Oana-Mioara Bîzgan-Gayral
Oana-Mioara Bîzgan-Gayral
Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.170/29-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-01-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 21-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 noiembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.64 Oana-Mioara Bîzgan-Gayral - declarație politică privind "Ziua internațională a drepturilor copilului";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral:

"Ziua internațională a drepturilor copilului"

Ieri, 20 noiembrie, am sărbătorit Ziua internațională a drepturilor copilului. O zi care ar trebui să fie notată cu roșu în agenda fiecărui politician. În fiecare an, de întâi iunie, sau de începutul anului școlar mergem în teritoriu, ținem discursuri și vizităm școli. Vorbim despre copii și despre cum ei sunt viitorul României.

Viitorul nu pare deloc luminos, și statisticile vă pot confirma aceste lucruri. Școlile în care noi ținem discursuri sunt adesea adevărate calvaruri pentru elevi, în stări avansate de degradare, fără avize ISU, adesea fără apă curentă sau facilități, școlile din România, mai ales în mediul rural, nu sunt pregătite pentru a educa următoarea generație.

Ar trebui atunci să ne mirăm oare că ele devin laboratoare de darwinism social?

În România, unul din 3 copii a fost umilit în fața colegilor, iar cei mai afectați de bullying sunt băieții cu vârste între 9-12 ani. Fetele, pe de altă parte, sunt expuse la hărțuire sexuală de pe băncile școlii cu mult înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, după cum am văzut recent cu ocazia Campaniei ME TOO. Împreună, indiferent de gen, copii noștri trăiesc sub spectrul sărăciei și al excluderii sociale. Conform datelor Eurostat, unul din doi copii din România e expus riscului de sărăcie sau excluziune socială. Mai mult, spre deosebire de marea majoritate a statelor Europene, în România numărul copiilor expuși acestor riscuri a crescut între 2010 și 2016, iar sărăcia vine și cu simptome conexe. România este pe primul loc din Uniunea Europeană la numărul de mame minore, cu aproape 5% din nașterile anuale provenind din rândul minorelor. Sărăcia duce și la abandon școlar și la copilării pierdute, alte două domenii în care România conduce detașat la nivelul Uniunii Europene.

Ce putem face noi, ca parlamentari, pentru a îmbunătăți această situație dezastruoasă? Poate cel mai bun lucru pe care îl putem oferi următoarei generații e accesul la educație. România nu stă bine la educație, în ciuda premiilor și medaliilor de la diverse olimpiade pe care le câștigăm an de an, pentru că sistemul nostru de educație e unul care nu poate impune un nivel mediu ridicat, axându-se în schimb pe câțiva copii "superdotați", în timp ce mii de copii sunt lăsați în urmă, abandonați de sistem.

Avem nevoie de un sistem de educație care nu abandonează niciun copil, care să îi ajute pe cei defavorizați să ajungă la același nivel cu cei cărora natura sau privilegiile le-au dat un avantaj. Avem nevoie de un sistem de educație care să educe copiii din punct de vedere sexual, pentru ca mii de fete de școală și liceu să nu mai devină mame an de an. Și nu în ultimul rând, avem nevoie de un sistem de educație echitabil din punctul de vedere al genului. An de an, sute de fete și tinere femei sunt direcționate cu "duhul blândeții" spre domenii "tradițional" feminizate. Acest lucru trebuie să se oprească dacă dorim să avem cu adevărat echitate de gen, în viitor, în profesii.

Avem nevoie de o alocare bugetară corespunzătoare pentru a îndeplini aceste obiective și sunt sigur că sunteți de acord, pentru că nu îmi pot imagina ceva mai transpartinic decât viitorul copiilor noștri. Din fericire, vom vota în curând bugetul și vom putea dovedi că ne pasă de acest viitor.

Prin prisma tuturor acestor aspecte, sper să fiți alături de mine. Haideți să marcăm ziua internațională a drepturilor copilului cu un angajament ferm de a face mai multe pentru a asigura educație mai bună pentru fiecare copil indiferent de gen și abilitate. Este momentul să dovedim că ne pasă cu adevărat de copii noștri!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 20 ianuarie 2020, 16:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro