Mihaela Huncă
Mihaela Huncă
Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.176/12-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-12-2019
04-12-2019
27-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 29-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.46 Mihaela Huncă - declarație politică: "Instituirea de măsuri la nivel legislativ pentru continuarea studiilor și integrarea în sistemul de învățământ a copiilor care provin din grupuri sociale vulnerabile";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Mihaela Huncă:

"Instituirea de măsuri la nivel legislativ pentru continuarea studiilor și integrarea în sistemul de învățământ a copiilor care provin din grupuri sociale vulnerabile"

Ministerul Educației Naționale și UNICEF în România au lansat, la finalul săptămânii trecute, studiul "O privire asupra participării la educație folosind analiza pe cohortă" cu scopul de a obține o imagine detaliată în legătură cu dimensiunea fenomenului de abandon școlar în unitățile de învățământ cu elevi care provin, în special, din mediul rural, din familii cu probleme sociale.

Deși se înregistrează o reducere semnificativă a decalajului dintre mediul urban și rural, se menține diferența semnificativă dintre cele două medii de rezidență în defavoarea celui rural.

Datele studiului elaborat de Institutul de Științe ale Educației și UNICEF în România arată că 391.000 de copii sunt în afara sistemului de educație, iar 8 elevi din 10 în vârstă de 15 și 16 ani finalizează învățământul obligatoriu, în timp ce doar 7 elevi din 10 finalizează liceul sau învățământului profesional. Unul din patru tineri de vârstă corespunzătoare nu mai continuă studiile după clasa a VIII-a sau după ce au reușit să finalizeze învățământul obligatoriu de 10 ani.

În acest sens, vă propun să ne îndreptăm atenția asupra acestui fenomen și să luăm măsuri concrete la nivel legislativ pentru a integra în sistemul de învățământ toți acești copii și pentru a-i stimula apoi să continue parcursul educațional, iar în final să se integreze pe piața muncii la nivel local.

Astfel, apreciez că trebuie să introducem un sistem de motivare financiară a elevilor care aparțin grupurilor vulnerabile din mediul rural pentru continuarea studiilor gimnaziale, liceale și profesionale prin asigurarea unor burse sociale pentru continuarea studiilor.

Selecția ar urma să se realizeze pe baza mai multor criterii de performanță și pe baza unei anchete sociale, realizate de fiecare unitate administrativ-teritorială, cu privire la situația materială a familiei sau a susținătorilor legali ai elevului. Astfel, am putea avea în vedere ca elevii selectați pentru acordarea acestor stimulente să nu aibă un număr de absențe nemotivate mai mare de 10% din totalul orelor de curs, iar media generală să nu fie mai mică de nota 7,00, și nota la purtare mai mică de 10 pentru anul școlar anterior celui în care se acordă bursa.

Această bursă socială pentru continuarea studiilor ar trebui să se acorde în plus față de alte burse de care poate beneficia elevul, conform Legii educației naționale nr. 1/2011. Acordarea burselor pentru continuarea studiilor trebuie să înceapă înainte de anul școlar, astfel încât elevii în cauză să își poată achiziționa rechizitele și alte materiale de studiu necesare încă din prima zi a noului an școlar.

Este necesar ca la nivel legislativ să se stabilească un prag minim al ajutorului acordat, astfel încât legea să își atingă scopul vizat, de a acorda un sprijin util elevilor din grupurile vulnerabile din mediul rural. De asemenea, cuantumul minim trebuie raportat la salariul minim pe economie astfel încât relevanța acestui ajutor să se mențină la un nivel acceptabil în raport cu creșterea nivelului de trai din România.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 9 decembrie 2019, 17:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro