Plen
Ședința Camerei Deputaților din 15 octombrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.118/24-10-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-03-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 15-10-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 octombrie 2019

8. Reexaminarea Legii manualului școlar, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.537 din 18 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.679 din 6 august 2018 (PL-x 86/2018/3.09.2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 86/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

13. Reexaminarea Legii manualului școlar, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 537 din 18 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 6 august 2018; PL-x 86/2018; ne aflăm în procedură de urgență și are caracter ordinar.

Din partea Guvernului?

Vă rog, domnule secretar de stat, aveți cuvântul.

Domnul Petru Andea (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Legea manualului școlar, PL-x 86/2018, lege ordinară, a fost tratată în procedura parlamentară ca lege organică.

În consecință, Curtea Constituțională, prin Decizia nr. 537 din 18 iulie 2018, a declarat-o neconstituțională.

Ca urmare, întrucât Decizia Curții Constituționale trebuie respectată, noi susținem raportul comisiei de specialitate, care propune respingerea legii.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Dezbateri generale?

A, comisia, prezentarea raportului.

Mă scuzați!

Vă rog.

Doamna Florica Cherecheș:

Raportul comun asupra Legii manualului școlar, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 537 din 18 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 6 august 2018.

În baza prevederilor art. 134 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, cu adresa nr. PL-x 86 din 12 noiembrie 2018, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia juridică, de disciplină și imunități au primit spre dezbatere în fond Legea manualului școlar, aflată în procedură de reexaminare, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 537 din 18 iulie 2018.

Legea are ca obiect de reglementare regimul manualului școlar de bază în învățământul preuniversitar.

În funcție de obiectul și conținutul său, legea face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art. 73 din Constituția României, republicată.

Potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) și alin. (1) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră Decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins legea, în ședința din ziua de 7 noiembrie 2018.

Curtea Constituțională a reținut că sunt formulate două categorii de critici de neconstituționalitate: extrinseci, referitoare la încălcarea regimului bicameralismului, și intrinseci, referitoare la generarea paralelismului legislativ; lipsa clarității, a rigorii și a predictibilității normative; încălcarea unor articole din Constituția României, republicată; cuprinsul unor articole.

Având în vedere constatarea viciilor de neconstituționalitate extrinsecă, vicii care afectează actul normativ în ansamblul său, Curtea apreciază că nu mai este necesar să examineze și criticile de neconstituționalitate intrinseci.

Curtea Constituțională a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea manualului școlar este neconstituțională în ansamblul ei.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a dezbătut legea în ședința din 20 noiembrie 2018, în prezența a 16 deputați, din totalul de 25 de membri ai comisiei, și a hotărât, în urma dezbaterilor, să propună, cu unanimitate de voturi, plenului Camerei Deputaților un raport de respingere a Legii manualului școlar, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 537 din 18 iulie 2018, care a declarat legea neconstituțională în ansamblul său.

De asemenea, Comisia juridică, de disciplină și imunități, care a dezbătut legea în ședința din 5 martie 2019, a hotărât, cu unanimitate de voturi, să aprobe raportul preliminar al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, astfel încât, în urma finalizării dezbaterilor, membrii celor două comisii sesizate în fond au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, un raport de respingere a Legii manualului școlar.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Din partea grupurilor, domnul Sorin Moldovan. Dezbateri generale.

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Din păcate, am avut ocazia să vedem că Legea manualului și tipărirea manualelor la Editura Didactică și Pedagogică a fost un experiment tragic. Manualele au fost mai scumpe, pline de greșeli și au lipsit de pe băncile elevilor la începutul anului școlar 2018.

Partidul Național Liberal a atras atenția în repetate rânduri asupra faptului că Legea manualului școlar este plină de greșeli și ambiguități. Dar, mai presus de orice, am atras atenția asupra faptului că legea este neconstituțională.

Cu toate acestea, majoritatea parlamentară de la acea vreme nu a avut nicio problemă în a adopta atât la Cameră, cât și la Senat această lege.

Am contestat la Curtea Constituțională acest proiect, iar Curtea ne-a dat dreptate și a declarat legea în ansamblul său ca fiind neconstituțională.

Să fie foarte clar, problemele nu au apărut din partea editurilor, ci din cauza incompetenței din Ministerul Educației. Licitațiile au fost întârziate, rezultatele, viciate, iar contestațiile, tărăgănate și cu grave suspiciuni de corupție.

Ministerul greșește profund. Problema manualelor nu este una de natură economică, ci pur educațională.

Indiferent cine va fi ministru și va dori să rezolve problema va trebui să abandoneze acest proiect pierzător și să pună ministerul la muncă, astfel încât licitațiile pentru manuale să se facă la timp și într-un mod cât se poate de transparent.

În locul introducerii unui manual sofisticat, prăfuit și care uniformizează, Partidul Național Liberal propune și susține licitații corecte și organizate la timp, fără schimbarea condițiilor peste noapte; o programă școlară stabilită și predictibilă în timp; iar, în funcție de specificul claselor, profesorii să aleagă manualul potrivit intereselor și competențelor elevilor; și o evaluare, monitorizare, un control al calității manualelor mai riguros și o actualizare continuă a conținutului acestora.

Un manual unic tipărit la o editură unică ar însemna o traiectorie unică a elevilor, o uniformizare și o îngrădire a posibilităților de dezvoltare a copiilor, în funcție de nevoile, înclinațiile și aspirațiile acestora.

Concurența dintre edituri și autori stimulează, în mod cert, calitatea manualelor și apariția de noi produse competitive.

România trebuie să recupereze decalajele educaționale față de celelalte țări europene, iar soluția unei edituri și a unui manual unic nu poate decât să fie una de avarie, pentru țări cu un regim totalitar sau țări cu grave probleme economice sau conflicte armate.

Trebuie să păstrăm dreptul profesorilor de a alege manualul și modul de predare.

Grupul parlamentar al PNL susține adoptarea raportului de respingere pentru această lege care a creat atâtea probleme într-un domeniu vital pentru viitorul țării noastre.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul Szabó Ödön?

Vă rog.

Domnul Szabó Ödön:

Stimată doamnă președinte,

Stimați colegi,

Eu cred că trebuie să vorbim corect în ceea ce privește această inițiativă legislativă și dorința prin care a fost depusă la un moment dat și rezultatele pe care le-a avut cel puțin în învățământul în limbile minorităților naționale.

Da, trebuie să existe o diferențiere și nu un singur manual.

În urma procedurilor lansate, și dumneavoastră știți foarte bine că nu a existat un singur manual, ci au existat mai multe manuale, pentru că autorii au concurat, și cei care au depus proiectele și au avut un standard de calitate corespunzător au putut să-și depună proiectele și ulterior, dacă au primit punctajul minim, au fost editate, da, de o singură editură, dar mai multe manuale.

Aceasta a fost pățania anului trecut, cu această lege ajunsă la Curtea Constituțională. Și, evident, noi vom respecta decizia Curții Constituționale.

Dar trebuie să vă spun că editorii, care au fost foarte atenți la bugetele lor, nu s-au sinchisit să propună manuale și să-și traducă manualele și pentru minorități.

Așa ne-am trezit că, da, după mai multe runde de proiecte, într-adevăr, pentru clasele majoritare, după un an, doi, au existat manuale, iar noi am stat 5, 6, 7 ani fără manuale școlare, pentru că n-am fost interesanți, economic, pentru ceea ce spuneți dumneavoastră, piață.

Iar sistemul de învățământ în România... este obligația statului, și nicidecum a pieței.

Și, stimați colegi liberali, dacă nu veți avea și o ofertă pentru manualele în limba minorităților naționale, atunci veți greși profund.

Această lege, cu toate imperfecțiunile sale - de exemplu, anul trecut a făcut ca să existe 84 de manuale noi în limba minorității maghiare. Și, la fel, după zeci de ani, să existe manuale pentru celelalte minorități.

Deci, da, statul are o obligație. Nu poți lăsa totul pentru piață. Și, dacă piața eșuează, statul trebuie să intervină. Cel puțin, pe educație.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Doamna Mariana Popescu?

Vă rog.

Doamna Mariana-Venera Popescu:

Stimați colegi,

Vă vorbesc astăzi în calitate de mamă a unui copil de 13 ani care este în clasa a VII-a.

Din clasa zero până în clasa a VII-a, fiica mea și colegii din generația ei nu au avut manuale, indiferent de ce partid a fost la guvernare.

Ideea este că trebuie să găsim soluții.

Voi respinge acest proiect legislativ din cauza acelor probleme neconstituționale, dar nu aceasta este soluția.

Noi trebuie să le oferim manuale. Asta este esența. Și de aceea suntem noi aici.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Nu mai sunt alte intervenții la dezbateri generale.

Nefiind amendamente, legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 31 martie 2020, 5:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro