Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 mai 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.74/12-05-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
12-12-2019 (comună)
11-12-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 08-05-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 mai 2017

5. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind înființarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului (PL-x 375/2016/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 375/2016

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

4. Reexaminarea, la cererea președintelui României, a Legii privind înființarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului; PL-x 375/2016/2017.

Domnule președinte Gigel Știrbu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport suplimentar privind cererea de reexaminare formulată de Președintele României asupra Legii privind înființarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului.

În conformitate cu prevederile art. 137 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările ulterioare, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a fost sesizată cu cererea de reexaminare asupra Legii privind înființarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului, transmisă cu adresa PL-x 375/2016/2017, din data de 13 martie 2017.

La data de 11 noiembrie 2016, Președintele României s-a adresat Parlamentului, în temeiul art. 77 alin. (2) din Constituția României, formulând cererea de reexaminare a Legii privind înființarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a admis cererea de reexaminare și a adoptat Legea privind înființarea Institutului, cu amendamente, în ședința din 6 martie 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, fiind astfel satisfăcute o mare parte dintre observațiile formulate în cererea de reexaminare.

În data de 18 aprilie a.c., plenul Camerei Deputaților a retrimis legea comisiei, în vederea întocmirii unui raport suplimentar.

Comisia a reluat dezbaterea asupra legii. La dezbateri s-a constatat o unanimitate a voturilor parlamentarilor prezenți în sală în momentul votului, aceștia dorind să supună plenului Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională, admiterea cererii de reexaminare formulată de președintele României și, respectiv, adoptarea Legii privind înființarea Institutului de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului, cu amendamentele din anexă.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

La dezbateri generale?

Domnul Bulai Iulian.

Se pregătește domnul Rotaru.

Video in format Flash/IOS

Domnul Iulian Bulai:

Dragi colegi,

Privind acest proiect legislativ, USR nu a primit încă răspunsuri convingătoare la următoarele întrebări.

Care mai este astăzi sensul noțiunii de spațiu istoric al Levantului, coborât direct din secolele XVIII și XIX?

Cum se delimitează geografic mai precis aria de cuprindere a acestor studii, atâta vreme cât inițiatorul legii înșiruie laolaltă Africa de Nord, Peninsula Balcanică, Orientul Apropiat, Orientul Mijlociu și Caucazul?

Studiile interdisciplinare avansate în care se va înscrie institutul vor cuprinde oare studii arabe, studii semitice, studii de istorie și filozofie a religiilor, studii orientale, studii de antropologie și etnologie, studii de istorie, studii de lingvistică? Totodată, din descrierea obiectivelor, par convocate studii politice, de istoria și filozofia culturii, studii de ecologie, de geologie, de geografie, studii arheologice și de conservare a patrimoniului.

Așadar, cum vor fi toate acestea reprezentate în structura viitorului institut? Care va fi forul științific tutelar al acestui institut creat prin lege să funcționeze în subordinea Senatului, de vreme ce Academia Română nu dorește să-l preia în subordonarea ei?

Legat de subordonarea institutului față de Senatul României. Așa cum este specificat în proiectul legislativ, institutul ar urma să funcționeze în subordinea Senatului României. De ce trebuie creat el în subordinea Senatului? Senatul este o instituție care legiferează. Este o instituție care are alte câteva instituții în subordine, dar e vorba de instituții cu alt caracter. Și nu văd de ce ar trebui să aibă în subordine un institut de cercetări. Senatul nu are în atribuții pe acelea de a face cercetări, nu are mijloacele de a încadra cercetări științifice, de a evalua cercetători, de a deschide concursuri pentru cercetători, nu are instrumentele pentru a asigura publicații științifice de înalt nivel internațional, nu are indicii necesari pentru a măsura calitatea acestor publicații. Nu există niciun fel de atribuții ale Senatului în controlul cercetării științifice.

Toate acestea sunt întrebări pe care ni le punem cu privire la această afiliere.

USR nu susține această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnule Robert Turcescu, vă rog. Grupul PMP.

Video in format Flash/IOS

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua, dragi colegi!

Nu vom susține înființarea acestui institut, din mai multe motive. Dar v-aș recomanda tuturor o lectură atentă a celor scrise de vicepreședintele Academiei Române, domnul Victor Spinei, în momentul în care vorbește despre această inițiativă, care, știm cu toții, îi aparține fostului președinte, domnul Emil Constantinescu.

Domnul președinte Emil Constantinescu, fost președinte, a fost învins de sistem, după care a înfrânt, în calitate de conducător la vreo 3 fundații, care au fost construite, de-a lungul timpului, pe modelul pe care vrea să construiască și acest institut pentru studierea Levantului, adică fundații care, de-a lungul timpului, au beneficiat ani de zile de spații generoase acordate de celebra Regie Autonomă a Protocolului de Stat, pentru care, de-a lungul timpului, a plătit sume foarte mici, sub formă de chirii.

De asemenea, mi-aduc aminte că domnul Emil Constantinescu, pe vremuri, se lăuda cu felul în care va reuși să sprijine tinerii dotați ai României. N-a reușit lucrul acesta. Iarăși, un proiect mort. Sigur, astăzi vrea să facă un institut pentru studierea Levantului.

Se întreba colegul de la USR de ce un astfel de institut. Păi, având în vedere că el va fi stipendiat din bugetul Senatului, poate că domnul Emil Constantinescu face un astfel de institut ca să-l poată compara în continuare pe președintele Senatului, domnul Tăriceanu, fie cu Margaret Thatcher, fie cu Reagan sau mai știu eu cu cine îi trece prin minte.

Pe de altă parte, trebuie să admitem cu toții că, de-a lungul acestor ani, pornind de la celebra Academie pentru Studiul Securității Naționale și alte forme fără fond, am stipendiat din bani publici foarte multe "academii", cu ghilimelele de rigoare, sau astfel de organizații, precum aceasta, numită Institutul pentru Studierea Levantului.

Acest institut se vrea nu în subordinea Academiei Române, ci se anunță că va fi în subordinea unei academii mondiale. O să găsiți în acest proiect.

Ceea ce e foarte interesant este că, dacă cercetați de unde se stipendiază, de unde își ia banii respectiva academie mondială, ei bine, veți afla că aceasta este o organizație nonguvernamentală. Prin urmare, nu se alimentează din bani publici.

Recomand, prin urmare, domnului Emil Constantinescu și inițiatorilor acestui proiect de lege, dacă tot vor să înființeze Institutul pentru Studierea Levantului, să o facă din fonduri nonguvernamentale, să găsească finanțări în alte părți, că în felul acesta bănuiesc că n-ar avea nimeni nimic împotrivă să avem în România chiar și un institut luxuriant, precum cercetarea Levantului.

Grupul Partidului Mișcarea Populară va vota împotriva acestui proiect de lege.

Îndrăznesc, înainte de a vota, mâine, la votul final, un astfel de proiect, să aveți amabilitatea să citiți sau să recitiți măcar - spun încă o dată - ceea ce afirmă în mod foarte justificat un om pe care îl creditez cu multă bună-cuviință, cu multă știință de carte, este vorba de vicepreședintele Academiei Române, domnul Victor Spinei. Sunt acolo suficiente motive pentru a proceda și dumneavoastră la fel cum vom proceda noi, cei din Grupul Partidului Mișcarea Populară, și anume, să nu votați înființarea unui astfel de institut.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc și eu.

Domnul Andrei Gheorghe, Grupul PNL.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Noi, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal, sperăm că acest institut care se va înființa va avea o reală utilitate publică și nu va constitui doar o simplă sinecură, creată special pentru a satisface nevoile sau interesele unei persoane ori ale unui grup de persoane.

În România, ne confruntăm cu toții cu această problemă, a formelor fără fond, a instituțiilor, de cele mai multe ori, a instituțiilor de tip cultural, de tip politico-diplomatic, a căror utilitate, de multe ori, o regăsim cu destulă dificultate.

Levantul trebuie să reprezinte, vrând-nevrând, o zonă prioritară pentru politica externă românească. Este o zonă geografică apropiată nouă și îmi permit să spun chiar apropiată sub anumite aspecte culturale.

Levantul înseamnă în fond acest spațiu al Mediteranei de Est, în care se găsesc Israelul, Ciprul, Libanul, Siria, Iordania, teritoriile palestiniene. Deci avem un spațiu deosebit de important, din punct de vedere geostrategic și geopolitic, și un spațiu cu care România are lungi relații și lungi legături istorice. Să nu uităm că în perioada Evului Mediu, Țara Românească și Moldova au fost printre principalii sponsori și susținători ai comunităților creștine din Orient. Să nu uităm că, inclusiv în istoria mai recentă, România a avut relații deosebite atât cu lumea arabă, cât și cu statul Israel.

Să nu uităm, de asemenea, că sunt comunități mari de români, în special în Israel, dar și în celelalte țări, iar relațiile comerciale dintre România și statele aflate în Levant au constituit întotdeauna o parte importantă a schimburilor economice ale României.

Așadar, pe undeva, această cercetare a Levantului și a legăturilor pe care România le are cu acest spațiu care a aparținut cândva Imperiului Bizantin, un spațiu mult mai complex din punct de vedere cultural și din punct de vedere identitar... avem acolo evrei, avem arabi, avem greci, avem asirieni, avem armeni și avem ultimii vorbitori ai limbii aramaice, pe care o vorbea cândva Mântuitorul Hristos.

Una peste alta, este foarte important ca noi toți să conștientizăm că atunci când creăm o instituție publică, atunci când încercăm să cercetăm astfel de chestiuni care implică politică internațională și relații diplomatice, ar trebui ca acele lucruri să capete și o finalitate și să nu fie făcute strict așa, doar pentru o anumită persoană și doar cu un obiectiv imediat.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota pentru adoptarea Proiectului cu privire la constituirea Institutului pentru studiul Levantului și sperăm că acest lucru nu va rămâne doar așa, scris pe foaie și va genera anumite efecte.

Și totodată, cred eu, România trebuie să aibă o implicare tot mai mare în problematica care ține de această zonă apropiată nouă, atât geografic, cât și istoric, reprezentată de spațiul Mediteranei de Est, de această zonă de confluență de culturi și civilizații, care a jucat un rol mult mai important în istoria umanității, decât ne imaginăm astăzi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții? Nu mai sunt alte intervenții.

Mergem la raportul înlocuitor.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu.

Art. 1?

Art. 2?

Art. 3?

Art. 4?

Art. 5?

Art. 6?

Art. 7?

La art. 8 ni se propune o modificare. Observații? Nu.

Art. 9? Nu.

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

Următorul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 decembrie 2019, 18:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro