Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 27 mai 2020
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.52/2020
Video - Flash & IOS
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 27 mai 2020 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 27 mai 2020
![]() |
22. | Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea art. 931 din Legea educației naționale nr. 1/2011 (Pl-x 140/2020) (rămasă pentru votul final). | ![]() |
................................................ | |
![]() |
26. Propunerea legislativă privind modificarea art. 931 din Legea educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 140/2020; caracter organic. Dacă inițiatorul? Nu. Din partea comisiei sesizate, Comisia pentru învățământ. Doamnă deputat, vă rog. |
![]() |
Doamna Camelia Gavrilă (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Comisia pentru învățământ a dezbătut adresa cu nr. Pl-x 140/2020, cu referire la inițiativa legislativă în discuție. Propunerea are ca obiect de reglementare art. 931 din Legea educației naționale, urmărindu-se titularizarea pe post a cadrelor didactice calificate care au obținut nota/media de cel puțin 7 la concursul național unic de titularizare în învățământul preuniversitar și care ocupă 3 ani la rând, în baza unui contract pe perioadă determinată, un post, o catedră vacantă. Se preconizează, de asemenea, transformarea contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, prin modificările respective. Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaților este primă Cameră sesizată. Comisia pentru învățământ a respins propunerea legislativă, din mai multe considerente. Este o detaliere mai complexă. Voi face doar un rezumat. În primul rând, este vorba despre atingerea principiului egalității în drepturi a cetățenilor, conform art. 16 din Constituția României. Prin această soluție legislativă, persoanele care au promovat concursul național de titularizare se consideră că vor fi discriminate, respectivele posturi vacante urmând a fi ocupate pe perioada nedeterminată de cadrele didactice netitulare, care vor fi titularizate pe acele posturi fără un anumit concurs. De asemenea, se face trimitere în argumentația noastră la soluții legislative similare pentru alte inițiative anterioare, asupra cărora s-a pronunțat Curtea Constituțională, care a stabilit, în Deciziile nr. 106 din 2014 și nr. 528 din 2018 că o asemenea reglementare instituie, în realitate, o altă modalitate de dobândire a calității de titular în învățământ și urmează toată detalierea care poate fi citită în raportul anexat. O altă categorie de argumente se referă la încălcări asupra normelor de tehnică legislativă, conform Legii nr. 24 din 2000 și sunt exemplele date unde sunt anumite neclarități care, sigur, ar fi putut fi corectate. De asemenea, este vorba despre faptul că nu e foarte clară formularea "notă sau medie" la concurs. Conceptul, de asemenea, de fiabilitate a postului este neclar și se face trimitere în opinia juridică și asupra faptului că o inițiativă trebuie să aibă și calitatea, și proprietatea foarte clară a termenilor. Se vorbește și despre anumite insuficiențe, neconcordanțe, motiv pentru care, la nivelul comisiei, prin vot, s-a respins acest lucru. Mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat Gavrilă. Din partea grupurilor parlamentare, vă rog. Aveți cuvântul. |
![]() |
Domnul Sorin-Dan Moldovan (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Prezenta propunere legislativă a fost făcută pe "genunche" de către inițiatorul ei și mă bucur că și colegi de la PSD și-au dat seama de acest lucru și au susținut respingerea acestui proiect în comisie. În primul rând, cum foarte bine este prezentat în raportul de respingere pe care Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport l-a întocmit și colega noastră, doamna Gavrilă, l-a citit, aduce atingere principiului egalității în drepturi a cetățenilor, încălcând art. 16 din Constituția României. Pe lângă faptul că este o propunere neconstituțională, prezentul proiect se află în contradicție cu prevederile altui articol din Legea educației naționale, și anume, art. 89. Având în vedere că Partidul Național Liberal nu susține discriminarea persoanelor care au obținut promovarea concursului național de titularizare, vom vota pentru adoptarea raportului de respingere, așa cum am făcut și în cadrul ședinței Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport. Mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc. Vă reamintesc faptul că prin raportul comisiei sesizate în fond se propune respingerea propunerii legislative. (Doamna deputat Cristina-Ionela Iurișniți solicită să ia cuvântul.) Vă rog, doamnă! Scuzați-mă, nu v-am văzut! |
![]() |
Doamna Cristina-Ionela Iurișniți (de la tribună): Mulțumesc. O scurtă intervenție și din partea Grupului parlamentar Uniunea Salvați România. Grupul nostru va vota împotriva acestei legi, deci suntem pentru respingere, pentru că, așa cum au vorbit și colegii mei, suntem total de acord că aici este o inițiativă anticonstituțională, aduce atingere egalității de șanse și are această natură discriminatorie. Este adevărat că știm că problemele din învățământ sunt complexe, că am putea să ne gândim că această inițiativă ar fi rezolvat niște probleme din sistem, lipsa cadrelor didactice suficiente, mai ales în mediile defavorizate vulnerabile, un corp profesoral pe care să ți-l formezi și să-l fidelizezi. Este dificilă, să știți, toată această complexitate; nu este ușor de rezolvat. Așa că, totuși, să ne întoarcem la principiul constituțional al egalității de șanse și USR, de fapt, susține concursul, meritocrația. Așa că, votul nostru va fi pentru respingerea acestei propuneri legislative. Vă mulțumesc. |
![]() |
Și eu vă mulțumesc. Doamna deputat Gavrilă. Vă rog. |
![]() |
Doamna Camelia Gavrilă (de la tribună): Nu fac parte dintre inițiatori, nu apăr anumite chestiuni care sunt într-adevăr pe o zonă foarte fragilă, între constituționalitate și neconstituționalitate. Noi ne vom abține la acest vot, pentru că, dincolo de aspectele formale, există totuși niște chestiuni de conținut care trebuie să fie în atenția noastră. În momentul când vorbim despre discriminări pozitive, ne gândim că în mediul rural ar trebui găsită o formulă, prin care să se asigure continuitatea posturilor și predării de către profesori calificați și titulari, întrucât există o foarte mare fluctuație în zona aceasta rurală defavorizată, unde posturile sunt mai puțin atractive, navetele sunt dificile, motiv pentru care aceasta, de fapt, a fost motivația care a stat la baza redactării de către inițiatorii de la Senat, grupului de parlamentari de la Senat, pentru că toate se nasc din ceea ce știm noi, la baza sistemului, contradicțiile acelea, paradoxurile profunde ale școlii românești, dificultate de navetă, dificultate de a avea continuitate pe post, cei din zonă ar dori să rămână, iar în motivațiile care s-au dat să precizăm că nu este vorba de faptul că cei care ar beneficia de această prevedere nu ar fi susținut concursul. Ei au susținut concursul unic de titularizare, au obținut condiția de nota 7 pentru a deveni titulari, au avut continuitate pe un post care în timp a devenit viabil, ținând cont și de toată dinamica domeniului educațional, deci există niște indicii care iau în calcul legislația, numai că sunt și alte imperfecțiuni, motiv pentru care luăm puțină distanță față de acest aspect. Dar am vrut să subliniez că pe zona rurală abordările trebuie să fie cu mai multă atenție, chiar mergând pe un principiu folosit și la nivel de Uniune Europeană, cel al discriminării pozitive pentru zone dezavantajate. Mulțumesc. |
![]() |
Vă mulțumesc. Propunerea legislativă rămâne pentru ședința de vot final. Mai avem... |