Camelia Gavrilă
Camelia Gavrilă
Ședința Camerei Deputaților din 2 octombrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.109/11-10-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 02-10-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 octombrie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
    1.1 Camelia Gavrilă - declarație politică având ca temă "Priorități și obiective ale învățământului superior din România, la început de an universitar";

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Doamna președinte Gavrilă.

Se pregătește, de la Grupul PNL, domnul Ionel Palăr.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Pentru că este octombrie, inevitabil ne gândim la începutul anului universitar. Și, dincolo de tumultul politic, de agitație, de moțiuni de cenzură și de polemici de toate tipurile, sunt niște elemente care dau stabilitate și reper în evoluția socială românească. Și, printre acestea, educația, cultura, valorile naționale, anumite evenimente care încep la date fixe dau sentimentul că lucrurile merg firesc mai departe și că elementele serioase și de continuitate sunt respectate așa cum se cuvine.

Sigur că începutul anului universitar are o dublă semnificație.

Pe de o parte, este starea de emoție, prețuirea pentru studenții care se întorc și dau viață orașelor universitare.

Pe de altă parte, este vorba și de rigoarea științifică, de anvergura academică, de problematica universităților, de modul în care societatea, Guvernul se implică pentru a da consistență demersurilor educaționale la nivel universitar.

Și trebuie să spunem că sarcina universităților este aceea de a forma bine și temeinic specialiști care să se încadreze în piața muncii prin programe care să aibă relevanță, care să fie conectate la realitatea momentului, chiar dacă, sigur, sunt și direcții de studiu care țin de intelectualitate, de cercetare, de domenii care își au rolul și importanța lor.

Declarația politică de astăzi sintetizează tocmai aceste obiective și priorități ale învățământului superior. Ele sunt detaliate, dar aș puncta, în primul rând, plecând de la elementele statistice, faptul că avem 88 de instituții de învățământ superior acreditate, dintre care 47 sunt universități de stat, la care se adaugă și 7 instituții de învățământ superior militar, iar 34 sunt universități particulare acreditate.

Totuși, doar 3 universități s-au clasat, într-o primă etapă, și s-au încadrat în rigorile spațiului european universitar care se conturează acum. Este vorba de Universitatea București, de Universitatea Tehnică de Construcții București și de SNSPA.

Sigur că e de dorit ca și alte universități să fie eligibile în aceste rețele universitare extrem de importante.

Aș mai sublinia faptul că, într-adevăr, avem un număr semnificativ de studenți înscriși la diferite cicluri de studiu - în jur de 519.000 de studenți -, că există o creștere, în ultimii 10 ani, a absolvenților de învățământ universitar, deci de învățământ terțiar, spre 26%, dar față de media europeană, care înseamnă 40%, încă este mult de făcut. Și trebuie să urmărim aceste lucruri și la nivel de Parlament și la nivel de politici guvernamentale.

Aș aprecia demersurile Partidului Social Democrat, care și-a ținut promisiunile față de profesori, față de studenți și dacă ne referim la salarii, dacă ne referim la dezvoltarea universităților, la bursele și consistența acestora, la programele europene. Și, pentru anul acesta, de asemenea, subliniez faptul că s-au dat fonduri distincte pentru dezvoltare instituțională, pentru internaționalizarea învățământului superior din România, pentru susținerea domeniilor din cadrul instituțiilor de învățământ care intră în clasamentele universitare.

Încă sistemul nostru este totuși subfinanțat, încă este nevoie de o corelare mai bună cu piața muncii și cu cerințele angajatorilor, încă este nevoie să găsim soluții pentru a stopa exodul studenților, al absolvenților de învățământ superior. Și sigur că acesta este un semnal pe care trebuie să-l subliniem, mergând de la faptul că avem studenți bine pregătiți, universități solide și serioase, dar trebuie să facem și o clasificare și o ierarhizare a acestora, dincolo de orgolii profesionale și de dorința fiecărei zone de a avea universitatea ei complexă. Ne trebuie măsură, temei, analiză obiectivă.

Și acesta e semnalul pe care aș dori să-l dau la început de an universitar, cu toată prețuirea pentru sistemul universitar și cu toată implicarea pe care lumea politică trebuie să o aibă într-o asemenea problematică.

Deputat al PSD de Iași, Camelia Gavrilă.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 1 aprilie 2020, 9:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro