Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of September 6, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.124/13-09-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 06-09-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 6, 2016

16. Dezbaterea Propunerii legislative privind protejarea pădurilor din România (Pl-x 360/2015). (rămasă pentru votul final)
 
see bill no. 360/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

32. Propunerea legislativă privind protejarea pădurilor din România, Pl-x 360/2015.

Dacă inițiatorul dorește să intervină? Nu dorește.

Raport comun Comisia juridică, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru mediu. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cezar Cioată:

Propunerea legislativă are ca obiect reglementarea protejării pădurilor din România, intervențiile legislative vizând stoparea defrișărilor motivate de exporturile masive de masă lemnoasă în stare brută, care au dus la un adevărat dezastru ecologic în țara noastră.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în ședința din 15 aprilie 2015.

Membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au examinat proiectul de lege în ședința din 6 octombrie 2015.

În urma examinării propunerii legislative privind protejarea pădurilor din România, membrii celor trei comisii au hotărât cu majoritate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acesteia întrucât comercializarea materialelor lemnoase este reglementată prin H.G. nr.470/2014 pentru aprobarea normelor referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase elaborate în baza Legii nr.46, respectiv Codul silvic.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Iane, vă rog. Domnul Iane PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu-Cristian Iane:

Vă mulțumesc pentru precizare, domnule președinte. Apreciez.

Stimați colegi,

Aici avem o inițiativă care, mă rog, își propune un scop, dar care nu este atins prin inițiativa respectivă, pentru că interzicerea exportului de bușteni, de fapt, nu poate să ducă neapărat la oprirea defrișărilor, că se pot exporta orice alte materiale.

Știm foarte bine că acum, în prezent, există câțiva mari, să zic așa, în industria aceasta de prelucrare a lemnului, câteva mari firme care iau cam toată producția României în ceea ce privește masa lemnoasă.

Sunt județe care - nu vreau să zic, fac referire doar la județul Suceava, unde s-a văzut foarte mult că în urma celor două firme care există acolo de foarte mulți ani, a ajuns la un grad de defrișare destul de mare. Mai mult decât atât, prețul lemnului a crescut foarte mult pentru industria locală. Firmele mici au dispărut cu totul. În "avantajul" angajării câtorva sute de oameni la aceste două mari companii au fost lăsate pe drumuri mai bine de peste 1000 de firme mici care angajau mai mult de 10-12 mii de oameni.

E adevărat, trebuie să oprim defrișările, dar nu în sensul în care să punem o opreliște din aceasta, bruscă, ci să facem astfel încât acest lucru să fie conform cu rata de creștere anuală a pădurilor și să fie în conformitate cu ceea ce înseamnă, de fapt, conservarea și păstrarea fondului silvic.

Pe de altă parte, e adevărat că, în ultimii 25 de ani, mai mult de o treime din pădurile acestei țări au dispărut într-un mod nu se știe cum, cel mai mult din cauza faptului că au fost defrișate fără acte și în mod fraudulos.

De aceea, considerăm că propunerea ar fi bună, dar, de fapt, nu îndeplinește scopul pentru care a fost constituită și vom vota pentru respingere.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Udriște, vă rog, Grupul UNPR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Udriște:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

E un domeniu sensibil cel al defrișărilor, al pădurilor din România și se pare că noi ne-am obișnuit și trecem prea repede cu vederea peste unele acte normative pe care le propun o parte din colegii noștri.

Sigur, ele pot fi în favoarea unora sau unor categorii care beneficiază de unele avantaje ale exploatării pădurilor, fie în favoarea celorlalți care sunt afectați. Cu toții suntem afectați și dacă nu vom face ceva în sensul stopării pe o perioadă limitată, dacă vreți... Asta cu rata de creștere e un fel de a spune a fondului pădurilor, dar trebuie să ne gândim serios, să punem odată piciorul în prag și să terminăm cu modul haotic în care se desfășoară în prezent activitatea de exploatare a pădurilor, a utilizării masei lemnoase din păduri.

Noi am aprobat un Cod silvic de care nu se ține cont. Am aprobat, în Camera Deputaților, mai multe acte normative privind și Poliția asta de mediu sau de urmărire. Sunt niște situații ieșite din comun care se petrec cu oamenii care activează în aceste domenii de activitate.

Deci, încă o dată, acum, sigur, o să fim de acord să respingem actul propus spre dezbatere astăzi, însă atrag atenția și vă rog pe fiecare în parte, în zona în care vă desfășurați activitatea, în plan secundar față de Camera Deputaților, să ne gândim serios la o dezbatere foarte serioasă pe tema stopării sau, dacă vreți, a elaborării și aprobării unui moratoriu pentru o perioadă determinată, plauzibilă din punct de vedere al stopării tăierilor de păduri. Că asta cu... că rămân unii pe drumuri... sunt puțini cei care rămân pe drumuri, dar pentru asta distrugem fondul țării, pentru că e o minune ceea ce în țara românească, Dumnezeu ne-a dat, dar trebuie să și avem grijă de ce avem.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PNL, doamna Lucia Varga, vă rog. Și apoi Grupul ALDE, domnul Drăgușanu.

Video in format Flash/IOS

Doamna Lucia-Ana Varga:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Intenția acestei inițiative legislative este de a găsi o soluție pentru a diminua tăierile ilegale.

Nu rezolvă această problemă modul în care este formulată inițiativa legislativă, dar dovedește încă o dată că acel Cod silvic inițiat de PSD nu a produs efectele pe care le doream cu toții, și anume reducerea tăierilor ilegale.

În continuare tăierile ilegale, din păcate, sunt o problemă și pun în pericol viața cetățenilor și comunitățile acestora. În continuare avem situații în care lemnul nu este folosit cât mai aproape de locul de recoltare. În continuare această resursă extrem de prețioasă a țării este dusă la export. 300 de mii de metri cubi de lemn sub formă de buștean pleacă la export și 700 de mii de metri cubi de lemn de foc, lemn care ar putea fi folosit pentru industria mobilei.

Prin urmare, sunt, încă o dată, persoana care atrage atenția că soluția oferită de Partidul Național Liberal prin Codul silvic inițiat de liberali, prin care lemnul trebuia vândut din rampe și depozite ca lemn măsurat, și nu ca lemn estimat ar fi fost soluția și este soluția atât pentru reducerea tăierilor ilegale, atât pentru utilizarea cât mai aproape a lemnului de locul de recoltare, atât pentru reducerea exportului de buștean și lemn de foc din țară.

Merită - și eu sunt de părere - o dezbatere privind modul în care folosim această resursă. Merită cu toții să găsim soluții pentru a stopa aceste tăieri ilegale. Să nu uităm că am aprobat Legea siguranței naționale prin care este considerată atentat la siguranța națională orice acțiune care pune în pericol fondul forestier național.

Prin urmare, avem nevoie de un pachet legislativ de mai multe acte normative prin care să administrăm foarte bine această resursă, pădurea, prin care să întărim controlul și prin care să utilizăm eficient resursa pentru crearea de locuri de muncă și pentru cetățeni.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Drăgușanu și apoi doamna Pană, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Vasile-Cătălin Drăgușanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Un proiect de lege pe aceeași temă a depus și Grupul ALDE din Camera Deputaților, Proiectul de lege PL-x 835/2015. La ora actuală este blocat în Comisia pentru mediu și rog pe această cale pe doamna președinte a comisiei să se aplece un pic asupra acestui proiect. Noi ne propunem acolo să interzicem exportul de buștean și lemn de foc pentru o perioadă de cinci ani de zile, tocmai în vederea stopării acestor defrișări ilegale.

În cadrul unui răspuns pe care Ministerul Mediului mi l-a adresat la o întrebare, numai la nivelul județului Neamț, în ultimii șapte ani de zile, au fost defrișate ilegal aproape 100 de mii de metri cubi de lemn.

Deci imaginați-vă că, așa cum au spus și colegii dinaintea mea, avem de-a face cu un atentat la siguranța națională și chiar dacă vom respinge acest proiect care este făcut într-o manieră, știu eu, care nu ne satisface, ar trebui să ne aplecăm serios asupra celorlalte proiecte de lege pe această temă, pentru că este o temă foarte sensibilă și cetățenii din toate județele unde se petrec aceste dezastre ecologice doresc, din partea noastră, soluții la această problemă.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Doamna Doina Pană. Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Adriana-Doina Pană:

Stimați colegi,

S-au făcut, de la acest microfon, multe afirmații, unele incomplete, altele eronate. Pentru acuratețea informației, vreau să fac niște precizări.

Nu exportul de buștean este cauza continuării defrișărilor în România. La ora actuală, România, cum corect s-a spus, exportă 300 de mii de metri cubi de buștean, dar importă 2 milioane de metri cubi de buștean. S-a ajuns chiar la performanța încât marele procesator, pe care îl știm cu toții, să importe din Ucraina, Belarus și chiar Austria și Germania. Deci nu bușteanul e o problemă și exportul.

O altă afirmație incorectă. Codul silvic promovat de PSD este un cod silvic foarte, foarte bun.

Dacă actualul guvern nu se apleacă încât el să fie aplicabil, adică să scoată toate cele cinci hotărâri de guvern și toate cele 14 ordine de ministru, nu e vina Parlamentului că a votat un cod care nu-i bun. Codul este foarte bun.

Vă reamintesc și închei, Guvernul PSD a cerut să fie discutată în CSAT problema defrișărilor. Acolo s-a hotărât, în iunie 2015, deci prin hotărâre CSAT ca radarul pădurilor să fie dezvoltat și toate măsurile din Codul silvic să fie aplicate. Acest guvern se face că n-aude.

Mai e puțin și PSD va veni cu un pachet complet, care să finalizeze toate demersurile care s-au început pentru ca fenomenul defrișărilor din România să înceteze.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Nemaifiind alte intervenții, rămâne la votul final. Propunere de respingere.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 21 august 2019, 19:16
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro