Andrei Daniel Gheorghe
Andrei Daniel Gheorghe
Ședința Camerei Deputaților din 25 octombrie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.152/31-10-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 25-10-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 octombrie 2016

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Andrei Daniel Gheorghe

Video in format Flash/IOS Declarații politice și intervenții ale deputaților: Andrei Daniel Gheorghe - declarație politică despre situația Companiei Naționale de Trafic Aerian TAROM;

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi, voi vorbi despre situația Companiei Naționale de Trafic Aerian TAROM.

Săptămâna trecută am văzut cum au avut loc o serie de incidente tehnice pe cursele interne aeriene pe care le gestionează TAROM-ul. Mi se pare un lucru deosebit de grav și un lucru care arată un simptom major prezent în întreaga economie românească și în întreaga zonă de transporturi, ca să vorbim mai precis, un simptom al dezinteresului, al disprețului și al distrugerii bazei materiale a acestor companii.

Multă vreme TAROM a fost considerată una dintre cele mai sigure companii aeriene din Europa și chiar din lume. Dar o gestiune absolut ineficientă, o gestiune iresponsabilă, a dus la situația în care în curând, probabil, Doamne ferește, ne va fi frică să mai zburăm cu aeronavele companiei românești. Acest lucru s-a reușit, ca să spunem așa, în primul rând din cauza subminării acestei companii de-a lungul anilor de diverși directori, unii dintre ei chiar au devenit, după ce au părăsit funcțiile de conducere ale Companiei Naționale de Transport Aerian au devenit directori ai companiilor low-cost care-și bat joc de oameni cu întârzieri de 4, 5, 6, 7 ore.

Altă cauză o reprezintă căpușarea permanentă a Companiei Naționale de Transport Aerian prin tot felul de firme care preiau nejustificat servicii pe care Compania Națională de Transport Aerian le poate realiza, în regie proprie, mult mai ieftin, mai sigur și mai rapid.

Altă cauză o reprezintă eliminarea zborurilor de long-courier către destinații din America de Nord și din Asia, din Orientul Îndepărtat și preluarea acestora de companii străine și limitarea TAROM-ului la Europa și la această regiune în care se găsește și România. Iar o altă cauză o reprezintă pur și simplu faptul că toate serviciile proprii au fost externalizate către firme străine care au început să prindă, să spunem așa, rădăcini și influență și care, acum, unele dintre ele, doresc chiar să pună monopol pe transportul aerian românesc și să se implice inclusiv în administrarea aeroporturilor internaționale și naționale din România.

TAROM-ul este o companie unde peste trei sferturi din angajați sunt personal nenavigant și o companie unde fiecare director, în ultima perioadă, a venit pur și simplu ca un soi de mic stăpân care, pur și simplu a fost interesat mai mult de felul în care își pune în diverse funcții anumite persoane și de cum își apără anumite interese personale sau de grup.

Această politică va duce în timp scurt la falimentul TAROM. Și nu doar că va duce la falimentul TAROM, ci poate duce la dezastre și tragedii aeriene. Acest lucru nu doar că nu trebuie să se întâmple, dar este foarte periculos și doar atunci când ne gândim la o astfel de posibilitate.

Problemele tehnice care au apărut în ultima perioadă vin să ne certifice faptul că flota aeriană a TAROM-ului ar trebui de urgență schimbată. Sunt acele caricaturi de avioane, ATR, care rulează pe cursele interne și care mie pur și simplu mi se par niște căruțe zburătoare, apoi acele Boeing-uri cumpărate pe vremea guvernării Petre Roman, ori aeronave cumpărate chiar pe vremea lui Nicolae Ceaușescu, care trosnesc din toate încheieturile, la fiecare aterizare și decolare și se comportă precum un tramvai care dă prin gropi. Și cred că singurul lucru care ne-a ferit în ultima perioadă de tragedii și dezastre în aer îl reprezintă profesionalismul și probitatea morală și profesională a piloților TAROM, considerați ca fiind unii dintre cei mai buni piloți din lume, dat fiind faptul că România are o lungă tradiție în ceea ce înseamnă aviația civilă și militară, încă de la Traian Vuia, Aurel Vlaicu și Henri Coandă.

Din păcate, nu înțelegem deloc ce avem de făcut și singura soluție pe care guvernele de la noi înțeleg s-o adopte o reprezintă privatizările și externalizările resurselor naționale. Mi se pare o prostie.

Pur și simplu, decât să cheltuim banii pe tot felul de lucruri inutile și Guvernul României să se piardă în detalii, ar trebui de urgență să pornească procedura de cumpărare a unor avioane moderne și performante și de schimbare a flotei TAROM, pentru că e vorba de siguranța oamenilor, e vorba de viețile oamenilor și e vorba de o chestiune de securitate națională.

Bineînțeles că o parte, nu mare, din acțiunile TAROM-ului poate fi scoasă pe piața de capital - deci, nu vândută direct, ci prin piața de capital -, spre a reuși să obțină această companie acel capital și acea resursă în vederea redresării și retehnologizării.

Dar, cum știm, de multe ori, acești bani care au provenit din subscripții de acțiuni și din scoaterea pe bursă a unor pachete de acțiuni minoritare, de multe ori se duc în cu totul alte părți - se duc în găurile din economie, se duc pe la ANRP, se duc prin tot felul de subvenții sociale, se duc în pomeni, nu se duc în redresare și retehnologizare, așa cum ar fi normal.

De aceea, cred că domnul premier Cioloș ar trebui să înțeleagă că este o chestiune urgentă și vitală pentru România retehnologizarea și redresarea TAROM-ului, o investiție de capital urgentă, pe lângă această scoatere la vânzare a unui pachet minoritar - subliniez, minoritar - de acțiuni pe bursă, în vederea cererii majorării de capital de care se vorbește, spre a asigura siguranța aeriană a României, pentru că asta nu se mai poate, cu toții suntem sătui să vedem cum toată economia națională e cârpită, e batjocorită și e scoasă la mezat, pentru că asta se dorește. Și știu foarte bine că obiectivul vital, obiectivul...

        ................................................
Video in format Flash/IOS    

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... este privatizarea acestor resurse.

Vă mulțumesc, domnule Mihai Voicu.

Și aici am terminat.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 16 noiembrie 2019, 0:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro