Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 iunie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.109/29-06-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 20-06-2002 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 iunie 2002

12. Prezentarea rapoartelor de activitate ale Consiliului de administrație al Societății Române de Televiziune și contul de execuție bugetară pentru perioada 10 iulie - 31 decembrie 1998 și pentru anii 1999, 2000 și 2001.  

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Vă rog să vă păstrați răbdarea, pentru că sunt în drum spre noi membrii Consiliului de administrație și comisiile permanente de cultură.

Stimați colegi,

Să procedăm, totuși, potrivit ordinii de zi adoptate, să procedăm, în continuare, cu prezentarea rapoartelor de activitate ale Consiliului de administrație.

Vă propunem să le prezentăm pe toate patru, dar să facem dezbaterile împreună, iar votul va fi individual pe fiecare raport.

Dacă sunteți de acord cu această modalitate de lucru?

A, domnule Sassu, poftiți.

Domnul Alexandru Sassu:

Domnule președinte,

Eu vă propun să discutăm aceste rapoarte în 2006. Nu are rost să le mai discutăm astăzi, consiliul și-a încheiat activitatea, să le discutăm împreună cu rapoartele pe 4 ani ale următorului consiliu.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg,

Din păcate, nu le putem scoate, din punct de vedere regulamentar, de pe ordinea de zi cu această intervenție.

Nu găsesc nici un articol în regulament prin care să le scot... Rețin, în orice caz, critica pe care o faceți dumneavoastră, implicit celor două Camere ale Parlamentului, din care și dumneavoastră faceți parte, că nu le-am adoptat până acum.

Dau cuvântul domnului senator Zanc din partea Comisiilor de cultură.

Domnul Ion Zanc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Primul raport este pe perioada iulie - decembrie 1998. Raportul celor două comisii trece în vedere rezultatele Consiliul de administrație al Televiziunii Române cu privire la reorganizarea stabilită o dată cu înființarea Consiliului de administație și a Legii televiziunii și, cu această ocazie, comisiile recomandă Consiliului de administație eforturi pentru creșterea calității programelor, în sensul formării și educării publicului, al informării corecte și echidistante, privitoare la activitatea politică din România și, în special, cu privire la activitatea Parlamentului.

Membrii comisiilor reunite consideră că programele Societății Române de Televiziune nu au acordat suficientă atenție evenimentelor culturale românește de peste hotarele țării, o parte dintre prezențele românești la manifestările internaționale trecând neobservate.

Cu acestea și încă alte câteva observații, raportul pentru perioada iulie-decembrie 1998 este avizat favorabil.

Următorul raport este pentru anul 1999, comisiile reunite analizând raportul și, respectiv, activitatea Televiziunii Române, recomandă și de astă dată ca acțiunea de restructurare a societății, în scopul reducerii costurilor de producție și a stabilirii unei relații proporționale între personalul angajat și producția proprie a societății, să fie echilibrată.

De asemenea, ponderea emisiunilor cultural-educative fiind scăzută, recomandă Consiliului de administrație o preocupare mai susținută și recomandă să aibă în vedere creșterea duratelor de emisie pentru acest tip de emisiune, precum și ora de programare a acestora.

S-a observat, în această perioadă, că audiența este relativ scăzută, atingea doar 20% în mediul urban și 50% în mediul rural. Se recomandă, firește, o preocupare susținută pentru creșterea audienței Televiziunii Române.

Cu aceste recomandări și alte câteva observații, raportul pentru anul 1999, a fost avizat pozitiv și, respectiv, validat de cele două comisii.

Raportul pentru anul 2000 a reținut, în analiza comisiilor, faptul că măsurile de restructurare și organizare, cât și cele cu privire la creșterea numărului de ore de program și cu privire la veniturile televiziunii sunt nesatisfăcătoare, activitatea consiliului de administrație a fost considerată ca atare, nesatisfăcătoare și din alte perspective, respectiv, n-a menținut un raport de echidistanță politică între guvern, partidele din coaliția de guvernământ și cele aflate în opoziție, a dat dovadă, în prea multe rânduri, de adoptarea unor poziții partizane evidente, mai ales, în emisiunile de publicistică ale canalelor societății.

Comisiile au acuzat, în același timp, calitatea îndoielnică a unor emisiuni de divertisment, mai ales cele produse în cadrul programului de asociere cu firma Prime-Time World București, programe la ore de maximă audiență, spre deosebire de emisiunile culturale, programate la ore târzii în noapte.

S-a reproșat, de asemenea, că au fost trecute sub tăcere nerealizările înregistrate în cursul anului, printre care programul de restructurare, inițiat de Consiliul de administrație, era considerat un eșec.

După analiza și a câtorva indicatori economici, raportul pe 2000 este considerat și, respectiv, apreciat negativ de către comisiile reunite.

Și, în sfârșit, raportul pe anul 200l. În analiza realizată de comisiile reunite ale raportului pe 2001 și, respectiv, a activității Televiziunii, s-a semnalat o pondere echilibrată, o apariției pe post mai echilibrată, a diferitelor formațiuni politice, nevoia de a promova valorile creației culturale, științifice, naționale și universale ale minorităților naționale, precum și valorile democrației și valorile moral-civice.

S-a menționat, de asemenea, că televiziunea publică a înregistrat progrese față de anul precedent în reflectarea realității politice, performanțele serviciului de televiziune constând în oferte distincte și complementare, de asemenea, canalul TVR 2 a inclus în grila sa de programe peste 40 de emisiuni noi, emisiuni culturale și educative, difuzând în proporție de 30% producții europene și românești de film, iar audiența și cota sa de piață au crescut față de anul 2000.

Canalul Internațional, prin programele sale a căror difuzare a fost extinsă prin sateliți, inclusiv în Statele Unite și Canada, contribuie la consolidarea identității naționale.

În plus, TVR Cultural și-a început transmisia experimentală a unor emisiuni: dezbateri culturale, documentare, filme de artă, concerte și spectacole, acest lucru constituind una din cele mai noi oferte și o premieră pe piața televiziunii din România.

Au fost exprimate și opinii cu privire la nevoia de a reflecta mai adecvat fenomenul cultural, o insuficientă pondere a emisiunilor educative, observație pe care, iată, o regăsim și în acest an.

După analiza unor indicatori economici și sesizarea faptului că, inclusiv baza tehnică, transmisia prin satelit și alte aspecte s-au ameliorat, cele două comisii, cu observațiile de rigoare au dat vot pozitiv pentru anul 2001 aprobând, deci, activitatea Consiliului de administație al Televiziunii.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Dau cuvântul domnului președinte Hadji Culea.

Domnul Cristian Valeriu Hadji Culea:

Doamnelor senator, domnilor senatori,

Doamnelor deputați, domnilor deputați,

Suntem la capătul a 4 ani în care Consiliul de administație a gestionat Televiziunea Română.

Patru ani care, din punctul nostru de vedere, au fost o încercare de intrare în normalitate a unei televiziuni publice. Normalitate financiară, pentru că televiunea a plecat cu un deficit uriaș și a reușit să-l recupereze, ba chiar să găsească bani pentru a se reutila și pentru a dubla numărul de minute de program, deci, s-a trecut la 24 de ore pe România Internațional, s-a mai creat încă un canal al Televiziunii Române.

Normalitate, din punct de vedere al relațiilor din cadrul instituției, motiv pentru care Consiliul de administrație a trecut la o restructurare care, sigur, nu se poate opri aici, încercând să introducă concurența în interiorul emisiunii, pentru ca emisiunile, programele produse de serviciul public de televiziune să fie mai bune.

Normalitate în relația cu publicul, pentru că o televiziune publică trebuie, în primul rând, să aibă public și asta a fost o preocupare deosebită a noastră, într-o piață de televiziune, normal, foarte diversă.

Normalitate, în încercarea de a crește și a diversifica genurile de public pe care le avem, în așa fel încât televiziunea publică să se adreseze pe rând, fiecărei categorii de public.

Normalitate, pentru că, în sfârșit, am încercat prin programele noastre să suplinim chiar dacă, calitativ, nu întotdeauna la cel mai înalt nivel, lipsurile din paleta de informare a publicului român.

Cred și sunt convins că noul consiliu va avea nevoie de ajutorul dumneavoastră, în așa fel, încât să se poată duce mai departe restructurarea pe modelul pe care televiziunile publice europene l-au experimentat deja, e nevoie de ajutorul dumneavoastră în regândirea câtorva puncte din Legea de organizare și de funcționare a Televiziunii Române, în așa fel, încât mandatul viitorului consiliu pe care l-ați ales în dimineața asta să fie mai bun decât cel al vechiului consiliu.

Vreau însă să amintesc, și să mulțumesc, că normalitatea a însemnat și faptul că și Consiliul de administrație al Televiziunii Române și-a dus mandatul până la capăt.

Bună ziua!

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc, domnule director.

Dacă din partea dumneavoastră dorește cineva să intervină în dezbateri cu privire la rapoartele prezentate?

Domnule Marius Constantinescu, poftiți.

Domnul Marius Constantinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

N-am să mă refer la toate cele 4 rapoarte, nici nu are nici un rost acum să discutăm pe activitatea din 1998, 1999, 2000. Am să vă remarc faptul că raportul pe 2000, deși a primit aviz negativ, deci, a fost respins de către comisiile de cultură, nu a fost pus în dezbaterea celor două Camere până astăzi, ceea ce este o notă, cel puțin, un accent pe care ar trebui să-l reținem, ca o lipsă în activitatea noastră.

Am să mă refer la raportul pe anul 2001, raport care, cu 13 voturi pentru, 9 împotrivă și o abținere a fost aprobat în ședința comună a comisiilor de cultură și am să fac câteva observații, cele mai multe le-am făcut și în plenul ședinței, în ședința comună a comisiilor și, aceste observații se referă, în primul rând, la faptul că postul de televiziune publică nu și-a îndeplinit această misiune, în primul rând. De altfel, raportul comisiei a avut decența să spună că a încercat să asigure plurarismul, să asigure exprimarea ideilor și opiniilor și o pondere echilibrată a apariției pe post a diferitelor formațiuni politice. Evident că, la acest capitol, televiziunea, în anul 2001, a avut restanțe foarte serioase și n-a fost deloc mai departe de ceea ce s-a întâmplat în anul 2000.

De asemenea, televiziunea s-a străduit să se alinieze standardelor Uniunii Europene în îndeplinirea misiunii de serviciu public, cu privire la atragerea unui număr cât mai mare, cât mai larg de beneficiari, ridicarea calității programelor de televiziune și a programelor de informare și de cultură. Tocmai aceste lucruri sunt cele care s-au reproșat televiziunii, că n-a răspuns cu promptitudine reflectării unor evenimente foarte importante, și n-am să menționez aici decât același lucru, evenimentul din 11 septembrie anul trecut, când televiziunea publică a dat un rateu remarcabil, aș putea spune, că nenumărate întrebări și nenumărate sesizări din partea oamenilor cu care mă întâlnesc în teritoriu și pe care le-am transmis conducerii Televiziunii, s-au referit tocmai la absența de pe post a programelor de cultură, a programelor de știință, a programelor de informare de ordin general.

Nu sunt prezente și n-au fost prezentate, n-au apărut în nici un fel marile personalități ale culturii, științei, ale artei românești și acesta a fost unul din reproșurile substanțiale care s-au făcut postului public de televiziune.

Ce să mai spunem la capitolul "Asigurarea echidistanței și imparțialitate față de formațiunile politice", sigur, ar fi multe de discutat, am să rețin numai că a lipsit aproape cu desăvârșire tocmai această obligație pe care o are postul public de televiziune.

Din progamele Televiziunii au lipsit domenii foarte important, în schimb, au apărut, și-au făcut loc o serie de programe care s-au difuzat, s-au realizat și s-au difuzat în strânsă legătură cu conținutul reclamelor care se prezintă la postul public de televiziune. Publicitatea, pe lângă faptul că are o pondere mai mare decât este normal în structura progamelor acestui post public de televiziune, mai este și de o calitate sub nivelul la care trebuie să țină acest post public de televiziune. Și, cred că nu e nevoie să insist asupra acestui aspect.

Este foarte adevărat că postul de televiziune TVR 2 a câștigat aproape un procent în audiență, în schimb, postul TVR 1 a pierdut aproape patru procente în audiență. Pierderea nu poate fi în nici un fel pusă în balanță sau nu poate nimeni să considere că există o compensație sub acest aspect. Nici măcar din punct de vedere financiar pierderile nu pot fi neglijate, nu pot fi trecute cu vederea dacă în raport există o mică greșeală, se precizează la pct.3 că, în anul 2001, Televiziunea ar fi realizat 295 de miliarde profit, nu este adevărat. În anul 2000, Televiziunea a avut un profit de 295 de miliarde, în anul 2001, așa cum rezultă după analiza bugetului, a avut numai 100de miliarde 891 de milioane, deci o pierdere de 195 de miliarde la capitolul "Profit", pierdere care se datorează unui management deficitar, evident, dacă există o asemenea pierdere.

Se subliniază, în schimb, că a crescut cu 12% contribuția la venituri a publicității. Evident, chestiunea aceasta este doar de a lua ochii cuiva care nu se uită foarte atent la ce se întâmplă, pentru că se întâmplă un lucru foarte...s-a întâmplat și sper că nu se va mai întâmpla sub conducerea noului Consiliu de administrație, ca programele televiziunii să se adapteze la structura reclamelor care s-au prezentat de către televiziune.

Prin această acțiune, și aș vrea să se înțeleagă foarte bine, printr-o asemenea manevră, fondurile din banii publici ai Televiziunii au fost cheltuiți pe direcții nu întotdeauna foarte corecte.

Ca atare, având toate aceste observații și făcând aceste observații, noi am și votat împotrivă și de data aceasta, față de raportul pe 2001 vom vota, sigur, tot împotrivă.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Alexandru Lăpușan, din partea Grupului P.S.D.

Domnul Alexandru Lăpușan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să vă spun, încă de la început, că noi vom sprijini și vom vota raportul acesta, nu însă fără a face câteva remarci și una dintre acestea îmi permit să o ridic în fața dumneavoastră, bucurându-mă în același timp că unii dintre foștii membri ai Consiliului de administrație se regăsesc și în actualul Consiliu de administrație, poate chiar pe funcții de conducere cu mai mare responsabilitate.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În România, populația rurală reprezintă aproximativ 45% din total, sigur, cu plus-minus variații în funcție de cei care fac raportările și de momentul la care se face acesta.

Vreau să vă spun că suntem absolut nemulțumiți de modul în care s-a reflectat activitatea din zona rurală în emisiunile televiziunii publice, atât cantitativ, cât și calitativ, emisiunile acestea lasă, au lăsat și lasă și în momentul acesta de dorit.

Faceți ceva pentru că noi am încercat, poate și dumneavoastră aveți informații în momentul acesta, am încercat, am luat legătura cu redactorii, am luat legătura cu responsabilii de acolo. Se pare că, până acum, Consiliul de administrație a fost prea rigid în a se apleca și asupra acestei probleme. Noi vă facem promisiunea că vom monitoriza cu foarte multă atenție evoluția pământească a actualului și viitorului Consiliu de administrație și nu ne vom mai abține atunci când aceste probleme nu se vor apropia de nevoile pe care această țară le are.

Vedeți că toate programele Uniunii Europene, cele importante, vizează zona rurală. Vedeți că finanțările vizează zona rurală, jumătate din această țară este acolo. Numai televiziunea națională are cuprindere pe întregul teritoriu al României și, sigur că responsabilitatea este a acestei instituții în primul rând.

Cred că mesajul nostru a fost perfect înțeles, bineînțeles, și sunt convins că va avea suportul necesar. Grupul nostru va vota actualul raport nu însă fără a repeta și nu neapărat în numele grupului, repet eu ideea, a urmări, a monitoriza cu foarte multă atenție evoluția acestei televiziuni care este o pârghie, un mijloc extraordinar de important pentru ca populația să poată să înțeleagă, să fie mai bine angajată în procesul evolutiv al României.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să intervină.

Domnul deputat Alexandru Sassu, din partea Partidului Democrat.

Domnul Alexandru Sassu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să spun doar câteva cuvinte. Am propus mai devreme ca aceste rapoarte să fie discutate în 2006, pentru că, de fapt, ne aflăm în fața unei situații de inutilitate. Dezbatem patru rapoarte după ce am numit noul consiliu și cu puțin timp înainte de a alege noul președinte al acesui organism.

Ceea ce facem acum este pur formal, în paranteză fie spus, suntem și într-o situație cel puțin hilară, pentru că, dacă dăm vot negativ la raportul pe 2000, în consecință, uitându-ne în lege, Consiliul de administrație ar fi trebuit să fie demis. Nu știu cum o s-o rezolvăm, e treaba celor care au amânat până aici acest lucru, cu toate că, în numele grupului parlamentar, am cerut de nenumărate ori ca dezbaterea acestor rapoarte să fie făcută la timp.

Pe de altă parte, trebuie spus foarte clar că dezbaterea rapoartelor, cel puțin a celor din 2000, ale radioului, CNA-ului și ale Televiziunii au fost folosite de alianța la guvernare ca un instrument politic pentru a atrage atenția mass-mediei că a venit un alt stăpân. Acest mesaj a fost înțeles de două instituții, mă refer la CNA și Televiziune, nu a fost înțeles, se pare, de cei de la Radio, drept care conducerea a fost demisă, în timp ce conducerile celorlalte două instituții, aflate aproximativ în aceeași situație, au rămas pe loc.

Trebuie să mai spun un singur lucru și anume că, în concluzie, în fața acestei dezbateri absolut inutilă, în opinia noastră, și absolut formale, Grupul parlamentar al Partidului Democrat nu va participa la vot.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Dacă mai dorește cineva să intervină la dezbateri. Nu.

În aceste condiții, stimați colegi, o să trecem la votul rapoartelor prezentate.

Începem cu anul 1998, cu Hotărârea pentru aprobarea Raportului pentru activitatea Consiliului de administrație al Societății Române de Televiziune pentru perioada 10 iulie - 31 decembrie 1998 și Raportul privind rezultatele financiare și Contul de execuție bugetară la 31 decembrie 1998 ale Societății Române de Televiziune.

Aveți hotărârile publicate. Da.

La titlul hotărârii dacă aveți obiecțiuni. Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

(Deputații din Grupul parlamentar P.R.M. strigă că nu este întrunit cvorumul de lucru)

Stimați colegi, hotărârea de aprobare a raportului este un text unic, nu-l parcurgem după procedura de adoptare a legilor.

Stimați colegi, nu avem cvorumul de lucru și, din informațiile pe care le primesc, nici speranțe de a ne mobiliza chiar și la vot nominal cu bile pentru președintele Consiliului de administrație.

În aceste condiții, amânăm votarea rapoartelor și alegerea președintelui, la o ședință următoare.

Cu aceasta, declar ședința comună închisă. Rog membrii Camerei Deputaților să rămână pentru câteva probleme organizatorice. Insist cu rugămintea adresată deputaților să rămână în sală.

Ședința s-a încheiat la ora 12,45.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 5 decembrie 2021, 22:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro