Radu Alexandru Feldman
Radu Alexandru Feldman
Ședința Senatului din 8 aprilie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.54/18-04-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 08-04-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 8 aprilie 2002

4. Declarații politice rostite de senatorii:
  4.4 Radu Alexandru Feldman

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Invit la tribuna Senatului reprezentantul Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, domnul Radu Alexandru Feldman.

Aveți cuvântul, domnule senator!

Domnul Radu Alexandru Feldman:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Dragi invitați,

Domnul Mark Grossman, subsecretar de stat pentru afaceri politice în cadrul Departamentului de Stat al Statelor Unite, a primit Planul guvernamental de măsuri pentru aderarea la NATO și apreciază că, citez: "Planul reprezintă ceea ce NATO aștepta de la România - (subliniez, de la România), - pentru obținerea unui rezultat pozitiv la Praga.

Departamentul de Stat nu este singura instituție americană care cunoaște astăzi Planul de măsuri al Guvernului de la București. El a ajuns, cu siguranță, și la Casa Albă, și la Pentagon, și la Agenția Națională de Securitate, și la Comitetul American pentru NATO, și domnul Mircea Geoană, ministrul nostru de externe, ne asigură că planul ar fi fost primit de Administrația Bush, ca o nouă dovadă a responsabilității și seriozității cu care România (subliniez, România) abordează problema aderării la NATO, planul fiind tocmai acel document pragmatic și concret, prin care România ar putea deveni nu numai un candidat credibil, ci și un viitor aliat extrem de credibil.

Într-un cuvânt, citându-l pe harnicul nostru ministru, putem conchide că planul a fost deja agreat de partea americană și de oficialii NATO.

Ceea ce aceștia însă nu știu, și domnul Geoană nu le-a spus, e că hârtiile pe care le-au primit nu exprimă punctul de vedere al României - subliniez, "al României", - adică al Parlamentului țării, ele nefiind altceva decât un document cu caracter de secret de partid, pe care premierul Adrian Năstase l-a expediat la Washington, fără știrea nimănui, într-un plic pe care era ștanțat cu litere de o șchioapă: "România".

Este un fapt de o gravitate fără precedent, care ilustrează, încă o dată, absența oricărei consultări și comunicări reale între putere și opoziție, lipsa și cele mai elementare considerații cu care partidul de guvernământ tratează constant Opoziția.

Această nefericită demonstrație P.S.D.-ul o face tocmai în fața celor pe care România vrea să îi convingă de vocația ei pentru valorile sacre ale democrației autentice.

Stimați colegi,

Nimic nu poate fi mai grotesc și mai costisitor pentru o țară decât pervertirea unor înalte idealuri în monedă măruntă, pentru tot felul de aranjamente și practici politicianiste.

De aproape un an de zile, Partidul Național Liberal, unul dintre partidele care, cât timp a fost la guvernare, și-a exprimat și probat constant opțiunea fermă pentru NATO, asistă cu uimire la convertirea, peste noapte, a partidului domnului Năstase într-un campion al integrării europene și nord-atlantice. Ne este dat să auzim, și ni se mai cere să și credem, că nimic nu s-a făcut și nu s-a mișcat în țara asta, până când P.S.D. nu a revenit la putere.

Dar România nu s-a plasat alături de NATO în momente în care războiul ardea chiar la graniță? Spațiul aerian nu ne-a mai fost brăzdat de supersonicele Alianței? Porturile și aeroporturilor nu ne-au mai fost puse la dispoziție? Soldații români n-au mai luptat, departe de casă, în misiuni NATO?

Tot ceea ce s-a făcut s-a făcut cu un singur gând: slujirea intereselor naționale ale României și fiecare pas, fiecare demers s-a făcut dialogând în permanență, din greu, cu cei care erau atunci pe băncile opoziției. Asta trebuie să se întâmple și acum!

Concentrarea eforturilor pentru finalizarea cursei în vederea aderării la NATO nu trebuie să aibă nimic comun cu frivolitatea unei campanii electorale. Candidatul se numește România și oricărei tentative de a câștiga capital politic dintr-o asemenea încercare nu i se poate răspunde decât cu oprobiul public.

Nu mai avem timp pentru gesturi ieftine de operetă!

Elanurile bărbătești în care suntem gata să ne amanetăm jilțul din Palatul Victoria contra unor eșecuri în amor, ține de lumea de carnaval dâmbovițean al lui Nenea Iancu și nu de cea a lui Bush, Blair sau Schroder.

Planul de măsuri pentru aderarea României la NATO trebuie să sintetizeze punctele de vedere constructive și responsabile ale tuturor forțelor politice, indiferent dacă se găsesc pe băncile Puterii sau ale Opoziției.

Proiectul de plan trebuie difuzat imediat partidelor pentru studiu și amendare. Așa cum am cerut într-o intervenție anterioară, făcută de la tribuna Senatului în numele Partidului Național Liberal, primul-ministru trebuie să vină în fața Camerelor reunite ale Parlamentului să supună dezbaterii planul rezultat în urma consultării cu celelalte partide și să angajeze răspunderea Guvernului pentru îndeplinirea acestui plan, așa cum stipulează clar Constituția țării și Regulamentul ședințelor comune ale celor două Camere.

În situația în care primul-ministru nu va înțelege să se supună normelor constituționale și va încerca să reducă dialogul cu Legislativul doar la un spectacol de sunet și lumină, de mimare a exercițiului democratic, spre deliciul mass-media și strălucirea propriei imagini, Partidul Național Liberal declară, în modul cel mai ferm, că nu se va face părtaș la acest afront grav adus Parlamentului României și nu va participa la ședința comună a celor două Camere, ca o condamnare fermă a tentativei P.S.D. de a se substitui întregii clase politice și de a-și prezenta propriile viziuni privind Summit-ul de la Praga, ca expresie a consensului național.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Și eu vă mulțumesc.

Sigur, va avea loc și o ședință a Birourilor reunite ale celor două Camere. Cel puțin, până la acest moment s-a decis ca, în cadrul ședinței comune de miercuri, ce pot să vă spun, să fie și intervenții din partea grupurilor parlamentare, a liderilor grupurilor parlamentare din Senat și Camera Deputaților, să nu fie o simplă prezentare a unei declarații în numele Guvernului.

Domnul Radu Alexandru Feldman:

Materialul ne va fi distribuit?

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, va fi distribuit mâine, cred.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnul senator Radu Alexandru Feldman solicită drept la replică un minut. Grupul parlamentar liberal mai are 4 minute. Pentru că și-a exprimat punctul de vedere, bănuiesc că dorește să facă doar o precizare.

Domnul Radu Alexandru Feldman:

Vin la microfon... Vreau să fac doar o precizare, pentru că distinsul coleg m-a atenționat cu cele mai calde sentimente, că risc să fiu ușor nedrept în reproșurile pe care le fac Executivului.

Mărturisesc că mi-ar fi extrem de neplăcut dacă, într-o abordare obiectivă, m-aș descoperi chiar ușor nedrept față de Executiv.

Vreau să îi spun domnului senator Păunescu și tuturor colegilor: sunt două chestiuni, pe care le-am semnalat în declarația politică și care nu sunt modificate, nici de precizarea pe care domnul vicepreședinte al Senatului a avut amabilitatea să o facă, și nici domnul senator, că s-ar putea chiar miercuri să fim în situația de a afla conținutul acestui document.

Prima observație era că acest document trebuia supus dezbaterii partidelor politice, să reprezinte, într-adevăr, un real consens și să nu fie un document ascuns, cum a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului. Domnul Claudiu Lucaci a spus că este un document care nu trebuie să cadă pe mâna opoziției și noi ne imaginăm că opoziția este privită ca un parterner real de dialog, un parterner care poate să îmbogățească, să aducă sugestii constructive și de acceptat într-un asemenea moment de maximă importanță.

Asta era una, legat de felul în care a fost conceput și felul în care a fost expediat acest document, în numele României, el neexprimând, de fapt, decât punctul de vedere al partidului de guvernământ.

A doua chestiune se referă la felul în care, din presă, am aflat că se preconizează desfășurarea ședinței comune de miercuri. Nu este suficient ca premierul să vină în fața Parlamentului să citească documentul, este important ca partidele politice să cunoască documentul, să poată avea loc o dezbatere și în urma acestor dezbateri, reținându-se sugestiile constructive și demne de atenție, acest document să exprime într-adevăr un punct de vedere al clasei politice românești.

Acesta a fost sensul declarației politice și nici o clipă nu aveam nici o intenție de a fi nedrept, nici mult, nici puțin, față de Executiv.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă mulțumim pentru precizări, domnule senator.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 16:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro