Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 februarie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.11/12-02-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 06-02-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 februarie 2019

11. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor (PL-x 561/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 561/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor; PL-x 561/2018; procedură de urgență; are 10 amendamente admise.

Guvernul?

Cine intervine?

Vă rog.

Raport Comisia pentru mediu și Comisia pentru muncă.

Imediat, domnule coleg.

Doamna Adi Croitoru (președintele Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate):

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua!

Adi Croitoru, sunt președintele Agenției pentru Arii Protejate, sunt secretar de stat.

Proiectul de Lege aprobă Ordonanța de urgență nr. 75, prin care se modifică anumite acte din domeniul protecției mediului și regimului străinilor.

Guvernul susține acest proiect de lege pentru a fi aprobat.

Acesta - o să vă spun foarte pe scurt - conține trei părți: aprobarea modificărilor vizei anuale pentru tot ce înseamnă acte de reglementare; trecerea structurilor de custodie a administrării prin custodie de la ONG-uri la Agenția Națională pentru Arii Protejate; și o modificare pentru regimul străinilor care vin pe teritoriul României să se angajeze.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumim, doamnă secretar de stat.

 

Doamna Adi Croitoru:

Și eu mulțumesc foarte mult.

Domnul Florin Iordache:

Raport...

Mulțumesc.

Vă rog, domnul coleg, raportul comun al celor două comisii.

Comisia pentru mediu, vă rog.

Domnul Lucian-Eduard Simion:

Raport asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 75/2018 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor.

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență nr. 75 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului și al regimului străinilor.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției mediului.

Astfel, se propune ca valabilitatea autorizațiilor de mediu să nu mai fie cuantificată în timp - 5 ani, 10 ani -, ci să țină cont de constanța funcționării activităților economice la parametrii inițiali, dar cu aplicarea unei vize anuale de către autoritatea de mediu.

Sistemul de autorizare propus va conduce la respectarea condițiilor de mediu de către operatorii economici, dat fiind că, cel puțin o dată pe an, vor fi supuși verificărilor de conformare, verificărilor de funcționare și, nu în ultimul rând, verificărilor referitoare la menținerea calității mediului la starea inițială.

De asemenea, prin proiectul de lege se modifică art. 4 din Ordonanța Guvernului nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor în România, în sensul stabilirii unui termen de 6 luni ca perioadă în care angajatorul să nu fi fost sancționat.

Senatul a adoptat proiectul de lege în ședința din 16 octombrie 2018.

Comisiile au examinat proiectul de lege în ședințe separate.

În urma finalizării dezbaterilor, comisiile propun plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele redate în anexă.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

La dezbateri generale?

Domnul Márton Árpád, vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă mărturisesc sincer că mie nu-mi prea plac legile și ordonanțele de genul... de modificare a unor acte normative. Eu le zic "tip varză" - adică băgăm de toate acolo, ce dorim și ce nu dorim.

În majoritatea cazurilor însă pe undeva există o legătură între modificările acestor legi.

Vă spun sincer, am citit de mai multe ori, cu mare atenție, acest raport. Ce legătură este între cele trei acte normative care reglementează mediul, activitatea pentru protejarea mediului și acel singur articolaș care se referă la situația străinilor din România? Și, vă spun sincer, niciuna. Niciuna! Cineva s-a gândit, hai să-l mai băgăm și pe acesta, acolo, că poate scăpăm de o modificare.

Evident, eu n-am nicio observație legată de modificarea acestor legi. Poate ar fi trebuit să revenim la ideea ca și societatea civilă să fie mai implicată în protejarea mediului, cum a fost înainte.

Totuși eu aș fi foarte interesat, dacă cineva îmi poate explica de ce apare acest articol, ce legătură are cu protecția mediului.

Dar, în orice caz, eu cred că ar trebui să ajungem într-o situație de normalitate, când o lege, o ordonanță reglementează un singur aspect, o singură activitate din această țară.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Costel Alexe, Grupul PNL.

Se pregătește domnul Zainea.

Domnul Costel Alexe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Înainte de a se veni cu o astfel de ordonanță de urgență, pe o temă atât de însemnată, Guvernul ar fi trebuit să inițieze dezbateri și consultări cu toate persoanele implicate, pentru a se ajunge la un numitor comun, în congruență cu legislația europeană în domeniu.

Prin eliminarea custozilor și concentrarea procesului de avizare, adică un sistem strict centralizat, se deschide posibilitatea ca anumite proiecte care au un impact asupra mediului să fie acceptate mult mai facil.

În orice caz, 40% din ariile naturale protejate au un custode sau un administrator. Restul de 60%, adică 367 de arii protejate care nu au un custode, ar putea să intre în administrarea Agenției Naționale pentru Ariile Naturale Protejate, mergându-se astfel și pe tendința mondială, și anume, diversificarea sistemului de administrare a ariilor naturale protejate.

În acest fel s-ar fi putut evita torpilarea unei structuri care și-a demonstrat funcționalitatea. Pentru că, da, în Europa, ariile naturale protejate au o administrare mixtă. Este, așadar, și discriminatorie, pentru că se încalcă principiul egalității de șanse, care poate fi transpus de la nivel de persoană fizică la cel de persoană juridică.

Tragem, de asemenea, un semnal de alarmă privitor și la alte consecințe grave, și anume, distrugerea biodiversității.

ANANP nu are capacitate instituțională de a gestiona toate ariile naturale protejate, pierderea finanțărilor europene, punerea în pericol a peste 400 de locuri de muncă.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota împotriva acestui proiect de lege.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Zainea, Grupul USR.

Domnul Cornel Zainea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

România este o țară cu peisaje unice și nu cred că poate vreunul dintre dumneavoastră să nu spună acest lucru cu mândrie.

În ciuda tuturor încercărilor prin care a trecut țara noastră în ultimii 30 de ani, natura ne-a învățat lecția rezistenței. Astăzi încă ne mai putem mândri cu cele mai mari suprafețe de păduri virgine din Europa și cu parcuri, rezervații și arii protejate care acoperă un sfert din suprafața țării.

Totuși nici România nu scapă de efectele devastatoare ale schimbărilor climatice, care se traduc, nu de puține ori, în incendii de păduri, în catastrofe naturale.

Sunt evenimente pe care nu le putem controla în totalitate, dar este ceva ce putem controla, ceva ce ține de noi - modul în care protejăm bogățiile care ne-au mai rămas.

Ariile naturale protejate, precum siturile Natura 2000, majoritatea păduri, sunt o parte din bogățiile noastre. Ele reprezintă motivul fundamental al acțiunilor europene pentru protecția mediului. Fără acestea, dezvoltarea durabilă ar fi imposibilă, în special în comunitățile locale.

Această ordonanță de urgență pune în pericol valorile naturale ale României.

Nu am înțeles nici acum, în această totală lipsă de transparență, pe ce criterii obiective s-a bazat Guvernul ca să elimine noțiunea de custode, să elimine ONG-urile din administrarea ariilor protejate.

Eliminarea lor înseamnă risipirea unei resurse considerabile de specialiști, atunci când România are cel mai mult nevoie de ei.

Statul nu are efectiv specialiști, infrastructură, fonduri. Trecerea ariilor protejate în administrarea statului nu prevede niciun fel de tranziție.

Ce se întâmplă cu proiectele aflate în derulare? 60% din ariile protejate din România nu au niciun fel de administrator. Și noi ce facem? Îi înlăturăm peste noapte până și pe cei pe care îi aveam și care, să recunoaștem, făceau treaba statului pe banii lor?

Guvernul vrea excluderea custozilor pentru că nu au avizat unele proiecte cu dedicație, care ar fi avut un impact negativ asupra mediului.

Vrem oare ca România să ajungă o țară plină de betoane, în care să ne sufocăm?

Să excluzi custozii pentru că și-au făcut treaba, că au fost precauți și au protejat mediul, respectând principiile promovate de Uniunea Europeană, este contraproductiv și toxic pentru România.

Sunt necesare menținerea ariilor în administrarea celor mai competenți, menținerea Parteneriatului Public Privat pentru anumite proiecte aflate în desfășurare și un plan de tranziție pe termen lung.

Un vot împotriva acestei ordonanțe înseamnă respect pentru mediu și pentru comunitățile locale, înseamnă responsabilitate în administrarea ariilor naturale protejate, înseamnă grijă pentru viitorul nostru și al copiilor noștri.

USR va vota împotriva acestei ordonanțe de urgență.

Domnul Florin Iordache:

Începem dezbaterea. Avem 10 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

De la 3 la 7, intervenții? Nu.

De la 8 la 10, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.

Următorul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 10 aprilie 2020, 6:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro