László Borbély
László Borbély
Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.62/26-04-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 16-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 aprilie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.20 László Borbély - intervenție referitoare la situația creată la Tg. Mureș, în legătură cu Liceul "Bolyai-Farkas";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Domnul Borbély László. Se pregătește domnul Ștefan Pășcuț.

Poftiți.

Domnul Borbély László:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Aș vrea să fac câteva remarci în urma luării de cuvânt, în legătură cu situația creată la Tg.-Mureș în legătură cu Liceul "Bolyai Farkas" și vreau să vă dau câteva informații, eu zic pertinente, care sper că vă vor duce la clarificarea de fapt a situației din Tg.-Mureș. Și îmi face deosebită plăcere că acel coleg care a luat cuvântul adineauri și s-a referit la acele convenții internaționale sau legi care au fost promovate sau sprijinite de Uniunea Democrată Maghiară din România - Cartea europeană a limbilor regionale și minoritare, sau Legea împotriva tuturor discriminărilor -, pentru că eu sper că ceea ce vă voi demonstra în alocuțiunea mea, de fapt, această carte, aceste legi vin în sprijinul a ceea ce se dorește în Tg.-Mureș. Și trebuie să sprijinim aceste convenții internaționale.

Dar, totodată, vreau să vă atrag atenția că este o capcană fluturarea falsă a unei conviețuiri bazată pe inexistența unor instituții de sine stătătoare ale minorităților naționale.

Aceste instituții funcționează în conformitate cu legislația în vigoare și vreau să vă spun că funcționează licee nu numai în limba maghiară, și funcționează licee de sine stătătoare și în limba germană, și în limba ucraineană și, de fapt, din păcate, prin acest apel se dorește chiar desființarea acestor instituții care există în momentul actual în România.

Dacă acest lucru este intenția majorității din România, atunci să se spună foarte clar. Deocamdată, eu cred că aceste instituții funcționează pe baza Legii învățământului și colegul nu a citit art.119 alin.1 din Legea nr.84, care spune foarte clar: "În funcție de necesitățile locale, se pot organiza, la cerere și în condițiile legii, grupe, clase, secții sau școli cu predare în limbile minorităților naționale". Deci este clar, este o dorință a Liceului "Bolyai Farkas" din Tg.-Mureș și este o dorință nu de azi, de ieri, ci este o dorință exprimată și în ’90 și este o dorință legitimă care, evident, poate fi dusă la capăt, evident, cu mijloace politice, mijloace guvernamentale. Și aici, normal, trebuie să intervină inspectoratul și ministerul, pentru a rezolva problema.

Vreau să vă împărtășesc câteva gânduri în legătură cu această problemă și vreau să precizez câteva elemente, care mi se par esențiale pentru a cunoaște mai bine situația de fapt.

Liceul "Bolyai Farkas" este una dintre cele mai vechi școli tradiționale maghiare din Transilvania, cu o vechime de peste 450 de ani. Tg.-Mureș, de-a lungul secolelor, a fost un oraș care, prin excelență, a reprezentat un spirit transilvănean de conviețuire între diferite etnii și religii. Această conviețuire nu a împiedicat locuitorii acestei urbe să-și păstreze cultura, tradițiile proprii prin instituții de sine stătătoare. Așa a luat ființă Liceul "Papiu Ilarian", care a fost considerat totdeauna un liceu românesc, cum Liceul "Bolyai Farkas" a fost totdeauna un liceul maghiar.

Din păcate, aceste școli nu au scăpat de intervenția statului comunist, care în 1960, tot în spiritul așa-zisei mixări a școlilor române și maghiare, a procedat la înființarea unor clase românești în Liceul "Bolyai Farkas", dar care, de-a lungul anilor, a însemnat de fapt reducerea drastică a claselor maghiare.

După decembrie 1989, în mod firesc, în mai multe orașe din Transilvania s-au înființat licee, școli cu predare în limba maghiară. La Tg.-Mureș, unde populația maghiară are o pondere de circa 53%, a fost o cerință firească reînființarea Liceelor "Papiu Ilarian", cu predare în limba română, și a Liceului "Bolyai Farcas", cu predare în limba maghiară.

Din păcate, unele forțe ostile noului regim democratic au început provocările care au culminat cu evenimentele sângeroase din martie 1990.

De atunci, au trecut 12 ani, dragi colegi. Perioadă în care, atât democrația, cât și relațiile interetnice, de fapt o componentă importantă a unei democrații stabile, au făcut pași importanți în normalizarea acestor relații. Au fost înființate un număr de peste 50 de licee de sine stătătoare, cu predare în limba maghiară, în mai mult de 15 orașe din România.

În domeniul administrației publice locale, au fost votate legi care rezolvă unele probleme în domeniul utilizării limbii materne din administrația locală și aplicarea acestor prevederi începe să fie o componentă a vieții de zi cu zi a intrării societății românești în normalitate.

Deci, consider că cererea comunității maghiare din Tg.-Mureș de a avea un liceu cu predare în limba maghiară nu este nici deplasată, nici dovada unei segregări, ci o dorință legitimă. Dar, evident, pentru a duce la îndeplinire această cerere, este nevoie de voință politică care, din păcate, nu a existat până acum.

Prin Protocolul încheiat în ianuarie, la nivel central, cu partidul de guvernământ, și, la nivel local, a fost precizată voința politică a formațiunilor politice semnatare, de a rezolva această problemă, în acest an.

Este foarte trist că unele partide politice din opoziție vor din nou să-și facă capital politic, influențând și implicând elevii într-un joc politic care nu are nimic de-a face cu cererea legitimă ca, din toamna anului 2002, câteva clase românești să treacă la Liceul "Papiu Ilarian" și clasele maghiare să treacă la Liceul "Bolyai Farcas", fără perturbarea învățământului. Sper că apele se vor liniști în curând, și, prin această decizie, se va intra în normalitate, parafrând o cerință justificată și legitimă a comunității maghiare din Tg.-Mureș.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 17:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro