Norica Nicolai
Norica Nicolai
Ședința Senatului din 27 mai 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.90/07-06-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 27-05-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 27 mai 2002

4. Declarații politice rostite de către domnii senatori:
  4.4 Norica Nicolai

Domnul Alexandru Athanasiu:

................................................

Are cuvântul doamna senator Norica Nicolai, din partea Grupului parlamentar al P.N.L.

Doamna senator, aveți cuvântul!

Doamna Norica Nicolai:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sper că tentația alegerilor anticipate nu ne bântuie și pe noi. Declarația mea politică este inspirată de săptămâna amărăciunilor. Așa numesc eu săptămâna trecută. Că a fost o săptămână a amărăciunilor a transpărut și în declarațiile antevorbitorilor mei - a domnului Păunescu, a domnului Vadim Tudor. Amărăciunile sunt generate de politica dublului limbaj pe care Guvernul o promovează, dublu limbaj sancționat prin amânarea celei de-a doua tranșe din împrumutul stand-by, deci de un organism financiar, și de Uniunea Europeană care a stabilit că nu va preciza o dată în ceea ce privește aderarea României și a Bulgariei la structura europeană.

Este cert, stimați colegi, că această politică a dublului limbaj, pe care Guvernul de la București o practică una spune aici, pentru noi, alta spune în afară, pentru alții - nu a rămas fără ecou. În acest context, îmi permit să vă reamintesc câteva fapte de comportament politic, care, în opinia mea, au cântărit destul pe talerul balanței aprecierilor negative.

Să ne amintim împreună că în urmă cu aproape o lună eram admonestați de o manieră sforăitoare și propagandistică, printr-o scrisoare a Guvernului, că tergiversăm procesul legislativ și că punem în pericol adoptarea acquis-ului comunitar și, implicit, accesul țării spre structurile europene. Dar trebuie să ne amintim, stimați colegi, că primim frecvent scrisori de la diverși și diverse doamne miniștri, care tergiversează inițiativele legislative, multe în acord cu principiile europene, și care ne cer un time-out pentru a-și gândi o politică coerentă în diverse domenii. Și vă reamintesc finanțele, vă reamintesc sănătatea, vă reamintesc agricultura, ceea ce, din punctul meu de vedere - mă refer la Legea creditului agricol, pentru că cineva se uită mirat la noi... "Nu acceptăm inițiativele dumneavoastră, domnilor parlamentari, deși Constituția vă dă dreptul să le aveți, pentru că ne gândim noi, la Sfântu’ așteaptă, la o astfel de inițiativă".

Toate aceste comportamente de sfidare a principiilor constituționale și parlamentare nu au rămas fără ecou, într-o societate ale cărei valori comune dorim să le împărtășim. Și cuvântul dat, și respectarea valorilor constituționale și a valorilor legale sunt valori comune, la care și noi trebuie să ne ducem.

De altfel, recent, săptămâna trecută, Guvernul ne-a mai dat o mostră de cât de incoerent și de arbitrar lucrează în întocmirea legilor. Vă amintiți că, pentru ca cineva să se deplaseze la Bruxelles cu o lege în geantă,

Legea informațiilor clasificate a fost forțat trecută prin Parlament, parlamentarii fiind obligați să renunțe la cele 39 de amendamente care aduceau legea la standardele NATO, NATO fiind organizația la care ne uităm cu toții și, sigur, motivați suntem cu toții de a accede acolo.

Săptămâna trecută, prin hotărâre de Guvern, același Guvern de la București desființează Autoritatea Națională de Securitate, care era singura autoritate în materie abilitată să elibereze certificate și autorizații de securitate.

Cine le va elibera, domnilor? Această autoritate era o autoritate cerută de NATO. Ne-ați reproșat că atunci când am făcut amendamentele legale ne-am depărtat de la NATO, dar, de fapt, dumneavoastră, astăzi, nu știți unde vreți să ajungeți, poate pentru că nu știți de ce trebuie să ajungeți acolo.

În acest context, suntem forțați permanent să satisfacem orgoliile unor diverși și să abdicăm de la instrumentele juridice parlamentare, pentru ca, ulterior, să avem surpriza că Guvernul, care înțelege uneori că greșește, repară greșeala, dar printr-o greșeală, prin ordonanță de urgență.

Ce am putea spune despre discursul nostru politic la Strasbourg, în care am uitat că nu am dezincriminat o faptă și am dezincriminat-o astăzi, printr-o ordonanță de urgență?

Fac o paranteză - Codul penal este, totuși, o lege organică.

De ce sunt posibile aceste greșeli și de ce pun ele în pericol credibilitatea demersurilor noastre? Principial, pentru că noi le tolerăm, printr-un regulament de organizare și funcționare a Camerelor care permite imixtiunea Guvernului în activitatea Parlamentului, care permite incompetența și arbitrarul. Trebuie să ne gândim, stimați colegi, să revenim la un regulament care să pună și să dea valoare principiilor constituționale care ne-au adus în acest Parlament. De asemenea, pentru că avem un comportament politic incoerent, în care nimeni nu-și asumă răspunderea, în care principiile constituționale nu sunt respectate, după principiul tradițional românesc "merge și așa".

Nu aș fi avut această intervenție politică, dacă semnalele externe nu ar fi fost atât de tranșante și descurajante, din punctul meu de vedere, pentru România.

Responsabilitatea pentru opțiunile politice majore ale țării o avem cu toții, însă partidul de guvernământ are responsabilitatea demersurilor prezente. Este partid de guvernare, este partidul care va aduce, și sperăm să aducă, România în NATO.

De asemenea, suntem convinși că numai exercitându-ne atribuțiile noastre parlamentare, acelea de control asupra Guvernului, putem avea șansa cenzurii tuturor demersurilor incoerente și unor soluții fiabile.

Cineva vorbea despre un moratoriu. Sigur, politica este o artă a posibilului și toată viața este politică. Dar liberalii nu fac niciodată moratorii acolo unde nu există principii sau cu cine nu sunt în stare să aibă principii.

(Aplauze.)

Domnul Alexandru Athanasiu:

Da, vă mulțumim, doamna senator.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 2:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro