Plen
Ședința Senatului din 21 martie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/30-03-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 21-03-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 21 martie 2002

7. Dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului

Domnul Alexandru Athanasiu:

................................................

Trecem la următorul punct din ordinea de zi - proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului.

Invit pe domnul profesor Muraru, avocatul poporului, să ia loc în banca inițiatorului.

Vă rog să prezentați pe scurt.

Domnul Ioan Muraru - avocatul poporului:

Domnule președinte,

Avocatul poporului susține propunerea legislativă care a fost votată la Camera Deputaților, propunere legislativă prin care se aduc unele perfecționări instituției Avocatul Poporului, ca urmare a experienței dobândite până acum.

Aceste modificări privesc în primul rând o definire mai clară a locului Avocatului Poporului în sistemul constituțional, se aduc anumite perfecționări privind primirea scrisorilor, în sensul că nu vor putea fi luate în seamă scrisorile care privesc fapte ce s-au produs cu mai mult de un an înainte de data înregistrării.

Există, de asemenea, un text care reglează mai bine relația dintre avocatul poporului și autoritățile judecătorești, în sensul că se dă dreptul avocatului poporului de a sesiza nu doar ministrul justiției, ci și președintele instanței, în măsura în care anumite probleme sunt de competența avocatului poporului, iar rezolvarea este de competența autorităților judecătorești. De asemenea, se dă dreptul avocatului poporului de a prezenta un punct de vedere Curții Constituționale, în cazul în care se judecă excepții de neconstituționalitate care privesc drepturile fundamentale.

De asemenea, se prevede posibilitatea avocatului poporului de a prezenta un punct de vedere Parlamentului și Guvernului atunci când actele normative ce urmează a fi adoptate se referă la drepturile și libertățile cetățenilor - o prevedere foarte importantă, care va rezolva și foarte multe propuneri care se fac în legătură cu organizarea și funcționarea avocatului poporului; o propunere foarte importantă privește posibilitatea realizării, organizării de birouri teritoriale (aceasta va permite avocatului poporului să acționeze uniform pe întreaga țară); și, de asemenea, sunt câteva propuneri care privesc bugetul avocatului poporului - regulile de aici sunt identice cu regulile de la Curtea Constituțională, asemenea reguli permit o mai bună fundamentare a bugetului instituției, dar, în același timp, dă și mai multă credibilitate bugetului aprobat.

Repet, avocatul poporului susține aprobarea acestui proiect și sperăm în votul dumneavoastră afirmativ.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Da. Din partea comisiei, vă rog, domnul senator Predescu.

Domnul Ion Predescu:

Domnule președinte,

Prezentarea făcută de domnul profesor universitar Muraru, avocatul poporului în România, este completă și exactă. Acestea sunt obiectivele modificării și completării Legii Avocatului Poporului în România.

Comisia noastră a examinat cu atenție, inclusiv amendamentele formulate de Comisia pentru drepturile omului și minorități, a adoptat raport de admitere fără amendamente, apreciind că forma proiectului de lege aprobată de Camera Deputaților este deplin corespunzătoare.

În anexă avem amendamentele Comisiei pentru drepturile omului și minorități, pe care comisia, cu unanimitate de voturi, le-a respins pentru că erau probleme de redactare și le-a apreciat ca nefiind mai presus de redactarea adoptată de Camera Deputaților, pe care comisia a împărtășit-o.

Deci nu sunt amendamente de fond, ci doar de redactare, de formă, motive pentru care vă solicităm să fiți de acord cu raportul întocmit de comisie.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Vă mulțumesc.

Două lucruri vreau să anunț plenului Senatului: în primul rând, poate că nu întâmplător, se află în sală un grup de elevi de la Liceul industrial nr. 5 din Târgoviște și, ca orice cetățean beneficiar potențial al serviciului public pe care-l realizează avocatul poporului... așa că e bine venită prezența în Senat și chiar la dezbaterea unui proiect de lege care vizează dreptul cetățeanului de a-și formula diversele plângeri împotriva autorităților statului prin intermediul avocatului poporului.

Și, în al doilea rând, domnule senator Predescu, nu ați amintit legat de amendamente respinse care figurează în anexa la raport.

Domnul Ion Predescu:

Am amintit, e anexa cu amendamentele Comisiei pentru drepturile omului și minorități, respinse în unanimitate de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, fiind amendamente de formă, de redactare.

Comisia a apreciat că forma adoptată de Camera Deputaților este mult mai bună, de mai mare acuratețe decât propunerile făcute de Comisia pentru drepturile omului și minorități.

Aș dori să mai adaug că este vorba de o lege care face parte din categoria legilor organice.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Din partea Comisiei pentru drepturile omului și minorități, există vreun reprezentant al comisiei care să susțină amendamentele înaintate Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și cuprinse în anexa la raport, amendamente respinse, cum s-a arătat, în unanimitate?

Întrucât nu se susțin amendamentele respinse, deoarece raportul nu conține modificări prin amendamente admise la propunerea legislativă, supun votului proiectul de lege...

Domnul Mircea Ionescu-Quintus (din sală):

Dezbateri generale nu mai sunt?

Domnul Alexandru Athanasiu:

Dezbateri generale. Sunt înscrieri la dezbateri generale?

Domnul Mircea Ionescu-Quintus (din sală):

Mă înscriu eu.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Da, vă rog, îmi cer scuze.

La dezbateri generale, vă rog, domnule senator!

Domnul Mircea Ionescu-Quintus:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule avocat al poporului,

Suntem în fața modificării unei legi foarte importante, unei legi care organizează o instituție de bază a statului nostru. Mi-amintesc cu plăcere dezbaterile care au avut loc în adunarea constituantă. Am susținut și susținem necesitatea acestei instituții care asigură, în primul rând, drepturile cetățenilor.

Am impresia și cred că toate modificările acestea slujesc perfecționării legii și, de aceea, grupul nostru parlamentar va susține proiectul și îl va vota ca atare.

Domnul Alexandru Athanasiu:

Mulțumesc.

Dacă sunt alte înscrieri, din partea grupurilor parlamentare, la dezbateri generale?

Dacă nu sunt, supun votului proiectul de lege, cu precizarea că ne aflăm în prezența unei legi organice care necesită cvorumul de vot, pentru a fi admisă, de jumătate plus unu din numărul total al senatorilor.

Vă rog să vă pronunțați prn vot.

Proiect de lege admis cu 83 de voturi pentru, nici un vot împotrivă și o abținere.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 7 decembrie 2021, 11:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro