Napoleon Pop
Napoleon Pop
Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.62/26-04-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 16-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.5 Napoleon Pop - declarație cu tema: "Abordarea liberală - o șansă a actualei guvernări";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Îl invit pe domnul deputat Napoleon Pop. Se pregătește domnul Codrin Ștefănescu.

Domnul Napoleon Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Drepturile omului, nediscriminarea, șansele egale, ca parte din setul de valori ale democrației, sunt, în același timp, și valori liberale.

Independența și libertatea individului, dreptul de a fi informat pentru a decide pentru el însuși, ca fundamente ale unui sistem democratic, pun în evidență caracterul antreprenorial al ființei umane, îi stimulează inițiativa și inventivitatea.

Atunci, când și de ce se desparte social-democrația de liberalism, mai nou chiar de liberalismul social?

Răspunsul scurt la această întrebare rezidă în organizarea socială reprezentată de stat, în gradul de imixtiune a acestuia în acțiunea individului, care se crede liber și independent.

După 50 de ani de un comunism dominat de autarhia statului știutor de toate și grijuliu față de fiecare cetățean în parte, astfel încât acesta ajunsese să se simtă ca într-o închisoare, tranziția la economia de piață în România trebuia în mod necesar să ia o tentă social-democrată, inițial o social-democrație de tip socialism cu față umană, iar ulterior, când totuși procesul spre o economie de piață a devenit ireversibil, o înclinație spre social-democrația modernă, însă care mai are nevoie de perfecțiune.

Dependența individului față de stat a fost cultivată cu tenacitate în ultimii doisprezece ani ai tranziției, indiferent de alternanța la putere. Cetățeanul de rând, chiar liber, a înțeles că și în democrație tot statul poate să-i împartă ceva, este drept, ceva din ce în ce mai puțin la cât mai mulți. A rămas din ce în ce mai puțin de împărțit cetățenilor, pentru că de fiecare dată cei potențați și-au împărțit între ei partea cea mai bună dintr-o sărăcie în creștere sau bogăție în scădere.

Iată pe scurt unde ne-a dus abordarea aproape exclusiv social-democratică a tranziției, indiferent de cei de la putere, într-o țară în care nivelul de trai al cetățeanului era și așa printre cele mai scăzute din Europa.

Spus pe șleau, originala social-democrație românească moștenește un conservatorism care are la bază lipsa de încredere în ceea ce poate face cetățeanul liber, descurajând în el inițiativa și spiritul întreprinzător.

Centralizarea deciziei și sistemul de impozitare omoară deja spiritul antreprenorial al cetățeanului liber, iar între a plăti impozite înalte muncind, nu este oare mai ușor să primești ajutor social stând degeaba?

Cetățeanul, familia, comunitatea locală au ajuns la un grad de disperare care are nevoie de o soluție la lipsa de încredere și teama instaurată față de ziua de mâine. Această soluție nu se poate baza decât pe abordarea liberală, care are ca fundament tocmai încrederea în oameni și în ceea ce pot face aceștia. A-i da în proprietate, a-l pune să decidă, a putea să se bucure de roadele muncii sale impozitate corect sunt cele mai puternice motivații pentru cetățeanul liber care să producă mai mult, mai bine, mai ieftin.

De acum încolo, pe trendul unei ușoare creșteri economice, dar fără impact la nivelul de trai al cetățeanului, singura abordare corectă a continuării tranziției este cea liberală. A acorda încredere oamenilor, în sensul de a-și putea modela singuri viața personală și a comunității, înseamnă a-i responsabiliza să o poată face. Descentralizarea deciziei trebuie făcută și cu mijloacele financiare necesare, dar, din păcate, acestea nu pot fi suficiente niciodată, dar și continua lor redistribuire social-democratică le va epuiza prin simplă irosire.

Ce se uită mereu, inclusiv de actuala guvernare? Un lucru simplu, și anume că tocmai libertatea, inițiativa privată și libertățile civice sunt chiar instrumentele dezvoltării. De ce să le inhibăm prin reglementare excesivă, prin intervenția statului atotștiutor, prin impozitele copleșitoare?

Uniunea Europeană și SUA sunt exemplele vii ale abordării liberale inițiale, care a dus dezvoltarea pe care toți o admirăm, și regula este valabilă numai în această ordine: libertatea duce la dezvoltare, iar o dezvoltare reală consolidează libertatea.

Prin acest raport de cauzalitate, liberalismul nu spune nimic grandios, dar este cert că tocmai drepturile considerate ca nevitale, cum sunt libertățile civile fundamentale - libertatea de a vorbi, de a te asocia, de a te ruga unui Dumnezeu, libertatea economică și politică - sunt tocmai acelea care asigură necesitățile vitale ale unei națiuni: hrană, casă, educație, ordine publică, securitate.

Stimați colegi,

Prin această declarație politică, pledez ca Puterea să înțeleagă că are nevoie, pentru propriile sale obiective asumate politic, de o abordare liberală. Trebuie să crezi înainte de a putea să redistribui. Mă tem că simpla utilizare a sloganelor social-democrate de către Putere nu se mai pot duce economic prea departe.

Opoziția PNL, la inițiativele legislative de urgență ale Puterii, este, în principal, semnalul de alarmă că exact valorile în care, de principiu, cred și Puterea și Opoziția nu sunt puse corect la muncă și tocmai rezultatele de care această națiune are nevoie se lasă prea mult așteptate.

Mulțumesc pentru atenție.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 17:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro