Florica Cherecheș
Florica Cherecheș
Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.171/22-11-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 14-11-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale domnilor deputați:
  1.6 Florica Cherecheș - declarație politică intitulată "Este educația cu adevărat o prioritate națională?";

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

Dau cuvântul doamnei Florica Cherecheș, Grupul parlamentar al PNL.

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Este educația cu adevărat o prioritate națională?".

Stimați colegi,

România ocupă un nedorit loc 5 în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul tinerilor care nici nu studiază și nici nu sunt integrați în câmpul muncii, iar acest lucru costă țara noastră nu mai puțin de două miliarde de euro, conform datelor Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană. Este vorba de 376.000 de tineri între 18-24 de ani care nu muncesc și nici nu urmează o formă de învățământ.

Aceste statistici, precum și cele legate de rata mare a abandonului școlar, sunt consecințele lipsei de viziune a Ministerului Educației Naționale de-a lungul multor ani, în care unica preocupare a fost întărirea unui singur traseu educațional, în care toți elevii sunt văzuți ca potențiali clienți ai universităților.

Obsesia ministerului, de a ignora orice alte trasee educaționale, a dus la distrugerea școlilor profesionale și are drept consecință lipsa forței de muncă calificată din țara noastră.

Subfinanțarea cronică a învățământului contribuie pe deplin la atingerea acestor rezultate rușinoase pentru țara noastră. Lipsa consilierii în orientare profesională, slaba pregătire a multor cadre didactice, infrastructura jalnică și învățământul bazat pe memorare, și nu pe experimentare produc în fiecare an pierderi imense.

De exemplu, din cei 140.000 de absolvenți de liceu din acest an, doar 86.818 au promovat examenul de bacalaureat și doar 19.400 de tineri au absolvit o formă de învățământ profesional. Raportul dintre aceste cifre vorbește de la sine.

În jurul nostru vedem alternative fericite pe care ar trebui doar să le adaptăm contextului românesc. Modelul german, de exemplu, și-a demonstrat eficiența în a crea profesioniști pentru piața muncii, prin sistemul profesional dual.

Mediul de afaceri din țara noastră cere de ani buni dezvoltarea învățământului profesional și al celui dual, însă cifrele arată că Ministerul Educației Naționale mimează un fals interes pentru acest domeniu. Angajatorii au cerut 45.000 de locuri în școli profesionale, numărul realizat a fost de 27.900.

În acest an școlar, agenții economici au oferit 6.146 de locuri pentru parteneriate în cadrul învățământului dual, dar din cauza lipsei de promovare s-au ocupat doar 4.244. Nu este de mirare, în aceste condiții, ca angajatorii să se orienteze spre alte țări pentru a găsi forța de muncă necesară.

Avem nevoie de politici care să coreleze oferta educațională cu cererile reale ale pieței muncii. Avem, de asemenea, nevoie de o dublare a numărului de consilieri școlari, care să facă orientare în carieră, ca să putem dezvolta trasee educaționale adaptate tuturor elevilor.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă rog să limitați intervenția.

Doamna Florica Cherecheș:

Învățământul profesional are nevoie de finanțare suplimentară și pentru a asigura internate gratuite elevilor care provin din mediul rural.

Este important să susținem cu toții un învățământ modern, adaptat secolului XXI și să renunțăm la derapajele care duc România în urmă cu 30 de ani, cum ar fi manualul unic și editura unică. Numai astfel asigurăm o educație de calitate copiilor noștri și le asigurăm integrarea deplină în societate.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 1 aprilie 2020, 9:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro