Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 11 iunie 2013
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/2013
Video - Flash & IOS
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 11 iunie 2013 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 11 iunie 2013
![]() |
9. | Dezbaterea Propunerii legislative privind înființarea Companiei Naționale "Herghelii de Stat" (Pl-x 563/2008). (rămasă pentru votul final). | ![]() |
||
consulta fisa PL nr. 563/2008 |
................................................ | |
![]() |
20. Propunerea legislativă privind înființarea Companiei Naționale "Herghelii de Stat". Nu de cai?! De stat, nu de cai. OK! Inițiatorul? Comisia? |
![]() |
Mulțumesc, domnule președinte. Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Propunerea legislativă pentru înființarea Companiei Naționale "Herghelii de Stat". Proiectul de lege are ca obiect înființarea Companiei Naționale "Herghelii de Stat", persoană juridică cu capital de stat, în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin preluarea patrimoniului Direcției de Cercetare, Exploatare și Ameliorare a Cabalinelor din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor "Romsilva". În urma dezbaterilor, Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, cu majoritate de voturi, 3 voturi împotriva respingerii și o abținere, propune respingerea propunerii legislative din motivul următor: propunerea legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat. Propunerea este de competența decizională a Camerei Deputaților și face parte din categoria legilor organice. Mulțumesc. |
![]() |
Mulțumesc. Acesta este un proiect de lege care ne arată ce înseamnă mâna lungă a Parlamentului, a Legislativului. Este depusă în 2008, și sunt aici semnături care nu mai există demult în Parlamentul României. Domnul Steriu, vă rog, la dezbateri generale. |
![]() |
Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință. Nici Grupul parlamentar al PSD nu susține acest proiect de lege, într-adevăr, depus la începutul anului 2008, din același motiv. Practic, în 2008, erau anumite priorități legislative în construcția instituțională. Astăzi ne este greu să susținem înființarea unei companii cu 17 subunități, cu activitate la centru, cu directori, contabili și medici veterinari. Este un proiect care modifică în mod semnificativ bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Cum spuneam la început, Grupul parlamentar al PSD nu susține acest proiect. Mulțumesc. |
![]() |
Mulțumesc. Domnul deputat Kelemen Atilla, primul inițiator al acestui proiect de lege. Cu stimă, îmi face plăcere să vă revăd, domnule deputat. Vă rog, aveți cuvântul. |
![]() |
Domnul Kelemen Atilla-Béla-László: Da, plăcerea este de partea mea, domnule președinte, că vă revăd în scaunul pe care stați. Stimați colegi, Puteam să iau cuvântul, într-adevăr, și ca inițiator, la această lege, și bineînțeles nu am luat fiindcă înțeleg mersul lucrurilor în România, și înțeleg și argumentația. Că nu sunt de acord cu această argumentație, că nu există bani pentru 16 subunități, și nu 17, domnule coleg, 16 sunt (13 herghelii și 3 depozite de armăsari). Totuși, fiindcă este în Parlament această inițiativă din 2008, că am zăbovit atât de mult pentru a da un verdict provine din alt punct de vedere, nu numai din punct de vedere pecuniar. Dar eu am fost acela care în 97, când hergheliile de stat, care au existat de fapt, autoritatea hipică și hergheliile de stat, au fost în mare problemă: au avut 54 de miliarde de lei datorii, pe care nu aveau de unde să le plătească, și atunci, consultându-mă cu mai mulți factori, primul-ministru, bineînțeles, am vrut să salvez hergheliile. Nu știu dacă mulți dintre dumneavoastră cunoașteți acest citat vestit, care vine de vreo două-trei sute de ani: "Ce-i mai frumos pe lume, decât un tânăr moldovean pe un cal arab". Sper că unii dintre dumneavoastră cunoașteți citatul. Dacă nu, o să vă spun de la cine am citat. Într-adevăr, calul de rasă din România este o avuție națională și, din cauză că, bineînțeles, sunt în probleme de vreo 50 de ani în ceea ce privește creșterea calului în România, bineînțeles că am simțit că am această datorie, să salvez hergheliile de stat, fiindcă erau două soluții: ori mutăm undeva, într-o subunitate unde sunt niște bani, sau facem privatizarea. Bineînțeles că privatizarea... Eu am văzut destul de multe herghelii în Europa privatizate, dar dacă un mare întreprinzător care credea că dacă la familia regală a Angliei se discută despre cal, și el trebuie să aibă niște cai, și a cumpărat o herghelie, dacă a avut probleme, prima dată nu și-a vândut Mercedesul nevestei, ci a vândut herghelia. Și această muncă de cercetare, de sute de ani, care există la aceste herghelii de stat - creștem 13 rase de cabaline și suntem lăudați din toate părțile și pentru înființarea Autorității Hipice, care bineînțeles, iarăși, pentru motive pecuniare a fost desființată de câțiva ani. Și nu vreau să vă dau exemple, dar în Germania, în Austria, în Ungaria există comisii parlamentare separate pentru problemele creșterii cabalinelor, nu trebuie să vă vorbesc despre vestitele rase nemțești - Hanoveranul, Holsteinerul, Bavarezul sau Essenul -, care sunt rase recunoscute, dar și multe rase din acele rase de Mezohegyes din Ungaria au fost salvate chiar de hergheliile din România, unde am păstrat niște nuclee vechi, care astăzi nu mai există în alte țări în afară de noi. Cu această grijă am înființat această lege. Înțeleg și cred, cel puțin sper că acea unitate unde acum 17 sau 16 ani am mutat din cauza datoriilor "Romsilva", deci de "Romsilva" este vorba, atunci Romsilva avea foarte mulți bani. Situați de astăzi nu mai este chiar așa și, de aceea, m-am tot gândit dacă este bine să facem această companie sau nu. Eu am înțeles mersul lucrurilor. Eu cred că pentru calul românesc și noi trebuie să ne simțim responsabili, și sper că "Romsilva" și în continuare va fi o gazdă bună sau și mai bună pentru rasele istorice de cai din România. Mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc, domnule deputat. Domnul Tinel, de la PDL. Domnule deputat, aveți microfonul. |
![]() |
Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Stimați colegi, Colegul nostru, domnul Kelemen, v-a prezentat câteva argumente pentru care compania aceasta a cailor de rasă ar trebui să funcționeze. Eu am să vă reamintesc, pentru cei care sunteți mai vechi, și am să spun celor care sunteți noi, la primul mandat, că în 2002, printr-o Ordonanță de guvern, nr.139, Guvernul Năstase a dispus preluarea Societății Naționale "Cai de Rasă" de către Regia Națională a Pădurilor "Romsilva", fără ca în obiectul de activitate al Regiei Naționale a Pădurilor să apară vreun cuvințel legat de caii de rasă. Dar, așa cum spunea colegul meu, domnul Kelemen, rațiunile au fost pur economice, pentru a salva calul românesc. Era o perioadă în care Romsilva - Regia Națională a Pădurilor - societate cu capital integral de stat, funcționa bine. Iată însă că perioada de criză a afectat și Regia Națională a Pădurilor. Este supusă unor reorganizări, disponibilizări, iar din acest motiv cred și susțin cu tărie că este momentul ca, eu știu, calul românesc să aibă o viață de sine stătătoare într-o structură de sine stătătoare. Cred că putem să punem umărul, nu sunt costurile atât de mari pentru înființarea Companiei "Cai de Rasă", în așa fel încât să spunem, haideți să omorâm și cealaltă societate de stat, Regia Națională a Pădurilor. Mai devreme sau mai târziu, vă spun, vom aproba în Parlamentul României o lege care să ducă la înființarea Companiei "Cai de Rasă". De ce? Pentru că va veni Regia Națională a Pădurilor care va spune: nu mai avem bani să susținem și aceste costuri, nu avem personal calificat. Efectiv, ce a mers din 2000 până acum, a mers din inerție din 2002, de 11 ani de zile. Dar ca să ai performanță, să poți concura în marile concursuri internaționale, să te poți bate, pentru că asta este rațiunea acestei societăți nou înființate, trebuie mult mai mult decât pune la dispoziție, în momentul de față, Regia Națională a Pădurilor. Vă propun reîntoarcerea la comisie, pentru două săptămâni, pentru a găsi, împreună cu colegii noștri, o soluție de compromis, în așa fel încât această companie să poată să-și intre în drepturi. Mulțumesc, domnule președinte. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc, domnule deputat. Chiar vă mulțumesc din suflet pentru observația cu ROMSILVA, care mergea foarte bine în 2002. Vă mulțumesc. Mergeau mai multe lucruri bine, dar era înainte de Guvernul Boc. Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul. |
![]() |
Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Grupul PNL va vota pentru respingerea acestui proiect de lege, din următoarele rațiuni: astăzi, ne punem problema dacă este normal sau nu să salvăm calul românesc. Cum spunea și colegul meu Kelemen, da, calul românesc trebuie să fie salvat, iar, acolo, la Regia Națională a Pădurilor... cred că astăzi, datorită acestor condiții, până la urmă, economice, este bine să rămână la ROMSILVA. Pe această cale, vă aduc și mulțumirile angajaților din Direcția de cai de rasă, care erau foarte îngrijorați că vor pleca de sub tutela Regiei Naționale a Pădurilor și chiar dacă obiectul de activitate al RNP ROMSILVA este cu totul altul, eu cred că nu este momentul să înființăm separat o companie națională de stat. Era în trecut să desființăm acest genofond al țării, dar ideea de a trece în structura ROMSILVA a fost una bine-venită. Vă mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc. Supun votului dumneavoastră propunerea Grupului parlamentar al PNL, de retrimitere la comisie. Vă rog să votați. |
![]() |
Cu 40 de voturi pentru, trei abțineri, 99 de voturi împotrivă, propunerea a fost respinsă. Propunerea legislativă cu raport de respingere merge la votul final. |