Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.165/23-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 14-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2017

9. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile interioare (Pl-x 413/2016/2017). (rămasă pentru votul final)

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

11. Următorul, Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile interioare; PL-x 413/2016/2017; caracter organic; procedură de urgență.

Domnul președinte Iulian Iancu.

Să propuneți și timpul de dezbatere, domnule președinte.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă vorbesc în calitate de inițiator.

Pe fond este Comisia pentru transporturi...

Domnul Florin Iordache:

Inițiator, da!

Domnul Iulian Iancu:

Mulțumesc foarte mult pentru că mi-ați dat cuvântul.

Stimați colegi,

Avem în reexaminare un proiect de lege care a fost inițiat în Parlamentul anterior, în condițiile în care, la nivelul Uniunii Europene, Uniunea Europeană promova noi coridoare de transport intermodal, dinspre Marea Nordului, pe mare, feroviar, rutier, fluvial, iar noi înregistram o acută ineficiență în administrarea porturilor și căilor navigabile, cu o influență directă asupra infrastructurii și capacității de dezvoltare a porturilor, nu numai de la Marea Neagră, dar și cele fluviale.

În aceste condiții, Parlamentul, în ultima lui sesiune, a declanșat o comisie de anchetă, a investigat situația porturilor maritime și fluviale și a ajuns la concluzia că trebuie să modificăm cadrul legislativ. Acest lucru s-a întâmplat cu reprezentanți ai tuturor partidelor.

În consecință, a fost avut în vedere modul în care este valorificat domeniul public al statului, adică terenurile care fac parte din domeniul public, infrastructura, gestiunea, societăți în administrare și s-a ajuns la concluzia că, pe lângă regimul de administrare, trebuie pusă în discuție și valorificarea a 75% din profitul activității portuare, în sensul dezvoltării acesteia.

Proiectul de lege a fost votat de Parlament.

În schimb, în urma dezbaterilor la nivelul acționarului minoritar, au fost făcute anumite observații privind modul de constituire a Consiliului de Supraveghere, a Consiliului de administrație, dezvoltarea infrastructurii și valorificarea profitului; au fost făcute niște propuneri. Propunerile respective, venite dinspre Președinție, au fost preluate în totalitate în proiectul de lege, trecut în consecință de Senat și asumat și amendamentul ca cei de la Consiliul Concurenței să fie organism de supraveghere a nediscriminării concurenței și transparenței.

Prin urmare, avem un act normativ, astăzi, care ne dă garanția că vom putea avea concurență, vom putea elimina monopolul, vom mări activitatea, vom crea noi locuri de muncă și un trafic de marfă la nivelul celor 80 de milioane de tone, cât, spre exemplu, are astăzi capacitate Portul Constanța.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia pentru transporturi?

Domnule președinte Bode, vă rog frumos, prezentați raportul.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Așadar, Reexaminare, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, utilizarea infrastructurii de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile interioare.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru transporturi și infrastructură a fost sesizată, spre dezbatere în fond, cu reexaminarea acestei legi.

Conform dispozițiilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, republicată, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Ca urmare a cererii de reexaminare, Comisia pentru transporturi și infrastructură a dezbătut actul normativ în ședința din data de 7 noiembrie 2017.

Actul normativ are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999, în scopul creșterii traficului de mărfuri în sistemul transporturilor pe apă, o utilizare mai eficientă a infrastructurii portuare, precum și o creștere a investițiilor în domeniu.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților prezentul raport asupra cererii de reexaminare, formulată de Președintele României, prin care se propune adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor și a căilor navigabile, precum și desfășurarea activităților de transport naval în porturi și pe căi navigabile, în forma adoptată de Senat, cu amendamentele respinse prevăzute în anexă.

În raport de obiectul și conținutul său, actul normativ face parte din categoria legilor organice.

Domnule președinte,

Vă rog să-mi permiteți, în continuare, să îndreptăm o eroare materială.

Articolul 662 alin. (9) face trimitere la art. 671 alin. (2), dar art. 671 nu are alineat.

Așadar, propun îndreptarea erorii materiale, textul urmând să aibă următorul cuprins.

Articolul 662 alin. (9): "Procesele-verbale de constatare și de aplicare a unor sancțiuni, în conformitate cu prevederile art. 671, pot fi contestate la Judecătoria Sectorului 1 București, în termen de 15 zile de la comunicare".

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vă rog, propuneți-ne și timpul de dezbatere; este procedură de urgență.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Cinci minute.

Domnul Florin Iordache:

Cinci minute.

Stimați colegi,

Supun votului dumneavoastră timpul de dezbatere pe care l-a propus domnul președinte - cinci minute; este procedură de urgență. Să înceapă votul.

Mulțumesc.

128 de voturi pentru, un vot contra, o abținere. A fost adoptat timpul.

La dezbateri generale, domnul Iulian Iancu.

Vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Doar zece secunde - mi-a scăpat și îmi cer iertare! - să salut prezența în sală a unuia dintre inițiatori, domnul Mircea Toader, colegul nostru care a fost extrem de activ la acest proiect.

Îi mulțumesc și îi doresc în continuare succes!

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Bode, apoi domnul Turcescu.

Vă rog. La dezbateri generale, Grupul PNL.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc Grupului PSD pentru salutul adresat domnului Mircea Toader; îl salut și eu.

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă, așa cum s-a spus aici, a fost elaborată în urma concluziilor raportului întocmit de Comisia de anchetă parlamentară asupra activității Companiei Naționale Administrația Portului Maritim SA Constanța, comisie înființată în anul 2015.

Raportul comisiei a relevat o serie de probleme grave care îngreunează activitățile de transport naval, afectând în mod direct volumul mărfurilor transportate, prin porturile maritime și pe căile navigabile, media traficului realizat în porturile din România fiind de circa 30%, față de capacitate și față de volumul traficului la nivelul anului 1989.

Cred că în urma modificărilor făcute de comisia noastră, actul normativ este mult mai clar, mai coerent, fiind clarificate o serie de aspecte care, prin lipsa lor de precizie, ar fi făcut dificilă aplicarea legii.

Administrația Portului Constanța, precum și administrațiile porturilor fluviale, trebuie să fie conștiente că profitul trebuie investit în lucrări de modernizare a infrastructurii portuare, cu scopul dezvoltării acestor porturi. Este o regulă care trebuie să ghideze activitatea economică a acestor administrații, pentru că relansarea acestor porturi depinde în mod crucial de volumul de investiții făcut.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal susține acest proiect și are convingerea că o nouă politică tarifară, coroborată cu investiții susținute din partea acestor administrații, reprezintă singura șansă pentru ca sectorul naval românesc să fie competitiv în regiune.

Așadar, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota pentru admiterea cererii de reexaminare a Președintelui României, votând pentru forma adoptată de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată.

Am convingerea că, iată, după doi ani, epopeea acestui proiect va avea un final fericit. Acest proiect a fost declarat neconstituțional de Curtea Constituțională și l-am îndreptat, a fost cerută reexaminarea lui de Președintele României și l-am reexaminat, în conformitate cu solicitările Președintelui.

Sper ca azi, într-un final, să dăm un vot favorabil și acest proiect să devină lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc și eu.

Grupul PMP, domnul deputat Turcescu Robert.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Bună ziua, stimați colegi!

În primul rând, aș vrea să le spunem la mulți ani dobrogenilor, pentru că astăzi, 14 noiembrie, este Ziua Dobrogei. La 14 noiembrie 1878 Dobrogea a revenit la patria mamă.

Și acum, aș vrea să vă ofer câteva informații, pentru că, în calitate de deputat de Constanța, am fost la fața locului, am vrut să văd ce se întâmplă cu acest proiect de lege și de ce este el atât de important.

Primul lucru pe care vreau să-l stabilim foarte clar este că ne aflăm în fața stingerii unui conflict, care însă va mai dura. Pentru că ceea ce se întâmplă acum în port este, în bună măsură, o luptă între operatorii portuari, care cunosc foarte bine activitatea și ce se întâmplă acolo, și unul dintre acționarii minoritari pe care domnul Iancu mai devreme nu l-a pomenit, este vorba de Fondul "Proprietatea".

Pe scurt, să înțelegeți de ce acest conflict va mai dura, Fondul "Proprietatea" vrea dividendele din port, în vreme ce operatorii portuari vor ca banii să fie folosiți pentru investiții în infrastructura portuară. Iar din acest punct de vedere, înființarea, prin acest proiect de lege, a unui Consiliu de supraveghere în domeniul naval, este un lucru extrem de important. Dar atrag atenția asupra faptului că acest conflict nu se stinge odată cu modificările pe care sper să le votăm astăzi. Grupul PMP va vota acest proiect de lege.

Pe de altă parte, pentru a înțelege de ce era nevoie de acest Consiliu de supraveghere în domeniul naval, vă dau un exemplu.

În 2016, în Portul Amsterdam, care este un port concurent puternic cu Portul Constanța, au fost crescute tarifele portuare cu 1%, în condițiile în care au avut loc discuții și negocieri intense cu operatorii portuari.

În România, în urmă cu 3-4 ani, au crescut tarifele cu 3-4%, în condițiile în care n-a existat nicio discuție cu nimeni.

Pomenea ceva mai devreme domnul Bode - și cred că nu numai dânsul - despre nevoia de a dezvolta această chestiune, și anume, activitatea în porturile din România, care suferă foarte tare.

Da, dar mai e o problemă mare! A doua mare problemă a noastră este Canalul Dunăre-Marea Neagră și administrarea acestui canal, care a devenit stat în stat și care marchează creșteri de tarife extraordinar de mari.

Iar cea mai mare problemă, dincolo de Portul Constanța, este ceea ce se întâmplă cu Dunărea, stimați colegi. Și e un subiect asupra căruia trebuie să reflectăm și chiar să dialogăm, poate toate forțele politice, pentru că Dunărea astăzi e navigabilă doar două luni pe an, nu s-au alocat bani pentru a fi dragată, iar operatorii portuari degeaba aduc marfa la un moment dat, să spunem, în Portul Constanța, când cea mai ieftină și cea mai profitabilă cale de transport din România, dinspre Marea Neagră, dinspre Constanța spre Occident, este blocată prin faptul că nu se poate naviga pe Dunăre.

Și, atenție, nu e vorba numai de incapacitatea statului român! Dunărea are probleme la noi pe sectorul navigabil, dar are probleme și pe alte sectoare. Avem probleme cu bulgarii, avem probleme pe mai departe chiar cu austriecii, care n-au dragat, la rândul lor, Dunărea sau n-au făcut pescajul necesar navelor de transport.

Nu vreau să vă plictisesc! Am vrut doar să vă atrag atenția asupra unui lucru extrem de important. Este un moment bun să reflectăm asupra acestei situații.

Portul Constanța, chiar dacă după acest proiect de lege va avea parte de o creștere a calității și poate chiar de tarife ceva mai competitive cu restul porturilor europene, nu-i suficient. E nevoie de mai mult decât atât!

I-aș recomanda, de asemenea, și Ministerului Afacerilor Externe să se implice în ceea ce înseamnă în momentul de față conflictul operatorilor portuari și a transportatorilor navali cu autoritățile bulgare. Sunt mari probleme și, credeți-mă, este un sector care nu poate să-și rezolve singur aceste probleme, are nevoie de implicare inclusiv la nivelul misiunilor diplomatice și al Ministerului de Externe.

În final, sigur, fără legătură cu ceea ce spun acum...

Domnule Iordache, mă adresez dumneavoastră, ca președinte de ședință, suntem deja la finalul acestei probabil...sau, mă rog, ne apropiem de finalul acestei sesiuni parlamentare, mai avem, e adevărat, de lucru, dar, domnule Iordache, domnule, dacă tot conduceți dumneavoastră ședința - și vă văd acolo de atâta amar de vreme -, având în vedere și contextul în care ne aflăm, nu vreți să-i spuneți domnului Dragnea să plece, domnule, să-și dea demisia din funcția de președinte al Camerei Deputaților?! Eu zic că e momentul să se întâmple lucrul acesta!...

Domnul Florin Iordache:

Declarații, dimineața!

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Alegeți un alt președinte al Camerei Deputaților din Grupul PSD!

 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

În continuare, domnul deputat Benedek Zacharie, Grupul UDMR. Vă rog.

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Ministerul Transporturilor, ca for tutelar al administratorilor porturilor și căilor navigabile, avea de respectat câteva funcții, dintre care cea mai importantă fiind funcția de control. Atunci când o comisie de anchetă găsește nereguli în conducerea unei agenții sau instituții, se modifică o lege.

Atunci când se ajunge ca o comisie de anchetă să ancheteze o stare de fapt, nu poate face altceva decât să constate această stare, dar, până în acel moment, acei administratori sunt de capul lor, nu răspund în fața ministerului? Nu sunt controlați periodic? Nu dau rapoarte?

De ce administratorii acestor unități nu sunt în stare să conducă eficient? Nu cunosc prioritățile acestor instituții, acestor agenții?

Conducerea Ministerului Transporturilor, chiar și ministrul, ar trebui să fie mai atenți la selectarea administratorilor, conducătorilor de companii, de instituții, de agenții din subordine.

Criteriul principal ar trebui să fie profesionalismul, experiența, aptitudinea de conducător, nu alte criterii, cum ar fi clientela politică sau nepotismul.

Sper ca modificările și completările aduse Ordonanței Guvernului nr. 22 din 1999 privind administrarea porturilor și căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparținând domeniului public, precum și desfășurarea activității de transport naval în porturi și pe căi navigabile interioare își va atinge scopul și vor avea efectul scontat.

În concluzie, Grupul UDMR va vota această propunere legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul USR, domnul deputat Moșteanu Liviu-Ionuț.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Dragi colegi,

Așa cum spuneau și antevorbitorii mei, Portul Constanța - în realitate la el ne referim și el este principalul beneficiar al acestui act normativ - este un câmp de bătălie de foarte mulți ani și această lege, la care și eu am lucrat, și anul trecut când eram în minister, și anul acesta, repară foarte multe lucruri care s-au rostogolit istoric și ne-au adus, la 20 de ani de la privatizarea operațiunilor portuare, în situația de astăzi, în situația în care toată lumea se ceartă cu toată lumea, toată lumea se judecă cu toată lumea acolo. Și asta pentru că, în realitate, statul român, prin reprezentanții lui, fie minister, fie administrație portuară, nu și-a făcut treaba.

Da, statul român trebuia să-și facă treaba și să asigure o administrare bună a portului, să asigure o adâncime corectă, să asigure un drum de acces corect și, haideți....(Vociferări.) Da, și eu sper, deși am îndoielile mele că acolo vor veni oameni competenți, oameni care își vor face treaba de administratori. Pentru că, așa cum spuneau și colegii dinainte, oportunitatea e foarte mare și Portul Constanța poate deveni un hub major în transportul de marfă. Dar pentru aceasta este nevoie, de exemplu, Canalul Dunăre-Marea Neagră să treacă la Portul Constanța, cum spunea și colegul, să fie o anexă a portului, pentru că el nu funcționează singur, el trebuie să facă parte din strategia comercială a Portului Constanța.

Dunărea - cum spunea și domnul Turcescu - trebuie dragată... Aici am niște date și știu că partea română își face treaba. Pe segmentul nostru se draghează în fiecare an, sunt bani, nici nu e vorba de foarte mulți bani. Partea bulgară nu draghează de 20 de ani și în fiecare an sunt câteva luni în care operatorii, transportatorii navali fac adevărate scamatorii, să-și treacă marfa în câteva puncte critice și asta nu trebuie să se mai întâmple. Anul trecut s-a semnat un memorandum, în Guvern, prin care se pun bazele modificării Acordului din '55 de la Belgrad, astfel încât să putem draga noi, în punctele critice ale bulgarilor, atunci când ei n-o fac. Trebuie ca acest demers să fie dus mai departe de actualul Guvern. Sper să se întâmple acest lucru! Repet, nu e vorba de bani foarte mulți.

Și când vorbim de forța unui port, aceasta este dată de predictibilitate, pentru că degeaba avem noi cea mai mare adâncime din Marea Neagră la Portul Constanța, dacă niciun operator logistic nu poate avea predictibilitate, nu poate ști când îi ajunge la Arad un container și când îi ajunge la Turnu Severin o barjă. Pentru că asta se întâmplă și de aceea sunt favorizați bulgarii, de aceea preferă să trimită containerul la Burgas și de la Burgas să-l pună pe camion.

Legea este bună, în momentul acesta, în proporție de 99%. Are, însă, o singură problemă, un articol - am și un amendament și o să doresc să-l susțin mai târziu - un articol care este profund neconstituțional.

Voi reveni la susținerea amendamentului și voi explica despre ce este vorba. Sper să aveți înțelepciunea să trecem acest amendament și să avem o lege 100% bună.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Începem dezbaterea.

Avem patru amendamente respinse.

Dacă la titlul legii, la forma adoptată de Senat, sunt intervenții? Nu. Adoptat.

1 marginal, la art. 40. Observații?

La alin. (5) aveți dumneavoastră o propunere de eliminare.

Vă rog.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Alineatul (5) de la art. 40 spune așa: "În termen de 12 luni de la publicarea contractelor, conform alin. (3), contractele existente se vor modifica conform noilor prevederi legale".

Stimați colegi,

Constituția spune la art. 15 alin. (2) că "legea dispune numai pentru viitor, cu excepția Legii penale sau contravenționale mai favorabile".

Acest articol, în condițiile date, este profund neconstituțional. Nu poți schimba regulile jocului în timpul meciului și de aceea propun eliminarea acestui articol 5.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare propusă de cei doi deputați. Să înceapă votul.

23 de voturi pentru, 73 de voturi împotrivă, 34 de abțineri, un coleg nu votează.

Propunerea de eliminare nu a trecut.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, alin. (5) în forma propusă de comisie. Să înceapă votul.

109 voturi pentru, 21 de voturi împotrivă, 5 abțineri, doi colegi nu votează. Adoptat.

Mergem mai departe. 3 marginal, art. 42. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptată forma comisiei.

4 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptată forma comisiei.

Rămâne la votul final; are caracter organic.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 17 februarie 2020, 6:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro