Oana-Silvia Vlăducă
Oana-Silvia Vlăducă
Ședința Camerei Deputaților din 12 septembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.130/20-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 12-09-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 septembrie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.72 Oana-Silvia Vlăducă - declarație politică despre "Deschiderea oficială a noului an școlar preuniversitar";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Doamna Oana-Silvia Vlăducă:

"Deschiderea oficială a anului școlar preuniversitar"

Ieri, 10 septembrie 2018, a avut loc deschiderea oficială a anului școlar preuniversitar. Aproape 3 milioane de elevi s-au reîntors la scoală. Anul școlar va cuprinde două semestre și patru vacanțe, urmând a se finaliza pe 14 iunie 2019.

Menționăm, totodată, Programul național "Școala altfel", care se va desfășura pe durata a 5 zile consecutive, în perioada 1 octombrie 2018 - 31 mai 2019, fiecare școală urmând să-și stabilească propria planificare în domeniu.

Începerea anului școlar reprezintă un prilej de bucurie pentru elevii de toate vârstele, de a-și revedea colegii și dascălii, dar și o nouă provocare pentru profesori în ceea ce privește educația profesională a tinerilor care le-au fost încredințați și, în egală măsură, pentru formarea și cizelarea caracterelor acestora.

Școala joacă un rol esențial în societate în ceea ce privește formarea tinerei generații și, în ultimă instanță, în pregătirea viitorului națiunii. Pentru că, da, școala reprezintă - și îl citez aici pe marele savant și patriot Nicolae Iorga - "un factor strategic de dezvoltare". De modul în care societatea știe să modeleze caracterele tinerilor de astăzi, de toate vârstele, depinde în bună măsură viitorul acestei țări!

Un aspect fundamental, care trebuie avut în permanență în vedere de diriguitorii învățământului românesc, este adaptarea lui nemijlocită și concretă la realitățile efective ale lumii de astăzi. Este vorba despre evoluțiile în plan demografic și tehnologic peste tot în lume, precum și de concurența acerbă care se desfășoară pe plan european și internațional în domeniul economic, comercial și nu numai, aspecte care implică, cu necesitate, ridicarea permanentă a nivelului calitativ al învățământului românesc.

Iată de ce vorbim tot mai mult despre exigența focalizării prioritare a educației tinerei generații pe problemele concrete ale societății, pe necesitatea racordării permanente a eforturilor sistemului public și privat de învățământ pe domeniile de maxim interes ale societății.

Pentru a da doar un exemplu, m-aș referi succint la chestiunea învățământului profesional, de meserii. S-a vorbit destul de mult despre această problemă, dar, din păcate, nu s-a făcut destul în ceea ce privește reabilitarea și impulsionarea energică a învățământului profesional, a școlilor de calificare și meserii, capabile să producă specialiști cu nivel mediu de pregătire, de care este atât de multă nevoie în toate sectoarele economiei românești.

Mă gândesc apoi, pe palierul calitativ și metodologic, la faptul că, în multe unități de învățământ se impune necesitatea regândirii de ansamblu a procesului didactic, prin stimularea dezvoltării gândirii creatoare și a spiritului antreprenorial al tinerilor, trecându-se în plan secund aspectele legate de reproducerea unor texte prăfuite și prea puțin în acord cu realitățile lumii în care trăim.

Din păcate, există și alte probleme mai vechi ale sistemului nostru de învățământ care continuă să fie prezente și în momentul de față. Circa 3.900 de unități de învățământ, adică aproape o cincime dintre școli, potrivit statisticilor Ministerului Educației Naționale, nu posedă, la această oră, autorizație sanitară de funcționare, o bună parte dintre ele neavând autorizații din partea ISU.

Programul de guvernare al PSD, pentru perioada 2017 - 2020, acordă o deosebită atenție problematicii învățământului preuniversitar, de toate gradele, fiind prevăzute repere concrete și relevante, în acest sens. Mi-aș permite să citez, cu acest prilej, doar măsurile referitoare la "Pachetul social garantat pentru educație", cu referire expresă la "implementarea unor programe care să asigure condiții de dezvoltare și formare a tuturor copiilor, de la naștere și până la majorat", inclusiv prin "sprijin acordat părinților privind creșterea nou-născuților, "asigurarea condițiilor de integrare a copiilor în creșe, respectiv pentru accesul în învățământul preșcolar, precum și prin furnizarea "serviciilor de asistență medicală, dezvoltare fizică în cluburi școlare sportive și socio-culturală", incluzând ample programe de investiții privind "reabilitarea/modernizarea clădirilor școlare", mobilier școlar și dotări didactice - aparatură de laborator, biblioteci moderne pentru unitățile de învățământ preuniversitar".

Acestor masuri li se adaugă inițiative privind "dezvoltarea sistemului de educație timpurie, prin construcția a 2.500 de creșe, grădinițe și unități after-school" și, nu în ultimul rând, promovarea unor "programe de antreprenoriat de la școala primară până la universități".

Desigur, Programul de guvernare este mult mai amplu pe acest palier, dar măsurile evocate sunt definitorii și relevante pentru liniile directoare de dezvoltare, preconizate în acest domeniu.

Doresc să concluzionez, urând deplin succes tuturor copiilor și tinerilor care urmează învățământul preuniversitar, iar profesorilor și dascălilor multă inspirație și putere de muncă complexă, dar deosebit de frumoasă în activitatea de formare și șlefuire a tinerei generații!

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 2:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro