Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 octombrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.152/31-10-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 25-10-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 octombrie 2016

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

     

Ședința a început la ora 8,30.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de domnul Mihai Alexandru Voicu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Partea a doua a ședinței a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Dragoș Gabriel Zisopol, secretari ai Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Bună dimineața!

Deschidem ședința de astăzi dedicată declarațiilor politice și intervențiilor în plen.

 
Video in format Flash/IOS Florin Gheorghe - declarație politică intitulată Să ne întoarcem cu toții la Constituție. Nu este o opțiune, ci o obligație;

Domnule deputat, vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Florin Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația politică de astăzi se intitulează "Să ne întoarcem cu toții la Constituție. Nu este o opțiune, ci o obligație."

Stimați colegi,

După revizuirea Legii fundamentale în anul 2003, ca urmare aderării țării noastre la NATO și Uniunea Europeană, au existat mai multe tentative de revizuire sau chiar modificare de ansamblu a Constituției, sub o multitudine de argumente care converg către necesitatea aducerii celei mai importante legi la realitățile sociale, politice și economice. Știm cu toții că un astfel de demers nu va fi posibil în viitorul apropiat, tocmai pentru că este greu de crezut că o majoritate parlamentară calificată se va coagula în jurul acestui proiect major. Așadar, cu toate bunele și relele ei, Constituția României, respectarea ei, a supremației sale și a legilor țării este și trebuie să rămână obligatorie pentru toți cetățenii români.

Am făcut această scurtă introducere pentru că în scurt timp România va fi cuprinsă de febra alegerilor parlamentare, iar cetățenii vor fi păcăliți de unii candidați și partide politice cu ideea că pe 11 decembrie 2016 vom merge în cabina de vot pentru a alege persoana prim-ministrului.

Dar, pentru a elimina orice dezbateri în afara cadrului constituțional, haideți cu toții să facem un exercițiu simplu de democrație și să vedem ce spune Constituția României despre alegerile generale și formarea Guvernului. Astfel, potrivit art. 62, în data de 11 decembrie, cetățenii vor merge la urne pentru a alege, prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, reprezentanții lor în Camera Deputaților și Senat.

Care va fi argumentul principal al cetățenilor? Programul electoral de guvernare pe care partidele îl vor propune cetățenilor, deci nu o echipă guvernamentală, nu o persoană, nu un grup de persoane, ci ceea ce propune acel partid cetățenilor. Abia după ce alegătorii au decis, iar majoritatea parlamentară s-a coagulat, potrivit art. 85, Președintele țării desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru care se prezintă pentru învestitură în fața Parlamentului. Tot Constituția ne spune că Guvernul, potrivit programului său de guvernare, este acceptat sau nu de către Parlament, aceasta după ce, programul și lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaților și de Senat, în ședință comună.

Așadar, programul a fost, și în viziunea legiuitorului constituant, mult mai important decât persoanele care ar fi urmat să îl pună în aplicare. Pentru mulți dintre dumneavoastră această incursiune în textele constituționale poate părea banală, redundantă sau chiar jignitoare, însă văzând cum tot mai mulți oameni politici de rang înalt au început să acrediteze ideea că respectarea Constituției este opțională, m-am simțit dator să fac aceste precizări.

Îmi doresc ca luna de campanie electorală care va preceda alegerile propriu-zise să reprezinte o lună de confruntare politică decentă și onestă între programele electorale ale principalelor partide politice care au declarat public că își doresc să formeze majoritatea parlamentară și să susțină guvernarea viitoare. Îmi doresc ca cetățenii români să cunoască în detaliu fiecare ofertă electorală a fiecărui partid politic, să discearnă ce este posibil de realizat și ce este o simplă promisiune electorală, ce este în beneficiul lor pe termen lung și ce este doar o simplă iluzie de campanie electorală. Pe scurt, să aleagă în cunoștință de cauză, oricare ar fi opțiunea lor în cabina de vot. Nu vreau să mă înțelegeți greșit. Oamenii politici care susțin programul de guvernare sunt extrem de importanți, tocmai pentru că ei generează programul politic de guvernare.

De asemenea, am încrederea că, din decembrie, vom avea o guvernare responsabilă, bazată pe o echipă de profesioniști, responsabili politic, și nu doar tehnicieni indiferenți față de acțiunile lor. O echipă orientată către dezvoltarea economică a fiecărui cetățean și a capitalului românesc. O guvernare care să acorde atenție și sprijin consistent fiecărui pensionar care a trudit pentru ca noi să avem astăzi o Românie europeană. O guvernare care să aibă o grijă reală și o responsabilitate tangibilă față de fiecare copil născut și crescut în România.

Cred că putem să ne facem încă de pe acum o imagine asupra partidului câștigător în alegeri - PSD -, partidul cu programul de guvernare cel mai orientat către români.

Deputat PSD, Florin Gheorghe.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Luăm o pauză.

 
     

- după o scurtă pauză -

 
Video in format Flash/IOS Ion Eparu - declarație politică având ca temă Violența în grădinițele din România;

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Domnul deputat Ion Eparu.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ion Eparu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi este o declarație pe care, cu toată sinceritatea vă spun, nu am crezut că o să ajung să o fac de la acest microfon. Am făcut câteva declarații despre unele inadvertențe ale sistemului nostru educațional, dar n-am crezut că, iată, se va întâmpla ceea ce voi face astăzi, să ajung cu declarații politice până la nivelul întâmplărilor din grădinițe, acolo unde, în opinia mea, în afară de dragoste, de grijă, n-ar trebui să existe altceva.

Am intitulat-o "Violența în grădinițele din România".

În calitatea mea de cadru didactic, întotdeauna m-am declarat revoltat ori de câte ori am citit în presă sau am aflat din alte situații de cazurile de violență din instituțiile de învățământ din România. Situația devine și mai tristă atunci când vorbim despre agresiunile manifestate de cei de la catedră asupra celor pe care ar trebui să-i instruiască cu răbdare și dragoste, din respect și loialitate față de meseria pe care și-au ales-o de bunăvoie.

Scenele care au împânzit zilele acestea mass-media filmate la grădinița din satul Poiana din județul Vrancea în care o doamnă educatoare agresează atât verbal, cât și fizic, copiii m-au făcut să reflectez la impactul pe care aceste gesturi îl au asupra elevilor aflați abia la început de drum în ale educației.

Pentru cei mici, martori la asemenea evenimente, grădinița de astăzi, respectiv școala de mai târziu nu reprezintă nici spațiul de joacă sau relaxare, nici de socializare sau studiu, nici spațiu securizant, ci o instituție în care vin forțați de părinți pentru a fi agresați și umiliți.

Țin să precizez că, din punct de vedere psihologic, un preșcolar își formează personalitatea până la 5 ani, urmând ca până la vârsta de 10 ani doar să o exerseze. Un exemplu de comportament agresiv la vârste atât de fragede va avea repercusiuni grave mai târziu, aceste experiențe influențându-i capacitatea de învățare, reacțiile și socializarea cu cei din jur. Preșcolarii agresați vor deveni mai târziu elevi violenți și indisciplinați. Astfel, alături de părinți, educatorul, primul nostru cadru didactic, se face responsabil în primii ani de viață și de formarea omului de mai târziu, el gestionând cu atenție și disciplinând emoții și reacții.

Din nefericire, cazul din Poiana se adaugă multor altora prezentate în ultima vreme. Atât în grădinițele de stat, cât și în cele private, cazurile de violență verbală și fizică asupra preșcolarilor au devenit din ce în ce mai frecvente. E de prisos să precizăm că asemenea gesturi la clasă nu numai că-l fac de rușine pe omul care le practică, ci scad nivelul întregului sistem educațional.

Cum deja am mai precizat, susțin înăsprirea sancțiunilor pentru orice fel de abatere disciplinară în sistemul educațional, mai ales în cazul în care cel vinovat de nerespectarea regulilor este cadrul didactic. Persoanele cu un astfel de comportament nu dau dovadă de profesionalism, nefiind capabile de reprimarea emoțiilor și neajunsurilor personale, ca urmare, neavându-și locul în sala de clasă.

Astfel, ca inițiatori și formatori de educație, suntem obligați să stopăm actele de violență asupra elevilor la clasă, impunându-se măsuri urgente pentru susținerea disciplinei și respectului reciproc în instituțiile de învățământ.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Ion Eparu, deputat Colegiul nr. 10, Prahova.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Vasile Horga - declarație politică cu titlul Dor de România Mare;

Îi dau cuvântul domnului deputat Vasile Horga, din partea Grupului parlamentar al PNL.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Vasile Horga:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Dor de România Mare".

Astăzi cuvintele rostite de marele nostru domnitor Ștefan cel Mare și Sfânt, "Moldova nu este a mea, nu este a voastră, ea este a urmașilor urmașilor noștri, în vecii vecilor, amin!" este mai actuală decât oricând.

Generații de români au pierit cu sufletul zdrobit și inima frântă, așteptând să-și vadă țara reîntregită după ce de prea multe ori a constituit obiectul disputelor marilor puteri ale vremii. România Mare a reprezentat visul pe care prea multe generații de români nu au apucat să-l trăiască. Și iată că această șansă ne-a fost dată nouă, generației care după 1990 trebuia să împlinească visul tuturor românilor care, din păcate, nu au avut această șansă.

Au trecut aproape trei decenii de când Dumnezeu ne-a dat nouă, românilor, șansa de reîntregire națională cu Moldova de peste Prut, ruptă cu sălbăticie din trupul sfânt al țării. Oamenii noștri de stat care ar fi trebuit să împlinească acest vis al românilor nu numai că nu au făcut nimic pentru unitatea fraților noștri de peste Prut, dar cu tristețe constatăm că s-a făcut tot ce s-a putut pentru a-i îndepărta pe frații noștri moldoveni de țara lor mamă, România.

Comportamentul administrației de la București față de frații noștri de peste Prut a culminat cu intervenția forțelor de ordine ale Jandarmeriei Române față de manifestația pașnică "Marșul unirii", desfășurată duminică, 21 octombrie 2016, în Capitala României.

Fără nicio justificare, jandarmii români au folosit forța în mod disproporționat față de frații lor moldoveni care manifestau pașnic pentru un ideal în care și jandarmii ar fi trebuit să creadă. Răul făcut de jandarmii români, prin gestul lor incalificabil, a dat apă la moară antiunioniștilor din Moldova de peste Prut, acum, când acolo este în toi campania electorală prezidențială, și nu a făcut altceva decât să îndepărteze și mai mult momentul mult așteptat de toți românii de a trăi împreună într-o Românie unită.

De aceea, de la această tribună cer ministrului de interne să lămurească urgent ce s-a întâmplat acolo și să-și asume cu demnitate, în mod public, consecințele acelor măsuri.

Avem credința că românii de peste Prut vor trece cât mai repede posibil peste această traumă, iar gândul lor se va îndrepta către idealul comun al tuturor românilor: unirea în cuget și simțiri într-o patrie comună, România Mare.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Ioan Vulpescu - declarație politică: Unirea cu Republica Moldova, între vorbe și fapte;

Are cuvântul domnul deputat Ioan Vulpescu, Grupul parlamentar al PSD.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Ioan Vulpescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se intitulează "Unirea cu Republica Moldova, între vorbe și fapte".

Distinși colegi,

Am rămas neplăcut surprins de încercarea ministrului de interne de a acuza politizarea mitingului și marșului unionist de sâmbătă, considerând-o drept sursa incidentelor din fața Guvernului, incidente amplificate artificial de toți cei implicați. Dacă nu a aflat, domnul ministru trebuie să afle acum că unificarea, indiferent când se va face și cum, este un proiect eminamente politic, care cere voință politică și o serie de politici publice care să-l facă posibil.

Cred că în loc de a ne cantona în dispute sterile, în acuze bizare, este mult mai important să discutăm despre felul în care putem ajuta Republica Moldova să îndeplinească angajamentele luate cu ocazia semnării acordului de asociere la Uniunea Europeană. Am cunoscut și noi această etapă, știm care sunt exigențele Bruxelles-ului care, în fond, sunt și exigențele noastre, de vreme ce am participat la formularea și adoptarea lor, dar și costurile îndeplinirii lor.

Dacă decizia politică de a le îndeplini revine exclusiv Chișinăului, noi putem ajuta Republica Moldova să reducă amintitele costuri, mai ales pe cele sociale, lucru pe care l-am enunțat extrem de clar în ședințele comune de guvern pe care le-am avut în timpul Guvernului Ponta. Reamintesc deciziile luate de acel guvern din care am făcut parte în legătură cu ajutorul oferit Republicii Moldova: asistența medicală de urgență, interconectarea sistemelor de transport de gaze, ajutorul oferit sistemului de educație din Moldova prin refacerea unor școli și grădinițe și oferirea unor microbuze de transport școlar. În domeniul culturii, partea română a oferit fonduri pentru păstrarea și punerea în valoare a patrimoniului cultural al Republicii Moldova, mai precis, prin reabilitarea sălii cu orgă din Chișinău, a Muzeului de Artă și a Teatrului "Bogdan Petriceicu Hașdeu" din Cahul.

Este drumul pe care putem și trebuie să mergem. Am dovedit că suntem cel mai consecvent avocat al integrării europene a Republicii Moldova. Cred că ajutorul oferit Chișinăului trebuie gândit pe o perioadă mai lungă și trebuie să se refere la mai multe domenii decât acum. Trebuie să-i oferim predictibilitate și continuitate. Altminteri, unii vor continua să organizeze manifestații prounioniste la București, fără ca la Chișinău, dar mai ales în viața cetățenilor moldoveni, să se schimbe ceva în bine.

Eu cred că forțele politice din România și-au asumat, și nu de ieri, de azi, proiectul reunificării. Și nu doar că și l-au asumat declarativ, au făcut ceea ce puteau face în condițiile date pentru a ne atinge obiectivele. Ca să facem ceea ce ne-am propus trebuie să acționăm cu realism și cu inteligență și să facem acest proiect acceptabil pentru toți cei interesați din Uniunea Europeană și din vecinătatea Republicii Moldova. Adică să promovăm o politică externă mai activă și mai vizibilă în acest sens. Trebuie să fim conștienți de faptul că unificarea nu este ceva ce ne privește pe noi și pe moldoveni. Parlamentul trebuie să fie unul dintre pilonii acestui proces, atât la nivel diplomatic, uităm prea adesea că există și o diplomație parlamentară, cât și la nivel legislativ.

Am greși dacă am avansa propuneri populiste și termene nerealiste. Ne aflăm în fața unui efort intens și de durată pe multiple planuri, pentru că a pregăti Moldova pentru reunificare înseamnă să o ajutăm să îndeplinească toate condițiile cerute de integrarea în Uniunea Europeană și în NATO.

Acesta este sensul întâlnirii liderilor PSD cu promotorii ideii unioniste: o întâlnire politică.

Sper că nu l-am contrariat prea tare pe domnul ministru de interne. Domnia Sa, tehnocrat fiind, nu înțelege că democrația este, până la urmă, o instituție politică, și că vrea, nu vrea, ministerul pe care-l conduce este tot o instituție politică, ce nu are drept instrument de lucru bastonul jandarmului, ci politicile publice. Ca să nu mai vorbim despre faptul că acuzele sale sunt în cea mai bună tradiție a demagogiei politice, că și tehnocrații fac politică fără să știe. Sau se fac că nu știu.

Ioan Vulpescu, deputat Colegiul nr. 13 București.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Florica Cherecheș - declarație politică: Familia, piatra de temelie a viitorului unei națiuni;

Are cuvântul doamna deputat Florica Cherecheș.

Doamnă deputat, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Florica Cherecheș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică de astăzi se numește "Familia, piatra de temelie a viitorului unei națiuni".

8.000 de persoane au participat sâmbăta trecută la Oradea, pe o vreme ploioasă și rece, la o adunare populară pentru susținerea familiei naturale, cea formată din bărbat și femeie. Ca soție, mamă, dar și ca deputat, m-am alăturat mulțimii, dorind să înțeleg direct de la sursă ce îmi cer cei pe care îi reprezint în Parlamentul României. Vorbitorii, reprezentanți ai cultelor creștine din România, familii diverse, familia Bodnariu pentru care românii au ieșit în stradă ca să-și recupereze copiii, cetățeni simpli, și-au manifestat atașamentul pentru valorile familiei și au exprimat necesitatea clarificării definiției familiei, pentru a înlătura orice interpretare greșită.

La începutul acestui an, 3 milioane de oameni au semnat pentru demararea procedurilor de revizuire a Constituției României, mai exact, pentru modificarea art. 48 alin. (1) din Constituția României. Inițiativa cetățenească dorește înlocuirea sintagmei "soți" din definiția familiei, astfel încât aceasta să devină: "Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copilului."

Această familie este singura relație interumană care asigură mediul propice nașterii, creșterii și educației generațiilor viitoare, care asigură continuitatea poporului român. Familia este locul în care valorile și tradițiile românești sunt transferate noilor generații și se bazează pe două criterii: căsătorie și descendență.

Pentru noi, românii, familia nu este "un stil de viață", ci este legată fundamental de rolul de părinți. Dacă acest rol esențial nu mai este luat în considerare, familia se reduce la o simplă recunoaștere guvernamentală a afecțiunii dintre doi sau mai mulți cetățeni, iar conceptul de familie este diluat până acolo că nu mai poate fi recunoscut și devine lipsit de sens.

Dragi colegi, inițiativa celor 3 milioane de cetățeni nu are scopul de a lupta împotriva cuiva, ci de a afirma ceea ce este adevărat, normal și firesc. A spune adevărul înseamnă a da dovadă de dragoste, nu de ură. A nu spune adevărul înseamnă în schimb ură și indiferență. Mii de ani, oamenii au acceptat adevărul că familia se constituie prin căsătoria dintre un bărbat și o femeie, adevăr confirmat și de credința creștină. Proiectul de modificare a Constituției nu cere incriminarea homosexualității. El are drept scop protejarea unei valori importante pentru milioane de români. Ni se cere să fim toleranți, dar asta înseamnă să acceptăm și să respectăm credința și practica cuiva chiar dacă nu o împărtășim. Iar în acest caz, nu e vorba de o credință oarecare, ci de crezul că familia are un rol important în societate, rol în care nu poate fi substituită, acela de a crește generația de mâine.

Dragi colegi,

Urmează să ne pronunțăm prin vot asupra cererii cetățenilor care ne-au acordat încrederea lor și ne-au trimis să îi reprezentăm în Parlament. Vom răspunde noi conform așteptărilor majorității cetățenilor sau le vom înșela încrederea? Vom face scut în jurul copiilor noștri și vom garanta viitorul lor într-o societate puternică sau vom abdica de la principiile și de la credința noastră? Vă îndemn să cugetați asupra acestor întrebări și să faceți ce este bine pentru familiile din România, pentru cele prezente și pentru cele viitoare. Eu așa am să fac, de dragul copiilor și nepoților mei.

Florica Cherecheș, deputat PNL de Bihor.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc mult, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Virgil Guran - declarație politică cu referire la faptul că întotdeauna cei din opoziție critică, dar nu vin cu nimic concret;

Din partea Grupului parlamentar al PSD, momentan nu este nimeni. Continuăm tot cu Grupul PNL, în ordinea înscrierilor.

Domnul deputat Virgil Guran.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Virgil Guran:

Mulțumesc, domnule președinte.

În perioada aceasta, foarte multe critici la adresa Guvernului Cioloș. Aud din ce în ce mai mult "a nenorocit țara, se greșește, nu se întâmplă nimic bun", dar nu văd ceva concret spus. Adică, așa mi se pare normal când critici o guvernare... "Domnule, la TVA nu se mai încasează atâta, se încasează mai puțin, nu funcționează exportul, se exportă mai puțin și cauza este măsura luată de guvern." Deci cred eu că în momentul în care aduci o critică în sistemul guvernamental, în sistemul administrativ, trebuie să vii cu motivarea, cu cauza concretă și să spui ce se întâmplă, de ce se întâmplă și ce se greșește.

Acum să nu înțelegem că e o invenție nouă a PSD-ului. Nu. Este patentul luat din '90 încoace. Întotdeauna cei din opoziție critică, nu e bine, nu e bine, dar nu vin cu nimic concret. Mi-aș fi dorit să văd că se discută "Domnule, nu vin fonduri europene. Guvernul Ponta a adus până aici, a realizat acest set de documente, a realizat aceste acorduri și a venit Guvernul Cioloș și a greșit asta și asta, și ar trebui făcut așa." Nu, doar atât: "N-ați făcut nimic, ați nenorocit țara".

Eu sper foarte curând să trecem la aceste critici concrete, să venim să spunem exact ce este greșit, să venim cu soluții și să aducem pe cursul normal în cazul în care se deviază.

Partidul Național Liberal, parlamentarii Partidului Național Liberal sunt frământați de această problemă și suntem convinși și, în același timp, am început foarte clar să gândim aceste lucruri, să vedem care sunt greșelile făcute de fiecare guvernare până acum, ce nu mai trebuie repetat, care sunt soluțiile și, sincer, acest program de guvernare este fezabil, este aplicat. Este adevărat că pot să fie aduse îmbunătățiri. Așteptăm aceste îmbunătățiri. Așteptăm propuneri de îmbunătățire din partea cetățenilor, din partea celorlalte partide, dar nu mai suntem de acord doar cu o critică retorică, generală: "Nimic nu este bun".

Trebuie să trecem la concret și atunci vom reuși să ajungem la o economie normală, la o societate normală. Suntem hotărâți și sunt convins că în mare măsură vom reuși să rezolvăm această problemă, dacă nu deviem din nou de la firul acesta drept.

Vă mulțumesc.

Deputat PNL de Prahova, Guran Virgil.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică despre situația Companiei Naționale de Trafic Aerian TAROM;

Are cuvântul domnul deputat PNL, Daniel Gheorghe.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi, voi vorbi despre situația Companiei Naționale de Trafic Aerian TAROM.

Săptămâna trecută am văzut cum au avut loc o serie de incidente tehnice pe cursele interne aeriene pe care le gestionează TAROM-ul. Mi se pare un lucru deosebit de grav și un lucru care arată un simptom major prezent în întreaga economie românească și în întreaga zonă de transporturi, ca să vorbim mai precis, un simptom al dezinteresului, al disprețului și al distrugerii bazei materiale a acestor companii.

Multă vreme TAROM a fost considerată una dintre cele mai sigure companii aeriene din Europa și chiar din lume. Dar o gestiune absolut ineficientă, o gestiune iresponsabilă, a dus la situația în care în curând, probabil, Doamne ferește, ne va fi frică să mai zburăm cu aeronavele companiei românești. Acest lucru s-a reușit, ca să spunem așa, în primul rând din cauza subminării acestei companii de-a lungul anilor de diverși directori, unii dintre ei chiar au devenit, după ce au părăsit funcțiile de conducere ale Companiei Naționale de Transport Aerian au devenit directori ai companiilor low-cost care-și bat joc de oameni cu întârzieri de 4, 5, 6, 7 ore.

Altă cauză o reprezintă căpușarea permanentă a Companiei Naționale de Transport Aerian prin tot felul de firme care preiau nejustificat servicii pe care Compania Națională de Transport Aerian le poate realiza, în regie proprie, mult mai ieftin, mai sigur și mai rapid.

Altă cauză o reprezintă eliminarea zborurilor de long-courier către destinații din America de Nord și din Asia, din Orientul Îndepărtat și preluarea acestora de companii străine și limitarea TAROM-ului la Europa și la această regiune în care se găsește și România. Iar o altă cauză o reprezintă pur și simplu faptul că toate serviciile proprii au fost externalizate către firme străine care au început să prindă, să spunem așa, rădăcini și influență și care, acum, unele dintre ele, doresc chiar să pună monopol pe transportul aerian românesc și să se implice inclusiv în administrarea aeroporturilor internaționale și naționale din România.

TAROM-ul este o companie unde peste trei sferturi din angajați sunt personal nenavigant și o companie unde fiecare director, în ultima perioadă, a venit pur și simplu ca un soi de mic stăpân care, pur și simplu a fost interesat mai mult de felul în care își pune în diverse funcții anumite persoane și de cum își apără anumite interese personale sau de grup.

Această politică va duce în timp scurt la falimentul TAROM. Și nu doar că va duce la falimentul TAROM, ci poate duce la dezastre și tragedii aeriene. Acest lucru nu doar că nu trebuie să se întâmple, dar este foarte periculos și doar atunci când ne gândim la o astfel de posibilitate.

Problemele tehnice care au apărut în ultima perioadă vin să ne certifice faptul că flota aeriană a TAROM-ului ar trebui de urgență schimbată. Sunt acele caricaturi de avioane, ATR, care rulează pe cursele interne și care mie pur și simplu mi se par niște căruțe zburătoare, apoi acele Boeing-uri cumpărate pe vremea guvernării Petre Roman, ori aeronave cumpărate chiar pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, care trosnesc din toate încheieturile, la fiecare aterizare și decolare și se comportă precum un tramvai care dă prin gropi. Și cred că singurul lucru care ne-a ferit în ultima perioadă de tragedii și dezastre în aer îl reprezintă profesionalismul și probitatea morală și profesională a piloților TAROM, considerați ca fiind unii dintre cei mai buni piloți din lume, dat fiind faptul că România are o lungă tradiție în ceea ce înseamnă aviația civilă și militară, încă de la Traian Vuia, Aurel Vlaicu și Henri Coandă.

Din păcate, nu înțelegem deloc ce avem de făcut și singura soluție pe care guvernele de la noi înțeleg s-o adopte o reprezintă privatizările și externalizările resurselor naționale. Mi se pare o prostie.

Pur și simplu, decât să cheltuim banii pe tot felul de lucruri inutile și Guvernul României să se piardă în detalii, ar trebui de urgență să pornească procedura de cumpărare a unor avioane moderne și performante și de schimbare a flotei TAROM, pentru că e vorba de siguranța oamenilor, e vorba de viețile oamenilor și e vorba de o chestiune de securitate națională.

Bineînțeles că o parte, nu mare, din acțiunile TAROM-ului poate fi scoasă pe piața de capital - deci, nu vândută direct, ci prin piața de capital -, spre a reuși să obțină această companie acel capital și acea resursă în vederea redresării și retehnologizării.

Dar, cum știm, de multe ori, acești bani care au provenit din subscripții de acțiuni și din scoaterea pe bursă a unor pachete de acțiuni minoritare, de multe ori se duc în cu totul alte părți - se duc în găurile din economie, se duc pe la ANRP, se duc prin tot felul de subvenții sociale, se duc în pomeni, nu se duc în redresare și retehnologizare, așa cum ar fi normal.

De aceea, cred că domnul premier Cioloș ar trebui să înțeleagă că este o chestiune urgentă și vitală pentru România retehnologizarea și redresarea TAROM-ului, o investiție de capital urgentă, pe lângă această scoatere la vânzare a unui pachet minoritar - subliniez, minoritar - de acțiuni pe bursă, în vederea cererii majorării de capital de care se vorbește, spre a asigura siguranța aeriană a României, pentru că asta nu se mai poate, cu toții suntem sătui să vedem cum toată economia națională e cârpită, e batjocorită și e scoasă la mezat, pentru că asta se dorește. Și știu foarte bine că obiectivul vital, obiectivul...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Domnule deputat, vă rog să conchideți... timpul a...

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... este privatizarea acestor resurse.

Vă mulțumesc, domnule Mihai Voicu.

Și aici am terminat.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Video in format Flash/IOS Radu Zlati - declarație politică cu titlul Brătienii dorm liniștiți;

Domnul deputat Radu Zlati.

Vă rog, aveți cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Radu Zlati:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se numește, se intitulează "Brătienii dorm liniștiți".

Inițial, voisem să vorbesc despre minunile celui care învie morții în Teleorman, cu alte cuvinte, domnul Dragnea, care a reușit să inoveze în matematică. Atunci când a adunat taxele, ca să iasă 102, a scos șase taxe privitoare la radio-televiziune. Când le-a scăzut - pentru că după cum știm, a renunțat să taie taxa pe radio-TV - i-au ieșit că a scăzut numai două.

Dar ascultând-o pe colega mea, Florica Cherecheș, vorbind cu atâta pasiune despre demersul celor trei milioane de cetățeni, m-am simțit dator să-i răspund.

Răspunsul este simplu: nu. Demersul celor trei milioane de concetățeni nu se va finaliza, dintr-un motiv destul de simplu, pentru că este nevoie de o largă majoritate politică pentru a modifica Constituția.

Or, singurul partid - singurul partid mare, parlamentar - care are înscris în statutul său sprijinirea familiei tradiționale, până în acest moment, nu s-a afirmat public, fără dubiu, fără ocoliș, în favoarea acestei inițiative legislative. Mă refer la Partidul Național Liberal, în care eu am cerut acest lucru, am fost auzit, dar n-am fost ascultat. Este ca și în problema unirii cu Republica Moldova. Și acolo avem nevoie de o largă majoritate parlamentară, dacă nu cumva chiar un consens.

Or, singurul partid existent în acest moment care are în decursul istoric al acțiunilor sale atât Independența României, cât și Marea Unire, nu s-a afirmat în mod clar, fără echivoc, în favoarea unirii cu Moldova, ba chiar a preferat să nu stea de vorbă cu tinerii Uniunii, basarabeni, care acum câteva zile au întâmpinat o rezistență contondentă din partea Jandarmeriei Române.

Din aceste considerente, convingerea mea - mă rog lui Dumnezeu să greșesc - este că atât modificarea Constituției pe tema definirii căsătoriei, cât și unirea cu frații din Moldova nu se vor realiza dacă această realizare depinde de Partidul Național Liberal.

Ultima dată când am fost la Florica, brătienii dormeau liniștiți. Cred că pe acest fapt se bazează și conducerea Partidului Național Liberal.

Deputat de Cluj, Radu Zlati.

 
Video in format Flash/IOS Maria-Andreea Paul - declarație politică privind demisia președintelui ASF și transparentizarea contractelor de muncă din ASF;

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Doamna deputat Andreea Paul, vă rog.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Maria-Andreea Paul:

Bună ziua!

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Au avut loc audieri succesive ale conducerii Autorității de Supraveghere Financiară, în comisiile parlamentare de specialitate. Fie că a fost vorba de Comisia pentru buget, finanțe și bănci, fie în Comisia pentru transporturi, fie în Comisia economică. Dar, în pofida faptului că parlamentarii din toate partidele politice au cerut demisia de onoare a președintelui ASF, acest lucru nu s-a materializat.

Știți de ce nu își dă demisia domnul Mișu Negrițoiu de la ASF și continuă să sfideze Parlamentul? În primul rând, pentru că nu are caracter. În al doilea rând, pentru că își caută parașuta de aur. Pentru că așteaptă să fie demis de către Parlament și nu să-și dea demisia ca să-și poată revendica cele opt salarii compensatorii pe care și le-a votat în Consiliul de administrație al ASF-ului, în cadrul contractului colectiv de muncă, pe care ei înșiși și l-au adoptat și votat.

În cazul președintelui ASF, asta înseamnă opt salarii de peste 13.000 de euro pe lună, ceea ce echivalează cu un cost al exitului său de peste 104.000 de euro, la care angajatorul, adică ASF, este obligat să mai plătească 85% impozit la stat, conform jurisprudenței în domeniu.

Ca să simplific și mai mult lucrurile, pentru ASF, costul exitului domnului Mișu Negrițoiu se ridică la peste 192.000 de euro, în cazul în care refuză să-și dea demisia, plătiți din banii românilor, românii asigurați sau investitori pe piața de capital sau pe piețele de pensii private și alte piețe financiare. Atât costă obrazul gros.

Cum e posibil ca acești oameni să-și voteze lor înșiși astfel de privilegii, fără ca Parlamentul să spună clar aceste lucruri?

Acestea sunt informațiile de care dispun. Și cer public ASF-ului să le dezmintă, în cazul în care ele nu sunt reale.

Dar mai cer un lucru, de aici, de la prezidiul Parlamentului, să fie urgent transparentizate aceste contracte de muncă din ASF!

Cer asta pentru că supravegherea piețelor financiare nu reprezintă stat în stat, ci reprezintă un bun public care trebuie să se supună rigorilor de eficiență și de eficacitate.

Acestea nu sunt foloase necuvenite? Întreb instituțiile de profil. Cine a aprobat astfel de privilegii? De ce nu s-a discutat în Parlament, în comisiile de specialitate, natura și conținutul acestor contracte de muncă publice? Nu de puține ori, ineficiența a fost plătită tare scump de români.

Cum a fost posibil ca în ultimii 26 de ani să existe astfel de contracte de muncă în spațiul public? Scurt, am să vă răspund, la obiect: din cauza lipsei profesionalismului în Parlamentul României.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc mult, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS Tudor Ciuhodaru - sinteza activității de parlamentar;

Domnul deputat PSD Tudor Ciuhodaru are cuvântul.

Video in format Flash/IOS  

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Pentru că se apropie încheierea acestei sesiuni parlamentare, mi se pare firesc și este datoria mea față de cei care m-au trimis în Parlamentul României să spun ce am făcut. Mi se pare firesc să fac acest lucru, este o datorie de onoare și toți știu că sunt neobosit atunci când este vorba de a sluji interesele oamenilor.

Din cutia de tablă de la Spitalul de Urgență "Sf. Ioan" am salvat zeci de mii de oameni. Aici am încercat să facem legi bune pentru aceiași oameni care au venit de fiecare dată, fie la cabinetul parlamentar, fie la urgențe. Și aș putea spune că am reușit.

Conform indexului activității parlamentare, sunt printre cei care au avut cele mai multe intervenții în plen, cele mai multe inițiative legislative, și o parte dintre ele chiar au fost concretizate.

Mă pot mândri cu câteva legi importante, legi importante pentru sistemul medical din România: Legea privind acordarea suplimentelor pentru medici și pentru pacienți, Legea care interzicea drogurile de sinteză - așa-zisele etnobotanice -, înființarea unui Centru de Traumă în Iași și, de ce să nu spunem, sunt și cel care a inițiat, pentru prima dată, ca 24 Ianuarie, Ziua Unirii Principatelor Române, să fie zi de sărbătoare legală.

Evident că mi-aș fi dorit să fac mai multe lucruri. Și poate că dacă ar fi fost și susținere, am fi avut astăzi limitarea numărului de mandate la doar două, am fi avut suprimarea imunității parlamentare, am fi avut un alt fel de Parlament.

Dar am arătat că se poate. Și sper ca aceia care vor veni în noul Parlament să continue să adopte măcar o parte din inițiativele mele legislative, pentru că am văzut că - uneori ziceam, mai în glumă, mai în serios, că le voi înregistra la OSIM - le preia Guvernul, dar nu le preia cum trebuie și lucrurile nu se pot concretiza.

Vă doresc tuturor să faceți cât mai bine pentru această țară. Iar eu, fie din Spitalul de Urgență, fie și de aici, voi încerca să arăt în continuare că dacă vrei, știi și poți, se poate face urgență și în Parlamentul României.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc și eu.

 
Video in format Flash/IOS Ana Birchall - Pledoarie pentru eradicarea sărăciei;

Doamna deputat PSD, Ana Birchall.

Video in format Flash/IOS  

Doamna Ana Birchall:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi pornește de la un element contextual, respectiv decizia Organizației Națiunilor Unite, din urmă cu aproximativ două decenii, de a proclama data de 17 octombrie drept Ziua internațională de combatere a sărăciei.

Flagelul sărăciei face victime pe întreg mapamondul, chiar dacă trebuie să recunoaștem că disparitățile sunt imense atunci când în balanță sunt puse state din lumea occidentală cu cele din lumea a treia.

Din păcate, România nu a reușit să eradicheze sărăcia, iar statisticile ne arată foarte limpede că ocupăm un loc deloc privilegiat în interiorul Uniunii Europene.

Conform celor mai recente date oferite de Banca Mondială, sărăcia absolută afectează aproximativ 25% din populația României, în contextul în care conceptul de sărăcie absolută definește acele persoane care nu-și permit un coș de consum lunar de minimum 300 RON/persoană.

Acest calcul cuprinde, pe lângă alimentație, și cheltuielile precum cele cu încălzirea, apa și alte servicii de subzistență. Deși poate părea neverosimil că în secolul XXI, într-o țară a Uniunii Europene și NATO, vorbim cu preocupare despre asemenea teme, trebuie să înțelegem că aproape cinci milioane de români se încadrează în această grilă a pauperității.

În mesajul lansat de ONU, în acest an, se vorbește despre "trecerea de la umilință și excludere la participare", astfel că atenția noastră trebuie să se îndrepte și asupra românilor care sunt expuși riscului de excluziune socială.

Acest concept definește categoriile de cetățeni cu venituri mai mici de 60% din venitul mediu național, fie trăiesc în gospodăriile în care munca depusă nu generează mai mult de 20% din același venit mediu.

Date statistice oficiale vorbesc în același context despre faptul că aproximativ jumătate din numărul de copii din România se confruntă cu riscul de sărăcie sau excluziune socială, realitate ce plasează țara noastră într-o poziție profund defavorabilă în peisajul european.

Fenomenul sărăciei este unul extrem de complex, iar eradicarea sa nu reprezintă o opțiune pentru decidenți, ci o obligație fundamentală față de o condiție ce aduce atingere drepturilor omului.

Societatea contemporană tinde să capete o polarizare tot mai severă, astfel că doar câteva procente din populație, ce dețin peste două treimi din bogăția globală, reflectă perfect falia dintre bogați și săraci, alimentând o serie de riscuri ce derivă din această stare de profundă inechitate.

Incapacitatea de a integra comunitățile mai puțin privilegiate reprezintă o problemă evaluată inclusiv sub spectrul securității, având astăzi suficient de multe exemple în Europa cu privire la vulnerabilitățile generate de o proastă gestionare a problemelor sociale.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Doresc cu această ocazie să atrag atenția asupra nevoii de viziune și de politici concrete menite să amelioreze problematica sărăciei în România, inclusiv prin continuarea proiectelor demarate de Partidul Social Democrat în mandatele sale de guvernare.

Strategia națională privind incluziunea socială și reducerea sărăciei pentru perioada 2015-2020 realizată de PSD a reprezentat un document programatic deosebit de pragmatic prin care PSD și-a asumat măsuri ferme, precum creșterea gradului de ocupare a persoanelor sărace și vulnerabile prin programe ample de activare pe piața muncii, sau promovarea incluziunii sociale a comunităților marginalizate printr-o abordare integrată, concentrată asupra copiilor.

În același context, Partidul Social Democrat a promovat continuu creșterea salariului minim pe economie, încercând astfel să transpună în bugetele familiilor de români statisticile macroeconomice vehiculate cu emfază.

Creșterile economice înregistrate datorită măsurilor promovate de PSD trebuie să se regăsească în buzunarele românilor și nu doar în statisticile macroeconomice.

Sărăcia, doamnelor și domnilor, are implicații extrem de profunde, iar dincolo de îngrădirea accesului categoriilor defavorizate la bunuri și servicii ce țin de normalitate, vă rog să vă gândiți la dramele acelor familii în care copiii cresc cu trauma psihologică de a-și vedea părinții plecați la muncă în afara țării, o dată pe an.

Eu reprezint în Parlamentul României un colegiu din județul Vaslui, înzestrat cu o frumusețe aparte, cu oameni minunați, care, din păcate, se confruntă cu foarte multe probleme. Mulți tineri din aceste zone au ales să plece la muncă în străinătate, lăsându-și familiile acasă, pe frumoasa Vale a Tutovei, în grija rudelor, sau chiar emigrând definitiv în țările în care muncesc.

În această situație, județul Vaslui, mai ales în zona sa rurală, are o populație îmbătrânită, iar din cauza lipsei forței de muncă tinere care să lucreze, de exemplu, pământul, poate fi o zonă care pe viitor să fie în continuare condamnată la sărăcie, să fie o zonă care să aibă în continuare mari probleme.

Tocmai de aceea este nevoie de politici care să sprijine familiile, să ajute tinerii să se întoarcă acasă sau să rămână aici și să-și întemeieze familii, aici, în România, acasă.

Fără politici de repatriere a tinerilor sau de încurajare a planningului familial, riscăm ca anumite zone din România să fie masiv depopulate, iar flagelul sărăciei să se adâncească.

Consider că avem nevoie de un efort comun și susținut al autorităților centrale și locale, care să ajute sistemul privat din județul Vaslui, de exemplu, și din alte zone asemănătoare din România să se dezvolte. În primul rând, prin recunoașterea existenței zonelor defavorizate și în al doilea rând, prin crearea instrumentelor necesare pentru absorbția puternică de fonduri europene, în zonă, cu scopul de a crește comunitățile și de a le face sustenabile.

În acest sens, pot să vă spun că sunt dezamăgită de măsurile luate de actuala guvernare care și-a asumat doar o intervenție sumară și ineficientă pentru sprijinirea zonelor defavorizate: consilierea pe programe europene, deja în desfășurare.

Spuneți-mi și mie, doamnelor și domnilor, dacă această consiliere pe programe deja existente ajută cumva la ridicarea unor zone care sunt defavorizate, dacă ajută cumva la reducerea decalajelor dintre anumite zone din România și zone din România mai dezavantajate și alte zone din Uniunea Europeană?

Răspunsul este evident că nu. Iar mult clamata strategie, măsuri luate antisărăcie sunt de fapt doar frumoase pe hârtie, cu grafice frumos prezentate, dar, în realitate, efectul, ajutorul real, concret, în județe precum Vasluiul, este zero.

În interpelările adresate Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Fondurilor Europene am propus măsuri concrete care să vină în sprijinul zonelor sărace și să contribuie la anularea decalajelor economice, de exemplu: impozit zero pe profitul reinvestit, taxe salariale reduse pentru firmele care au mai mult de 20 de angajați și scăderea TVA-ului la un set de produse și linii de producție specifice din agricultură - măsuri absolut necesare pentru o zonă ca Vasluiul, de exemplu.

De asemenea, trebuie să înțelegem, stimați colegi și stimate colege, că simpla creare de locuri de muncă nu este sinonimă cu eradicarea sărăciei.

Strategia competitivă bazată pe o mână de lucru ieftină și-a arătat limitele, iar această lipsă de imaginație nu mai poate fi promovată la nivel de politică de stat. Prea multe familii din România muncesc până la epuizare, fără să reușească prin veniturile astfel obținute să iasă din zona de sărăcie.

Tocmai de aceea este datoria fiecăruia dintre noi de a face tot ceea ce ne sta în putință pentru a combate sărăcia, întrucât acest flagel aduce atingere drepturilor fundamentale ale cetățenilor.

Cred că trebuie să spargem blestemul paradoxului unei țări bogate, cu cetățeni foarte săraci și să încercăm ca prin politicile noastre să asigurăm bunăstarea unei părți cât mai mari din populație.

Românii trebuie să nu mai fie săraci în România!

Vă mulțumesc.

Ana Birchall, deputat, Colegiul nr. 5, Vaslui.

 
Video in format Flash/IOS  

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Deoarece nu mai sunt colegi deputați înscriși pe ordinea de zi, suspend ședința. Se reia ședința la ora 10,00.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 12 noiembrie 2019, 16:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro