovare a subscripției publice pentru achiziționarea sculpturii lui Constantin Brâncuși, "Cumințenia Pământului".

În timp ce guvernanții îi îndeamnă pe români să doneze bani pentru această sculptură, pentru a strânge suma de 6 milioane de euro sau aproximativ 26,7 milioane de lei, la rectificarea bugetară din luna august, Ministerului Culturii i-au fost tăiate 179,5 milioane de lei, de șapte ori suma cerută populației.

Constat cu surprindere, legat de această rectificare bugetară, lipsa de reacție a unor colegi care anul trecut, când cultura nu a pierdut nici măcar un leu, au fost extrem de vehemenți și mi-au solicitat demisia din poziția de ministru, doar pentru că pe proiectul inițial al Ministerului Finanțelor, bugetul Ministerului Culturii era diminuat cu 2.000.000 de lei, o sumă oricum infimă față de cele 179,5 milioane de lei, tăiate acum.

De fapt nu doar că anul trecut cultura nu a avut o rectificare bugetară negativă, dar a fost suplimentat bugetul Festivalului Internațional "George Enescu" și am putut aloca bani pentru investiții și proiecte importante la Opera Națională din București, la Teatrul Național "Ion Luca Caragiale" din București, Muzeul Național de Istorie al României, Muzeul Național de Artă al României, Muzeul Satului "Dimitrie Gusti", Muzeul Țăranului Român, Teatrul Național "Lucian Blaga" din Cluj și Teatrul Național "Mihai Eminescu" din Timișoara și de asemenea am obținut înființarea și bugetarea a 100 de posturi la Teatrul Național din București și la alte instituții reprezentative de cultură, posturi care au fost blocate de administrația tehnocrată de la Ministerul Culturii. După care onorabilii colegi, anul trecut extrem de critici, se plâng ipocrit de soarta crudă a culturii.

În contextul mai larg al aniversării celor 140 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși, aș adăuga lipsa de acțiune a actualei conduceri a Ministerului Culturii în ceea ce privește dosarul pentru includerea în patrimoniul UNESCO a ansamblului "Calea Eroilor" de la Târgu Jiu, dosar pe care anul trecut l-am retras pentru a-l actualiza cu observațiile făcute de experți internaționali și pentru a evita astfel respingerea sa pentru totdeauna.

Astăzi nu mai știm ce s-a întâmplat între timp. Nu se mai știe nimic public despre acest dosar. Știm doar că la ultima reuniune a Comitetului Patrimoniului Mondial UNESCO, care a avut loc la Istanbul, nu s-a întâmplat nimic în acest sens.

Un alt punct restant este înființarea Muzeului Național "Constantin Brâncuși", aprobată de către Parlament, în vara anului trecut, prin Legea nr. 199/2015.

Au fost discuții în luna februarie a acestui an, despre inițierea unor demersuri în acest sens, însă de atunci lucrurile stagnează.

Coroborând toate acestea, putem concluziona că sub pretextul sprijinului acordat culturii naționale, care este admirabil, sublim, am putea zice, dar lipsește cu desăvârșire, actualul Executiv a transformat o intenție bună, de altfel, într-un joc de imagine. Și nu orice fel de joc, ci unul finanțat pe spinarea cetățenilor acestei țări și de pe urma căruia în niciun caz nu profită cultura română.

Suntem încă departe de a face din cultură o valoare a bunei guvernări și un obiectiv central al actului de guvernare.

Deputat Ioan Vulpescu, Colegiul nr. 13, București.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Aurelian Mihai - relevarea unor probleme cu care se confruntă românii din diaspora;

Îl invit în continuare pe domnul deputat Aurelian Mihai. Se pregătește domnul deputat Florin Gheorghe, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Aurelian Mihai:

Bună dimineața!

Stimați colegi,

Domnule președinte,

A fost o vară plină de evenimente extrem de tumultuoase, atât în România, cât și în diaspora, începând de la cazul de sclavie din Argeș, din Berevoești, unde mă așteptam ca până în momentul de față să existe o anchetă în toată țara, cu privire la toate cazurile existente de sclavie, pentru că nu este singurul.

Partea cea mai tristă în toată această chestiune o reprezintă - și aici o spun cu toată certitudinea - faptul că acele persoane care exploatau români, cetățeni români, primeau ajutoare sociale. Acesta este cancerul societății românești în momentul de față. Suntem stat european, iar în România anului 2016 constatăm că avem cazuri de sclavie.

Cu privire la situația din diaspora, dacă nu aș fi cunoscut toate acele situații prin care trec românii, semnalate, la care am fost prezent la fața locului, poate că nu aș fi avut nimic de obiectat. Și aici nu pot să laud Guvernul. Când ceva bun se întâmplă, evident că trebuie respectat, trebuie apreciat și trebuie promovat; absolut orice lucru bun. Dar, în afara țării, situația ingrată de la consulatele românești continuă, în multe dintre ele. Și nu am semnalat o dată, aproape lunar semnalez Guvernului României cazuri în care cetățenii români sunt nevoiți să aștepte la poarta Consulatului cu orele. A fost de data aceasta cazul unei familii pe care am întâlnit-o în Viena, în luna iulie. Plecaseră de la două dimineața de acasă, pentru a ajunge la Consulat, cu un bebeluș după ei. Și iată că la 11,00-12,00, ziua, ora la care m-am aflat acolo, acei oameni încă așteptau pentru ca serviciul consular solicitat să fie deservit.

Situația din Italia, în urma cutremurului. Iarăși, dacă nu aș fi fost prezent în Amatrice, acum mai bine de o săptămână, poate aș fi tăcut, în lipsa unor probe reale. Și aici vă pot spune că sunt extrem de nemulțumit. Până în momentul în care eu am ajuns, nu știu dacă reprezentanții statului român în Italia au solicitat primăriei din Amatrice și din localitățile care au fost afectate de cutremur - Accumoli, Arquatra del Tronto, Pescara del Tronto, Saletta ș.a.m.d., listele cu românii care trăiau în localitate și erau înscriși la primărie, pentru a telefona, pentru a căuta, chiar din prima zi, toți cetățenii români care trăiau în localitate.

Și vă mai spun un lucru. Pentru că este o situație jenantă pentru noi, ca stat, acum, în secolul XXI, să ai sute de mii de români care lucrează ilegal. Și vorbesc numai în Italia. Situația din Foggia, din Capitanata - mi se pare că este semnalată chiar în ediția de săptămâna trecută a unui ziar românesc, dacă nu mă înșel, "Gazeta Românească" din Italia - este expresia rezultatelor actualului Guvern în relația cu românii din diaspora. Și nu pot să-i laud. Exploatarea laborală, exploatarea în domeniul muncii există. Dacă ne facem că închidem ochii și că nu cunoaștem această realitate este rău. Sunt foarte mulți români care lucrează ilegal. Și în Amatrice erau.

O să concluzionez spunând - pentru că nu știu câți dintre dumneavoastră ați sesizat - pentru cei care au murit în Italia, am salutat inițial demersul Guvernului de a acorda anumite ajutoare victimelor acelui cutremur, români. Dar ca să vezi că pentru fiecare persoană decedată, un fel de despăgubire, nu știu ce putea să fie, să se acorde 1.000 de euro pentru fiecare decedat este jignitor. 1.000 de euro costă acesta, telefonul, un telefon bun, într-un magazin.

Dacă viața unui român din diaspora costă 1.000 de euro, eu zic că lucrurile în România nu stau rău, stau foarte grav.

Vă mulțumesc.

Aurelian Mihai, deputat diaspora.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe - declarație politică intitulată România are nevoie de măsuri fiscale suplimentare pentru încurajarea muncii;

Îl invit pe domnul deputat Florin Gheorghe.

Se pregătește domnul deputat Radu Zlati.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Începând cu luna octombrie a anului 2014, în materie de politică fiscală s-a făcut un pas uriaș pentru diminuarea poverii fiscale aplicate asupra muncii. Au fost reduse atunci cu cinci puncte procentuale contribuțiile de asigurări sociale datorate de angajatori. Nu-mi aduc aminte să fi fost vreun partid parlamentar care să se fi opus acestei măsuri. Știm cu toții că suntem una dintre țările cu cele mai mari impozite aplicate asupra angajaților și angajatorilor. Au existat, ce-i drept, sceptici sau optimiști rezervați, însă după aplicarea acestei măsuri am putut vedea cu toții efectele sale benefice în piața muncii, identificate, în principal, prin creșterea numărului de contracte de muncă oficializate.

Trebuie să recunoaștem faptul că așteptările legate de măsura fiscală luată în anul 2014 au fost mult mai însemnate, însă trebuie să vedem, în același timp, faptul că salariul minim brut în plată astăzi nu mai este același cu nivelul din 2014 și că noul Cod fiscal a schimbat într-o măsură importantă întreaga filosofie fiscală din România. Astfel, măsura din anul 2014 a început să-și limiteze efectele favorabile.

Stimați colegi,

Recent adresam o interpelare ministrului muncii, domnul Dragoș Pîslaru, cu privire la numărul mare de accidente de muncă înregistrate la Constanța, soldate în majoritatea lor cu decese sau incapacitatea de muncă a angajatului, în special în domeniul construcțiilor, și atrăgeam atenția asupra faptului că ori de câte ori se întâmplă un eveniment tragic se descoperă că angajatul nu avea forme oficiale de muncă. Pe scurt, lucra la negru și era plătit la sfârșitul zilei.

Opinia mea în această chestiune este că niciun angajator din România nu își dorește să aibă angajați la negru și să riște sancțiuni usturătoare din partea autorităților. De asemenea, nu cred că există vreun angajat care nu își dorește să fie asigurat medical, să aibă o contribuție la sistemul de pensii, un minim de protecție socială și o garanție pentru el și familia lui. Așadar, problema nu este nici la angajat, nici la angajator, ci ea există în continuare în sistemul fiscal care-i împinge pe amândoi la o înțelegere tacită, care ia forma muncii la negru.

Am văzut de curând că există în procedură parlamentară o propunere a colegilor mei care diminuează încă o dată cuantumul contribuțiilor de asigurări sociale, cu încă cinci puncte procentuale, de această dată atât pentru angajator, cât și pentru angajat. Ca membru al Comisiei pentru finanțe, primul lucru la care m-am gândit a fost dacă o astfel de măsură este sustenabilă sau nu, având în vedere deficitul bugetar mare de anul acesta și performanțele modeste ale ANAF în anul 2016. Am realizat că și în anul 2005, când s-a redus impozitul pe venituri la 16%, existau aceleași condiții macroeconomice, iar măsura a fost un real succes: încasându-se mai puțin de la mai mulți, volumul veniturilor a fost mai mare.

Stimați colegi,

Relaxarea fiscală asupra muncii nu va găsi niciodată cele mai bune condiții macroeconomice. Tot timpul vom avea o scuză denumită prudență bugetară, pentru a lua astfel de măsuri îndrăznețe. Așadar, este un act de curaj economic, menit să reducă economia neagră din România. Personal, voi susține și voi vota inițiativele de diminuare a poverii fiscale asupra muncii, fiind convins că beneficiile sunt superioare costurilor. Costurile unei asemenea măsuri sunt pe termen scurt, în vreme ce beneficiile vor fi pe termen lung, chiar și asupra fondului de pensii, prin simplul fapt că baza de impunere se lărgește cu noi contribuabili.

Deputat PSD de Constanța, Florin Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Radu Zlati - exprimarea unor îngrijorări legate de începutul unui nou an școlar;

Domnul Radu Zlati.

Se pregătește domnul deputat Gheorghe Udriște, Grupul UNPR.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Mai sunt câteva zile și începe un nou an școlar, 2016-2017, care, teoretic, ar trebui să înregistreze un plus în desfășurarea activității în învățământul preuniversitar. Se întâmplă acest lucru? Mă tem că nu.

Avem, ca și în ceilalți ani, un procent însemnat de școli care nu au primit aviz sanitar de funcționare. Începem, ca și în alți ani, luna septembrie venind pentru un an întreg, pentru o linie întreagă de învățământ - mă refer la clasele a IV-a - deci, revin, fără manuale școlare pe bănci. Aceasta, în ciuda eforturilor depuse de către minister de a reglementa situația, dar, se pare, lăcomia - ca să mă exprim elegant - unora dintre diriguitorii procesului de licitație a manualelor a depășit cadrul legal, cu mult.

Cel puțin în toamnă vom avea concursuri pentru directori. Și colegi ai mei au făcut anterior referire la această amplă lucrare națională.

Din păcate, metodologia pe care se va desfășura concursul de directori prezintă deficiențe și cel puțin în mediul rural un procent însemnat de școli nu vor avea directori care să câștige acest concurs, pentru că practic este imposibil, pe această metodologie.

Iar, în al doilea rând, pe faimoasa ordonanță de mărire a salariilor cadrelor didactice, acești directori vor pierde la salariu, cu sume variate, mergând până în jur de 800 de lei.

Aș încheia aici, pentru că îmi voi permite să revin cu o declarație politică după 12 septembrie, dar vreau să atrag încă o dată atenția că dacă sunt de acord că în sănătate trebuie dublate cât mai curând salariile personalului medical, deoarece din cauza unui act medical prost se moare, se moare, la propriu, se moare pe capete, în România, dar tot atât de adevărat este că trebuie să găsim mijloacele necesare pentru a dubla cât mai repede și salariile în învățământ, pentru că și din cauza prostiei se moare în această țară, nu numai din cauza corupției, iar sistemul preuniversitar de învățământ, stimați colegi și colege, face să crească procentul de oameni prost pregătiți care intră, după aceea, fie în câmpul muncii, fie în viața socială, fie, mai târziu, în regimul studiilor universitare. Nu vom face bine România cu un corp profesoral nemotivat, adică prost plătit.

Atenție, este regim de urgență în sistemul preuniversitar, deși nimeni dintre diriguitori nu pare să fi sesizat acest lucru. Dovadă, procentele infime din PIB alocate învățământului.

Vă mulțumesc.

Radu Zlati, deputat de Cluj.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Gheorghe Udriște - declarație politică intitulată Făcurăți ce făcurăți și vă mânjirăți și cu sportul!;

Domnul Gheorghe Udriște, Grupul UNPR. Se pregătește doamna doctor Tamara-Dorina Ciofu, deputat de Botoșani.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Gheorghe Udriște:

"Făcurăți ce făcurăți și vă mânjirăți și cu sportul!"

Nu vă speriați, domnule președinte, stimați colegi,

Declarația mea politică se adresează celor care și-au bătut joc de sport în România.

Am încheiat Jocurile Olimpice de la Rio pe locul 47, câștigând cinci medalii, iar până să consemnez actualul document, au mai rămas patru. În urmă cu patru ani, România termina Jocurile Olimpice de la Londra pe locul 27. În 2008, plecam din China pe locul 17. În 2016, performanța a scăzut la nivelul anilor '50. Aceste ultime Jocuri Olimpice - cele de la Rio de Janeiro din 2016 - ne-au arătat, dacă noi încă nu constatasem, unde suntem ca nație: în Evul Mediu.

Dezastrul înregistrat este oglinda societății românești.

Cei 26 de ani de hoție, de fărădelegi și de snobism, de cinism și de egoism duse la extrem de megalomania derbedeilor politici ajunși în funcții de conducere și care se și autointitulează politicieni ne-au readus în Evul Mediu.

Sportivii care au reprezentat România la Rio au concurat așa cum au știut mai bine, cu bagajul de cunoștințe dobândit în ultimii ani de pregătire.

Lipsa rezultatelor ne dovedește lipsa de viziune a "managerilor" care s-au ocupat de sport în România ultimilor 25 de ani.

Un fost președinte al Comitetului Olimpic și Sportiv Român și membru al Comitetului Internațional Olimpic ne atrăgea atenția într-un interviu că sportul de performanță trebuie să trăiască singur, iar unica responsabilitate a statului este aceea de a crea condițiile pentru ca acesta să funcționeze.

Suntem departe de ceea ce alte state le oferă sportivilor care le reprezintă. Asta nu ne împiedică să aspirăm la modele de succes, iar fiecare pas în direcția aceasta este un câștig. Autoritățile trebuie să înțeleagă că infrastructură nu înseamnă doar stadioane de fotbal. Excelăm în sporturi precum: gimnastică, canotaj, atletism, ciclism, haltere, înot, judo, scrimă, tenis de masă și lista poate continua. Statul român trebuie să înțeleagă că finanțarea deplină a unui sport înseamnă permiterea de sponsorizări private, iar în lipsa unei legislații care să încurajeze astfel de activități, acestea nu vor fi disponibile.

Și de parcă n-ar fi fost destul, vine și secretul lui Polichinelle: echipamentul sportivilor români la Olimpiada de la Rio.

Iată ce spunea marea sportivă Ana Maria Popescu Brânză: "Cu siguranță nu echipamentul reprezintă motivul pentru care nu au fost unele rezultate. Cu siguranță, nu! Dar vă garantez că mergând prin satul olimpic am avut un sentiment de inferioritate. Nu poți să ridici capul din pământ. Noi aveam o glumă între noi, că suntem îmbrăcați de la ajutoare." Trist, dar adevărat!

Întreb: ce au făcut în această direcție șefii de la Comitetul Olimpic și Sportiv Român? Vă spun direct și fără rezerve: s-au mânjit ca niște jepcari nenorociți și la oala cu smântână a uneia dintre frumoasele și neprihănitele aspirații ale românilor - sportul.

Sportivii români au ajuns bătaia de joc a țării pe care au vrut s-o reprezinte. Pe acei puțini sportivi care ne-au mai rămas și care continuă să creadă în performanțele lor și ale României îi trimitem la Rio îmbrăcați la mâna a doua și împovărați de grija că fără o medalie nu se pot întoarce acasă.

Presiunea pe care am pus-o pe umerii acestor sportivi, fără să oferim nimic la schimb decât reproșuri în lipsa unor medalii, a afectat în mare măsură performanța competitorilor români. În atari condiții, munca pe care au depus-o este doar meritul lor, este victoria lor și nu avem niciun drept să le cerem socoteală.

În sport nu putem da vina pe greaua moștenire, pentru că sportivii care ne-au reprezentat la ultima olimpiadă sunt născuți și crescuți, cu câteva excepții, în democrația postdecembristă din 1989. Inerția din care am trăit până acum câțiva ani s-a epuizat, iar locul ei a fost luat de haos.

Fără excepție, prim-miniștri, miniștri ai învățământului sau ai sportului nu au făcut nimic pentru sport, doar au spoit trecutul în culori țipătoare și s-au fotografiat alături de campioni pentru a câștiga capital politic.

Dezastrul de la Rio nu este un duș rece, este o găleată cu vitriol, ca să nu spun rahat, aruncată în fața românilor, fie ei sportivi, oameni obișnuiți sau politicieni.

Este nevoie de o curățenie totală, este nevoie de o upgradare sută la sută, ca să ne revenim ca nație!

Vă mulțumesc.

Gheorghe Udriște, deputat de București.

 
Video in format Flash/IOS Tamara-Dorina Ciofu - declarație politică: Eliminarea inechităților salariale din sistemul public de sănătate și asigurarea unor condiții decente de lucru medicilor și personalului sanitar din fiecare regiune a țării;

Domnul Florin Iordache:

O invit pe doamna doctor Tamara-Dorina Ciofu.

Se pregătește domnul deputat Anton Doboș de la Iași, Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Tamara-Dorina Ciofu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Obiectul declarației politice de astăzi este "Eliminarea inechităților salariale din sistemul public de sănătate și asigurarea unor condiții decente de lucru medicilor și personalului sanitar din fiecare regiune a țării".

Stimate colege,

Stimați colegi,

Am solicitat domnului ministru al sănătății Vlad Voiculescu modificarea Anexei nr. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20 din 8 iunie 2016, care modifică și completează Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului bugetar în anul 2016.

În acest sens am primit mai multe sesizări în legătură cu aceste probleme de la medicii și personalul sanitar care activează în sistemul medical. Astfel, forma actuală generează noi inechități, deși Ordonanța nr. 20 și-a propus să elimine inechitățile salariale din sistemul public de sănătate, care au survenit de-a lungul timpului datorită efectelor cumulative ale ordonanțelor anuale emise începând cu 2011 și până în prezent.

În acest sens, vă solicit sprijinul pentru a determina Ministerul Sănătății să emită un act juridic coerent și complet în care să se țină cont de modificările și completările propuse de personalul medical, cu scopul stabilirii unei salarizări echitabile în sistemul de sănătate.

Personalul de specialitate și auxiliar este incomplet cuprins în Anexa nr. 1 - "Familia ocupațională și funcții bugetare, sănătate și asistență socială"-, întrucât în cuprinsul acestei anexe nu se regăsesc următoarele categorii: personalul TESA, personalul din creșe, funcționarii publici din DSP-uri și lipsește anexa privitoare la unitățile de asistență socială și servicii sociale cu sau fără cazare. De asemenea, personalul din cabinetele medicale școlare a fost greșit încadrat la grila de salarizare din unități neclinice.

În același timp, pentru asistenții medicali care prestează aceeași muncă, dar cu niveluri diferite de studii, ordonanța mărește ecartul de salarizare, generând o nouă discriminare, raportat la principiul "pentru muncă egală, salarizare egală".

De asemenea, vă comunic că am cerut și revizuirea ordinului comun emis de Ministerul Sănătății și Casa Națională de Asigurări de Sănătate nr. 886/218/2007, în vederea acordării medicației gratuite pentru personalul medical și acordarea de facilități pentru tot personalul din sectorul sanitar, gratuitate la acordarea asistenței medicale, rețetă gratuită, reducerea cuantumului contribuției la asigurările de sănătate, scutirea de taxă pentru admiterea în învățământul de specialitate.

Așadar, vă rog să facem împreună demersuri la actualul Guvern pentru a crește salariile în sistemul de sănătate și pentru a oferi condiții decente de lucru medicilor și personalului sanitar, astfel încât aceștia să asigure servicii medicale de calitate pacienților din fiecare regiune a țării.

Vă mulțumesc.

Deputat Tamara-Dorina Ciofu, Colegiul nr. 6 Botoșani.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Anton Doboș - declarație politică: Guvernul trebuie să evite creșterea decalajelor dintre Moldova și restul României;

Îl invit în continuare pe domnul deputat Anton Doboș.

Se pregătește doamna deputat Carmen Hărău, de la Grupul PNL.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Anton Doboș:

Declarație politică: "Guvernul trebuie să evite creșterea decalajelor dintre Moldova și restul României".

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ministerul Finanțelor Publice a anunțat recent o listă a companiilor selectate pentru a beneficia de ajutoare de stat. Printre cele șase companii care vor beneficia de ajutoarele de stat în valoare de 621 de milioane lei nu se află nicio companie din zona Moldovei, cea mai săracă regiune a României.

Înțeleg din comunicarea ministerului că nu a existat printre criteriile de care s-a ținut cont niciun criteriu legat de gradul de dezvoltare a regiunilor din țară. Regiunea Moldovei are foarte mult de suferit din cauza lipsei infrastructurii care să o lege de restul țării și a Europei, majoritatea investitorilor ocolind Moldova tocmai din acest motiv.

În aceste condiții, consider că este absolut necesar ca atunci când statul oferă anumite ajutoare investitorilor să țină cont și de acest criteriu, pentru că este și în interesul statului să reducă decalajele dintre regiuni.

Printre solicitările din această sesiune există companii din Moldova care și-au arătat capacitatea de a investi sume importante de bani și să creeze locuri de muncă, dar nu au fost selectate.

Deși suferă din cauza infrastructurii, aceste companii ar putea face investiții benefice pentru economia locală, dar și pentru buget dacă ar primi un sprijin de la stat. Să nu uităm că aceste ajutoare de stat se întorc la buget prin taxe și impozite. Pe de altă parte, locuri de muncă nou create ar reduce plățile pentru șomaj și ajutoare sociale.

În condițiile în care statul român nu a reușit până acum să asigure condiții optime pentru investiții în zona de est a țării, așa cum beneficiază zona de vest, ar trebui să facem tot posibilul și să sprijinim firmele care trec peste toate obstacolele și doresc să facă investiții de zeci de milioane de euro în Moldova.

Când zic obstacole, mă refer în primul rând la lipsa totală a autostrăzilor, în acest moment neexistând nici măcar un studiu de fezabilitate început pentru autostrada care ar trebui să lege Moldova de restul economiei europene.

Dacă se vor acorda ajutoare de stat, așa cum au fost anunțate, Guvernul va contribui în mod direct la creșterea decalajelor dintre Moldova și restul țării. Ultimele estimări ale Comisiei Naționale de Prognoză pentru 2017 arată tocmai o accentuare a diferenței de venituri dintre locuitorii din Regiunea Nord-Est și cei din restul țării.

De aceea, cer Ministerului de Finanțe să includă printre criteriile de acordare a ajutoarelor de stat și un criteriu care să încurajeze investițiile în zonele cele mai puțin dezvoltate ale țării. Nu propun ca aceste ajutoare să se dea doar în zonele mai puțin dezvoltate, dar măcar să se facă o distribuire cât mai uniformă. De asemenea, cer să se ia în calcul suplimentarea valorii totale a ajutoarelor de stat acordate în acest an pentru a include cel puțin o parte a companiilor din Moldova.

Deputat Anton Doboș, PNL Iași.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc mult, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Eleonora-Carmen Hărău - pledoarie pentru eradicarea abandonului școlar și susținerea școlarizării elevilor prin efortul tuturor factorilor;

O invit pe doamna deputat Carmen Hărău.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Eleonora-Carmen Hărău:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Suntem din nou în luna septembrie, așa încât trebuie să ne străduim cu toții, fiecare în locul în care trăiește, să trimitem copiii la școală. Este acest îndemn numele unei campanii desfășurate în tot județul Hunedoara care a început, spre satisfacția mea, să devină fenomen.

Motivele pentru care eforturile să trimitem copiii la școală nu sunt în niciun caz de neglijat în această perioadă, motivele acestui demers sunt fără discuție clare pentru toată lumea, câtă vreme noi, românii, am început să avem abandon școlar 5% peste media în Uniunea Europeană, noi, românii, trăitori într-o țară în care multă vreme analfabetismul practic n-a existat.

Dacă mai pui la socoteală faptul că statisticile relevă că 42% dintre români încep să devină, sunt, de fapt, analfabeți funcționali nu mai trebuie să mai vorbim despre dezastrul în care ne găsim.

Revin la județul Hunedoara și la campania noastră, în legătură cu care vă rog frumos să reflectați, pentru că ea a devenit un fenomen. Conștientizarea tuturor celor care sunt implicați în a gestiona soarta copiilor, începând cu părinții, profesorii și terminând cu structuri economice, inclusiv private, care pot să-și permită sponsorizări și subvenționarea financiară a copiilor buni, aflați în pragul de a abandona școala, este un lucru în legătură cu care trebuie pur și simplu depuse diligențe, astfel încât abandonul școlar să scadă.

Vă mai spun, dragi colegi, faptul că, din statisticile pe care le-am studiat, doar 8% dintre copiii care nu încep școala mai au șanse să revină pe băncile școlii vreodată. Este dramatic ce se întâmplă, este dramatic ce ni se poate întâmpla în perspectivă, amputând șansa acestor copii de a se integra social.

Toți parlamentarii, dumneavoastră, colegii mei, știți în colegiile dumneavoastră care sunt zonele și care sunt grupurile cu risc de abandon școlar.

Vă rog să mă credeți că la noi, în județul Hunedoara, au dat rezultate intervențiile, discuțiile de conștientizare cu aceste grupuri și nu în ultimul rând sutele de burse acordate în sistem, în regim privat și de către membrii Partidului Național Liberal, mai ales doamnele liberale. La acest demers s-au alăturat, spre surprinderea mea, inclusiv pensionari, deținătorii unor pensii suficient de mari ca să-și permită să "adopte" un școlar.

Stimați colegi,

Dragi prieteni,

Oameni buni,

Copiii noștri nu sunt doar copiii cărora le-am dat naștere sau copiii pe care-i avem în întreținere, copiii noștri sunt copiii acestei țări. De felul în care ei vor performa social depinde până la urmă și sfârșitul, partea de final a vieții noastre, așa încât niciun efort nu este prea mare să trimitem în acest an copiii la școală.

Sunt Carmen Hărău, deputat liberal de Hunedoara.

Vă mulțumesc frumos.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică: Neocorporatismul în România de azi;

Domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe. Vă rog.

Se pregătește domnul Mugurel Cozmanciuc, deputat de Iași.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarație politică: "Neocorporatismul în România de azi".

Recent, Guvernul României a dispus alocarea prin ajutoare de stat a unei sume totale de 145.000.000 euro către șase companii private cu capital străin, inclusiv către societăți a căror structură organizatorică și financiară are caracteristicile corporației transnaționale, lucru care pentru noi, cei care susținem piața liberă și înțelegem logica sistemului capitalist care apără competiția liberă și restrânge intervenția statului, poate părea bizar și neinspirat.

Îmi pare rău să o spun, dar pentru mine, ca liberal, alocarea de mari sume de bani unor societăți private străine care au capacitatea de a accesa fonduri externe și care, cel puțin teoretic, ar prezenta un grad de eligibilitate ridicată pe piața financiar-bancară internațională, mi se pare o formă de asistenționalism la nivel înalt pe care îl putem încadra ușor în logica doctrinară a sistemului economic denumit și neocorporatism.

Din păcate, acest tip de practică nu reprezintă o noutate, astfel că, spre exemplu, anul trecut, Guvernul PSD a acordat ajutoare de stat în valoare de 12.000.000 RON către două companii de telefonie mobilă, chiar acelea care își împart piața internațională și ale căror cifre de afaceri anuale depășesc lejer PIB-ul a numeroase națiuni respectabile de pe glob.

Totul a fost gândit sub pretextul realizării a câtorva mii de locuri de muncă, acesta fiind argumentul folosit atât de actuala guvernare tehnocrată, cât și de fosta guvernare socialistă. Eu, ca liberal, consider că orice formă de ajutor de stat adresat unei companii de mare anvergură duce, în realitate, nu la apariția de noi locuri de muncă, ci la o serie de discriminări și dezechilibre în piață, locurile de muncă fiind stimulate în piața liberă, nu din pomeni provenite din banii contribuabililor, ci prin cu totul și cu totul alte pârghii: reducerea fiscalității, limitarea taxării muncii, liberalizarea cadrului juridic pentru antreprenori și predictibilitatea legislativă.

Mai adaug faptul că mi se pare cel puțin nedrept ca pentru niște angajamente privind încadrarea în muncă pe respectiva companie a unui număr de maximum câteva sute de persoane, angajamente care deseori nu se respectă și pentru a căror nerespectare Guvernul României nu aplică nicio pârghie de coerciție, să punem în aplicare privilegii financiare care afectează cel mai mult capitalul românesc.

Da, acel capital autohton care este tot mai vlăguit de resurse umane și materiale și care este discriminat constant de stat în favoarea capitalului străin. Capital românesc hărțuit constant de ANAF și de organele de control ale statului și care, în ciuda excesului de birocrație și represiune fiscală, este un contributor fundamental la bugetul național. Nu știu dacă este voluntar ori involuntar, însă comportamentul ultimelor două guvernări întrunește criteriile specifice gândirii neocorporatiste.

Daniel Gheorghe, deputat de Ilfov, Colegiul nr. 4, Partidul Național Liberal.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - despre conduita parlamentară la început de sesiune, final de mandat;

Îl invit pe domnul deputat Mugur Cozmanciuc.

Se pregătește domnul Paul Dumbrăvanu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

Bună dimineața, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi vizează practic conduita parlamentară la început de sesiune, în același timp, final de mandat.

Stimați colegi,

Consider că, fiind o ultimă sesiune parlamentară, înaintea unei campanii electorale, este nevoie să ne axăm pe două lucruri: în același timp să ne prioritizăm activitatea pentru activitatea legislativă, priorități care sunt restante și care trebuie duse la îndeplinire, dar în același timp să avem în vedere construcția unei viitoare clase politice care să răspundă și să corespundă cerințelor actuale.

Nu trebuie să uităm că acum câteva săptămâni sau acum câteva zile a fost forumul Summitul G20 în China și trebuie să ne raportăm ca un parlament puternic care dorim să fim și să-l dezvoltăm și la ceea ce s-a discutat acolo. Trebuie să ne raportăm la contextul politic regional și internațional și trebuie să ne raportăm în această campanie electorală care va urma la cerințele pe care trebuie să le aibă România din perspectiva Uniunii Europene și a Tratatului Nord-Atlantic.

Vă mulțumesc și să avem o sesiune cât mai productivă.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS Paul Dumbrăvanu - declarație politică pe tema cluburilor sportive școlare.

Ultimul vorbitor, domnul Paul Dumbrăvanu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Paul Dumbrăvanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația politică se referă la cluburile sportive școlare.

Tot discutăm despre problemele din sportul românesc și de unde sunt generate. Cred că trebuie să ne ducem acolo unde sunt, de fapt, problemele cu adevărat, și anume, lipsa de finanțare și lipsa oricărei strategii în ceea ce privește cluburile sportive școlare.

În contrapondere, cluburile sportive municipale, acestea din urmă fiind finanțate de la bugetul local cu sume foarte mari de bani, cluburile sportive școlare sunt aproape exterminate în România. Dacă baza de selecție este din ce în ce mai săracă, și șansele de a descoperi talente sunt din ce în ce mai reduse. Dar ne întrebăm cum s-a ajuns la această situație. Toată lumea a fost de aceeași părere. Specialiștii spun că după 1990 activitatea cluburilor sportive școlare a fost neglijată, iar copiii au fost din ce în ce mai puțin stimulați să se îndrepte spre sportul de performanță.

Discutăm despre 100.000 de sportivi școlari până în 2002 și în 2016 vorbim despre 12.000 de sportivi școlari care sunt integrați în cluburile sportive școlare. Este foarte important să acordăm o mare atenție acestor elevi și dezvoltării lor, pentru că ei vor însemna viitorul sportiv al României și viitori performeri în olimpiade. În acest moment finanțarea totală este de 12 milioane de euro de la bugetul de stat pentru cluburile sportive școlare, la nivelul României, însemnând bugetul unei echipe de fotbal din România, la ora actuală. Dacă discutăm despre performanță, discutăm despre sportivi educați, școlarizați, care participă la competiții sportive de mici, din școală.

Discutăm despre finanțare. Finanțarea se poate face de la bugetul local fără niciun fel de probleme prin actualele reglementări, însă se pare că există o reticență sau o lipsă de viziune a edililor, a majorității edililor la nivelul României, pentru că preferă să importe jucători din țări, din afara României sau să aducem din alte județe, în loc să creștem copii și juniori din propriile localități.

Cred eu că prin consiliile locale se pot adopta hotărâri prin care să se stimuleze această activitate a cluburilor sportive școlare și să ne așteptăm mai puțin ca Parlamentul să rezolve aceste probleme și să încercăm să rezolvăm la nivel local, pentru că legislația permite.

Mulțumesc.

Paul Dumbrăvanu, deputat PNL Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Încheiem aici prima parte a declarațiilor politice. Vom continua ședința de plen la ora 10,00.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 noiembrie 2019, 20:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro