Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.143/18-10-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 08-10-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 octombrie 2002

10. Supunerea la votul final:
  10.20 Proiectul de lege pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor; (adoptat).
 
consultă fișa PL nr. 282/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Proiectul de lege de la pct.20, pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, lege cu caracter organic - art.74 alin.1, din Constituție.

Cine este pentru? 189 de voturi pentru.

Împotrivă? 52 de voturi împotrivă.

Abțineri?

189 de voturi pentru, 52 împotrivă și 35 de abțineri.

Domnul Boc dorește să explice votul.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Partidul Democrat s-a abținut de la votul acestei legi, pentru prea simplul motiv că, deși este o lege necesară și utilă, modificând Legea nr.21/1999, în forma adoptată de Camera Deputaților există câteva prevederi care periclitează aplicarea acesteia.

Observațiile noastre, care ne-au determinat să ne abținem, sunt următoarele: în primul rând, plasarea Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor în subordinea Guvernului îi va afecta independența, imparțialitatea și, implicit, eficiența acestuia, în lupta anticorupție.

Potrivit recomandărilor Comisiei Europene și a practicii existente în alte state din Europa, și mă refer aici, în special, la Austria, acest organism trebuie să fie plasat în subordinea Băncii Naționale a României.

Doi: deși, în cadrul comisiei, abordând problema transpolitic, am inclus un control asupra acestui oficiu, pentru ca el să nu funcționeze ca un stat în stat și să acționeze la comandă politică, spuneam, am introdus controlul Curții de Conturi asupra acțiunilor și activităților legale desfășurate de către Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, din nefericire, Camera Deputaților, în plenul ei, nu a acceptat această propunere a celor două comisii reunite. Iată o observație majoră.

În al treilea rând, în privința încetării mandatului de membru al plenului oficiului, după cum veți putea observa, el poate înceta oricând prin revocare de către autoritatea care l-a numit. Este o greșeală, pentru că asta înseamnă că oricând Guvernul poate să revoce un membru al Oficiului Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor, întrucât nu a răspuns unei comenzi politice.

Soluția ideală și întâlnită și în alte sisteme de drept era aceea ca mandatul să poată înceta prin revocare de către autoritatea care l-a numit, în condițiile intervenirii unei incompatibilități. Era singura situație când autoritatea care l-a numit avea dreptul să-l revoce dacă intervenea o incompatibilitate. În rest, posibilitatea aceasta arbitrară de a-l revoca oricând pe un membru al Oficiului Național, nu face altceva decât acesta să stea tot timpul cu sabia lui Damocles deasupra capului, să răspundă la comandă politică, cu riscul pierderii poziției pe care o are în cadrul oficiului.

Iată argumentele care ne-au determinat să ne abținem de la votul acestui proiect de lege cu privire la spălarea banilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Văsălie Moiș dorește să explice votul Partidului România Mare.

Domnul Văsălie Moiș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Francisco Franco spunea: când există o problemă deosebită, înființăm o comisie sau un minister și o înmormântăm.

În România există efectiv o problemă a spălării banilor.

Dar, prin acest proiect de lege adoptat astăzi de către Camera Deputaților, nu se soluționează problema spălării banilor, ci este un exercițiu de demagogie politică.

Așa cum a fost conceput oficiul, el nu poate funcționa, pentru motivele expuse de către colegul nostru, domnul deputat Boc.

Noi am votat împotrivă, având curajul opiniei, nu ne-am abținut, pentru că apreciem faptul că acest oficiu nu poate să funcționeze în condițiile în care a fost elaborat proiectul de lege. Mai mult decât atât, reprezintă un pericol pentru adversarii politici ai celor aflați la putere, pentru că, oricând, pe baza unei simple adrese, pot fi blocate conturi, pot fi oprite operații financiare. Orice persoană juridică sau persoană fizică poate fi pusă la stâlpul infamiei, fără să aibă o posibilitate de a se apăra.

Pentru aceste considerente, punând mai presus de toate drepturile și obligațiile fiecărui cetățean, noi considerăm că trebuie o lege care să țină cont de toate principiile, motiv pentru care am votat împotrivă.

(Aplauze în Grupul parlamentar al Partidului România Mare)

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 13:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro