Napoleon Pop
Napoleon Pop
Ședința Camerei Deputaților din 1 octombrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.138/11-10-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 01-10-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 octombrie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.4 Napoleon Pop - referiri la politica industrială a României;

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

................................................

Domnul deputat Napoleon Pop.

Domnul Napoleon Pop:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Aș vrea să mă refer puțin la politica industrială a României.

În perspectiva integrării europene a României, țara noastră trebuie să își definească clar care sunt ramurile prioritare pentru economia românească, astfel încât să nu stânjenească funcționarea unor structuri industriale comunitare printr-o concurență neloială pe piață. Dezvoltarea sectorului industrial a fost tratată de către Guvernul României în "Documentul de politică industrială și planul de acțiuni pentru implementarea politicii industriale a țării noastre", publicată în luna iulie a.c. în Monitorul Oficial.

Reacții avute în partea unor patronate și asociații profesionale demonstrează că documentele apărute chiar în plină vară nu au fost trecute cu vederea de cei interesați și că astfel de documente pot contribui la construirea acelui mesaj important pentru comunitatea oamenilor de afaceri, națională și externă, de viziune și coerență în politicile sectoriale.

Bogăția de informații cuprinse în cele două documente suferă însă de repetiție, exces, amestec de ceea ce este important și mai puțin relevant, o tratare neierarhică între factori, măsuri, politici, instrumente și, mai ales, responsabilități. Din acest punct de vedere, documentele par confuze și lipsite de specificitate, melanjul de măsuri, acțiuni și politici fiind perfect valabile pentru orice abordare sectorială a României de astăzi, în virtutea corelațiilor și interdependențelor.

Aceste deficiențe de tratare diminuează, însă, în mod conștient tocmai așteptările celor interesați, care trebuie să discearnă între efortul propriu și implicarea statului. De ce? Tocmai prin utilizarea stilului impersonal, care ne duce cu gândul fie la preluarea de către stat a tuturor frâielor în dezvoltarea industrială, deci un intervenționism statal major, fără a menționa resursele, fie la un responsabil colectiv, în care Guvernul, patronatele și sindicatele se vor regăsi într-un algoritm tot atât de neeficient ca și până acum, când ne referim la întârzierea restructurării economice de ansamblu.

Fără îndoială că menționarea necesității ca politica industrială să ducă la performanțe, competitivitate, utilizarea rațională și eficientă a resurselor naturale, exporturi majorate etc. sună foarte frumos, dar tocmai omniprezența Guvernului în toate fie demobilizează inițiativele private, fie îi face captivi și dependenți pe agenții economici din diferite industrii, în sensul că aceștia încă sunt tentați ca Guvernul să le rezolve toate problemele.

Fără a subestima efortul depus de cele două ministere, al Industriei și Resurselor și cel al Dezvoltării și Prognozei, în creionarea politicii industriale în această etapă, cred că orientarea documentelor trebuia să treacă de la tratarea guvernamentală integrată, făcută deja în documente similare anterioare, la modul în care politica industrială a României trebuie să răspundă provocărilor integrării europene, respectiv de la pârghiile administrative naționale la cele ale pieței unice, unde politicile comunitare se întâlnesc în mod real cu mecanismele de piață.

Obiectivul major al politicii industriale românești nu este cel de a afecta structurile industriale existente în statele Uniunii Europene, ci de a pregăti rezistența industriei românești la concurența Uniunii Europene, evident cu mijloacele unei competiții loiale care ne pun în valoare potențialul, resursele și capacitatea de adaptare.

Din această perspectivă și în sensul așteptărilor consumatorilor de politică industrială, Guvernul ar fi trebuit să dezvolte mai puține aspecte, însă de reală implicare în elaborarea de politici și măsuri de implementare, cum sunt: dezvoltarea pieței interne pentru produsele industriale naționale; creșterea atractivității industriei naționale pentru investitori; promovarea investițiilor intangibile, ca precursori pentru performanță, capacitate concurențială și, mai ales, valoarea adăugată cât mai mare pentru produsele industriale românești; facilități în promovarea investițiilor în mediu, pentru o politică industrială nepoluantă și durabilă.

Clarificările în aceste domenii ar aduce exact informațiile necesare, ca managerii din toate ramurile industriale să distingă între ceea ce poate fi politică și ajutor de stat necontestat pe piața unică a Uniunii Europene și propria responsabilitate față de producție și comercializare, prin asumarea riscului de piață și valorificarea oportunităților de integrare.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 23:07
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro