Domnul Benedek Zacharie: Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință. Stimați colegi, În declarația mea politică de azi expresiile-cheie sunt: AFIR, achiziții publice, criteriu de atribuire, UAT-uri. Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice definește în mod clar și indubitabil cine stabilește criteriile de atribuire a unui contract de lucrări sau servicii. Tot această lege stabilește cadrul derulării unei proceduri de achiziție publică. Nu am găsit în niciun articol vreo prevedere cum că această lege va fi interpretată conform bunului plac și/sau interes al unei autorități, agenții sau instituții. Totuși, există unele agenții care dau o interpretare originală acestei legi, cum ar fi Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, adică AFIR. Această agenție, care funcționează în coordonarea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, impune autorităților contractante fișa de date a achiziției pentru lucrările finanțate, deși în Legea nr. 98/2016 se stabilește, clar și fără a lăsa loc de interpretare, cine întocmește fișa de date a achiziției, și nu este vorba despre finanțator, ci despre autoritatea contractantă. Tot AFIR este cea care stabilește procedura de achiziție și chiar criteriul de atribuire a contractului. Conform art. 187 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, în conformitate cu dispozițiile alin. (2), autoritatea contractantă și nu agenția de finanțare are dreptul de a aplica unul dintre următoarele criterii de atribuire: prețul cel mai scăzut; costul cel mai scăzut; cel mai bun raport calitate-preț sau cel mai bun raport calitate-cost. Reprezentanții AFIR se substituie autorității contractante și stabilesc unilateral criteriul de atribuire, ca fiind cel mai scăzut preț, fără a consulta UAT-urile, fără a cunoaște în detaliu proiectele și fără a avea atribuții legale în acest sens. Ca urmare a aplicării acestui criteriu de atribuire, vom fi martorii unui șir interminabil de contestații, lucrările vor fi atribuite la valori în care câștigătorii licitațiilor nu se vor putea încadra și în final, dacă va exista un final, la lucrări de calitate îndoielnică. Domnule ministru, vă întreb, cui va folosi această situație, cine va beneficia de această situație, de ce nu vrem să lăsăm reprezentanții primăriilor să întocmească fișa de date a achizițiilor, mai ales că mulți dintre acești angajați au efectuat cursuri de specializare în acest domeniu, cursuri plătite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale? În cazul în care conducerea AFIR va continua să se implice în acest fel în proiecte, sloganul "Împreună creștem satul românesc" îl vom putea în curând înlocui cu sloganul "Împreună distrugem satul românesc". Vă mulțumesc. Benedek Zacharie, deputat al UDMR, Harghita.
|