Mircea Teodor Iustian
Mircea Teodor Iustian
Ședința Senatului din 22 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.66/02-05-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 22-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 22 aprilie 2002

4. Declarații politice rostite de domnii senatori:
  4.8 Mircea Teodor Iustian

Invit la tribună reprezentantul Grupului parlamentar P.N.L., domnul senator Mircea Iustian.

Din sală:

Mai avem 12 minute!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

De ce 12? Aveți 30 secunde de la mine. Domnul secretar v-a taxat exact, a spus: 11 și 30 de minute. Cu condiția să-l ascultăm pe domnul senator. Vă rog.

Domnul Mircea Teodor Iustian:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

În urmă cu două săptămâni am avut ocazia să asist, în Sala Mare a Prefecturii Constanța, la instalarea noului prefect al județului. Cu acest prilej, domnul ministru Octav Cozmâncă a rostit un discurs. Am fost surprins să aud, prin vocea Domniei sale, că pentru actualul Guvern punerea în aplicare a legilor proprietății, Legea nr. 18/1991,

Legea nr. 1/2000 și Legea nr. 10/2001, constituie priorități absolute și că prefectul trebuie să vegheze și să contribuie la punerea lor în aplicare într-un termen cât mai scurt. Ascultând îndemnurile mobilizatoare ale domnului ministru am încercat sentimente contradictorii, de la satisfacția și surprinderea de a constata că tocmai aceia care au făcut cu entuziasm colectivizarea și naționalizarea propun astăzi o nouă întrecere socialistă pentru ca deținătorii de drept să fie puși în posesie, până la îndoiala, justificată cred, că pentru punerea corectă în aplicare a acestor legi cei care le-au tergiversat timp de zeci ani au o determinare reală. La mai puțin de o săptămână, am fost prezent la un episod al vizitei domnului președinte Iliescu în județul Constanța, și anume la întâlnirea Domniei sale la prefectură cu factori de răspundere ai județului. Cu această ocazie, noul prefect și-a prezentat agenda de lucru în care un loc important îl ocupa punerea în practică a legilor proprietății. În bună tradiție, au fost prezentate procente privind punerea în posesie și eliberarea certificatelor de proprietate, cât și un calendar al activităților de aplicare a acestor legi.

În urmă cu numai patru zile, senatorii au primit proiectul Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 102/2001 privind modificarea și completarea Legii nr. 1/2000, îndeobște cunoscută ca "Legea Lupu". Numai în două săptămâni, atâtea semnale privind determinarea actualei puteri în direcția rezolvării rapide și definitive a restituirii proprietăților nu pot decât să creeze sentimentul stenic că suntem pe drumul cel bun. Totuși, o urmă de îndoială persistă. Oare dintr-o dată totul să devină atât de simplu? Ar mai fi necesară o confirmare din teren, acolo de unde, totuși, vin semnalele că lucrurile nu stau chiar așa, că ceva nu este în regulă.

Această confirmare nu poate veni dintr-o comună în care primarul este P.N.L.-ist, P.D.-ist sau P.R.M.-ist, aceștia putând fi acuzați de rea-voință, de faptul că sunt incapabili sau că ei critică în mod nejustificat puterea, pe care vor s-o pună într-o lumină nefavorabilă.

În comuna Peștera primarul reprezintă P.S.D.-ul. Am stat de vorbă cu el și cu consilierii săi, proveniți de la mai multe partide politice. Toți vorbesc aceeași limbă, spun aceleași lucruri, sunt dezamăgiți și se simt umiliți și nedreptățiți, și confruntându-se cu aceleași necazuri de care se lovesc și consătenii lor pe care-i reprezintă.

Teoretic, pământ există pentru satisfacerea justificatelor cereri aproape în totalitate. Se vor elibera titluri de proprietate și un proces anevoios poate fi bifat ca încheiat, dar oamenii vor să-și recapete acel pământ pe care l-au deținut ei sau părinții lor. Aceste terenuri sunt cele mai bune, cele mai productive. Ei le cunosc. Toată comunitatea locală știe care sunt acestea și unde se află amplasate. Oamenii nu doresc să fie puși în posesie pe niște terenuri neproductive, care au fost introduse forțat în circuitul agricol în ultimele decenii și care sunt improprii producției agricole. Părinții și bunicii lor, când s-au stabilit în Dobrogea, au fost împroprietăriți cu teren arabil, nu cu grohotișuri. Astăzi, prin inginerii funciare, pământul se mișcă în acte și pe hartă, astfel încât comisiile locale de fond funciar au la dispoziție, în bună parte, suprafețe improprii agriculturii, iar cele de calitate, în mod inexplicabil, rămân în păstrare pentru un soi aparte de împroprietărire, împroprietărirea latifundiarilor. Câțiva dintre aceștia sunt deja nume devenite celebre în România.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 102/2001 la art. 109 prevede că: "Fapta persoanei fizice care are calitatea de membru al comisiei locale sau județene de fond funciar de a împiedica în orice mod sau de a întârzia nejustificat reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate se pedepsește cu închisoare de la 1-5 ani". Prefectul va decide sancționarea primarilor care întârzie sau blochează aplicarea legii, mergând până la suspendarea din funcție a acestora. Apare, astfel, situația neverosimilă ca acei primari și membri ai comisiilor locale de fond funciar, care se luptă pentru consătenii lor, inclusiv prin acțiune în justiție, să intre sub incidența acestei prevederi și să fie suspendați sau chiar condamnați pentru că au întârziat o punere în posesie aberantă. Țăranul nu are nevoie de un petec de hârtie care să ateste o proprietate fără nici o valoare, ba chiar grevată de o serie de obligații financiare, el are nevoie de teren agricol încărcat de toate atributele proprietății, inclusiv acela de a aduce...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să concluzionați.

Domnul Mircea Teodor Iustian:

Am terminat. ...profit. Țăranii vor să fie proprietari cu adevărat, pentru că vor să trăiască din munca pământului lor în libertate și bunăstare, nu în mizerie și servitute. Atrag atenția guvernanților că situația prezentată mai sus nu este o excepție, asemenea cazuri se întâlnesc pe tot cuprinsul țării. (Aplauze.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 18 ianuarie 2022, 1:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro