Plen
Ședința Senatului din 18 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.65/27-04-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 18-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 18 aprilie 2002

21. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii privind prevenirea și combaterea pornografiei

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Stimați colegi,

Să trecem la punctul 13 din ordinea de zi, proiectul de Lege privind prevenirea și combaterea pornografiei. (Rumoare în sală.)

Să vedem dacă dezbaterile interesante care au avut loc în Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări vor fi menținute și în plen.

Vă rog, domnule secretar de stat, să prezentați expunerea de motive.

Domnul Ion Predescu:

Domnule președinte, vă rog să invitați și Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Invităm pe toată lumea... Nu știu câte asociații și-au desemnat reprezentanții...

Domnul Ion Predescu:

Nu, aici, la raport...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deocamdată, pentru raport, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă.

Domnul Ion Predescu:

Asta am și solicitat.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, să nu intrăm pe fond, deocamdată, să păstrăm forma, în acest moment.

Să îl ascultăm pe domnul secretar de stat, să ascultăm argumentele privind necesitatea acestei legi.

Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Ion Antonescu - secretar de stat în Ministerul Culturii și Cultelor:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

După mine, Legea pornografiei trebuia să apară, dacă nu în 1990, în 1991, sigur, pentru că după Revoluție foarte mulți români au înțeles că libertatea de exprimare nu poate fi îngrădită. Fals. Pentru că ai voie să faci tot ceea ce dorești cu o singură condiție: să nu deranjezi pe altcineva.

Legat de pornografie, sunt foarte mulți oameni care au frica lui Dumnezeu sau poate sunt mai pudici sau, mă rog, fiecare are un motiv. De aceea, statul este dator să îi protejeze pe acești oameni, chiar dacă, să zicem, ar fi o minoritate.

Când am primit această sarcină, normal că am luat legătura cu Ministerul Afacerilor Externe și am primit mai multe legi, din mai multe țări.

După mine, cea mai completă lege este legea italiană, pe care deja au revenit și au îmbunătățit-o, pot să spun, în 1998, pentru că de fiecare dată apar foarte multe lucruri noi, cum ar fi Internet-ul, care până atunci nu exista.

Legea, ca să înțelegeți, a vrut să interzică în totalitate accesul minorilor la pornografie și, mai ales, folosirea lor în acte pornografice.

De asemenea, legea nu interzice pentru adulți, dar încearcă să limiteze aria de răspândire, în așa fel încât cei care nu doresc să vadă asemenea materiale, să fie protejați...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Să schimbe canalul...

Vă rog.

Domnul Ion Antonescu:

În concluzie, aștept acum propunerile și observațiile dumneavoastră la legea pe care am făcut-o. Să luăm, dacă doriți, punct cu punct... (Rumoare în sală.)

Din sală:

O știm...

Domnul Ion Antonescu:

O știți... Atunci aștept observațiile dumneavoastră.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog frumos, vă rog să respectați procedura, iar curiozitățile să vi le satisfaceți puțin mai târziu...

Vă rog să îmi permiteți să ofer cuvântul celor doi reprezentanți...

Domnul Ion Antonescu:

Oricum, spun, această lege va suferi modificări atunci când vom intra în Uniunea Europeană, pentru că sunt două lucruri pe care nu am putut să le pun în practică.

Prima observație ar fi aceea că în Franța și în Italia, cel puțin, se aplică pedeapsa, deci, cu închisoare și amendă, pe când la noi este ori una, ori alta, iar a doua observație, amenzile, în Franța, încep de la minimum 500.000 de franci. Dar nu trebuie să îi plângem pe cei care produc asemenea materiale pentru că se câștigă foarte mult. Deci de acest aspect trebuie să țineți cont.

Din materiale pornografice, prostituție, armament și droguri se câștigă, deci nu trebuie să ținem cont.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc și pentru ultimele argumente.

Vă întreb, domnule secretar de stat, dacă sunteți de acord cu amendamentele care au fost formulate în cele două comisii.

Domnul Ion Antonescu:

Le-am acceptat, numai că au fost câțiva senatori, adică, de fapt, domnul senator Nicolae-Vlad Popa, care a venit cu câteva observații, dar au fost respinse de către membrii comisiilor.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, mulțumesc.

Îi rog pe cei doi colegi, din partea Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și apoi din partea Comisiei pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă, să prezinte punctele de vedere.

Aveți cuvântul, domnule senator Predescu.

Domnul Ion Predescu:

Domnilor colegi,

După cum ați constatat, raportul comun al celor două comisii, urmare dezbaterilor ce au fost purtate în două ședințe, a adoptat numeroase amendamente la proiectul de lege prezentat de Guvern.

Amendamentele sunt și de redactare, dar și de rezolvare a fondului problematicii acestui proiect de lege.

Cât privește observația domnului secretar de stat privind pedepsele instituite în acest proiect de lege, doresc să menționez și pentru dânsul, și pentru informarea dumneavoastră, că ne aflăm în sistemul de pedepse național român. Lucrul acesta pentru noi spune tot, pentru cei mai puțin cunoscători spune mai puțin.

Prin urmare, în sistemul pedepselor se pot institui pedepsele principale, închisoarea sau amenda, sau cumulativ, potrivit gradului de pericol al infracțiunii. Acesta este criteriul pentru toate sistemele naționale din lume.

Acum, revenind la proiectul de lege, desigur, reglementarea este necesară, și e necesară cel puțin pentru a pune ordine în informația care se prezintă în această materie, în acest domeniu, pentru a asigura ordinea publică și bunele moravuri, educația și creșterea, îndeosebi, a minorilor și a tineretului, în general.

Pentru aceste rațiuni de ordin superior, cele două comisii au examinat cu rigoare proiectul de lege și au instituit amendamentele care se constată în raportul de anexe, ce face parte integrantă din raportul propriu-zis.

Făcând parte din categoria legilor organice, pentru că instituie infracțiuni și pedepse, ca urmare a caracterului normelor de conduită pe care le impune în societate, proiectul de lege prezintă importanța corespunzătoare și el mai prezintă și importanța noutății reglementării în domeniu, dată fiind reglementarea generală, doar, cuprinsă în Codul penal și reglementarea cea mai generală cuprinsă în Codul civil, în art. 5, potrivit căreia restricția la libertatea convențiilor și a manifestărilor în raporturile juridice și în conduita generală a omului o constituie normele de ordine publică și bunele moravuri.

Între amendamentele înscrise de noi în anexă, acceptate de comisie, în marea majoritate a cazurilor, cu unanimitate de voturi, se găsesc respinse și câteva observații pe care cele două comisii le-au considerat că nu sunt concludente și nu au esențialitate pentru reglementarea problemelor la care se refereau. Ele se găsesc înscrise în anexa cuprinzând amendamentele respinse.

Cu aceste succinte observații, pe care am înțeles să le facem completator la raportul scris și la cele două anexe, vă solicităm să fiți de acord cu toate amendamentele celor două comisii și să adoptați în forma finală proiectul de lege care rezultă din aceste amendamente.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă mulțumesc.

Îl rog pe domnul senator Zanc să prezinte punctul de vedere al Comisiei pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă.

Domnul Grigore Zanc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sub aspect formal și, respectiv, juridic, domnul senator Predescu a prezentat, de fapt, punctele de vedere comune. Raportul este comun, așa cum se știe.

Din punctul nostru de vedere sau, dacă vreți, personal, aș sublinia necesitatea unei asemenea legi, considerând că ea poate veni să salubrizeze cât de cât acest marasm și această mocirlă morală, în care de atâtea ori ne simțim fără voie împinși și agresați de toată... și ca limbaj, și ca manifestare, și ca mod de a privi relațiile interumane.

Deci susținem și credem că este o lege care, atât cât pot face legile în acest domeniu, are șansa să mai atenueze din traficul pe această temă, din manifestele și, mai ales, să elimine pe cât posibil accesul copiilor la această depravare spirituală.

Noi susținem, am susținut, de altfel, și cu notele de rigoare, și cu amendările de rigoare, la fiecare articol, suntem solidari cu ceea ce menționează raportul.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale doriți să interveniți, în numele grupurilor parlamentare?

Din sală:

Nu!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nici în nume propriu?

În această situație, consult cei doi colegi, dar am sentimentul că nu sunt prezenți... Domnul senator NicolaeVlad Popa și domnul senator Eckstein-Kov.cs P.ter au amendamente care au fost respinse...

Deci, conform Regulamentului Senatului, ele se găsesc în anexa la raport, dar, nefiind prezenți, nu are cine să le susțină.

Dacă în legătură cu amendamentele înscrise în raport și acceptate de cele două comisii doriți să luați cuvântul,

Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă?

Dacă nu doriți să interveniți, le supun, în bloc, votului dumneavoastră, o dată cu raportul celor două comisii sesizate în fond, cu precizarea caracterului legii de lege organică, având în vedere argumentele prezentate de către cei doi colegi și inițiator, reprezentantul Guvernului.

Deci vă rog să votați amendamentele și raportul comisiei sesizate în fond.

Se pare că Senatul și senatorii sunt hotărâți să treacă acest proiect de lege în regim de urgență.

Cu 106 voturi pentru și un vot împotrivă, raportul și amendamentele au fost aprobate de plen.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege, în ansamblu, cu precizarea caracterului legii, de lege organică.

Vă rog să votați.

Cu 104 voturi pentru și două voturi împotrivă, plenul Senatului aprobă proiectul de Lege privind prevenirea și combaterea pornografiei.

Mulțumesc domnului secretar de stat, mulțumesc colegilor din Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 27 ianuarie 2022, 14:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro