Barbu Pițigoi
Barbu Pițigoi
Sittings of the Chamber of Deputies of February 11, 1997
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 1997 > 11-02-1997 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 11, 1997

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.13 Barbu Pițigoi - contrareplică privind acuzațiile aduse Puterii de "epurare pe criterii politice";

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Are cuvântul domnul Barbu Pițigoi. Urmează domnul Valeriu Tabără, din partea Grupului parlamentar PUNR.

Domnul Barbu Pițigoi:

Stimați colegi,

Se înmulțesc acuzațiile aduse de actuala opoziție legate de așa-zisa "epurare politică". Poate că nu merită dată atenție deosebită acestui fel de atac, cu tentă politică, dacă săptămâna trecută, un distins coleg din circumscripția mea electorală, n-ar fi invocat, de la acest microfon, un imaginar scenariu produs, în opinia domniei sale, în judetul Argeș.

Spunea domnia sa că în amintitul județ s-ar fi trecut la înlocuirea în funcția de decizie din prefectură a titularilor numiți de Guvernul Văcăroiu, cu persoane provenind din rândurile actualei puteri.

Nimic mai neadevărat. Stimate coleg, sunt convins că știți și dumneavoastră, nu a fost schimbat, încă, nici un conducător cu funcție de decizie din direcțiile prefecturii argeșene.

Legat de așa-zisa epurare pe criterii politice, trebuie făcute câteva comentarii. Voi aminti că , recent, un alt distins coleg parlamentar din opoziția actuală, a convocat la comisia din carea făcea parte conducătorii unor societăți comerciale dintr-un anumit sector economic, desigur deficitar, cu scopul de a analiza soluțiile de redresare a situației disperate la care a fost adusă, ca urmare a îndelungatelor guvernări trecute. A fost un fel de ședință de partid. Aș îndrăzni chiar să zic de BOB, deoarece atât distinsul meu coleg, cât și toți directorii convocați, erau membri PDSR numiți de vechea administrație, care a avut grijă să impună la conducerea societăților comerciale numai conducători emanați din partidul aflat atunci la putere, mai vechi sau mai nou racolați în perioadele trecutelor guvernări.

Oare numai PDSR-ul a avut dreptul de a numi conducători? Chiar nu s-au găsit persoane capabile și în rândurile opozanților? Ce ar avea de spus FPS-ul condus atunci de domnul Emil Dima?

În ultima legislatură parlamentară, 1992-1996, Consiliul de Administrație al FPS-ului a numit în Adunările Generale ale Acționarilor, în consiliile de administrație ale societăților comerciale, ori în funcțiile de cenzori ale acestor societăți, persoane provenite exclusiv din rândurile PDSR-ului sau ale aliaților din fostul arc guvernamental. Este cunoscut modul în care președintele FPS, domnul Emil Dima, a făcut aceste numiri, încălcând de multe ori chiar prevederile Legii 58/1991.

Așa, de pildă, au fost numiți oameni fără pregătire profesională de profil, profesori de gimnastică la fabrici textile, sau pur și simplu oameni necalificați, propuși să hotărască destinele unor societăți comerciale numai pe motiv că erau activiști ai PDSR-ului.

La Fabrica textilă "DIVERTEX" din Pitești a fost numit în Adunarea Generală a Acționarilor, domnul Fieraru, secretar executiv PDSR Argeș, fără studii superioare și chiar su studii medii neterminate. Numirea s-a făcut însă motivat, deoarece domnul secretar executiv Fieraru a manevrat în scopul privatizării abuzive a fabricii în favoarea prefectului de Argeș la acea vreme.

De semnalat circulara domnului președinte al UCECOM-ului, domnul Dângă, membru în conducerea PDSR-ului către toate unitățile sale din teritoriu de a sprijini prefecturile în a numi în funcțiile amintite AGA, și Consiliul de Aministrație ori cenzori, membri PDSR.

La județul Mehedinți, lista numirilor operate de FPS a fost discutată în prealabil între fostul director de cadre, Medar, și prefect. Lista cuprindea numai membrii PDSR, fără a consulta pe nimeni, deși Legea 58/1991 prevede că aceste numiri trebuie să fie facute prin concurs public.

Solicitat de-a lungul mai multor ani, domnul Emil Dima a refuzat constant să pună la dispoziția Parlamentului numirile în AGA și consiliile de administrație. Domnul președinte al FPS a refuzat să dea curs acestei solicitări chiar și atunci când a fost chemat la ordine în fața Biroul Permanent al Camerei Deputaților, negând că domnia sa și consiliul pe care îl conduce ar fi subordonat Parlamentului României și nimeni nu a îndrăznit să-i impună să dezvăluie lista numirilor, deoarece acestea erau întocmite aproape în exclusivitate din reprezentanții celor ce guvernau țara la acea vreme.

Schimbarea guvernării a găsit administrația țării la toate nivelele de decizie alcătuită din personalități marcante ale vechilor guvernanți, în majoritatea lor obedienți vechiului regim, înregimentați în partid, implicați în administrarea falimentară pe care vor să o continue sub noua guvernare. Ne întrebăm dacă atunci când aplicau programul Văcăroiu în conducerea treburilor publice, acești factori de decizie, încă în porsturi de conducere, o făceau din convingere sau din oportunism? Dacă acceptau să fie conducători din dorința de a-și păstra funcția cu orice chip, atunci ei lucrau din obligație, fără convingere și întotdeauna legat de vechea concepție de care nu se pot desprinde așa de ușor și mereu obligați a pleca urechea și nu numai la foștii guvernanți, cărora le datorează prezența lor în pozițiile în care s-au cocoțat.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 24 august 2019, 23:40
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro