Sándor Tamás
Sándor Tamás
Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.143/18-10-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 08-10-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.12 Tamas Sandor - intervenție referitoare la abuzul comis de comisia județeană Covasna pentru aplicarea legilor fondului funciar;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Dau cuvântul domnului Tamas Sandor, urmează domnul Cornel Boiangiu.

Domnul Tamas Sandor:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Țin în mod deosebit să se consemneze în stenograma Camerei Deputaților și, totodată, să vă informez despre abuzul comis de Comisia județeană Covasna pentru aplicarea legilor fondului funciar privind retrocedarea pășunilor și fânțelor aparținând persoanelor fizice și juridice din județ.

Conform legislației în vigoare privind retrocedarea terenurilor agricole și a celor forestiere, pășunile și fânțele se restituie foștilor proprietari. Contrar legii, în județul Covasna acest lucru se refuză.

În anul 1990, așa-zisele "islazuri comunale", care, de fapt, după natura proprietății erau de trei feluri, adică: islazuri comunale propriu-zise, cândva în proprietatea comunelor și orașelor; fânețele și pășunile formelor asociative și pășuni ale persoanelor fizice, în total, într-o suprafață de 45.980 de ha, au fost date în administrarea consiliilor locale printr-un protocol încheiat între direcția silvică și comunele respective. Legea nr. 18/1991 reglementează acest fapt, adică, "administrarea" acestor terenuri. Subliniez încă o dată, au fost date în "administrare", și nu în "proprietate".

În cursul aplicării Legii nr. 18, sub îndrumarea comisiei județene, comisiile locale au trecut pe Anexa nr. 16 toate fânțele și pășunile, fără să țină cont de forma inițială a proprietății, adică: islazuri comunale propriu-zise, fânțele și pășunile formelor asociative, pășuni ale persoanelor fizice. Forma republicată în anul 1998 a Legii nr. 18, în art. 33, reglementează expres soarta fostelor islazuri comunale, care s-au aflat în folosința cooperativelor agricole de producție.

Deci, conform actelor normative în vigoare, numai fostele islazuri comunale sunt date în proprietatea comunelor și a orașelor. Totuși, cererile depuse pentru reconstituirea dreptului de proprietate de către persoanele fizice și juridice asupra pășunilor și fânețelor au fost respinse de unele comisii locale și de comisia județeană.

Comisiile locale, conform. H.G. 1172/2001 pentru aplicarea legilor fondului funciar, au semnalat în mai multe rânduri că există trei feluri de proprietate în cazul fânețelor și pășunilor și nu numai islaz comunal. Din partea comisiei județene ar fi fost indicat să se urmeze o analiză profundă asupra formelor de proprietate, dar, în loc de analiză, a urmat o dispoziție a prefectului, prin care comisiile locale au fost obligate ca, citez: "În termen de 7 zile de la primirea prezentei, ne veți înainta documentația necesară emiterii ordinului prefectului prin care terenurile, foste islazuri comunale, trec în proprietatea privată a localităților", am încheiat citatul.

Ca urmare a adresei sus-menționate, un număr de 20, din totalul de 36 de comune și orașe, au trecut, din punctul meu de vedere, ilegal, proprietatea de pășune și fâneață a formelor asociative și a persoanelor fizice din județul Covasna, în proprietatea comunelor și orașelor.

Între timp, a apărut și Legea nr. 400/2002, care, printre altele, prevede în mod expres, la art. 31: "Retrocedarea pășunilor și fânețelor aparținând formelor asociative". Dar, după demersul comisiei județene, aproape că nu a mai rămas teren retrocedabil.

În consecință, sub îndrumarea comisiei județene de aplicare a legilor fondului funciar, ca urmare a adresei emise de președintele comisiei județene, o parte din pășunile și fânțele care le-au aparținut persoanelor fizice și juridice au fost trecute în mod ilegal în proprietatea comunelor și orașelor.

Trebuie să menționez că am întocmit o adresă către domnul ministru Octav Cozmâncă, pentru a cerceta și remedia această ilegalitate. Vă mulțumesc pentru atenția acordată.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 19:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro