Plen
Ședința Senatului din 22 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/02-05-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 22-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 22 aprilie 2002

4. Declarații politice rostite de domnii senatori:
  4.3 Dan Constantinescu

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Invit la tribună pe reprezentantul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, domnul senator Dan Constantinescu.

Vă rog, aveți cuvântul! Grupul are 10 minute.

Domnul Dan Constantinescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Am primit, ca și dumneavoastră, proiectul Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 42/2002 privind încetarea aplicabilității unor facilități legate de regimul investițiilor străine. Faptul în sine nu are nimic spectaculos, nu este pentru prima oară când un proiect de lege ne propune modificarea unei alte legi care, la rândul ei, a mai fost modificată printr-o suită de acte normative.

Mă întreb însă, dincolo de argumentele prezentate în expunerea de motive, cât de benefică este o asemenea practică pentru spațiul economiei reale, pentru întreprinzători, pentru agenții economici, în general. Pentru că, din păcate, avem de-a face cu o practică pe care cei afectați de rezultatele ei o numesc, pur și simplu, instabilitate legislativă.

Că așa stau lucrurile putem demonstra foarte ușor. Să luăm, spre exemplu, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 73 privind impozitul pe venit. Fără a mai aștepta parcurgerea etapelor uzuale de aprobare, în numai 4 luni de zile Guvernul emite 3 ordonanțe, evident, toate de urgență, prin care modifică un text aflat încă în dezbaterea parlamentară.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare este emisă în luna februarie, intră în dezbatere parlamentară și este aprobată, cu modificări, în iulie, pentru ca ulterior să fie din nou modificată printr-o ordonanță de urgență în luna decembrie a aceluiași an.

Dar poate cea mai spectaculoasă evoluție în acest sens a avut-o Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privați pentru înființarea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, lege din care partidul de guvernământ și-a făcut un titlu de glorie în ideea repunerii ei în aplicare. Numai în cursul anului 2001 această lege a suferit nu mai puțin de 10 modificări, din care cel puțin 3 sunt substanțiale: Legea nr. 189/2001 privind impozitul pe profit abrogă unele facilități fiscale,

Ordonanța Guvernului nr. 7/2001 aprobă și ea unele facilități pentru persoanele fizice autorizate și asociațiile familiale, iar Legea nr. 415/2001 introduce, la rândul ei, modificări semnificative.

Doamnelor și domnilor senatori, înțelegem cu toții faptul că dinamismul unei economii aflate în tranziție trebuie să își regăsească un corespondent și în planul legislativ.

Înțelegem că efortul comun de integrare în structurile europene înseamnă și parcurgerea unui proces de acomodare cu legislația comunitară. Dar, înainte de toate, suntem obligați să îi înțelegem pe cei care fac posibile din punct de vedere economic și social atât depășirea preaîndelungatului stadiu tranzitoriu către economia de piață, cât și integrarea României acolo unde îi este locul, și anume investitorii, întreprinzătorii, managerii, oamenii de afaceri și administratorii companiilor mai mari sau mai mici, ajunși la exasperare din cauza unei legislații a cărei instabilitate a devenit deja excesivă.

"Nu ne putem permite în asemenea condiții" - declara un reprezentant al Asociației Investitorilor Străini din România - "să construim nici un plan de afaceri eminamente sustenabil, cu atât mai puțin un buget realist sau vreo altă proiecție a posibilei noastre dezvoltări. Nu facilitățile sunt reperul cel mai important al atracției pentru investițiile directe, ci existența unui mediu de afaceri stabil, inclusiv din punct de vedere legislativ și, în orice caz, previzibil. Singura certitudine pe care o avem aici, în România, este că nimic nu e sigur, că totul se poate schimba peste noapte. Or, în această situație, nu avem decât de pierdut și noi, și dumneavoastră".

Ce aș mai putea adăuga după o asemenea afirmație?

Că rolul Parlamentului este ignorat cu bună știință? Că am ajuns în situația hilară de a aproba ordonanțe de urgență laolaltă cu alte ordonanțe care le modifică pe cele dintâi? Că nici nu se usucă cerneala de pe decretul de promulgare a unei legi și ea este deja modificată?

Poate că nu ar fi lipsită de interes propunerea ca, cel puțin în domeniul reglementărilor fiscale, orice lege să se încheie cu un articol care să interzică modificarea ei timp de 3 sau 5 ani, excluzând astfel posibilitatea transformării procesului legislativ într-o jucărie la îndemâna Guvernului, o jucărie atât de atractivă, pe cât de nefericit folosită.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 1:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro