Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of November 7, 2016
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.158/11-11-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
04-11-2019 (joint)
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2016 > 07-11-2016 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of November 7, 2016

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.20/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 449/2016) (rămas pentru votul final)
 
see bill no. 449/2016

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

2. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Procedură de urgență.

Guvernul? Domnul ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Nicolae Pîslaru (ministrul muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice):

Mulțumesc foarte mult.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Este o zi importantă astăzi, în care discutăm despre o măsură cu un impact important asupra oamenilor.

Din capul locului vreau să spun, clar și răspicat, că atât eu, cât și Guvernul pe care-l reprezint, similar cu ceea ce sunt convins că este și credința dumneavoastră, susținem nevoia unor salarii decente în zona sectorului public. Mai mult decât atât, este pentru toată lumea clar că fără oameni profesioniști și motivați nu vom putea niciodată avea un stat eficient.

Guvernul a venit cu Proiectul de Ordonanță de urgență nr. 20 pentru a face o anumită corecție în sistemul public și a venit pentru două sectoare: pentru sănătate, unde a aplicat o grilă de salarizare care a repus ordine în sistemul de sănătate și a oferit o creștere medie de 15% pentru sistemul de sănătate;

în ceea ce privește sistemul de educație, în mod similar, a oferit în Ordonanța nr. 20, în textul inițial, o creștere medie de 10% distribuită în două părți, 5% începând imediat din august și 5% anul următor.

Mai apoi, ca pas următor, Guvernul a început, exact așa cum s-a anunțat și public, să lucreze împreună cu partenerii sociali la proiectul unei legi de salarizare unitară. Și cum am făcut acest lucru? L-am făcut începând cu lecțiile învățate, lecții învățate în ultimii șase ani, de când avem o astfel de lege, ea se numește Legea nr. 284/2010, care niciodată, în ultimii șase ani, nu a fost aplicată. Și problema se pune de ce este o zi importantă astăzi? Astăzi este o zi importantă pentru că ne putem uita la lecțiile pe care le-am avut cu privire la salarizarea sectorului public și învăța ceva. Care sunt aceste lecții?

Prima lecție și cea mai importantă este că o lege este bună doar dacă poate fi susținută financiar. Motivul pentru care Legea nr. 284 n-a putut fi implementată până astăzi, doamnelor și domnilor deputați, este aceea că avea un cost mult prea mare. Discutam de un buget care nu era pur și simplu sustenabil pentru România, din 2010 încoace.

Calculele făcute împreună cu Ministerul Finanțelor Publice, cu experții de la Comisia Națională de Prognoză, conform angajamentelor pe care ni le-am asumat la nivel european în ceea ce înseamnă proiecția bugetară pe termen mediu a României, care ia în calcul și proiecțiile de creștere economică, ne arată că pentru creșterea de masă salarială pentru următorii cinci ani de zile avem la dispoziție 14 miliarde de lei. Repet, 14 miliarde de lei, până în anul 2021. Acest lucru înseamnă, pentru toți oamenii din sectorul public, o creștere în medie de 30%.

Ei bine, această creștere de 30% este în mod evident mult mai mare, este dublă față de ceea ce se discută astăzi, evident, în raportul comisiei.

Deci prima lecție este că o lege este bună doar dacă poate fi susținută financiar.

A doua lecție importantă este că, dacă intrăm prin această abordare de ordonanțe de urgență ce scot în evidență niște sectoare, față de alte sectoare, ajungem imediat la o problemă de echitate.

De ce îndrăznesc să mă adresez dumneavoastră astăzi și să discutăm această problemă de echitate?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule ministru, vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Nicolae Pîslaru:

Sigur. Mai am încă un singur criteriu și gata.

Problema de echitate este importantă, pentru că în spatele unui raport al comisiei care ne prezintă că în general cresc salariile cu 5 până la 15 procente, avem de fapt lucruri care sunt ascunse în grile, ca, de exemplu, că la farmaciștii primari salariile cresc cu 53%.

Și, repet, aici nu discutăm de farmaciștii debutanți, de tinerii care trebuie încurajați să intre în sistemul de farmacie, ci de farmaciștii cu experiență, ale căror salarii cresc cu 53%.

În mod similar, una dintre majorările pe care le avem la dispoziție nu se referă la cei care intră în sistem sau cei care sunt cu salarii mici, ci se referă la contabili, care au creșteri de 63%, directorii de școli care au creșteri de peste 50%.

Dacă aceasta este intenția, atunci înseamnă că nu am învățat nimic din lecțiile anterioare și pe problema de echitate înseamnă că înțelegem că efectul acestor modificări propuse în raportul comisiei va duce la o polarizare între cei care abia intră în sistem și cei care sunt acum cu cele mai mari creșteri procentuale, ca să nu mai discutăm de creșterile în valoare nominală. Dacă aplici un procent la o valoare mai mare, grosul creșterii este la cei care au salariile deja mai mari.

Prin urmare, ceea ce vreau să vă rog în acest ceas important pentru țară, este să înțelegeți că modul în care s-a făcut raportul va crește salariile mai mult celor care deja au salarii mai mari și mai puțin celor care sunt la intrarea în sistem, adică exact pe cei pe care vrem să-i păstrăm în țară: farmaciști, asistente, medici sau învățători, profesori.

Nu este firesc să am creștere de peste 50% la cadre de conducere, în condițiile în care problema noastră este învățătorul de la sat.

Și ca să mă apropii de concluzii...

O altă lecție foarte importantă pe care cu toții încercăm să o învățăm și pe care ar trebui să o putem aplica este aceea legată de faptul că, dacă vom insista pe două sectoare, uitând celelalte sectoare în urmă, vom lua niște resurse pe care le știți, ca estimare, că e vorba de 4,85 miliarde de lei, de la o mărire potențială pe care am putea-o aplica și celorlalte sectoare.

Prin urmare, cei din administrația publică locală vor fi condamnați să stea pe loc o perioadă de timp, dacă din 14 miliarde de lei vom lua acum 4,85. (Rumoare.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Rog puțină liniște!

Domnule ministru, vă rog să concluzionați.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Nicolae Pîslaru:

Acest lucru înseamnă că, practic, intră anumite sectoare, în defavoarea altor sectoare.

Ce vă propunem, doamnelor și domnilor deputați?

Vă propunem să lăsați ordonanța de urgență exact așa cum era. Să înțelegem cu toții că și față de ce au solicitat sindicatele - practic aici rezolvăm mult mai mult decât TESA, DSP, Direcția de sănătate publică și asistență socială - practic sunt niște măriri care nici măcar nu erau în discuție în spațiul public.

Mai mult decât atât, vreau doar să înțelegeți că dacă vom avea această abordare astăzi, de fapt ne vom restricționa în a putea aplica proiectul Guvernului care, vă repet, este sustenabil, vine cu o creștere de 30% în cinci ani, care se poate cu adevărat implementa.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule ministru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dragoș Nicolae Pîslaru:

Unii dintre dumneavoastră.... Chiar închei acum.

Unii dintre dumneavoastră mă întrebau în urmă cu câteva zile, când am avut discuția, de ce mă lupt totuși cu atât de mare, să spunem, convingere în comisii? Spunea domnul deputat: "Domnule, parcă ar fi banii dumneavoastră! De ce vă agitați așa?".

Și răspunsul meu a fost și atunci și este și astăzi: pentru că sunt banii oamenilor din această țară. Lor le vindem această iluzie, lor le vindem această iluzie pe care în prag de alegeri este ilegal să putem să o promovăm. (Vociferări.)

Apelez astăzi, doamnelor și domnilor deputați, la înțelegerea și responsabilitatea dumneavoastră de a nu păcăli oamenii din țară, de a păstra demnitatea funcției și a înțelege cu adevărat că singurul mod în care putem implementa o politică coerentă de salarizare este într-un mod în care stăm, facem calculele, vedem cât ne permitem, nu ne grăbim și implementăm ceva care are sens pentru cinci ani de zile, ca toată lumea să aibă de câștigat.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu mulțumesc.

Raport comun, cele trei comisii, cine prezintă?

Domnul Solomon. Raport comun, Comisia pentru muncă, Comisia juridică și Comisia pentru buget. Raport comun, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015.

Modificările aduse vizează, în principal, reducerea disfuncționalităților de încadrare în sistemul public; restructurarea completă a sistemului de salarizare în cadrul familiei ocupaționale "Sănătate", începând cu luna august 2016; restructurarea completă a sistemului de salarizare pentru personalul didactic și didactic auxiliar din învățământ, începând cu luna august 2016; introducerea unui sistem de premiere bazat pe condiții de reformă și criterii de performanță pentru personalul din sistemul de sănătate, începând cu luna ianuarie 2017, și pentru personalul didactic și didactic auxiliar din învățământ, începând cu luna ianuarie 2018; modificarea și completarea Legii nr. 284/2010, în sensul înființării registrului general de evidență al persoanelor plătite din fonduri publice; acordarea majorării salariale de care a beneficiat personalul din sistemul de asistență socială, sistemul medical și sistemul penitenciar și pentru personalul de probațiune care efectuează activități similare de asistență socială.

La ședințele comune ale Comisiei pentru muncă și protecție socială și Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au fost prezenți 29 de membri din Comisia pentru buget și 29 de membri din Comisia pentru muncă.

Plenul celor două comisii propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise și redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dezbateri generale?

Domnul președinte Dragnea, Grupul PSD.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Am ascultat mai devreme o intervenție de la acest microfon din partea Guvernului, unde ni s-au predat niște lecții.

O lecție importantă pe care ar trebui să o învețe toți membrii Guvernului, și nu numai, ar fi că nu e bine să minți și, de asemenea, nu e bine să dezinformezi. Și să vă spun și de ce nu e bine, adică să le spun și de ce nu e bine, pentru că - și vreau să vă anunț public că Parlamentul nu va mai sta spectator - în art. 404 din Codul penal se prevede: "Comunicarea sau răspândirea, prin orice mijloace de știri, date sau informații false ori de documente falsificate, cunoscând caracterul fals al acestora, dacă prin aceasta se pune în pericol securitatea națională, se pedepsește cu închisoarea de la 1 la 5 ani". Aceasta nu este o amenințare, este doar o avertizare, pe care am mai făcut-o public.

S-au dezbătut, în ultimele zile, două teme importante, într-un mod tendențios și mincinos.

Prima temă ar fi aceea că nici nu putem reduce taxele în această perioadă, nici nu putem crește salarii, făcându-se referire la Legea responsabilității fiscal-bugetare.

În primul rând trebuie să înțeleagă toată lumea că Parlamentul este singura instituție din România care adoptă legi. Parlamentul nu poate fi oprit să adopte o lege, pentru că... (Aplauze.) aceasta este esența democrației. Legea responsabilității fiscal-bugetare se referă la interzicerea dreptului Guvernului de a promova acte normative care să aibă ca efect creșterea veniturilor, nu la Parlament. (Aplauze.) Nicăieri în lume un Parlament nu poate fi oprit să legifereze, mai ales când noi discutăm despre o ordonanță venită de la Guvern în Parlament, care a intrat pe circuitul parlamentar. S-a spus mai devreme că acea ordonanță a pus ordine în sistem. Eu cred că sindicatele au spus altceva: a pus dezordine în sistem și sindicatele au reacționat nu pentru că le era bine cu acea ordonanță, ci pentru că le era rău și producea foarte multă tulburare și nedreptate în sistem.

Acum am lămurit problema legalității și a dreptului Parlamentului de a legifera. Să vorbim despre o mare minciună, și anume că nu sunt bani.

Stimați colegi,

Lucrăm cu materialul clientului, și anume, cu datele oficiale de la Ministerul de Finanțe. Guvernul Dacian Cuza, pardon, Dacian Cioloș ... Nu Cuza, am rămas pe mitingul de aseară.... și-a asumat, prin Legea bugetului de stat propusă și adoptată de Parlament, prin programarea bugetară, că va cheltui 255 de miliarde de lei, execuția la primele nouă luni - și vorbim de date oficiale. Avem și datele neoficiale, cu execuția la zece luni. Dar execuția în primele nouă luni este 169 de miliarde de lei. Aceasta înseamnă o medie de cheltuieli a acestui Guvern de 19 miliarde de lei pe lună. Deci au rămas de cheltuit până la finalul anului 86 de miliarde de lei. Dacă am merge pe media cheltuielilor din fiecare lună, ceea ce îmi vine greu să cred, să zicem, ar însemna 19 miliarde de lei pe fiecare lună în următoarele trei luni de zile. Ar mai rămâne bani necheltuiți 29 de miliarde de lei, pentru care vor trebui la un moment dat să dea socoteală.

În ceea ce privește impactul bugetar al acestei legi, este o minciună faptul că impactul net, impactul efectiv este de 4,6 sau 4,8 sau 5 miliarde de lei, este o minciună, pentru că oricine știe că de a doua zi aproape jumătate din acești bani se întorc la bugetul de stat. Și, dacă e să discutăm foarte cinstit, nici măcar nu pleacă, se fac niște operațiuni contabile și banii nici măcar nu pleacă din buget. Deci impactul, și după efectul de multiplicare net... Și dacă cineva de la Ministerul de Finanțe vrea să mă contrazică, îl aștept oricând. Impactul net este la 1,6 - 1,8 miliarde lei. Atât va fi suportarea de către bugetul de stat.

Să vă dau și alte informații. Sistemul public de salarizare din România costă 58 de miliarde de lei pe 2016, brut.

Impactul net efectiv este de 34 de miliarde de lei, este costul suportat de buget. 34 de miliarde lei.

Dacă am aplica 15% la toate categoriile bugetare, ar însemna un impact de 5 miliarde de lei.

Și acum, noi avem ...

Noi... ei, după ce și-au luat țara înapoi! ... 29 de miliarde de lei, care în mod sigur vor rămâne necheltuiți până la finalul anului.

Ne spun de dorința de a nu depăși deficitul bugetar. Păi deficitul bugetar la această oră este de 0,4 - 0,45%. N-au cum să mai atingă anvelopa de 2,8 - 2,9%.

Pentru anul viitor creșterea economică prognozată de Comisia de Prognoză generează, în final, ca să nu vă mai ocup timpul, venituri în plus la bugetul general consolidat de aproximativ 14 miliarde de lei.

Oameni buni, treziți-vă, nu mai țineți banii necheltuiți și oamenii cu salarii foarte mici! Există suficientă anvelopă bugetară, există suficiente fonduri pentru așa ceva, nu încercați să vă mai opuneți, pentru că aceste majorări salariale sunt necesare! (Aplauze.) Ați făcut socoteala care este raportul dintre un salariu al unui medic din România și un medic din Uniunea Europeană sau al profesorilor? Să știți că medicii și profesorii nu sunt nici pomanagii, pentru că aceasta nu este o pomană electorală, nu sunt nici trântori, sunt oameni dintre care unii ne salvează viețile, alții care ne educă copiii. (Aplauze.)

Și cer tuturor colegilor mei să votăm astăzi, la votul final, această lege, care este și necesară, are și suficiente resurse financiare și nu are niciun fel de problemă de constituționalitate!

Vă mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Alte intervenții?

Grupul UNPR.

Alte intervenții? Grupul UDMR, vă rog. Nu?

Minoritățile? Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Adrian-Miroslav Merka:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

O problemă de principiu. Când în România costul vieții se aliniază la costul întregii Europe, a Uniunii Europene, trebuie să facem și noi anumite selecții, poate, să vedem cu ce începem. Poate fi un start să spunem că, în România, pe primul loc este sănătatea, educația, apărarea și am mai primit încă o întrebare: de ce nu și administrația publică locală, cei care semnează pentru milioane și miliarde? Au rămas tot în discuții. Dacă nu vom face un pas înainte, într-adevăr spre a face un efort pentru acești cetățeni, colegi ai noștri, pentru că mulți dintre noi suntem colegi, cadre didactice, medici.

Domnule ministru, aveți dreptate, trebuie să găsim... Haideți să găsim împreună, acum, peste șase luni de zile, peste un an de zile... trebuie să facem ceva! S-a întâmplat să fie acum, suntem câțiva aici, în Parlament, nu toți, dar trebuie să spunem că în societatea românească e nevoie, ca de o sclipire, să putem să spunem: da, e nevoie de sprijin. Și noi spunem la fel: e nevoie de sprijin.

Poate Parlamentul să decidă? Acum e nevoie. Va decide și vom vedea dacă se poate să ajungem la un numitor comun cu cei care vor fi la guvernare. Există posibilitatea ca noul Guvern care vine să pună din nou în discuție aceste măriri salariale și la 1 ianuarie va fi o ordonanță de urgență care va spune: "Se amână". Dar noi vom rămâne, eu, ca deputat, și ceilalți colegi, ca deputați, de ce n-am spus ceva, an de an. Și eu, și alții am fost în Comisia pentru muncă, în Comisia pentru buget, finanțe, cu diferite proiecte și programe pentru sprijinul unora și al altora, nu al lor personal, ci ca părți din societate. Și noi am avut o discuție în Grupul parlamentar al minorităților naționale, să spunem că e nevoie sau să nu spunem? În mare parte am spus: "Da, e nevoie de aceste creșteri salariale." Și vom încerca să sprijinim și acum, și pe viitor.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Grupul UDMR. Domnul Márton Árpád.

Și apoi, de la neafiliați, un vorbitor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

După cum știm cu toții, nicio lege nu este perfectă, chiar de intenționăm să o perfectăm din ce în ce mai bine. Nici acest raport nu este perfect. Suntem conștienți de aceasta.

Grupul nostru parlamentar, de exemplu, a încercat, în consonanță cu cele spuse de colegul nostru de la Grupul minorităților, poate sunteți mai aproape de colegii noștri din administrația publică locală, să mărim salariile și pentru aceștia, pentru că la nivel central, cu diferite ordonanțe s-au tot mărit, iar oamenii aceștia care semnează foarte multe lucruri, pe care îi verifică DNA-ul, care au de retrocedat pământuri, care trebuie să acceadă niște sume europene, mă rog, mai sunt blocați de către diferite ministere, acolo se dau bani mulți, aceștia sunt plătiți foarte prost.

Din păcate, în comisie, această idee a noastră n-a fost recepționată.

Mai departe, cele spuse aici de domnul ministru parțial sunt corecte. Adică, pentru cei cu salarii mici această lege va aduce o mărire mai puțin însemnată, dar va aduce. Iar, e adevărat, și aceasta, pentru unii care au salarii mari sau mai mari, ajung să primească un spor, poate nu procentual, dar, din punct de vedere al sumei primite, mult mai mare.

Este adevărat, poate aici ar fi trebuit să lucreze cu mai multă atenție această comisie, și nu într-o singură zi, adică într-o singură noapte. Că astfel, s-ar putea să avem o lege care să distorsioneze în anumite segmente și mai mult situația din salarizare.

Dar, cu toate acestea, această lege aduce o îmbunătățire a salarizării unor activități importante pentru întreaga societate.

Ca atare, grupul nostru parlamentar va vota acest proiect de lege în forma venită prin raport de la comisie și sperăm ca viitorul parlament, viitorul guvern să vină cu un proiect de salarizare unitar, prin care să corectăm acele erori pe care le putem încă găsi inclusiv în acest raport.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Procedură. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Din nefericire, raportul pentru această lege importantă a fost postat pe site abia în urmă cu câteva zeci de minute. Este un raport de 127 de pagini. Faptul că nimeni dintre dumneavoastră care nu a făcut parte dintre comisiile raportoare nu are acces la acest raport să-l studieze pe îndelete înseamnă desfigurarea parlamentarismului, care presupune dezbatere, analiză, dezbatere aprofundată. Nu vom putea da un vot de conștiință asupra acestui proiect de lege, dacă nu suntem informați asupra conținutului său.

Această grabă cu care a fost forțat raportul, a fost forțată aducerea lui în plen, deși știți bine, regulamentul prevede 5 zile, cu 5 zile înainte trebuia să fim informați asupra conținutului lui, nu arată decât un interes electoral, ceea ce este foarte trist. Mi-aș fi dorit mai multă responsabilitate, tocmai pentru că este vorba de legi importante care vizează milioane de oameni. Dacă proiectul are erori, cine va plăti politic pentru ele?

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, domnul Neacșu, tot procedură. Și, apoi, domnul Pușcaș. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Dacă tot vorbim de responsabilitate, măcar să fim responsabili pentru ceea ce declarăm de aici.

Două chestiuni mi-au atras atenția. Acest raport a fost adoptat săptămâna trecută, pe data de 1 și a fost publicat în consecință.

Al doilea lucru, cele o sută și ceva de pagini sunt 42. Bănuiesc că discutăm despre același raport.

Deci aș vrea ca, atunci când venim să vorbim aici, să spunem ceea ce este adevărat și corect, stimați colegi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, vă mulțumesc. Domnul Pușcaș. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iacob Pușcaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Din înțelepciunea poporului s-a născut și acest proverb: un nebun aruncă o piatră în lac și o sută de înțelepți se chinuie să o scoată.

Noi, astăzi, ne chinuim să corectăm un act normativ emis de Guvern, pentru că eu refuz să cred că intenționat a fost trimis așa, și să facem dreptate unor categorii sociale.

Cu toții, știm că sănătatea este unul dintre domeniile esențiale pentru evoluția viitoare a unui popor și că sistemul de sănătate din România este în pragul colapsului.

Aceste aspecte au fost reamintite și de Sindicatul Sanitas prin greva organizată săptămâna trecută. (Aplauze.)

Noi astăzi avem posibilitatea ca, împreună, să punem umărul la rezolvarea parțială a problemelor din Sănătate, și anume salarizarea personalului medical. Dacă nu rezolvăm problema salarizării personalului medical, atunci, în doi-trei ani, vom avea spitale goale, lipsite de profesioniști, lipsite de medici și asistente medicale, ceea ce echivalează cu un atentat la siguranța națională, un atentate, de fapt, la fiecare dintre noi.

Atunci, acest Guvern, cu siguranță, nu va mai fi, dar noi, Parlamentul, vom fi trași la răspundere, pentru că nu am luat măsurile care se impun.

Dacă dorim să înceapă odată reforma în Sănătate, trebuie să începem cu salarizarea personalului medical. Fără acest lucru, nu vom reuși niciodată. (Aplauze.)

Exodul medicilor și al asistentelor poate fi oprit sau cel puțin diminuat prin acordarea respectului cuvenit. Acest lucru îl putem arăta și prin faptul că prețuim munca lor la adevărata lor valoare.

Sigur că, prin acordarea acestor majorări de aproximativ 15%, va exista și un impact bugetar. Dar, vă întreb, stimați colegi: impactul plecării în masă a mii de medici și asistente, anual, impactul lipsei specialiștilor în Sănătate, impactul pacienților care nu vor mai avea medici care să-i trateze nu credeți că este incalculabil pentru noi, toți? Nu credeți că o viață de om este mai importantă decât impactul câtorva milioane de lei de la bugetul țării?

Dacă aceste majorări nu vor fi acordate acum, atunci, cum vor putea fi dublate salariile medicilor în următorii ani, așa cum susțin unele partide politice în programele lor și care, din păcate, astăzi nu sunt în sală la dezbateri.

Haideți, deci, să votăm această ordonanță cu toții, haideți, să le oferim celor din Sănătate, celor de la Sanitas, respectul pe care-l merită!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Alte intervenții nu mai sunt.

Intrăm în dezbatere. Grupul ALDE. V-am rugat să vă înscrieți. Vă rog, Grupul ALDE.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Stimați colegi,

Domnule ministru,

Trebuie să vă spun că astăzi sunt aici și datorită faptului că foarte mulți cetățeni, membri ai Sindicatului Sanitas, (Aplauze.), la Suceava, m-au contactat și m-au rugat să avem și să am înțelepciunea de a sprijini acest proiect. O fac și din cauza asta și, domnule ministru, o fac și pentru că sunt profesor, cadru universitar. Nu știu ce meserie aveați înainte de a fi ministru, dar eu, înainte de a fi deputat, am fost cadru universitar și sunt în continuare și vă spun că marea majoritate a profesorilor din România trăiesc cu salarii de subzistență.

În acest sens, spun foarte clar și răspicat că un guvern care spune că nu are bani pentru medici, asistente, profesori și educatori, trebuie să plece acasă.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții nu mai sunt. Au vorbit toate grupurile. Grupurile parlamentare vorbesc câte unul. Este procedură de urgență. Vă mulțumesc.

Deci, toți colegii de la grupurile parlamentare prezente au vorbit.

Intrăm în dezbateri.

Avem 39 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu.

De la 2 până la 10 dacă sunt observații? Nu.

De la 11 până la 21 dacă sunt observații? Nu.

De la 21 la 30 dacă sunt observații? Nu.

De la 31 la 39 dacă sunt observații? Nu.

La Anexa nr.1 dacă sunt observații? Nu.

La Anexa nr.2 dacă sunt observații? Nu.

La Anexa nr.3 dacă sunt observații? Nu.

Rămâne la votul final.

A rămas la votul final.

Vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania tuesday, 12 november 2019, 0:00
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro