Minică Boajă
Minică Boajă
Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.62/26-04-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 16-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Minică Boajă - despre necesitatea unei analize a activității primarului general al Capitalei, dl. Traian Băsescu;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Dau cuvântul domnului deputat Minică Boajă. Se pregătește Marius Iriza.

Domnul Minică Boajă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În ultimele luni, din propria voință ori incitat de o parte a mass-media, primarul general al Capitalei, domnul Traian Băsescu, a ieșit la rampă de nenumărate ori, dar nu pentru a-i informa pe bucureșteni despre modul în care își onorează mandatul, ci pentru a ne demonstra cât de tare este dumnealui în exercițiile de ofensivă-defensivă care l-au făcut celebru.

Din reacțiile sale la observațiile critice și chiar acuzele ce i se aduc în legătură cu activitățile girate fie ca ministru, fie ca primar general, se poate observa fără prea mare efort că, întotdeauna, actualul președinte al Partidului Democrat s-a considerat un favorizat al destinului, colegii de partid, electoratul, societatea civilă în general neavând altă șansă decât să-i accepte tacit nu atât reușitele și, deopotrivă, derapajele, arbitrariul ori bâzdâcurile, cât mai ales costurile acțiunilor pe care le-a inițiat, ineficiența și risipa.

Prin ușurința cu care se derobează de la responsabilitățile ce i-au aparținut, domnul Băsescu dovedește, fără să vrea, că a tratat fiecare funcție care i-a fost încredințată ca pe o sinecură. În această ipostază, preocupările sale au gravitat cu precădere în jurul a doi poli de interes: pe de o pare, grija de a nu se abate flagrant de la spiritul legilor, iar, pe de alta, strădania de a nu le pune în aplicare. Asemenea tendințe ies pregnant în evidență și în actuala postură sau, mai exact, cu deosebire în actuala postură în care se consideră un "autonom".

Legea administrației publice locale nr.215 din 23 aprilie 2001 este în vigoare din 23 mai 2001. În mod firesc, prima grijă a titularului Primăriei Municipiului București era de a pune în aplicare imediat și ad litteram această lege, ceea ce nu s-a întâmplat.

Noua lege nu mai lasă la bunul plac al primarului problema delegării de competențe viceprimarului sau, după caz, viceprimarilor, ci îl obligă pe acesta, potrivit art.70, să delege viceprimarilor, prin dispoziție scrisă, exercitarea atribuțiilor ce îi revin, conform art.68. Primarul general al Capitalei nu a aplicat această prevedere de îndată ce Legea nr.215 din 2001 a intrat în vigoare, după cum nu a dus la îndeplinire nici alte dispoziții ale legii. Iată câteva dintre acestea:

1) Supunerea spre aprobare Consiliului General al Municipiului București a Regulamentului de Organizare și Funcționare a Primăriei. Nu au fost elaborate noile regulamente, deși se impunea acest lucru, deoarece organigrama și statul de funcțiuni ale noii administrații locale nu mai concordă cu vechiul Regulament de Organizare și Funcționare a Primăriei Municipiului București.

2) Participarea la întâlnirile cu primarii sectoarelor (cel puțin odată pe lună sau în alte circumstanțe prevăzute de lege, potrivit art.100 alin.1 din Legea nr.215/2001). Primarul general Traian Băsescu nu se supune acestei prevederi legale. Dumnealui nu înțelege sau, mai grav, nu vrea să înțeleagă că, indiferent de apartenența lor politică, toți primarii de pe raza Municipiului București se află, cum se spune, "în aceeași barcă", misiunea lor primordială constând în aplicarea prevederilor legale, conform art.68 și a art.69 din lege și toate celelalte dispoziții ale Legii nr.215 din 2001, care concură la buna administrare, gospodărire și gestionare a bunului public, la protecția cetățenilor și a mediului Capitalei României. Obstrucțiile practicate de primarul general au ca efect perpetuarea disfuncționalităților existente care, după cum vom vedea, conduc la situații dintre cele mai bizare.

3) Participările la Comisia Consultativă a Municipiului București și la ședințele săptămânale, de regulă în fiecare zi de luni, ale Comitetului operativ-consultativ, conform art.145 și 148 din Legea nr.215 din 2001, este un gen de activitate care, de asemenea, nu-și găsește loc printre preocupările primarului general.

Voluntarismul teribilist al domnului Băsescu spune multe, atât în privința caracterului său, cât, mai cu seamă, în legătură cu capacitatea sa politică de a decanta, din amalgamul convingerilor sale doctrinare, ceea ce se impune cu necesitate. "Unde este o necesitate, trebuie să existe o posibilitate". Or, posibilitatea ca primarul general să se articuleze la exigențele legii devine cu atât mai stringentă cu cât necesitățile privesc o comunitate cu peste două milioane de suflete.

4) Exercitarea corectă a funcției prevăzută de art.68 alin.1 lit.f), aceea de ordonator principal de credite. Acesta este un exercițiu ratat de primarul general, sau cum ar spune-o chiar dumnealui cu obișnuitu-i umor "La lecția asta am lipsit!" Altfel, nu se poate explica cum de s-a ajuns la o serie de probleme grave în activitatea unor regii aflate în subordinea Primăriei Capitalei, situația culminând cu o adresă din anul trecut prin care, în disperare de cauză, directorul general al RATB solicită sprijinul Guvernului pentru obținerea sumelor necesare asigurării pieselor de schimb "legate de siguranța circulației". În demersul său, directorul general aprecia că "dacă blocarea eliberării fondurilor se menține, vom fi obligați să reducem drastic parcul de vehicule în circulație, cu consecințe sociale și economice aferente".

Efectele "parcimoniei" nejustificate a primarului general nu a întârziat să apară: amânarea executării unor lucrări absolut necesare pentru întreținerea căilor de rulare a produs deraieri de tramvaie, cu serioase blocări de circulație. Bineînțeles, au mai fost și alte evenimente nedorite.

Nu putem afirma că domnul Băsescu gândește ca un puștan care afirmă cu nonșalanță că "Legea este făcută pentru a fi încălcată". Nu, dumnealui nu o încalcă fățiș, ci este mai blând - o eludează acolo unde îi convine și în cazurile în care știe că iese de sub incidența sancțiunilor prevăzute expres de lege. Nici o instanță nu l-ar putea culpabiliza pentru că lipsește de la niște ședințe, chiar dacă nu ar merge la nici una, cu toate că, moralmente, este vorba despre o sfidare și o batjocură năucitoare față de colegii din administrație, față de autorul inițiativei legislative, față de însuși legiuitorul.

Pe de altă parte, ar fi nedrept să ocolim meritele primarului general. Să începem cu modul în care a aplicat prevederile de la lit.n) alin.1 al art.68 din Legea nr.215 din 2001 - "Ia măsuri pentru prevenirea și combaterea pericolelor provocate de animale, în condițiile legii". De fapt, domnul Traian Băsescu de aici a pornit în îndeplinirea mandatului său.

Neținând seama de protestele unora, bătrânul "lup de mare" s-a năpustit voinicește asupra câinilor bucureșteni fără stăpân, acțiune pozitivă în sine, dar nu a reușit să anihileze, prin castrare și euthanasiere, decât unul din zece patrupede de acest soi. Să fim înțelegători și zicem că atât s-a putut. E bine totuși că s-a oprit aici, căci, dacă ar fi continuat, cine știe de la ce ar mai fi fost privați cetățenii Bucureștilor care, și așa, în calitatea lor de contribuabili, au suportat un cost uriaș - circa 16,7 miliarde de lei pentru castrarea a 2947 de câini și euthanasierea altor 35916. Ca să eliminăm orice dubii, precizăm că, în medie, o sterilizare prin castrare a costat 1,6 milioane de lei, iar o injecție letală 333600 de lei.

Actualul primar general nu are nici o vină în legătură cu afacerea delegării serviciului de iluminat public în București, iluminatul public care înghite anual, începând din 1998, aproape de cinci ori mai mult decât până în 1997, respectiv circa 11 milioane de dolari, față de 2,3 milioane. A avut însă suficient timp în cei aproape doi ani de când a fost ales pentru a ordona o analiză a modului în care s-a făcut licitația și a fost încheiat contractul de delegare, cu atât mai mult cu cât procesul-verbal de deschidere a licitației și a ofertelor suferă de o lacună bătătoare la ochi - nu a fost semnat de șapte dintre cei paisprezece membri ai comisiei și nici de președintele acesteia. Să admitem că nu i-a fost oferit prilejul de a o face. Totuși, întorcându-ne la litera Legii nr.215 din 2001, observăm că primarul general respectă doar în parte dispozițiile art.68 alin.1 lit.q), în speță asigurarea desfășurării normale a traficului rutier și pietonal, ceea ce presupune și un iluminat corespunzător.

Domnul Corneliu Ciontu:

Domnule deputat, îmi cer scuze. Încercați să finalizați. Am rugat trei minute, pentru că sunt foarte mulți înscriși la cuvânt.

Domnul Minică Boajă:

Cert este că domnul Traian Băsescu, primarul general al Capitalei, se află, sub multe aspecte, departe de imaginea pe care se străduiește să o impună conștiinței opiniei publice.

Consider că, pentru a fi adus cu picioarele pe pământ, este necesară o serioasă analiză de fond a activității din cadrul Primăriei Municipiului București, și propun organelor îndrituite să o efectueze fără întârziere. Altfel, subiectivismul, arbitrariul, ineficiența și risipa vor grava asupra bunului mers al marelui oraș, fără ca locuitorii săi să aibă cunoștință de aceasta.

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 23:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro