Plen
Ședința Camerei Deputaților din 11 martie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.32/22-03-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 11-03-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 martie 2019

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.

Ședința a început la ora 16.04.

Lucrările ședinței au fost conduse de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistată de domnul deputat Dragoș Gabriel Zisopol și de domnul deputat Silviu Dehelean, secretari ai Camerei Deputaților.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bună ziua, doamnelor și domnilor deputați.

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și anunț că, din totalul celor 329 de deputați, și-au înregistrat prezența 128 deputați.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședința Camerei Deputaților din ziua de luni, 11 martie 2019; programul de lucru pentru perioada 11-16 martie 2019; lista rapoartelor depuse în perioada 6-11 martie 2019 de comisiile permanente sesizate în fond; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Potrivit art. 205 din Regulament și programului de lucru, în ședința de astăzi, în cadrul "Orei Guvernului", avem organizate "Dezbateri politice, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema «Stopați schimbările dăunătoare din învățământul românesc!»".

 
Dezbateri politice cu participarea doamnei Ecaterina Andronescu, ministrul educației naționale, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema Stopați schimbările dăunătoare din învățământul românesc.

Din partea Guvernului participă la aceste dezbateri doamna ministru Ecaterina Andronescu.

Pentru desfășurarea în condiții regulamentare a dezbaterilor, vă reamintesc timpul maxim stabilit de Regulament pentru fiecare participant la dezbateri, astfel: reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea - 5 minute; reprezentantul Guvernului - 5 minute pentru a răspunde; reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea va avea 3 minute pentru lămuriri suplimentare; iar celelalte grupuri - câte 3 minute, fiecare, pentru a-și prezenta punctul de vedere, cu excepția celui mai mare grup parlamentar din opoziție, care are 5 minute pentru a-și prezenta punctul de vedere; reprezentantul deputaților neafiliați - un minut; și cel al Guvernului, în speță, ministrul vizat - 5 minute, la final, pentru răspunsuri.

Informare privind depunerea moțiunii simple intitulate Lăcomia PSD-istă subminează economia națională, inițiate de membri ai Grupurilor parlamentare ale USR, PNL și PMP.

În continuare, pe procedură, doamna Prună, vă rog.

Să invocați și articolul din Regulament!

 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc frumos, doamnă președinte de ședință.

În temeiul prevederilor art. 112 din Constituția României și ale art. 186, 192 din Regulamentul Camerei Deputaților, Grupul parlamentar al USR împreună cu colegii din PNL și PMP inițiază astăzi moțiunea simplă "Lăcomia PSD-istă subminează economia națională" - împotriva ministrului finanțelor publice, Eugen Teodorovici.

Nu am uitat de O.U.G. nr. 114, O.U.G.-ul care a dat foc economiei României. Și este nevoie ca miniștrii responsabili să răspundă, aici, în Parlamentul României. Vrem să dăm un semnal angajaților și întreprinderilor românești, că Parlamentul României va încerca, cel puțin, să repare, dacă nu să abroge, această ordonanță toxică pentru economia României. Aceasta trebuie lăsată în pace. Trebuie lăsată în pace...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

OK. Mulțumesc frumos.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... să producă valoare în societate. Trebuie lăsată în pace să aducă investiții...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... și să creeze locuri de muncă.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Colegul dumneavoastră...

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Termin în 10 secunde.

... nu să fie sugrumată de revelațiile unor oameni...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați anunțat moțiunea...

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... revelațiile unor oameni...

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc frumos.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... care visează noaptea...

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să treceți la locul dumneavoastră.

 
   

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... și a doua zi spun că economia este inamicul nr. 1 al României.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Stanciu-Viziteu, doriți o intervenție pe procedură?

 
 

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Mulțumesc.

Intervenție pe procedură - art. 99 alin. (3). În prima ședință a Camerei, fiecare grup poate să exprime o poziție față de ordinea de zi și programul de lucru.

Și voi întări aici spusele colegei mele din Comitetul liderilor, că este inacceptabil ca... Camera Deputaților să lucreze această săptămână doar 42 de minute, în condițiile în care avem deja o moțiune care a fost dezbătută, dar nu votată, săptămâna trecută, avem peste 100 de legi noi depuse, în procedură, la Camera Deputaților și alte câteva sute de legi în așteptare.

Astfel încât considerăm că este un abuz ceea ce faceți, cei din majoritatea parlamentară, să lucrăm doar 42 de minute, săptămâna aceasta, când puteam foarte bine, miercuri, să avem o nouă ședință, unde să dezbatem proiecte.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Dau cuvântul doamnei deputat...

Continuăm dezbaterile, da?

... doamnei deputat Florica Cherecheș, pentru prezentarea temei dezbaterii noastre politice de astăzi.

Aveți 5 minute.

 
 

Doamna Florica Cherecheș:

Doamnă ministru,

De când ați preluat acest nou mandat, într-un Guvern pe care chiar dumneavoastră l-ați numit "cel mai slab din istorie", pe zi ce trece, se observă lipsa de predictibilitate și de consultare publică, referitoare la diverse măsuri pe care le anunțați aproape zilnic, iar dacă opinia publică reacționează, retrageți ceea ce susțineți.

Un exemplu ar fi Ordinul de modificare a Planului-cadru pentru învățământul primar, în care se prevedea eliminarea orei de educație fizică.

Puteți să ne spuneți care au fost specialiștii din domeniu cu care v-ați consultat?

În acest context, vă amintesc că Ministerul Educației Naționale are în subordine Institutul de Științe ale Educației, o instituție care ar trebui să furnizeze astfel de date și studii care să fundamenteze politici educaționale coerente.

Vi se pare normal ca această instituție, esențială pentru actul decizional, să nu aibă conducere de mai bine de un an?

În 7 ianuarie, într-o întâlnire cu reprezentanții Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar, ați subliniat importanța orientării profesionale și necesitatea intensificării activității de consiliere a elevilor.

Dacă vă exprimați atât de patetic grija pentru acest aspect al educației, spuneți-mi în care dintre categoriile prevăzute de art. 88 din Legea educației este încadrat personalul didactic din Centrele Județene de Resurse și Asistență Educațională, având în vedere că aceștia au susținut un examen de titularizare și au grade didactice?

Partidul Național Liberal propune, de mai mulți ani, dublarea numărului de consilieri școlari, atât de necesari pentru a realiza orientarea școlară a elevilor, iar dumneavoastră vreți să le tăiați inclusiv din sporurile ce le au în plată.

Când ne-ați mințit, doamnă ministru? Atunci sau acum?

Azi vreți separarea copiilor cu dificultăți de învățare, stârnind furia întregii societăți, mâine o dregeți, spunând că a fost doar o propunere de organizare a personalului. Azi recunoașteți că avem un procent de 40% analfabetism funcțional în România, mâine spuneți că nu există o definiție, la nivel internațional, a acestei noțiuni.

În 2009 ați devenit "groparul" învățământului profesional, închizând școlile de meserii și întrerupând în mod brutal tradiția pe care o avea România în acest domeniu. Azi afirmați că susțineți învățământul profesional, dar ați decis micșorarea cu 4 săptămâni a structurii anului școlar pentru acest învățământ și mutarea unor clase de la orașe la sate. Abrambureală în toată regula!

Afirmația că susțineți învățământul profesional e o mare minciună, pentru că respingeți orice inițiativă pentru creșterea numărului și cuantumului burselor profesionale, acoperirea cheltuielilor de cazare și masă pentru elevii din profesional - măsuri care reduc abandonul școlar și fenomenul migrației.

În bugetul subdimensionat și prost distribuit susțineți investirea a 4 miliarde de lei pe table inteligente, tablete, rechizite și ghiozdane.

PNL a oferit ca alternativă pentru cheltuirea acestor bani generalizarea Programului "Masă la școală" și after-school, care răspund nevoilor copiilor și familiilor acestora.

Cheltuiți în mod iresponsabil bugetul pe educație și nu faceți investițiile necesare în infrastructura școlară, pentru a asigura cele mai bune condiții pentru educație de calitate, marea majoritate a resurselor fiind folosite pentru plata salariilor și cheltuieli materiale.

Unul dintre cei 4 copii ai mei este plecat din țară. Și, din această ipostază, simt cum mama noastră, România, plânge pentru că în fiecare zi își ia rămas bun de la 400-500 de fii, și pe mulți nu-i va mai vedea niciodată.

Dumneavoastră, doamnă ministru, puteți face ceva ca să încetiniți acest ritm amețitor, dar nu păreți interesată. Dimpotrivă, prin multe din măsurile pe care le propuneți, ne alungați copiii din țară.

Doamnă ministru,

Am realizat un sondaj online, prin care am rugat audiența să vă transmită un mesaj. Știți ce mi-au spus românii? Vă spun eu. Lumea vă vrea plecată de la minister.

Cetățenii mi-au transmis că sunt sătui de cât rău ați făcut învățământului, și oricâte promisiuni ați face, nu mai au încredere în dumneavoastră.

Ne-ați amenințat, din prima zi de mandat, că la sfârșitul lui martie veți veni cu o nouă Lege a educației. Dar vă amintesc că România are un plan de relansare prin educație, care se numește "România Educată", la care au lucrat, timp de 3 ani, mii de specialiști, pe care vă rog să nu-i desconsiderați, pentru că ei reprezintă... și le pasă de viitorul copiilor noștri, de calitatea cadrelor didactice din preuniversitar. Nu știu dacă vă pasă și dumneavoastră.

Pentru că avem un program, cred, un proiect prin care ar trebui să asigurăm pregătirea și specializarea profesorilor din învățământul preuniversitar, ce ne puteți spune despre stadiul acestui proiect, doamnă ministru?

Închei prin a vă semnala că, până la sfârșitul acestei ore, alți 16 tineri vor fi părăsit România, în căutarea unei vieți mai bune.

Vă rugăm frumos, ocupați-vă mai bine de probleme administrative și lăsați învățământul pe mâna specialiștilor! (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

Înainte de a continua, o să-i rog să pe colegii de la USR să-și actualizeze cumva Regulamentul, pentru că art. 99, invocat de colegul nostru, alin. (3) nu există în noul Regulament, acolo unde a fost specificat.

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

Ați spus 99.

 
Dezbateri politice cu participarea doamnei Ecaterina Andronescu, ministrul educației naționale, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema Stopați schimbările dăunătoare din învățământul românesc.

În continuare, dau cuvântul doamnei ministru Ecaterina Andronescu.

Timpul alocat este de 5 minute.

Vă rog, doamnă ministru.

 

Doamna Ecaterina Andronescu (ministrul educației naționale):

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamnelor și domnilor deputați,

Sincer, vă mulțumesc pentru că-mi oferiți prilejul să discutăm despre educație.

Cred că sistemul de educație nu are culoare politică. Și sunt convinsă că societatea nu poate să fie mâine mai bună decât este sistemul de educație astăzi.

Ca urmare, mi-aș dori ca această dezbatere să lase la o parte agresivitatea politică și să ne orientăm spre ceea ce este de făcut în sistemul de învățământ.

Nu o să încerc să răspund nici cu tonul, nici cu lucrurile neadevărate care s-au spus de la acest microfon, o să încerc să vă arăt care este situația actualmente în învățământ.

Și o să pornesc cu cifre. Anul acesta avem în sistemul de învățământ 2.870.000 de elevi, față de 4.300.000, în urmă cu 15 ani. Este o realitate tristă.

În acest moment, în sistemul de învățământ avem 6.138 de școli și 11.205 structuri școlare. Cele 6.000 sunt școli cu personalitate juridică.

În ceea ce privește corpul profesoral. Dacă acum 15 ani aveam 250.000 de cadre didactice, astăzi avem 215.000 de cadre didactice, 24.000 de cadre didactice auxiliare și 52.000 din categoria personalului nedidactic.

În ceea ce privește învățământul superior, cifrele ne arată că avem 449.000 de studenți și 22.000 de cadre didactice.

Bugetul de anul acesta este, după opinia mea, un buget care arată intenția de a avea mai multe proiecte pentru sistemul de educație. Este un buget care însumează 5,5% din produsul intern brut. El este cuprins din 39 de miliarde pe care le avem în bugetul nostru, cărora li se adaugă alte 17 miliarde pentru infrastructura școlară, suma aceasta fiind înregistrată în bugetul MDRAP.

Banii pentru salarii sunt, de asemenea, și cu asigurarea creșterilor salariale respective, sunt prevăzute aceste sume, așa cum sunt prevăzute și sumele cu care acoperim datoriile pe care le avem față de sistemul de învățământ. Este vorba de hotărâri judecătorești rămase definitive până la 31 decembrie.

De asemenea, bugetul prevede 65 de milioane, bani necesari și suficienți pentru a rezolva problema grupurilor sanitare pentru cele 1.486 de școli, dintre care 141 sunt școli cu personalitate juridică.

De asemenea, tot bugetul prevede o sumă pe care dumneavoastră ați aprobat-o, de 140 de milioane, cu ajutorul căreia încercăm să realizăm infrastructura pentru a extinde masa caldă la școală.

Nu putem să dăm masa caldă, dacă nu avem spațiile necesare pentru asigurarea securității alimentare pentru elevii noștri.

Este prevăzut un proiect de 600 de milioane, pe care l-am numit "Merg la școală" și care este de natură să asigure rechizite pentru un an de zile și, de asemenea, echipamentul sportiv necesar fiecărui elev dintre cei aflați în școala obligatorie.

În ceea ce privește bugetul MDRAP, sunt cuprinse acolo 5.095 de școli - în PNDL 1, în PNDL 2, în POR și la Agenția de Finanțare a Învățământului din Mediul Rural.

În bugetul ministerului, pentru educația timpurie, avem Programul PRET, care prevede 380 de grădinițe. Din cele 380, 190 au fost deja realizate; sunt în curs, în diferite etape, restul până la 380.

De asemenea, din fonduri rambursabile, Programul ROSE, dintr-un împrumut cu Banca Mondială, cuprinde dotarea cu logistica necesară predării a 1.000 de licee tehnologice, pentru a crește atractivitatea acestui sector și, bineînțeles, pentru a asigura componenta lucrărilor practice.

În același timp, din surse nerambursabile - și doamna deputat a făcut referire la acest lucru -, anul acesta avem în buget 2.289.000.000.

Dintre proiectele - nu puține - pe care le avem în derulare, Proiectul CRED prevede formarea a 55.000 de cadre didactice. Aceste cadre didactice urmând a fi cele care diseminează informația primită către restul de peste 215.000 de cadre didactice.

Structura anului școlar a fost așezată în așa fel încât să nu risipim timpul semestrului I, fragmentând semestrul acesta cu vacanțe.

Iar în ceea ce privește liceele tehnologice, învățământul profesional și tehnologic, la care a făcut referire doamna deputat, trebuie să menționez faptul că profesorii - și sunt sigură că o interesează și pe Domnia Sa - nu-și puteau efectua vacanța prevăzută de lege, și elevii erau nemulțumiți. S-a redus semestrul cu câteva săptămâni - 3-4 săptămâni -, situație în care - nu așa cum s-a spus public - nu pleacă nimeni de la școală, pentru că din cele 215.000 de posturi didactice, 16.000 sunt în plata cu ora și alte 4.000 de posturi sunt acoperite de oameni care nu au calificarea necesară. Deci nu se pune problema ca cineva să plece din sistemul de învățământ.

Simularea examenelor, pe care foarte mulți dintre dumneavoastră poate ați criticat-o, cred că este absolut necesară, pentru că nu putem să mai acceptăm situațiile cu care ne-am confruntat în anii trecuți, situații în care un număr important de elevi nu trec măcar cu nota 5 examenul de evaluare sau nu trec examenul de bacalaureat.

De aceea - întorcându-ne la lege -, am impus formarea elevilor, pregătirea elevilor prin ceea ce am numit "pregătire remedială", prevăzută de lege. Pentru că legea spune - 75% din activitatea didactică este destinată predării și evaluării, restul de 25% din orele prevăzute în program sunt alocate pentru pregătirea remedială, pentru consolidarea cunoștințelor.

Învățământul dual cred că este calea spre care trebuie să mergem cu tot învățământul profesional. Cred că trebuie să profităm și de interesul pe care îl au agenții economici.

Am văzut școala de la Brașov, în care agenții economici au investit 2,5 milioane de euro. Și aceea este direcția în care trebuie să mergem, integral, cu școala profesională și, nu în ultimul rând, cu liceul tehnologic.

Sunt, de asemenea, multe orașe din țară care, pe modelul școlii de la Brașov, acum își construiesc școli din această categorie de școli duale.

Nu am desființat niciodată școala profesională, așa încât vă rog să vă opriți totuși la un moment dat. Dacă continuați, dovediți. Școala se poate înființa sau desființa numai prin lege.

Și, fără îndoială, cred că niciodată nu am arătat că fac, din bugetul ministerului, cheltuieli iresponsabile.

Consider, de asemenea, că dacă ne uităm cu mai mare atenție la ceea ce se întâmplă în învățământ, învățământul chiar poate să fie sistemul care ne unește, într-o societate extrem de dezbinată.

Și elevii din școală sunt în suferință din cauza acestei dezbinări. De aceea, n-am să fac niciodată lucrul acesta.

N-am respins niciodată "România Educată". Și asta este încă o dovadă că faceți afirmații care nu au acoperire în realitate.

Ne-am angajat în legătură cu o viitoare lege a învățământului. Vom lua în considerare toate opiniile care vor fi exprimate public, dar, în primul rând, va trebui să stabilim cât se poate de clar obiectivele și viziunea pe care legea trebuie s-o dea sistemului de învățământ, ce fel de personalitate vrem să pregătim în școlile noastre pentru societatea viitoare.

Dați-mi voie să nu vă răspund aprecierilor dumneavoastră pe care le socotesc răutăcioase.

Vă mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Continuăm cu dezbaterile din partea celorlalte grupuri parlamentare.

Din partea Grupului parlamentar al PNL, domnul Gabriel Pirtea?

Vă rog.

 
 

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Doamnă ministru,

Distinse doamne,

Stimați domni,

Dragi colegi,

Se pare că, mai mult ca niciodată, în Ministerul Educației Naționale, condus de PSD, s-a instalat haosul, incompetența, incertitudinea, bezna.

La al patrulea descălecat pe scaunul ministerial de pe strada General Berthelot, doamna ministru Andronescu a găsit ambiguitate, nepricepere, haos, amatorism. Și de atunci lucrurile acestea s-au accentuat.

Se pare că miniștrii educației au pus mai sus decât orice principiu, acela de a-și tatua pe corpul Legii educației numele, inventând tot felul de acte normative care să îi ducă în istorie.

Astfel, au amputat, au tăiat, au operat și au transformat Legea educației într-un Frankenstein. Un Frankenstein care ne sperie copiii. (Aplauze.) Un Frankenstein care le dă coșmar. Și astfel constatăm că experimentele și experiențele, pe mintea și psihicul copiilor noștri, continuă. Toate, de dragul schimbării.

Toți miniștrii se cred un Spiru Haret. Un nou Spiru Haret, care spunea, la un moment dat: "Arătați-mi cum este școala astăzi și vă voi spune cum va fi țara mâine".

Așa este școala astăzi, exact cum o vedem.

Doamnă ministru, opriți toate aceste experimente pe mintea și spiritul copiilor noștri!

În ianuarie, am auzit că marele proiect al PSD este o nouă lege a educației. Mai nou, am auzit că, la finalul lunii martie, în mod șoptit, această lege va prinde contur. Nu discutăm despre niciun grup de lucru, nu știm de nicio dezbatere publică, nu știm de participanți la aceste idei - toate născându-se din mintea unui singur om.

Nu putem, indiferent cine ar fi această persoană, să acceptăm ca o lege a educației naționale - care este a țării, și nu este nici a lui Pop, nici a lui Popa, nici a lui Andronescu, nici a PSD și nici a oricărui partid din opoziție, ci este a țării - să fie acceptată ca pusă, pe repede înainte, ca într-un fast-food educațional, pe masa Parlamentului.

Doamnă ministru, vă știu un om de educație. Nu mai țineți captivă educația și redați-o țării!

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Din partea Grupului USR, doamna deputat Cristina Iurișniți.

Vă rog.

3 minute, timp alocat.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

O frază ne obsedează de ceva ani. Este vorba de "Educația, încotro?". O frază care ne urmărește obsedant de aproape 30 de ani, nu-i așa?

Și, într-adevăr, educația nu ar trebui să aibă culoare politică. Sunt total de acord. Politizarea excesivă face din nou ca sistemul de învățământ să rămână Cenușăreasa de serviciu a guvernanților care s-au perindat în ultimii 29 de ani.

Din nou vorbim despre subfinanțare în educație. Acesta este adevărul. România rămâne, în continuare, a treia țară din Uniunea Europeană cu cele mai mici cheltuieli publice pentru educație, cu 3,02% din PIB, în condițiile unui buget nesustenabil, impredictibil, bazat pe cifre fantasmagorice.

În acest sens, care este punctul dumneavoastră de vedere cu privire la faptul că învățământul rămâne și în acest an subfinanțat, iar cheltuielile pentru investiții și dezvoltare sunt minime? Nu mă refer aici la acele 1.400 de școli și toaletele ecologice, ci chiar la niște construcții de grădinițe și de școli care nu s-au realizat, așa cum v-ați asumat în Programul de guvernare, sau la perfecționarea celor 4.500 de cadre didactice necalificate din sistem.

Câteva propuneri controversate pe care le-ați avut la începutul celui de-al patrulea mandat, doamnă ministru.

Declarațiile dumneavoastră, din ultimele luni, nu au făcut altceva decât să inflameze spațiul public, de la cadre didactice, la elevi și părinți.

Vă reamintesc câteva dintre propunerile - adevărate petarde - pe care le-ați lansat în spațiul public. Propuneri care necesită dezbateri ample - nu-i așa? - cu toți actorii din sistemul educațional.

Și nu pot să nu condamn afirmații iresponsabile, de tipul: Este de dorit să lăsăm repetenți elevii de clasa I pentru a obține ulterior rezultate mai bune și a diminua acel procent celebru de 40% analfabeți funcționali, potrivit testelor PISA; renunțarea la orele de educație fizică și sport - s-a spus deja aici -, din primii doi ani din învățământul primar; segregarea claselor de copii cu cerințe educaționale speciale, apoi ați revenit asupra acestei decizii, acestei afirmații, printr-un mesaj apărut pe site-ul MEN; introducerea simulărilor la clasa a VII-a - astăzi au început - pentru evaluarea națională, precum și revenirea la examenul de clasa a X-a, în condițiile în care, nu-i așa, din 2020, învățământul va fi obligatoriu până la clasa a XII-a, a XIII-a, conform legii.

Alte afirmații iresponsabile sunt cele cu privire la igienă, la condițiile sanitare din școli, când ați afirmat că elevii ar trebui să aibă șervețele umede, în lipsa unor condiții elementare - apa și săpunul.

Indiferent de culoarea politică, primarii trebuie luați la răspundere, inclusiv de Ministerul Educației, de Guvern, pentru condițiile de mediu care încă mai există în peste 1.500 de școli.

Discriminarea consilierilor școlari și a logopezilor, prin neacordarea sporului de suprasolicitare neuropsihică. Și USR vă propune să reintroduceți în COR meseria facilitatorului școlar, conform Ordinului de ministru din 2016...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

... Ordinul de ministru nr. 1.958 din 4 octombrie.

Sunt multe probleme. Amintesc și abandonul, și părăsirea timpurie. De asemenea, aici, vă întreb care sunt măsurile concrete pe care ministerul le va lua? Pentru că în 2020 va trebui să ajungem la 11,3% și acum suntem la 18,1%, deci am rămas tot ca în 2014.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

E vorba și de decontul transportului elevilor...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit cele 3 minute...

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

... care nu se realizează prin Legea educației. Pentru că am crezut că renunțăm la monopolul pe informație, la experimentarea editurii unice și a manualului unic, și iată că din nou Legea a trecut la Senat, Legea domnului Pop, care din nou prevede revenirea la editura unică.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Iar în privința noii Legi a educației... (I se întrerupe microfonul.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Vă mulțumesc.

Ați depășit cele 3 minute.

O să invit la... (Vociferări.)

Da, vă rog.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc.

Să închei fraza.

Vă reamintesc, în contextul viitoarei Legi a educației, pe care o pregătiți, că avem nevoie de dezbateri reale, de întâlniri reale, nu întâlniri cu ușile închise, cu directori de școli, prin țară.

Transparentizarea consultărilor publice este obligatorie. Și vă rugăm să încetăm cu abramburelile din educație.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

În continuare, dau cuvântul domnului deputat Korodi Attila.

Timp alocat - 3 minute.

 
 

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

Dacă este ceva ce trebuie, într-un timp mult mai realist și într-o abordare mult mai pragmatică, să rezolve Ministerul Educației este faptul că, după adoptarea noii Legi a educației, încă sunt multe clase, generații care nu au acces la noua curriculă școlară, conform noii metodologii.

Cred că este unul din cele mai importante lucruri care trebuie făcute, pentru că aceste generații n-au acces la o educație modernă, încă parcurg școala românească după metodologia veche.

Cunoaștem foarte bine dezbaterile și din Parlamentul României, dar și cu Ministerul Educației. De foarte multe ori am tras semnal de alarmă. Adoptarea noii curricule, cu viteză foarte încetinită, nu ajută deloc copilul român și nu ajută deloc școala românească.

De aceea, doamnă ministru, aici avem multe de făcut.

Doamnă ministru, nu pot să nu aduc în această discuție încă o problemă care, parțial, poate fi ajutată de Ministerul Educației, de a face parte din cele mai importante teme cu care se confruntă comunitatea maghiară, când vorbim despre educație. Și este vorba despre Universitatea de Medicină și Farmacie de la Târgu Mureș.

Universitatea de Medicină a adoptat o nouă linie de predare în limba engleză, dar Universitatea de Medicină, și la ora actuală, nu dorește să aplice un articol din Legea învățământului, care este foarte bun și într-un spirit european, aplicat de Universitatea "Babeș-Bolyai" și de Universitatea de Arte de la Târgu Mureș.

Este nevoie de tot sprijinul Ministerului Educației, ca și în condițiile în care există o autonomie a universităților abordarea europeană și foarte corectă de a crea o linie de educație în limba maghiară la Universitatea de Medicină să fie aplicată. Universitatea nu poate să evite această responsabilitate pe care o are, pentru că medicina trebuie să fie pentru toți și comunitatea maghiară are nevoie de medici foarte buni care să poată să dialogheze într-un mod profesionist, pregătit și în limba maghiară. (Aplauze.)

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea ALDE, domnul deputat Ștefan Băișanu.

Vă rog.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Aristotel, în "Politica", spunea, în secolul al IV-lea î.Hr., că "Educația trebuie să fie un obiect al supravegherii publice".

Iohann Amos Comenius, în "Didactica magna", în secolul al XVI-lea, spunea că "La naștere, natura înzestrează copilul numai cu semințele științei, ale moralității și religiozității, ele devenind un bun al fiecărui om numai prin educație".

La polul celălalt, Anton Pavlovici Cehov, în secolul al XIX-lea, spunea că "Universalitatea dezvoltă toate aptitudinile, inclusiv prostia".

Plecând de la cei trei, vreau să vă spun că trebuie să decelăm între a face sau a ne face că facem în interesul copilului, între a face pentru copil sau doar în interes politic, pentru nevoia de a atrage voturi.

Drept urmare, am să scot în evidență lucruri bune, și anume, că ați reușit împreună cu noi, deputații și senatorii ALDE și PSD, să aveți un buget la Ministerul Învățământului cu 46,73 de ori mai mare decât cel din 2018, și anume, o sumă de 30,8 miliarde.

Totodată, cred că toate măsurile din Programul de guvernare își vor afla un răspuns cât mai rapid în realitatea învățământului românesc.

Trebuie să vă spun doar patru lucruri care nu-mi plac în momentul de față, și anume:

1. Lipsa unui număr corespunzător de creșe și grădinițe. Din peste un milion de copii cu vârste între 0 și 4 ani, doar 344 sunt înscriși în creșe și grădinițe.

În Suceava, vă dau un exemplu, se lucrează cu stoicism, de 12 ani, la construirea unei grădinițe în centrul municipiului.

A doua problemă. Datele istorice ne arată că în perioada Evului Mediu, pe teritoriul țării noastre apar primele WC-uri.

Iată, au trecut secole, doamnă ministru, au trecut domnii, au trecut monarhii, au trecut comuniștii, au trecut guvernări ale tuturor partidelor din România și astăzi, în România, mai avem încă 30% din populația României cu WC-ul în curte și 2.400 de școli care au, de asemenea, WC-uri în curte. 389 la Vaslui, la Suceava - și mi-e rușine, ca profesor, să o spun - pe locul II - 217, la Botoșani și la Iași câte 207.

Punctul 3. Există în continuare școli cu predare simultană, într-o singură clasă, în aceeași oră...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

...învață copii de clasa I, a II-a, a III-a și a IV-a, cu profesori suplinitori.

Rugăminte mare. Ați propus să dați tablete și table inteligente. Este un lucru minunat! Dar, imaginați-vă, cam cât de inteligentă trebuie să fie tabla aceea din clasa aceea, în care un suplinitor învață copii de clasa I, a II-a și a III-a și a IV-a?!

Și ultima - și cea mai importantă, zic eu - în București există peste 13.000 de copii care învață de dimineață, după-amiază și seara. Cred că este cea mai mare discriminare între copiii care învață în schimbul trei, copiii care învață în schimbul doi și copiii care învață de dimineață. Știm cu toții că randamentul maxim pe care-l are un cetățean...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

...este de la 8,00 la 13,00. După aceea intervine reculul.

Vă rog din tot sufletul, faceți, pe baza bugetului pe care-l aveți, pe baza Programului de guvernare, ca măcar una, două, trei, din acestea patru pe care le-am spus și care sunt importante, să se realizeze și, vă garantez, veți rămâne ministrul meu și al învățământului.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Din partea Grupului PMP, domnul deputat Robert Turcescu.

Vă rog.

 
 

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Bună ziua!

Distrugerea oricărei națiuni nu necesită bombe atomice sau rachete balistice intercontinentale. Trebuie doar scăderea calității învățământului și permisiunea fraudei la examenele studenților.

Consecințe: pacienții mor în mâinile unor asemenea medici; clădirile se prăbușesc, fiind construite de asemenea ingineri; banii se pierd în mâinile unor asemenea economiști; dreptatea se evaporă în mâinile unor asemenea judecători.

"Crahul învățământului este crahul națiunii!" - sunt cuvintele scrise la intrarea unei importante universități, dar ele rezumă perfect și trist situația în care se află astăzi România.

Doi ani, patru miniștri, niciun rezultat - este rezumatul guvernării PSD la capitolul educație din ianuarie 2017 și până în prezent.

Suntem pe buza prăpastiei, pentru că e plină țara de doctori cu lucrări plagiate, dar Guvernul refuză constant să facă ceva în privința lor, chiar dacă, personal, v-am oferit soluțiile necesare prin intermediul unui proiect de lege prin care propuneam transparență și deschidere totală în ceea ce privește lucrările de doctorat.

Se promovează constant tot felul de academii-fantomă, așa încât sinecuriștii cu doctorate dubioase să se poată bucura de titlul de academician.

Doamnă Andronescu, desființați urgent Academia de Științe ale Securității Naționale! Este înțesată de politicieni și șmecheri cu epoleți care nu fac altceva decât să-și mai adauge un titlu și un salariu în palmares.

Între timp, zeci de mii de elevi din toată țara merg la toaletă în fundul curții, învață din manuale tipărite de niște incompetenți la Editura Didactică și Pedagogică, iar guvernanții se plâng că nu au bani pentru un sistem de educație decent.

Abandonul școlar este în floare, analfabeții funcționali au ajuns miniștri. Executivul a dat chix cu Programul "Cornul și laptele" și nu a fost capabil să pună în aplicare programul referitor la "Masă caldă în școli", care este tot în faza pilot de trei ani de zile.

Chinuiți elevii de la clasele primare și gimnaziale, cu o programă sufocantă! Ați transformat părinții în meditatori și nu țineți seama de nevoia dezvoltării urgente a învățământului profesional!

Rușine să vă fie tuturor celor care astăzi alcătuiți Guvernul României! V-ați bătut joc de educație, un drept garantat de Constituție. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Din partea deputaților neafiliați, domnul deputat Sorin Cîmpeanu.

(Domnul deputat Corneliu Bichineț solicită să ia cuvântul.)

Mai aveți 20 de secunde, domnule Bichineț. O să vă acord cuvântul la tura a doua, dar nu mai mult de 20 de secunde.

Vă rog.

 
 

Domnul Sorin Mihai Cîmpeanu:

Doamnă președinte de ședință,

Doamnă ministru,

Distinși colegi,

Am un singur minut la dispoziție. Voi fi nevoit să mă rezum la un singur exemplu, un exemplu recent, acela al ordinului de ministru, prin care se modifică metodologia de evaluare a școlilor doctorale.

Este regretabil, din punctul meu de vedere, pentru următoarele motive.

  1. Contravine legislației primare în domeniul educației - Legea nr. 1 și Ordonanța nr. 75/2005;
  2. Contravine cerințelor specifice asigurării calității. Mai mult de o treime din indicatori nu sunt cuantificabili;
  3. Contravine trendurilor internaționale și contravine reglementărilor europene în domeniu;
  4. Contravine rezoluției adoptate în unanimitate - subliniez, în unanimitate - în Consiliul Național al Rectorilor;
  5. Contravine votului, în unanimitate, de asemenea, dat de către ARACIS, organism responsabil, conform legii, cu elaborarea metodologiei de evaluare.

Pentru aceste cinci motive, doresc să-mi exprim speranța că nu vom avea o Lege a educației care să fie promovată pe repede-’nainte, prin asumarea răspunderii, pe același model prin care am schimbat metodologia de evaluare a lucrărilor doctorale, în plin proces de evaluare.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea PSD, doamna deputat Camelia Gavrilă.

Vă rog.

 
 

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnă ministru,

Domnule secretar de stat,

Doamnelor și domnilor colegi,

Sigur că putem aborda tema educației în felurite chipuri. Putem să ne apropiem de această temă extrem de complexă, în perspectivă politică - politică și nu politicianistă -, subliniind reușitele și poate restanțele Programului de guvernare, arătând care sunt accentele pozitive și ce rămâne de făcut, putem dezbate cu efort și cu atitudine constructivă, cu temeiuri educaționale, sau putem rămâne într-o retorică politicianistă, putem decupa secvențe, putem asambla într-un montaj interesant lucruri spuse sau nespuse, lucruri speculate, pentru a ieși o tentă critică, o tușă critică excesivă.

Dincolo de acestea sunt, însă, fapte, sunt programe, sunt realizări. Aș putea să plec de la momentul salarizării, momentul 2016, momentul actual, creșteri semnificative - unele dintre ele de 140%. Există și detalii, și cifre - nu vreau să intru în aceste argumente pe care ministerul le poate puncta, dar ele sunt extrem de importante pentru recunoașterea valorii cadrelor didactice și pentru prețuirea pe care Programul de guvernare PSD-ALDE, pe care doctrina social-democrată a dovedit-o în acești ani, în raport cu una dintre cele mai nobile profesii.

Am putea vorbi de programe de dezvoltare a infrastructurii, așa cum au fost ele comentate și reinterpretate. Că este PNDL 1, PNDL 2, programe operaționale, AFIR - toate înseamnă în jur de 5.000 de școli. Au fost deja menționate.

Se adaugă un interesant proiect pe care-l apreciem în bugetul anului 2019, prin care condițiile igienico-sanitare din școlile din România profundă se încearcă să fie aduse la nivelul secolului XXI.

Comentăm că sunt toaletele în curtea școlii, dar ne revoltăm atunci când sumele sunt așezate acolo și se caută soluții.

Comentăm când vorbim că elevii nu sunt pregătiți adecvat pentru examene, că nu există o acomodare psihologică treptată și firească, dar ne revoltăm că există simulare la clasa a VII-a sau la clasa a XI-a.

Stimați colegi,

Putem fi politicieni și este firesc să fim - și aici abordările trebuie gândite și din această perspectivă - dar trebuie să fim și oameni ai școlii, și profesioniști, și să atacăm lucrurile care sunt de atacat, pentru că nu putem vorbi despre performanță și despre evoluția elevilor, dacă nu-i pregătim și cu temeiuri științifice, și cu aspecte de competență, pentru că, la acest moment, parcă, ideea de informație este total ignorată sau înlocuită cu termenul "competență", fără să se știe că, de fapt, competență înseamnă și cunoaștere, și aspect cognitiv, și abilitate, aptitudine pentru a transfera în alte zone, în alte contexte, ceea ce-ai învățat, dar și valori, și atitudini.

Deci este foarte important să știm că o școală poate fi prietenoasă și trebuie să fie prietenoasă, trebuie să fie o școală a stării de bine, de fericire, de evoluție a copilului la potențialul lui maxim, dar trebuie să fie și o școală care pregătește pentru viață, pentru un univers competițional, pentru o Uniune Europeană în care există dezvoltare, progres tehnologic.

Vreau să apreciez în mod deosebit Programul "România modernă, România digitală". Cred că acesta deschide un aspect pe care și documentele europene îl subliniază încă de la "Declarația de la Roma", din 2017, legat de pregătirea elevilor pentru o lume informatizată, pentru universul digital și cred că vom ieși, poate, din metodele prea clasice, prea expozitive, prin introducerea tablelor interactive, prin existența tabletelor, prin existența laptopurilor și sigur că sunt lucruri foarte multe de făcut.

Dincolo de toate aceste reușite, trebuie să subliniem că nu trăim în lumi paralele, fie că suntem PSD-iști, fie că aparținem ALDE, fie că aparținem PNL, sau UDMR, sau PMP. Toți constatăm că este nevoie de o reașezare a sistemului de învățământ, că trebuie să punem niște accente pe care le-aș sublinia...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Doamnă Gavrilă, vă rog să încheiați.

 
 

Doamna Camelia Gavrilă:

...legate și de arhitectura curriculară...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit de foarte multă vreme timpul.

 
 

Doamna Camelia Gavrilă:

...legate și de infrastructură...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
 

Doamna Camelia Gavrilă:

...legate de rolul consilierilor școlari, legate de ideea de schimbare.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

 
 

Doamna Camelia Gavrilă:

Ați dat un nume acestei intervenții. Să stopăm schimbarea!

Nu, stimați colegi, schimbarea înseamnă însăși existența. Schimbarea înseamnă, filozofic și bergsonian vorbind, a te reinventa la infinit, ....

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc, doamnă Gavrilă.

 
 

Doamna Camelia Gavrilă:

...pentru că trăim într-o lume dinamică, o lume a schimbărilor.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Chiar și copilul meu de șase ani înțelege de prima dată.

Vă mulțumesc.

În continuare, Grupul PNL.

Domnul deputat Sorin-Dan Moldovan.

 
 

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnă ministru,

Potrivit datelor Eurostat, România ocupă un loc fruntaș în privința abandonului școlar, la nivel european.

19% dintre tinerii români din intervalul de vârstă cuprins între 18 și 24 de ani renunță la studii, 75% dintre copiii de etnie romă nu termină gimnaziul, iar un elev din patru părăsește timpuriu școala în mediul rural.

Abandonul școlar reprezintă o problemă națională, fiindcă o națiune fără educație este o națiune fără viitor.

Ne uităm la modul în care unii miniștri se exprimă sau la dificultățile pe care le au la citit și ne putem da seama că este o direcție greșită spre care ne îndreptăm.

Le puteți considera declarații politice, însă realitatea îmi dă dreptate.

Săptămâna trecută a avut loc la Parlament o Masă rotundă, unde subiectul a fost Programul "Școală după școală", un program cu rezultate concrete în ceea ce privește reducerea abandonului școlar.

Ministerul Educației a fost invitat la această dezbatere, dar, din păcate, nu a participat.

Costurile Programului de "Școală după școală", unde copiilor li se oferă o masă caldă, asistență la teme și terapie se ridică la aproximativ 2.500 de lei pe an, per elev. Vă spun că prețul plătit nu este deloc mare, atunci când vorbim despre viitorul țării noastre.

Un alt program, care ajută la reducerea abandonului școlar, este Programul-pilot pe care-l prelungim an de an și care oferă o masă diversificată în 50 de școli din țară.

Doamnă ministru,

Doar 50 de școli din 6.170! În fiecare an opoziția vine și solicită mărirea numărului de școli, astfel încât să ajungem să oferim o masă diversificată în toate unitățile de învățământ din România.

Dacă programele de mai sus ar fi implementate, abandonul școlar ar fi redus în mod real, nu din pix.

Vă întreb, acum, când aveți cel mai mare buget, cea mai mare creștere economică, așa cum vă lăudați, nu ați reușit să direcționați 6% din PIB către educație, stimată doamnă ministru, când vom avea 6% din PIB pentru educație?

Eram în clasa a VIII-a și îmi amintesc că se apropia examenul de capacitate și nimeni nu știa cum urmează să fie admiterea la liceu.

Anii au trecut, problemele au rămas aceleași, dar ministrul educației, și atunci, ca și acum, erați tot dumneavoastră!

Doamnă ministru,

Majoritatea copiilor care abandonează școala nu primesc o a doua șansă, din păcate. Dumneavoastră aveți ocazia de a conduce Ministerul Educației pentru a patra oară. Sper ca măcar de această dată să reușiți mai mult decât la precedentele încercări.

Întrucât sistemul de educație are foarte multe probleme...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

 
 

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Timpul nu-mi permite și voi încheia.

Am doar două întrebări la care vă rog să-mi răspundeți, punctual.

Când respectă ministerul cadrele didactice? Atunci când, prin Ordonanța Guvernului nr. 114, ați plafonat sporurile la nivelul salariului din decembrie 2018, sau când ați semnat acordul cu sindicatele, prin care v-ați asumat plata sporurilor la nivelul salariului, în baza în plată?

Și care ar fi orizontul de timp pe care dumneavoastră îl estimați cu privire la punerea în aplicare a hotărârilor definitive obținute de angajații ministerului, în instanțe, prin care se decide reîncadrarea lor pe funcțiile deținute anterior? (Aplauze.)

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Vass Levente.

 
 

Domnul Vass Levente:

Doamnă președinte,

Doamnă ministru,

Cine nu-și aduce aminte de acea plăcere, când așteptai subiectele la olimpiade?!

Cine nu și-ar dori ca fata sau băiatul să aibă performanțe?

Să încurajăm performanța la olimpiade!

Propunerea mea, propunerea noastră, ar fi, doamnă ministru, dacă ați putea crea o bază de date în care fiecare copil, chiar dacă nu-i pe locul I, nu-i pe locul II sau nu-i pe locul III, să se regăsească, în timp, să vadă, în clasa a V-a, în clasa a X-a, în clasa a XI-a, a participat, a obținut locul IV, locul V, locul VI.

Părerea noastră, dacă Ministerul s-ar strădui, cu GDPR cu tot, ar reuși în foarte scurt timp să facă și retroactiv, dar și de acum încolo, o astfel de bază de date care ar ajuta și părinții să-și poată compara performanțele copiilor.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Vass Levente:

Dacă știu eu bine...

Ultima propoziție...

Mulțumesc.

Dacă știm bine, materialul pentru fiecare județ se dă la nivel național.

Deci este o propunere. Sper că acceptați.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Bichineț, vă rog. 40 de secunde mai aveți.

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

Doamnă ministru,

Eu n-o să fiu jignitor. Dar trebuie să știți că, în România, din cinci elevi, unul strigă: "Mi-e sete!". Din cinci elevi, unul strigă: "Mi-e foame!". Din cinci elevi, unul strigă: "Mi-e frică!".

În astfel de situații, "În țara lui Ciocu' mic s-a pus bir și pe nimic", știți foarte bine!

"Iar tainul ni-l mănâncă cormoranul și Hadârcă.

Domnul Orlando se dă huța și ne arată la toți... legea!

Bramburica face tumbe pentru că Attila, năucul, vrea s-o învețe ungurește...".

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc, domnule Bichineț.

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

"...măcar cum se zice «cucu»".

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ultimul vorbitor din partea PNL, domnul deputat Laurențiu-Dan Leoreanu.

Vă rog.

 
 

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Două probleme aș vrea să ridic - o problemă cu caracter general și una cu caracter particular.

Știm că birocrația a invadat învățământul românesc. Spuneați că o parte dintre problemele care v-au fost sesizate nu sunt conforme cu realitatea, dar acest lucru o știm cu toții. Birocrația, într-adevăr, ucide educația.

Cred că o treime din pădurile tăiate din România se află depozitate sub formă de foi, dosare, bibliorafturi în cabinetele șefilor de comisii, ale directorilor, ale secretariatelor, ale comisiilor metodice, în arhive.

Trebuie, aici, doamnă ministru, să faceți ceva! Există sisteme informatice, există calculatoare și, cu toate acestea, cadrele didactice, personalul didactic auxiliar a fost transformat precum scribii la curtea faraonilor.

Învățământul propriu-zis, sistemul de educație, activitatea instructiv educativă se reduce la a completa documente, hârtii, a umple rafturile cu bibliorafturi.

Evaluarea se face măsurând acești metri de bibliorafturi care mobilează excesiv cabinetele directorilor, secretariatele, ale șefilor comisiilor metodice.

Vă spun acest lucru în calitate de fost șef de comisie metodică, de membru în Consiliul de administrație a unui Colegiu, de director adjunct, director general, de președinte al Comisiei pentru asigurarea calității unităților școlare, de metodist. Aceste lucruri trebuie să înceteze, pentru că efectiv și evaluarea a dus în a cântări...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc, domnule deputat. Ieșim din programul aprobat.

 
 

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

...tonele de hârtii care au fost completate.

Trebuie să facem ceva să eliminăm acest lucru!

Și a doua problemă. O singură propoziție.

Doamnă ministru,

Un caz particular.

Aveți cazul fostului inspector general de la Ialomița, care a fost eliberat din funcție abuziv. S-a îndreptat în instanță, a câștigat, are o decizie definitivă și executorie.

Când veți lua măsura să respectați legea și să-l puneți în funcție așa cum prevede legea? (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

La finalul dezbaterilor, doamna ministru Ecaterina Andronescu.

Vă rog. Două minute.

 
 

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă mulțumesc pentru ceea ce ați spus, pentru adevărurile pe care le-ați spus de la acest microfon. Nu pot să vă mulțumesc pentru lucrurile neadevărate.

Și o să încerc să răspund, așa cum mi-au fost puse aici întrebările, de la microfon.

Îmi pare rău că domnul rector Pirtea pleacă din sală, dar aș vrea să știți, domnule rector, că beznă, în Ministerul Educației, poate după ora două noaptea o să găsiți. (Vociferări.)

Sunteți rector și cred ...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să nu conversați cu sala.

 
 

Doamna Ecaterina Andronescu:

Sunteți rector și cred că trebuie să mă ascultați, așa cum și eu v-am ascultat!

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Doamnă ministru,

Domnule Pirtea...

Vă rog, continuați.

 
 

Doamna Ecaterina Andronescu:

Cât despre incompetență, vă provoc la o competiție, cu orice evaluator din afară! Faceți acest lucru. Eu accept această provocare, pe care v-o lansez.

Am amputat Legea învățământului în patru luni?! Este o greșeală impardonabilă, fără îndoială!

Știu de ce nu vreți schimbarea legii și o nouă lege. Este a doua oară când de la acest microfon ați spus lucrul acesta! Știu și în cazul domnului Cîmpeanu, și în cazul dumneavoastră, domnilor rectori! Nu comentez mai mult. Dar știu!

Doamnei deputat Iurișniți... (Vociferări.)

M-am adresat cu apelativul "rector" și știu foarte bine de ce am făcut acest lucru! (Vociferări.) Îi respect, ca deputați, fără îndoială.

Doamnă deputat Iurișniți.

Vreau să vă spun, stimată doamnă, că niciodată, în niciun județ în care merg, nu mă întâlnesc cu directorii în spatele unor uși închise. Poate să vină oricine, oricând, cu o problemă pe care o dezbatem și pentru care încercăm să căutăm soluții.

Niciodată - subliniez, niciodată - nu m-am gândit la repetenția de la clasa I, așa cum nu m-am gândit nici la eliminarea educației fizice din ciclul primar. Ar fi o mare greșeală!

Ceea ce s-a întâmplat cu educația fizică a fost un dialog între secretarul de stat și Institutul de Științe ale Educației, pentru că, în actualele planuri de învățământ, disciplina "Joc și mișcare", disciplină care se adaugă orelor de educație fizică, această disciplină este pusă în clasele a III-a și a IV-a și au vrut să aducă această disciplină la primele clase, ceea ce nu s-a întâmplat, pentru că această discuție nu m-a avut parte pe mine și mi s-a părut că-i mai bine să lăsăm așa, decât să producem, fără îndoială, lucruri nepotrivite.

Remunerarea orelor de sport este, fără îndoială, prevăzută de lege și nimeni nu poate să stabilească altceva, dincolo de lege.

Primarii, doamnă deputat, nu sunt în subordinea niciunui ministru. Este o autoritate separată și separarea puterilor este un principiu pe care fără îndoială trebuie să-l respectăm.

Dialogul cu primarii este altceva și dialog am făcut și continui să fac cu asociațiile tuturor autorităților locale.

Manualele, într-adevăr, reprezintă o altă metodologie. Dacă o citiți, o să vedeți că pune un accent absolut special pe calitatea manualelor. Că nu poate să treacă testul de calitate niciun manual care nu obține măcar 95 de puncte din 100 și sperăm să ne sprijiniți pentru ca această formulă de aprobare și de competiție pentru manuale să o avem și în legea care ajunge la dumneavoastră, la Camera Deputaților.

În legătură cu abandonul școlar, doamnelor și domnilor deputați, vreau să știți că în sistemul de învățământ sunt în continuare înmatriculați copiii care au plecat cu părinții lor în străinătate. Și numai în școlile din Spania - am aflat în urmă cu doi ani - avem peste 110.000 de copii ai românilor care învață acolo. În Italia, în Germania, în celelalte țări, de asemenea.

Ne obligă legea să nu-i scoatem din registrele matricole, cel puțin atât timp cât sunt în învățământul obligatoriu... și, din păcate, pentru că la final de ciclu gimnazial sau de bacalaureat îi raportăm ca fiind în abandon școlar.

Am luat această măsură. Sperăm cât se poate de repede să separăm aceste două lucruri - care sunt elevii înmatriculați care trăiesc în România și cei care au plecat, cu părinții lor, în străinătate.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

O să vă rog, doamnă ministru...

 
   

Doamna Ecaterina Andronescu:

De aceea, nu cred în...

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

... cu permisiunea dumneavoastră, să fiți mai succintă.

 
   

Doamna Ecaterina Andronescu:

OK.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog.

 
 

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc.

Aveți dreptate, stimate domnule deputat Korodi. Programele școlare reprezintă o problemă. Am început să le analizăm și să scoatem din ele ceea ce nu este esențial. Am făcut deja la programa de matematică pentru tot ciclul primar și gimnazial. Continuăm și cu celelalte programe.

Situația de la UMF îmi este cunoscută. Nu este luată o decizie, pentru că, așa cum știți, orice structură a unei universități trebuie aprobată prin Hotărâre de Guvern. Lucrul acesta nu s-a întâmplat.

Domnului deputat Băișanu. Din cele 5.095 de școli câte sunt cuprinse în Programele de la MDRAP, 2.400 sunt creșe și grădinițe. Deci nu abandonăm acest subiect, care este, de altfel, și un obiectiv de guvernare.

Domnului deputat Turcescu. Aveți dreptate, programa este sufocantă. Din păcate, profesorii care fac aceste programe - pentru că nu le face ministrul - încearcă să pună în programe cât știu ei, nu cât sunt capabili elevii de la o anumită vârstă să asimileze. Dar vom fi foarte atenți și încercăm să rezolvăm această problemă.

Să știți, "Cornul și laptele" a adus copiii la școală, la vremea la care a fost introdus. Se află într-un moment în care, fără îndoială, el ar trebui regândit. (Vociferări.)

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, doamnă ministru.

 
 

Doamna Ecaterina Andronescu:

Nu se face nicio schimbare în timpul anului școlar.

În legătură cu subiectele pe care le-a abordat aici domnul deputat Cîmpeanu. Vreau să mă credeți, dacă nu, puteți să citiți. Nu se poate să evaluezi școlile doctorale, fără să analizezi tezele de doctorat, fără să analizezi activitatea științifică a conducătorilor de doctorat, infrastructura de cercetare și chiar fără să analizezi universitățile din care vin tezele cu plagiat confirmat.

Aceste lucruri nu erau prinse în metodologie. Am corectat-o și acum ele sunt cuprinse.

Bugetul are 5,5% din PIB. Mi-aș dori, anul acesta, să ajungem la 6%. Sunt rectificările care vor veni și în care, fără îndoială, îmi pun speranța.

Mi-aș dori însă să avem buget, să demarăm proiectele despre care am vorbit aici, în fața dumneavoastră.

Vă asigur că acordul cu sindicatele va fi respectat în litera înscrisă în el.

În legătură cu olimpicii, domnul Levente Vass a avut dreptate cu ce a spus aici. Regândim formarea centrelor de excelență în toate județele țării. Le-am înființat în 2001. Ajunsesem să avem într-un an de zile peste 12.000 de elevi. Le-au desființat cei care au venit. Le reașezăm la locul lor, pentru că performanța trebuie să dezvolte și să crească elitele; țara are nevoie și de elite.

De acord, domnule deputat Leoreanu, cu birocrația. Știu, este generată de modul în care ARACIP gândește evaluarea externă. Nu trebuie să renunțăm la evaluarea externă, dar trebuie să o regândim pe conținut și pe rezultatele învățării, nu pe hârtii.

Vă mulțumesc...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

 
 

Doamna Ecaterina Andronescu:

... foarte, foarte mult.

Inspectorul de la Ialomița a fost repus în drepturile firești, stabilite de lege. (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile politice.

Declar închisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților.

Vă doresc o seară bună!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,06.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 26 mai 2020, 23:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro