Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.153/15-11-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 05-11-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:

 

Ședința a început la ora 8,25.

Lucrările au fost conduse de domnii Corneliu Ciontu, vicepreședinte al Camerei Deputaților,Valer Dorneanu, președintele Camerei Deputaților, asistați de domnii Tudor Mohora și Nicolae Leonăchescu, secretari.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Bună dimineața!

 
Ștefan Baban - declarație intitulată Românii alimentați cu salmonela cu ajutorul statului;

Începem secvența intervențiilor.

Domnule Baban, sunteți pregătit? Poftiți.

Urmează domnul Adrian Moisoiu.

 

Domnul Ștefan Baban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

"Românii alimentați cu salmonela cu ajutorul statului"

Instituțiile publice ale statului permit, cu bună știință, comercializarea preparatelor din carne contaminate cu salmonela. Astfel, sute de tone de carne dezosată mecanic, contaminată cu acest germen, au fost importate și scoase pe piață cu avizul Institutului de Igienă și Sănătate Publică și al Agenției Naționale Sanitar-Veterinare. Deși a depistat la timp acest germen în probele de carne recoltate din cantitățile importate, Institutul de Igienă și Sănătate Publică a menționat, în buletinele de analiză, că pasta din carne infestată poate intra în compoziția preparatelor de carne. Ca urmare s-au obținut sute de tone de preparate din carne, în special parizer, crenvurști și pateu, care au fost date spre consumul populației țării. Implicată a fost și Agenția Națională Sanitar-Veterinară care, deși a știut tot timpul ce se întâmplă, nu a luat nici cea mai mică măsură pentru stoparea importurilor realizate de cele 30 de firme mari procesatoare de carne. Toate acestea s-au întâmplat cu cel puțin 9 luni în urmă.

Având în vedere că produsele preparate au fost consumate până acum 4 luni, iar efectele infestării cu salmonela pot apărea după multă vreme de la contaminare, sunt explicabile, acum, epidemiile de toxiinfecție alimentară care au apărut în țara noastră în ultimele 6 luni, mai ales în perioada de vară. Marea majoritate dintre noi am dat vina pe patronii care doreau să se îmbogățească peste noapte pe spinarea și sănătatea noastră, fără să ne gândim că, poate, și ei, la rândul lor, erau victimele sistemului autohton sanitar-veterinar. Lucrurile însă nu se opresc aici: salmonela poate face, în continuare, victime, deoarece unele persoane infestate pot deveni purtătoare, pentru multă vreme, a acestui germen și, în atare condiții, îl pot transmite și altora, ducând, din nou, la apariția unor focare de toxiinfecție alimentară la nivel național.

Mai grav este faptul că toate aceste date au fost ținute secrete, timp de 8 luni. Organele menționate în acest expozeu nu au informat conducerea Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor și nici nu au sistat importurile de produse necorespunzătoare. Nu au fost trecute corect în procesul-verbal de recoltare cantitatea recepționată efectiv și cantitatea trecută în buletinul de analiză, existând diferențe de zeci de kilograme, nu au fost menționați parametrii fizico-chimici după care să se efectueze comparații, iar ceea ce este mai grav este faptul că toate aceste date au fost făcute publice după ce preparatele respective au fost deja consumate.

În condițiile de sărăcie cruntă existentă la nivelul întregii țări, care cuprinde, pe zi ce trece, tot mai multă populație, instituțiile românești abilitate și plătite din banii publici ca să asigure o stare alimentară optimă și sigură cetățenilor acestei țări sunt primele care atentează material și moral la starea de sănătate a acestora, promovând materii prime și produse care, în alte state, sunt incinerate pentru siguranța tuturor.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

 
Adrian Moisoiu - încercarea de a demonstra un adevăr: Este greu să fii român în județul Mureș, dar cel mai greu e să fii român în județul Harghita;

Poftiți, domnule deputat Adrian Moisoiu. Va urma domnul Emil Rus.

 

Domnul Adrian Moisoiu:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

E greu să fii român în Țara ta. E foarte greu să fii român în județul Mureș, dar cel mai greu e să fii român în județul Harghita!

Acest adevăr voi încerca să-l demonstrez prin câteva exemple, ce provin din situația social-explozivă care domnește în Țară, cât și din existența unui protocol mârșav încheiat între un partid politic efemer la guvernare - PSD, și o uniune culturală apreciată ilegal drept partid politic - UDMR.

E greu să fii român în România, atunci când populația apreciază că Țara merge într-o direcție greșită, dar îi votează pe cei care ne conduceau sau ne conduc încă… O singură dată a încercat să procedeze altfel, în 1996, dar a căzut din lac în puț…

Cine este răspunzător pentru dezastrul care domnește peste tot? Oamenii simpli sau cei care ne-au condus: FSN, PDSR, CDR, adică PNL + PNȚCD + PD împreună cu UDMR, iar acum PSD și PUR împreună cu același UDMR?

Cine a inițiat exportul de inteligență și a alungat mii de tineri aiurea pe meridianele globului, îndepărtându-i de un viitor pe care trebuiau să-l aibă aici, la noi acasă?

Cine a permis atâtea tunuri financiare (Safi, FNI, Bancorex, Sovata, Combinatul Siderurgic Reșița, Societatea Națională a Tutunului Românesc și multe, multe altele), pentru a-și satisface clientela politică?

Dacă e greu să fii român în România, atunci e și mai greu în județul Mureș, acolo unde pe lângă criterii politice, românii sunt divizați și pe criterii religioase, acolo unde, pe lângă greutățile vieții de zi cu zi, ființează terorismul și provocările udemeriste, palpabile sub toate formele.

Cine i-a separat pe copiii români de copiii maghiari din școlile unde învățau împreună, i-a dat afară ca pe niște măsele stricate pe părinții lor de la locurile de muncă, a provocat conflictul de la 20 martie 1990?

Aici se duce o politică permanentă, abilă și eficientă de maghiarizare, aici nervii sunt permanent puși la încercare și vigilența mereu trează.

Este politica pașilor mărunți, promovată de UDMR, susținută de un protocol de colaborare PSD - UDMR care se reînnoiește anual și care se manifestă prin sfidarea autorității statului român prin cele mai diverse acțiuni: nedepunerea sau depunerea unor coroane în bernă la sărbătorirea Zilei Naționale a României, ridicarea și dezvelirea de statui ale unor criminali de război care au ucis cu sânge rece zeci de mii de români, începând cu cei 13 generali executați în 1848, continuând cu Horthy, criminalul de război Wass Albert sau, mai recent, Kossuth Lajos.

Și dacă UDMR sfidează și batjocorește poporul român, aceasta se face cu sprijinul conducătorilor noștri, a unor inconștienți care le permit să arboreze steagul național al Ungariei pe teritoriul României, să dezvelească basoreliefuri fără a avea aprobările necesare, să pregătească autonomii pe care să le marcheze cu table indicatoare bilingve și care sfidează Legea administrației publice locale. UDMR-ul își permite cheltuirea a miliarde de lei din banii publici pentru montarea plăcuțelor bilingve acolo unde recentul recensământ nu consemnează un procent de 20% minoritari, extinzând legea la cătune sau cartiere (de exemplu cartierul Hetiur sau chiar municipiul Sighișoara). Este necesar de știut că de multe ori numele localității tradus în limba maghiară nu are nimic comun cu denumirea ei în limba română !

Cum poate fi interpretat faptul că, la o lună și jumătate de la deschiderea anului școlar, nu sunt manuale de limba română, istorie și geografie pentru elevii care studiază în limba maghiară?

Și dacă în județul Mureș este situația aceasta, cum este ea în județul Harghita, unde românii sunt minoritari, găsindu-se într-o proporție de circa 14%? Acolo, muzeele românești sunt transformate în muzee secuiești și nici măcar cimitirele nu le mai aparțin!

Distinși domni pesediști, amintirea suferințelor și masacrelor suferite în anii '40, nu pot fi uitate de românii ardeleni niciodată, oriunde ar trăi ei!

Scoaterea la înaintare a lupului, fiindcă așa definește un proverb pe cel ce-și schimbă părul dar își menține năravul, mă refer la obscurul dumneavoastră purtător de cuvânt, Cosmin Gușă, ieri cederist azi un remarcabil pesedist, care înalță ode armoniei PSD-UDMR, deși UDMR militează pentru eliminarea din Constituție a sintagmei "stat național unitar", dovedește că PSD s-a angrenat într-o dragoste nechibzuită: iubește pe cine nu merită!

De aceea, afirm: e greu să fii român în țara ta! Dar în județul Mureș? Dar, mai ales, în județul Harghita ?

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Emil Rus - cerere pentru soluționarea situației elevilor din localitatea Orasfaia, județul Bistrița - Năsăud;

Domnul deputat Emil Rus. Se pregătește doamna Maria Lazăr.

 

Domnul Emil Rus:

Domnule președinte,

Doresc ca această declarație politică să fie auzită de ministrul educației și cercetării, doamna profesor doctor Ecaterina Andronescu, și chiar de domnul prim-ministru, profesor doctor Adrian Năstase, pentru că este strigătul unor copii de vârsta învățăturii care, încă până în momentul de față, nu frecventează școala. Este cazul celor 81 de copii din localitatea pe nume Orosfaia, comuna Milaș, județul Bistrița-Năsăud, situată în partea din Câmpia Transilvaniei, în vecinătatea cu județul Mureș, care nu are căi de acces practicabile spre Bistrița și nici înspre Mureș, iar trenul pe linie îngustă este desființat de câțiva ani și locuitorii țărani încă tineri s-au înverșunat să trăiască din agricultură.

Din birourile Inspectoratului școlar județean, s-a decis comasarea elevilor la școala de centru din Milaș, ceea ce, în aparență, este ușor realizabil și eficient, numai că realitatea din teren este cu totul alta. Inspectoratul nu a luat în considerare numărul copiilor, de 81, de la învățământul preșcolar și gimnazial, în ușoară creștere. Nu a fost atent la configurația satelor ale căror case sunt răsfirate ca cele din zona de munte, sunt și cătune, iar unii copii, până în centrul satului, fac pe jos 3 - 4 km, pe cărări și drumuri desfundate. Ei au local de școală corespunzător, în care s-au investit, în această vară, 70 de milioane pentru reparații, dispun de încălzire pe gaz și, în final, acești oameni rupți de lume au, și ei, nevoie de o intelectualitate a satului. Mai mult decât atât, nici microbuzul de care dispun și căruia i s-a făcut un garaj recent, de 50 de milioane, nu-i poate transporta decât în două curse și, astfel, ei ajung greu la școala de centru, iar seara se întorc târziu acasă.

Precizez că școala a funcționat până la sfârșitul anului de învățământ precedent, prin urmare, în anul financiar în curs, mai figurează posturile profesorilor. La examenul de capacitate din sesiunea iunie 2002, toți elevii au promovat.

Se susține, sus și tare, că trebuie aduși acești copii în localitatea de centru, pentru că nu au profesori calificați. Regretăm: în județul în cauză, sunt destule cadre didactice în căutarea unei catedre, numai bunăvoință să fie!

În Comisiile pentru știință, tineret și sport ale Camerei și Senatului, la dezbaterea Legii bugetului pe 2003, am susținut un amendament de creștere a numărului de posturi didactice de la 5.742 la 5.750, deci încă 8 posturi, motivând cu situația acestor oameni și a fost acceptat. Dar în Comisiile de buget-finanțe, în raportul lor pentru dezbaterile în plen, amendamentul în cauză figurează la cele respinse. Sigur, nu vreau să dau acestui fapt o tentă politică. S-a acuzat că la mijloc este mâna PD-ului, or, PSD-ul, în Bistrița-Năsăud, a obținut recent succese de răsunet anunțate cu surle și trâmbițe, care vor fi urmate de vizita primului-ministru și încă a 6 miniștri, tot pe rând sau cum vor domniile lor.

Eu vă asigur că Partidul România Mare, dacă e vorba, nu are nevoie de nici un vot din zonă. Le lăsăm pe toate puterii social-democrate, pentru permanentizare, dar lăsați-le școala acestor copii!

Sunt unități de învățământ în țară care funcționează cu mai puțini elevi și culmea e că, între cei 81 din Orosfaia, sunt și 15 de naționalitate maghiară, care au urmat cursurile la școala din sat în limba română.

În prezent, oamenii fac demersuri pe la rudele lor din alte localități ale țării, pentru a se ajuta în școlarizarea copiilor sau caută posibilități de strămutare. Și, atunci, chiar așa, dacă regimul comunist nu a reușit distrugerea unor sate, această măreață operă se desăvârșește acum, în democrația de tranziție, în numele condițiilor civilizate de muncă și de viață.

Revin la cererea inițială, doamnă ministru, ca această situație să fie rezolvată cu discernământ, să fie ascultați și părinții acestor copii, iar școlarii să reintre în viața firească în următoarele zile, la școala lor de acolo din sat.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

 
Maria Lazăr - o abordare a problematicii drepturilor copilului;

O invit pe doamna deputat Maria Lazăr. Va urma domnul Kelemen Atilla.

 

Doamna Maria Lazăr:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În viziunea actualului Guvern, apărarea drepturilor copilului reprezintă o prioritate absolută, rezolvarea situației copiilor aflați în dificultate fiind unul din criteriile pentru aderarea României la Uniunea Europeană.

În aceste condiții, s-a impus reformarea întregului sistem, stabilindu-se măsuri oportune care să asigure gestionarea și coordonarea problematicii drepturilor copilului, în special a celor aflați în dificultate. Înființarea Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopții, trecerea ei în directa subordonare a Guvernului, precum și adoptarea unui pachet legislativ coerent, înăsprirea pedepselor pentru cazurile de violență și comportament abuziv asupra minorilor sunt câteva dintre recentele măsuri care vor crea cadrul necesar implementării strategiei guvernamentale în domeniul protecției copilului aflat în dificultate, concepută pentru perioada 2001 - 2004.

Politica Guvernului Năstase este concepută în sensul consultării tuturor factorilor interesați. Am în vedere instituțiile statului, organizațiile politice, societatea civilă, problematica protecției copiilor, aproape 6 milioane, din România, reprezentând o răspundere fundamentală a întregii societăți. Atât legislația adoptată, cât și măsurile luate sunt în consens cu prevederile convențiilor și tratatelor internaționale în domeniu ratificate de țara noastră.

Pentru rezolvarea multiplelor probleme din acest sector, la preluarea puterii, Guvernul a alocat, din bugetul de stat, fondurile necesare, a și orientat o serie de programe și fonduri venite din partea organismelor internaționale. Drept urmare, s-a reorganizat sistemul instituțiilor de ocrotire, prin descentralizarea lui și externalizarea copiilor în unități de plasament dimensionate optim, cât și plasamentul familial, creîndu-se un cadru mult mai adecvat nevoilor copiilor aflați în dificultate. În plan general, au fost sprijinite familiile cu mulți copii și cu venituri mici, prin creșterea alocațiilor și ajutoarelor, acordarea gratuită, la începutul fiecărui an școlar, de rechizite gratuite și, ultima măsură, de acordare a produselor alimentare la peste 1 milion de copii din ciclul primar, iar de la 1 ianuarie 2003 și a celor din învățământul preșcolar.

Am venit în fața Camerei Deputaților cu această declarație pentru a sublinia faptul că acțiunile Guvernului, în acest sens, sunt percepute pozitiv în rândul majorității cetățenilor, părinți și copii care se bucură și apreciază măsurile luate. Îmi exprim, totodată, dezacordul față de unele afirmații și declarații ale unor lideri și chiar parlamentari ai partidelor din opoziție care nu contenesc să ironizeze și să bagatelizeze unele măsuri, de exemplu acțiunea "Cornul și laptele", ei socotindu-se, desigur, în afara răspunderilor ce le revin, ca cetățeni și demnitari, în rezolvarea acestor probleme deosebit de importante. Atitudinea răuvoitoare pe care aceștia o manifestă este cu atât mai nepotrivită în condițiile în care țara noastră este monitorizată îndeaproape din partea organismelor europene.

Par cu atât mai de neînțeles unele critici nefondate aduse în fața reprezentanților organismelor europene, în condițiile în care aceștia au făcut efortul să înțeleagă perioada prin care trece România, realitățile concrete din țara noastră și, mai ales, să aprecieze eforturile depuse de către Guvern în rezolvarea multiplelor probleme de care depinde aderarea țării noastre la Uniunea Europeană. Tocmai în aceste condiții se impune o mai mare responsabilitate a noastră, dincolo de granițele politice și, mai ales, o atitudine pozitivă, creatoare față de ceea ce trebuie să facem în interesul general al societății.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Kelemen Atilla Bela Ladislau - intervenție cu titlul Drumul spre Uniunea Europeană;

Îl invit pe domnul deputat Kelemen Atilla. Va urma domnul Viorel Coifan.

Domnul Vlad Hogea a depus la secretariat declarația.

 

Domnul Kelemen Atilla Béla Ladislau:

Domnule președinte,

"Drumul spre Uniunea Europeană"

La sfârșitul săptămânii trecute, a avut loc la Târgu Mureș dezvelirea basoreliefului fostului primar al orașului, György Bernády. Statuia a fost dezvelită în holul Palatului Administrativ din oraș, și nu întâmplător: palatul a fost construit de primarul în memoria căruia a fost amplasată placa memorială.

Nu cred că meritele lui Bernády pot fi contestate de cetățenii orașului, indiferent dacă sunt români, maghiari sau de altă naționalitate, deoarece activitatea desfășurată de Bernády, de-a lungul anilor, a slujit interesele și bunăstarea tuturor cetățenilor din Târgu Mureș. Efectul efortului depus în scopul servirii intereselor publice se simte și astăzi. Este suficient să ne gândim la cele mai importante clădiri ale orașului, de exemplu Palatul Culturii, clădirea Prefecturii. Pe lângă acestea, nu putem să nu reflectăm asupra faptului că și cele 117 străzi din orașul actual au fost fondate, proiectate de Bernády, proiectarea și punerea în funcțiune a canalizării orașului, de asemenea, se enumeră printre meritele lui. Ca urmare, orașul de câmpie numit Târgu Mureș a fost transformat într-un oraș de nivel european. Nu cred că acest lucru l-a făcut doar pentru maghiari sau pentru români.

Cu toate acestea, cu o zi înaintea dezvelirii basoreliefului lui Bernády, un domn senator al Partidului România Mare a smuls, pur și simplu, placa memorială amplasată pe clădirea Palatului Administrativ, declarând că nu va permite amplasarea acesteia, cât timp el își îndeplinește mandatul de senator.

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu cred că un asemenea eveniment cu caracter naționalist poate fi acceptat într-un stat de drept cu aspirații la aderarea în structurile europene. Nu cred că asemenea manifestări ne vor netezi drumul către Uniunea Europeană. Nu cred că un astfel de comportament este admisibil cu 17 zile înaintea summit-ului NATO din Praga și doar câteva săptămâni înaintea summit-ului Uniunii Europene din Copenhaga, în condițiile în care unul dintre criteriile de aderare bine definite în structurile euro-atlantice este respectarea drepturilor minorităților naționale, a culturii și tradițiilor acestora. O asemenea comportare, doamnelor și domnilor, este cel puțin debusolată sau tendențios răuvoitoare.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Viorel Gheorghe Coifan - comentariu pe marginea tarifelor practicate de Romtelecom;

Domnul deputat Viorel Coifan. Va urma domnul Ioan Sonea.

Domnul Emil Rădulescu a depus, de asemenea, la secretariat, declarația.

 

Domnul Viorel Gheorghe Coifan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Majorarea tarifelor practicate de Romtelecom, îndeosebi pe segmentul acelora ce se referă la navigarea pe Internet, demonstrează că politica de monopol este mai tare decât cea a tarifelor de protecție socială. În plus, această politică este și antinațională, ea lovind în utilizatorii anonimi de tehnică de calcul ce provin, în marea lor majoritate, din rândul elevilor și studenților, adică sunt afectate, în mod direct, din punct de vedere educațional, viitoarele generații, cele ce vor trebui să lucreze în spațiul Uniunii Europene și în alte activități decât cea a culesului căpșunilor.

În 29 noiembrie, am sărbătorit Ziua Mondială a Internetului. Anonimi de pe tot mapamondul s-au felicitat, au conversat, au accesat noi site-uri, navigând în mediul cu cel mai democratic acces posibil.

În același timp, accesul către lumea largă, pe firul Romtelecom, s-a scumpit: 1 dolar pentru 100 de minute de conectare la rețea în timpul zilei și pentru 300 de minute pe timp de noapte. Reprezintă o sumă imensă pentru un cetățean, căruia nu-i mai rămâne aproape nimic pentru el, dintr-un salariu de 100 de dolari.

Costul de a avea Internet acasă se ridică la sume semnificative. Abonamentul de telefon, plus costul navigatului, plus tarifele furnizorului de Internet etc. se ridică la 20 de dolari, adică la o cincime dintr-un salariu mediu lunar. Media de utilizare a Internetului la nivel internațional este de 34 de procente din populația unei țări. În aceste condiții, România se situează sub medie, iar Romtelecom, care numai național nu mai este, contribuie din plin la torpilarea șanselor de afirmare ale românilor într-o lume, în plin proces de globalizare.

Guvernul, din rațiuni de aliniere la Aquis-ul comunitar, a promovat o serie de legi în domeniul tehnicii de calcul și al industriei informatice. Ele devin caduce, din moment ce accesul cetățeanului la resurse este substanțial îngreunat, datorită costurilor prohibitive practicate de unicul așa-zis operator național.

Strategia națională informațională recent aprobată de Guvern va rămâne un simplu exercițiu retoric atât timp cât nu se va asigura un mediu concurențial sănătos pentru furnizorii și operatorii de servicii de comunicații.

Pe cale de consecință, solicităm Executivului elaborarea, în regim de urgență, a unor măsuri care să creeze condițiile apariției și dezvoltării unui astfel de mediu, pe de o parte, iar pe de altă parte ameliorarea, din punct de vedere financiar, a accesului tinerilor la Internet. În caz contrar, așa-zisa societate informațională, des invocată în retorica PSD, va deveni o Fata Morgana, miraj în deșertul societății românești contemporane.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Ioan Sonea - intervenție cu numele Groapa salamandrelor;

Îl invit pe domnul deputat Ioan Sonea. Va urma domnul Ion Rădoi.

 

Domnul Ioan Sonea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Intervenția mea se va numi "Groapa salamandrelor".

În urmă cu doi ani, un județ, Bistrița-Năsăud, se individualiza printre celelalte din România. Majoritatea cetățenilor au votat cu Partidul România Mare, pentru că erau nemulțumiți de modul în care au fost conduse și soluționate problemele județului de fostele structuri de putere din legislațiile anterioare: PSD, CDR și aliații ș.a.m.d.

În anii acestor stăpâniri, s-a pornit avalanșa distrugerilor din județ. Ca și când plăgile lăsate de aceste guvernări nu ar fi fost destule, asupra cetățenilor județului, fără alegere, a căzut anatema pentru modul cum au fost alegerile în 2000. Din partea puterii instalate cu această ocazie, li s-a spus, și unii tembeli o mai spun și astăzi, că nu ar fi știut cum și cu cine să voteze.

Lucrurile nu au evoluat deloc bine, deși nu PRM era la conducerea județului și nu este la conducerea județului. Noi credeam că PSD va face totul ca să atragă electoratul nu prin blamări și amenințări, ci prin fapte concrete care să îmbunătățească situația județului. Speranțe deșarte, pentru că PSD-ul unul era cel din 2000 și altul este astăzi. Pare de necrezut, dar așa este. În anul 2000 erau pesediști adevărați, care au luptat pentru a câștiga, iar rezultatele, chiar dacă nu au fost cele dorite, au fost bune, reflectând un salt major al partidului în județ, dar conducerea superioară nu a fost satisfăcută. Conducerea locală trebuia aspru pedepsită și a fost. Conducerea actuală a PSD-ului este formată, în proporție de 98%, din achiziții, ultima mare achiziție, președintele Consiliului județean și câțiva primari, toți pediști. Primarilor care nu au făcut încă pasul li s-a dat un ultimatum, era vorba de sâmbătă, așa că, iată că PSD-ul a devenit o "groapă a salamandrelor". Ce-i mâna pe toți la groapă? Numirile în funcții politice erau prea puține, dar să fii în AGA, în consilii de administrație, responsabil de piață, responsabil cu distribuirea locuințelor, responsabil cu acordarea de locuri de muncă, cu organizarea de licitații, aducerea de recuperatori și alte asemenea însemnau ceva, ceva foșnitor și verde. Și, iacă așa, groapa a devenit tot mai largă și mai mocirloasă, corupția tot mai mănoasă și dragostea de PSD tot mai cuprinzătoare. Cui îi pasă de o minimă morală și decență în politică? Cum mai pot fi crezuți politicienii și partidele, dacă totul se reduce la vânzare și cumpărare de funcții și voturi?

În aproape toate județele țării s-a procedat la fel și s-a schimbat radical harta politică a țării. Ce importanță mai are votul cetățeanului: adevărată batjocură față de electorat! Suntem la un pas de catastrofă, de partidul unic. România este roșie din nou!

Ce poate deveni o țară în care corupția și trădarea sunt puncte pe ordinea de zi a Guvernului și e felicitat cel care își trădează partidul, pe motiv că astfel va aduce mai mulți bani în județ și ce partid și ce Guvern este acela care împarte țara și gestionează bugetul pe criterii de simpatii politice, și nu pe criterii de eficiență economică?

Unde este PSD-ul de altădată care promitea dreptate, prosperitate și moralitate, a devenit "groapa salamandrelor" PD-iste, PRM-iste, liberale, țărăniste, ecologiste, APR-iste și mereu schimbiste. Hoția, corupția, minciuna, imoralitatea, exploatarea sentimentului de încredere și speranța celor mulți și obidiți sunt crime care trebuie condamnate odată cu "groapa salamandrelor". A venit vremea ca românii să pună mâna pe lopată.

Se dovedește că cei mulți din județul Bistrița Năsăud nu au greșit când au votat; cred că nu vor greși nici în viitorul apropiat. Toate "salamandrele" care își schimbă culoarea devenind una cu scârna din groapa... nu pot scăpa însă de muntele de deasupra gropii; este muntele de suferințe și umilințe, adunate de cei mulți și umiliți.

A sosit vremea să se astupe "groapa salamandrelor", deasupra să se așeze uitarea și iarba verde. Mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

 
Ion Rădoi - analiză a situației economico-financiare a S.C. Metrorex pe anul 2002; Domnul deputat Ioan Rădoi, va urma domnul Napoleon Pop.
 

Domnul Ion Rădoi:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș dori ca această declarație a mea să fie un semnal de alarmă pentru ceea ce se întâmplă cu o unitate destul de importantă în transporturi, mă refer la metrou, mai cu seamă când știm ce se întâmplă cu transportul de suprafață și cât de isterizat este Bucureștiul.

Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2002 aprobat prin Legea nr.743/2001 a fost fundamentat la capitolul "Venituri", având în vedere veniturile proprii și transferurile de la bugetul de stat. Întrucât suma acordată prin Legea bugetului de stat nu acoperă cheltuielile minime necesare desfășurării activității de exploatare, se impune completarea acesteia la rectificarea bugetară.

Menționăm că în anul 2002, gradul de acoperire a cheltuielilor din transferuri este cel mai scăzut din ultimii ani.

Cunoscând condițiile de austeritate ale bugetului de stat, S.C.Metrorex S.A. a analizat cheltuielile din 2002 și a efectuat reduceri la cheltuieli materiale care constau în principal din diminuarea numărului de reparații la trenuri de la 108 la 60, inclusiv a numărului de subansamble, a reparațiilor generale pentru scări rulante, cale de rulare, reparații la terți în valoare de 122 de miliarde lei.

Societatea face eforturi pentru diminuarea cheltuielilor, în special pentru expertizarea ramelor electrice în vederea prelungirii numărului de kilometri parcurși între două reparații.

În prezent, sunt în circulație 95 de trenuri cu peste 150 de km parcurși. Diminuarea cheltuielilor sub limita efectuată mai sus nu este posibilă fără afectarea siguranței circulației. În urma acestor diminuări, cheltuielile totale pe anul 2002 au ajuns la 1659 de miliarde din care s-a efectuat pe primele 8 luni ale anului, cheltuieli totale în sumă de 106 miliarde.

Trebuie subliniat faptul că fondurile consumate pentru realizarea activității de transport public sunt afectate de toate modificările din economie, creșterea prețului la energia electrică, materiale și piese de schimb, a cursului valutar etc.

Impulsurile provocate de acestea sunt recepționate în final de societate, astfel încât creșterea valorilor unitare ale acestor cheltuieli se situează mult peste rata inflației luată în calcul la întocmirea bugetului de venituri și cheltuieli.

Din datele statistice rezultate și la nivelul S.C.Metrorex pe anul 2001, creșterea prețurilor la principalele materiale, piese de schimb și subansamble, achiziționate în anul 2002 este de 195%.

În trimestrul al treilea al acestui an, din lipsa lichidităților, cu acordul AGA și conducerii ministerului, S.A.Metrorex a fost nevoită să deschidă o linie de credit în valoare de 100 de miliarde cu rambursare până la finele anului 2002, sumă ce atrage cheltuieli lunare din dobânzi de 3 miliarde. Numai costurile energiei, 265 de miliarde, și a reparațiilor pentru material rulant pentru anul 2002, 394 miliarde, depășesc cuantumul transferurilor acordate prin Legea bugetului, care în total este de 595 de miliarde.

Analizând situația economico-financiară a societății în perioada în care ne aflăm, septembrie-decembrie 2002, se constată că diferența rămasă neacoperită este de 548 de miliarde, dintre care numai energia electrică 110 miliarde, obligații la bugetul statului 183, linie de credit 103. Cu această sumă se acoperă parțial din veniturile proprii ale societății, în sumă de 116 miliarde.

Până la aplicarea proiectelor de modernizare, achiziționare de trenuri noi este necesară asigurarea fondurilor pentru procurarea de subansamble și piese de schimb în scopul menținerii în circulație a parcului actual în condiții de siguranță.

Menționăm că și pentru anul 2003, repartizarea transferurilor de la bugetul de stat în valoare de 709 miliarde reprezintă doar 44,5% din totalul transferurilor necesare fundamentate.

Față de cele prezentate, vă rugăm să ne sprijiniți în repartizarea transferurilor solicitate pentru trimestrul IV la rectificarea bugetară, precum și la stabilirea transferurilor ce se vor aloca pentru 2003, întrucât metroul este menținut în funcție numai ca urmare a disciplinei feroviare a lucrătorilor și profesionalismului acestora, reamintindu-vă că el reprezintă 70% obiectiv strategic și numai 30% transport călători.

Declarația este făcută, firește, către Ministerul Finanțelor, domnului ministru Mihai Tănăsescu. Mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Napoleon Pop - intervenție pe tema: APAPS-ul, un nou CSP? Îl invit la microfon pe domnul deputat Napoleon Pop, va urma Lia Olguța Vasilescu, iar domnul deputat Eugen Nicolaescu va depune la secretariat declarația politică și îi mulțumesc.
 

Domnul Napoleon Pop:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am să mă refer la faptul că APAPS-ul are tendința să devină un CSP. Faptul că interesul actualei guvernări pentru obținerea mult solicitatei stabilități legislative în România nu este decât o lozincă politică fără susținere în fapt, este dovedit încă o dată de emiterea unei noi ordonanțe de urgență a Guvernului, nr.131/2002, pentru a modifica și completa o altă Ordonanță de Urgență, nr.296 din 2002, privind înființarea Autorității pentru Privatizare a Participațiilor Statului.

Ca în majoritatea cazurilor de acest gen, caracterul de "urgență" nu reiese în nici un fel din cuprinsul reglementării, decât poate din nerăbdarea unor noi viitori demnitari să-și preia posturile de secretari de stat, întrucât noua ordonanță prevede la art.3 un număr de 6 vicepreședinți cu rang de secretari de stat, care vor asigura conducerea operativă și coordonarea activității APAPS, în loc de 3 vicepreședinți, cât erau până acum.

Modificările introduse nu justifică emiterea unor ordonanțe de urgență și pentru faptul că acestea nu aduc nici un plus de reglementare în ceea ce privește derularea procesului de privatizare a societăților comerciale cu capital majoritar de stat, care ar fi trebuit să fie principala și cea mai importantă preocupare a APAPS. În schimb, ordonanța ne introduce însă, într-adevăr, într-o "stare de urgență" în ceea ce privește amestecul Executivului în hotărârile și în viața societăților comerciale autonome.

Într-o economie de piață, dacă un guvern promovează strategii sectoriale, implementarea acestora este posibilă dacă respectivele strategii sunt însoțite de mecanisme economico-financiare de stimulare atractive pentru societățile comerciale. Acestora din urmă trebuie să le fie lăsată libertatea de a decide singure participarea la o strategie, urmând semnalele pieței și avantajele mecanismelor de stimulare pentru propria lor existență.

Este un nonsens ca astfel de obligații să fie stabilite prin hotărâre de guvern în sarcina unor societăți, indiferent de structura capitalului social, iar APAPS să le monitorizeze, probabil pe baza altor rapoarte transmise periodic, care se adaugă la alte zeci de situații solicitate de alte instituții ale statului.

De când APAPS-ul urmează să amendeze societățile comerciale că nu aplică deciziile Guvernului în propria lor strategie de piață? Sau poate Guvernul își asumă și falimentul societăților pentru care o strategie sectorial-administrativă le va fi nefastă.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Lia Olguța Vasilescu - revenire asupra unei teme de actualitate - datoria pe care o are Media Pro Internațional către statul român; O invit pe doamna Lia Olguța Vasilescu, va urma domnul Ioan Marineci.
 

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

În urmă cu o lună și o săptămână, mai precis pe data de 1 octombrie a.c., formulam o interpelare pe adresa ministrului Finanțelor Publice, d-lui Mihai Tănăsescu, intitulată "În ce mileniu își va plăti datoriile Media Pro Internațional"? Deși am revenit cu o declarație politică, formulată de la această tribună a Camerei Deputaților pe această temă, nici până astăzi nu mi s-a răspuns la interpelarea respectivă și nu mi s-a spus care este datoria pe care Media Pro Internațional o are către statul român. Probabil că suma de 1800 de miliarde lei ce se vehiculează în presă este cea reală din moment ce ministrul de finanțe nu a catadicsit să se deplaseze până în Parlamentul României ca să-mi răspundă, el considerând că ceea ce s-a relatat în mass-media este îndeajuns pentru a-mi satisface curiozitatea, morbidă, aș spune.

Art.110 din Constituția României, alin.2 prevede următoarele: "Membrii Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită prezența, participarea lor devine obligatorie". De asemenea, în Regulamentul Camerei Deputaților se prevede faptul că "după două săptămâni de la depunerea interpelării, ministrul va trebui, obligatoriu, să formuleze un răspuns". Acest lucru nu s-a întâmplat, domnule Tănăsescu, ceea ce mă face să cred fie că aveți ceva de ascuns, mai precis datoriile exorbitante ale PRO TV, fie că vă este teamă să răspundeți unei simple interpelări, fiindcă, evident, nu sunteți în stare să aveți o intervenție în plenul Camerei Deputaților.

Oricare ar fi motivul dumneavoastră, consider că singura modalitate de bun simț pentru rezolvarea situației respective ar fi aceea de a vă da demisia din postul pe care îl ocupați. Nu puteți să sfidați Constituția României cu atâta nonșalanță și să nu vi se întâmple nimic. Dacă aveți un dram de bun sim, domnule Tănăsescu, prezentați-vă demisia. Ați încălcat legea fundamentală a țării, ați încălcat Regulamentul unei Camere a Parlamentului și ați dovedit că nu aveți nici o afinitate pentru funcția în care ați fost propus. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

 
Ionel Marineci - referire la programul construirii de locuințe inițiat de Guvernul PSD; Îl invit pe domnul deputat Ionel Marineci, va urma domnul Ștefan Lăpădat.
 

Domnul Ionel Marineci:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Intervenția mea de astăzi face referire la programul construcțiilor de locuințe inițiat de Guvernul Partidului Social Democrat.

Realizarea locuințelor sociale și creditarea în sistem colectiv a domeniului locativ face parte integrantă din Programul social al Guvernului PSD, care este preocupat ca politica socială pe care o promovează să fie durabilă și viabilă, să nu transfere costuri exagerate către generațiile următoare și să nu pună în dificultate realizările reformei economice atât de greu obținute.

Programul vizează accesul tinerilor la o locuință, asigurarea stabilității specialiștilor prin crearea unor condiții de locuit decente și va conduce la crearea de noi locuri de muncă pentru persoanele disponibilizate din alte domenii de activitate. Pentru realizarea locuințelor pentru tineri au fost adoptate soluții constructive moderne, rapide și ieftine cu utilizarea preponderentă a materialelor de construcții de proveniență locală. În cadrul programului amintit se derulează și alte două subprograme cu caracter social: construirea de locuințe pentru tinerii proveniți din instituțiile de ocrotire socială care au împlinit 18 ani și construirea de locuințe destinate închirierii de către medicii rezidenți și alți tineri specialiști.

Guvernul a alocat în acest an pentru construcția de locuințe cu caracter social suma de 850 miliarde lei, iar din credite acordate de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, 1044 miliarde lei. De asemenea, au fost alocate încă 30 de miliarde lei pentru 368 unități locative. Se mai finanțează cu credit extern în valoare de 43 de milioane de dolari SUA încă 1372 unități locative. Numai județul Teleorman beneficiază din plin de programul Guvernului PSD, construindu-se 786 de apartamente în cele trei municipii și două orașe ale județului, program care credem noi că va rezolva aproape în întregime problema locuințelor la nivelul orașelor și municipiilor județului.

Pentru cei care contestă măsurile luate de Guvern în domeniul social, reamintesc încă o dată, dacă mai este nevoie, că Partidul Social Democrat este un partid cu doctrină social- democrată care înseamnă viziune și capacitate de a face planuri cuprinzătoare, de a prevedea efectele pe termen lung și de a gândi în avans căile de a consolida efectele pozitive și modalitățile de a contracara efectele negative.

Angajamentul nostru, al social-democraților, este de a investi și în dezvoltarea economică și în dezvoltarea socială în egală măsură. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Ștefan Lăpădat - declarație politică având ca temă regionalizarea; Îl invit la microfon pe domnul deputat Ștefan Lăpădat și va urma tot un Ștefan, dar Giuglea. Domnul deputat Victor Dobre a depus la secretariat declarația și îi mulțumesc.
 

Domnul Ștefan Lăpădat:

Mulțumesc domnule președinte.

Stimați colegi,

Regionalizarea. Ca orice propunere sau măsură legislativă făcută de actuala guvernare, nici măsura regionalizării nu este una nouă, originalitatea nefiind, se pare, la îndemâna oamenilor Puterii. Aplicată prin anii ’50 de către comuniștii cominterniști pentru a se putea crea Regiunea Autonomă Maghiară, acum tema este reluată din aceleași motive. Adică, crede cineva că oamenii uită cine este constantul aliat de la guvernare al PSD-ului? Sigur că UDMR-ul visează, încă de la înființare, la federalizarea țării. Pentru cine nu știe, aderarea la Uniunea Europeană poate fi făcută și de către regiuni autonome, nu doar de state independente.

Aduceți-vă aminte de cazul provinciei Kossovo care a forțat comunitatea internațională să îi asigure statutul de provincie autonomă pentru ca, apoi, prin liderii ei politici, să militeze pentru unirea cu Albania!!!

Ce ar însemna regionalizarea pentru țară? Crearea a încă 8-9 parlamente regionale (după modelul german) și dirijarea fondurilor către reședința regiunii respective. Atunci, adio investiții majore pentru restul reședințelor de județ. Dacă, doamne ferește, conform birocrației românești, vei avea nevoie de vreo hârtie eliberată de o instituție regională, nu o să mai trebuiască să mergi la reședința județului, ci a regiunii... În ceea ce privește soarta localităților din mediul rural, vom vedea adevărate drame de abandon economic, de neglijare a calității vieții oamenilor de care nu se va mai ocupa nimeni. Doar în campaniile electorale vor mai avea bieții săteni cu cine să stea de vorbă. Planurile de investiții și de redresare economică vor fi întocmite la nivel global, neglijându-se comunitățile mici, hotărârile judecătorești fiind luate tot la "micro-centru".

Trăim drama de a fi conduși de oameni pentru care deznaționalizarea reprezintă un deziderat, produse ale unei nomenclaturi de partid comunist arhaice, ce viza globalizarea, lichidarea granițelor, renunțarea la propria limbă și la orice mijloc de identitate națională. Se spune că poporul are conducătorii pe care îi merită. Așa este, dar dacă acest popor se va trezi? Așa cum anticipam, raportul de țară situează România în coada listei țărilor aspirante la aderarea la Uniunea Europeană. Speriat că eforturile cabinetului pe care îl conduce au dus la eșec, premierul a confiscat spațiul de emisie al principalelor canale de știri televizate pentru a justifica eșecul în fața națiunii și a îmbrobodi populația cu falsa speranță a pregătirii aderării pentru anul 2007... Cu alte cuvinte, "lungește-mi Doamne zilele!" Cu toate astea, problema regionalizării rămâne. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Ștefan Giuglea - intervenție Avem nevoie de o cooperație în România; Îl invit pe domnul deputat Ștefan Giuglea, va urma domnul deputat Nicolae Leonăchescu.
 

Domnul Ștefan Giuglea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea se intitulează "Avem nevoie de o cooperație în România". Ampla reformă legislativă începută în anul 1990 în România, prin care statul de drept trebuie să asigure respectarea drepturilor umane și civile, aplicarea fără echivoc a legii, a făcut ca și în domeniul cooperației să fie imperios necesară asigurarea unui cadru juridic de organizare și funcționare.

În prezent, sectorul cooperatist funcționează conform Decretului-lege nr.66 din 1990 și a Legii nr.109 din 1996. Funcționarea economiei românești în tranziție și post-tranziție impune o legislație cooperatistă adecvată condițiilor concrete, dar care să respecte principiile ce guvernează mișcarea cooperatistă națională și internațională. Aceste principii sunt: asocierea voluntară deschisă, controlul democratic al membrilor, participarea economică a membrilor, autonomie și independență, educație, instruire și informare, cooperare între cooperative, preocupare pentru comunitate.

Regimul comunist totalitar, prin conducătorii cooperației din acea perioadă a alterat grav politica și principiile cooperatiste, transformând cooperația într-o cenușăreasă a economiei naționale și o prostituată a politicii comuniste.

Legislația în domeniu elaborată după 1990 nu a reușit în totalitate să elimine influențele comuniste și să stabilească rolul și locul cooperației în economia românească. Cred că este necesar ca Guvernul Adrian Năstase să elaboreze și să aplice pentru cooperative o politică de sprijinire și încurajare de natură economică, financiară, tehnică și logistică fără a se încălca principiile mai sus menționate. Elaborarea acestei politici trebuie să țină cont de condițiile economice și sociale concrete, de resursele disponibile și rolul pe care cooperativele îl pot juca în dezvoltarea țării.

Natura legală a Legii cooperatiste depinde de definirea obiectului ei. Dacă legislația cooperatistă are menirea de a reglementa activitatea sectorului cooperatist va face parte dintr-o lege economică publică și va trebui să includă, în afara reglementărilor de formare, structura activității și dezvoltarea cooperativelor, reglementări privind autoritatea tutelară și responsabilitatea acesteia.

În cazul de față, legislația cooperatistă reprezintă doar o chestiune de a propune potențialilor cooperatori un mod de organizare și funcționare, găsindu-ne astfel în domeniul legii private.

Cuprinderea legii cooperatiste într-unul din aceste domenii reflectă, fără doar și poate, o opțiune politică. În contextul ajustării structurale, legea privată trebuie să reprezinte opțiunea logică, având în vedere că legiuitorul nu caută să se amestece în activitățile cooperativelor, permițându-i să-și dezvolte activități într-o manieră autonomă.

În momentul de față există în Camera Deputaților 3 inițiative parlamentare și se așteaptă o ordonanță de la guvern. Pentru ca legea cooperației să fie eficientă, aplicabilă și funcționabilă, ea trebuie să respecte următoarele considerente: să fie suplă, explicită și să nu cuprindă elemente de statut sau de convenție, să fie făcută pentru miile de cooperatori, nu numai pentru conducătorii diferitelor structuri ale cooperației, să cuprindă cât mai puține elemente de centralizare și de supercentralizare, să apere și să prezinte interesele cooperației și ale cooperatorilor și nu anumitor grupări economice sau politice, să permită promovarea conducătorilor și liderilor care să stăpânească și să aplice ferm principiile conducerii moderne. În acest context, cred că este oportun să promovăm o lege a cooperației echilibrată economic, social și politic, dar care să răspundă principiilor cooperatiste.

Tergiversarea Legii cooperației va da posibilitatea unor părți intrate în opoziție să facă interpretări speculative care au drept scop acumularea unui fals capital politic. Mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Nicolae Leonăchescu - in memoriam - Aurel Vlaicu; Îl invit pe domnul deputat Nicolae Leonăchescu, va urma domnul Dorin Popescu.
 

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Vă mulțumesc domnule președinte.

Onorat auditoriu,

Se împlinesc 120 de ani de când, la 6/19 noiembrie 1882, s-a născut la Binținți, județul Hunedoara, Aurel Vlaicu, un nume de referință al aviației românești și mondiale, peste a cărui figură se așterne, din ce în ce mai gros, praful uitării și al nerecunoștinței.

Și-a făcut studiile în satul său natal, apoi la Orăștie, Sibiu și Budapesta, pentru ca în perioada 1903-1908 să fie studentul Școlii Politehnice din München.

El a intrat în istoria aeronauticii noastre ca fiind un inventiv constructor de avioane și un pionier al aviației. A construit două tipuri originale de avioane, cu care a zburat stârnind admirația contemporanilor și demonstrând tuturor capacitatea de creație a românilor.

În perioada 1910-1013, zborurile sale potențau speranțele fraților noștri din Transilvania într-o viitoare unire într-un singur stat al tuturor românilor.

În perioada 17-30 iunie 1913 a participat la concursul aviatic internațional de la Aspern, lângă Viena, la care a obținut premii notabile, menționate elogios de presa timpului. Din cei 48 concurenți proveniți din opt țări, Aurel Vlaicu a ieșit din anonimat rapid, impunând lumii creația sa originală și numele țării sale.

Decesul său prematur a avut loc în ziua de 31 august/13 septeambrie 1913, prăbușindu-se în apropierea satului Bănești, județul Prahova.

Am prezentat datele de mai sus spre a ne raporta la o cruntă realitate. În satul său de naștere, alături de casa părintească, declarată casă memorială, o statuie și o clădire muzeu cu exponate care i-au aparținut cinstesc memoria marelui pionier al aviației românești.

Muzeul se află înt-o stare normală. Casa memorială și anexele gospodărești sunt într-o situație precară și numai o intervenție hotărâtă a administrației locale și centrale poate împiedica ruinarea lor.

Nepoata, Aurelia Vlaicu, bătrână și cu o pensie derizorie, de abia supraviețuiește de la o lună la alta, privind neputincioasă cum paragina cuprinde casa memorială. În plus, pericolul ca exponate de valoare să dispară este major.

Dacă Ministerul Culturii nu poate face nimic, ar trebui ca acest complex să treacă sub patronajul Ministerului Apărării Naționale, care are motivația și mijloacele de a salva casa memorială de la distrugere.

În caz contrar, viața și creația lui Aurel Vlaicu în loc să devină un mit va fi o simplă amintire și nu peste mult timp se va așterne uitarea peste tot și toate. și nu ne va ierta nimeni!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

 
Dorin Grigore Popescu - comentariu pe marginea aderării României la NATO; Îl invit pe domnul deputat Dorin Popescu, va urma domnul Emil Crișan.
 

Domnul Dorin Grigore Popescu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

România a reușit o adevărată "lovitură" în materie de diplomație, grație căreia va obține aproape sigur invitația de a adera la NATO, la summitul Alianței din noiembrie de la Praga, relatează cotidianul american The Washington Times, în ediția sa de joi, 31 octombrie 2002.

România a impresionat Alianța Nord-Atlantică mai ales prin reformele din domeniul militar, iar oficialii care au vizitat recent România au recunoscut progresele obținute de aceasta în direcția dezvoltării unei democrați și a unei economii de piață funcționale, avertizând, totodată, că primirea unei invitații de aderare la Praga nu înseamnă și o acceptare imediată ca membru deplin în comunitatea occidentală.

"În ceea ce privește Praga, reprezintă doar începutul. mai sunt multe de făcut în lunile și anii de după acest summit", a declarat un înalt oficial american.

Potrivit The Washington Times, unii diplomați occidentali sunt preocupați îndeosebi de faptul că foștii agenți ai securității vor putea avea acces la informațiile NATO în momentul primirii României în Alianță, deși oficialii NATO par să fie satisfăcuți de poziția Guvernului român care i-a asigurat că aceste chestiuni delicate sunt gestionate cu grijă și că mulți dintre foștii agenți ai securității vor dispărea treptat - treptat din posturile de conducere, o dată cu schimbarea generațiilor. "În proporție de 80-85%, cadrele care activează în structurile de informații externe și interne sunt noi", scrie The Washington Times, citându-l pe ministrul de externe, Mircea Geoană.

Publicația americană amintește despre cotația pe care a primit-o România miercuri, 30 octombrie, din partea agenției de rating Fitch reflectă, o dată în plus, natura situației economice și a climatului de afaceri existent în România. După ce a îmbunătățit ratingul de țară în privința stabilității pe termen lung al monedei naționale, Fitch consideră că, "în ultimii doi ani, România a câștigat un credit mult mai mare și, în prezent, se bucură de cea mai solidă performanță macroeconomică de la începerea procesului de tranziție".

Cu toate acestea, agenția a avertizat că "acest proces poate fi obstrucționat de un cadru instituțional și administrativ defectuos, de puternice interese și de corupție". Această declarație a fost principalul motiv pentru ședința CSAT care a discutat modul cum va funcționa Oficiul Registrului Național pentru Informații Secrete de Stat. Această instituție va verifica toate persoanele care vor avea acces la informațiile de tip NATO.

Mediile occidentale sunt îngrijorate de faptul că informațiile strict secrete vor fi manipulate de persoane cu legături cu fosta Securitate. Dintre toate statele aspirante, România s-a dovedit a fi cea mai pro-americană, iar sprijinul său deschis pentru SUA i-a afectat relațiile cu Uniunea Europeană, la structurile căreia speră să adere în 2007. Dacă ar fi să aleagă între cele două părți, Europa - Statele Unite, România pare să fi optat deja pentru cea din urmă, deși, în plan oficial, autoritățile de la București susțin cu tărie că ambele sunt egale ca importanță pentru politica lor externă.

Ministrul român de externe, Mircea Geoană, a apreciat că "România are nevoie de NATO în preajma sa, deoarece UE nu este cu adevărat un actor în această zonă". Conștient de cuvântul greu pe care SUA îl are de spus în procesul decizional al Alianței, Mircea Geoană și-a orientat ofensiva diplomatică spre Washington, curtând administrația americană, dar făcând în același timp lobby pe lângă importante grupuri media. Pentru această atitudine, Guvernul României trebuie să dea explicații în fața oficialilor Uniunii Europene.

În conferința de presă, ministrul afacerilor externe, Mircea Geoană, a declarat că problema foștilor ofițeri ai securității, prezenți în structurile guvernamentale românești, este o problemă pe cale de dispariție, ea nefiind în vreun fel un obstacol în relațiile României cu partenerii săi occidentali sau în calea aderării țării noastre la NATO. Șeful diplomației române a recunoscut, de asemenea, că există mai degrabă o preocupare pentru ceea ce a numit "influența reziduală" a foștilor lucrători ai Securității care, în prezent, desfășoară diverse activități economice și de afaceri.

Problema fostei securități reprezintă o "îmbinare interesantă între realitate și mitologie", pornind de la reputația acesteia, însă, în ultimii 10 ani, datorită unui proces de transformare, doar 85% din personalul acestei instituții a fost recrutat sau angajat dup㠒90.

Aceste probleme nu sunt atât de dominante cum par să fie. ele reprezintă un semnal de preocupare pentru noi, dar a spune că dacă ne uităm pe o listă, pe o scală a "gravității" acestor acuze, aș spune că problema foștilor securiști în România este astăzi o problemă pe cale de resorbție, iar invitarea României la Praga va accelera, nu numai în termeni interni practic, dar și în termeni de reputație a României, resorbția acestui subiect (...) Problema foștilor securiști este, în evaluarea mea, din punct de vedere politic, o chestiune pe cale de a fi resorbită", a afirmat ministrul afacerilor externe.

Desigur că puteți face asemenea afirmații, domnule ministru Geoană, atunci când aveți de partea dumneavoastră un mecanism, precum Consiliul de Supraveghere al Dosarelor Securității, condus de un "distins" domn care, alături de S.R.I., încearcă să tergiverseze aflarea adevărului în legătură cu Securitatea din România.

În perioada următoare, autoritățile române vor îndeplini obligațiile ce revin României ca viitor membru NATO. Veți înființa, începând cu 23 noiembrie, o nouă instituție, Oficiul Registrului Național pentru Informații Secrete de Stat (ORNISS), care va verifica toate persoanele ce vor avea acces la informațiile clasificate de tip NATO.

Șeful diplomației române a mai spus că este firesc ca presa occidentală, înainte de o decizie atât de importantă, cum este invitarea unei țări să devină "aliatul Americii", să radiografieze viitorii aliați. Articolele apărute în presa internațională trebuie privite înțelegând faptul că mai sunt lucruri de corectat, dar fără a considera că tot ce apare în presă este "singura preocupare".

De aceea, domnule ministru, ar trebui să fiți mai atent la declarațiile pe care le faceți, astfel încât să nu afectați politica externă a României, acum, cu câteva zile înaintea invitării României la NATO.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
Emil Crișan - declarație politică cu titlul Act de virtute din escrocheria acoperită cu documente;

Îl invit pe domnul deputat Emil Crișan și, ultimul vorbitor, domnul Costache Mircea.

 

Domnul Emil Crișan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea politică se numește "Act de virtute din escrocheria acoperită cu documente".

Fac această declarația politică pentru a sensibiliza Ministerul de Interne, pe domnul ministru Ioan Rus personal, pentru rezolvarea unei situații în care o familie cu 13 copii din orașul Abrud, județul Alba, a fost înșelată, după cum mi s-a relatat la Biroul parlamentar, de către un salariat de la Serviciul evidența populației de pe lângă Poliția orașului Abrud.

Familia Voicu Ticu și Voicu Lucica are 13 copii, sunt neștiutori de carte și-și duc zilele trăind din venitul minim garantat și alocația copiilor.

Intrând în legătură cu numitul Felea Sorin, salariat al Serviciului evidența populației de pe lângă Poliția orașului Abrud, domiciliat în Abrud, județul Alba, care avea o casă de vânzare moștenire din partea soției sale, convine să vândă această casă familiei Voicu cu suma de 70 de milioane lei, solicitând drept arvună suma de 20 de milioane lei, pe care familia Voicu îi deținea la acea dată și despre care el avea cunoștință.

În acest sens, Felea Sorin, motivând faptul că este salariatul Poliției și cunoaște legea, întocmește un precontract de vânzare-cumpărare, doar cu Voicu Lucica și una dintre fiicele acesteia ca martor, precontract în care strecoară fraza: "Suma de 20 de milioane lei, cu titlu de arvună, se va pierde dacă cumpărătoarea nu va respecta termenul de trei luni de zile pentru achitarea diferenței de 50 de milioane lei, până la plata integrală a locuinței". Precontractul nu a fost citit în fața cumpărătoarei care, de bună-credință, l-a semnat, numitul Felea Sorin semnând și el ca martor vânzător din partea soției sale.

După trei luni, perioadă în care această familie a achitat și o chirie de 500 de mii de lei pe lună, familia Voicu nu a reușit să procure diferența de bani de 50 de milioane lei, situație în care au fost amenințați cu evacuarea. Dar, pentru a avea un act oficial pentru cei 20 de milioane lei, Felea Sorin a cerut familiei Voicu, de această dată și soțului, să meargă împreună la notar, unde a hotărât să-i mai păsuie încă două luni, pentru a face rost de diferența de bani, perioadă în care a majorat chiria de la 500 de mii lei la un milion lei pe lună, fără a achita impozite din această chirie la finanțe, făcând și un act de evaziune fiscală.

Familia Voicu susține că, deși în actul de autentificare se scrie că acesta a fost citit de notarul public, din cauză că ei sunt neștiutori de carte, acest fapt nu este real, spunându-li-se doar că li s-a prelungit termenul pentru procurarea banilor cu două luni de zile și că totul este în ordine.

Trecând și acest ultim termen, până la care familia cu cei 13 copii nu a reușit să-și achite cei 70 de milioane lei - și acest lucru îl știa și Felea Sorin încă de la prima negociere cu familia respectivă, că nu va fi posibil -, aceștia au fost aruncați fără milă în stradă.

Familiei Voicu i-a fost repartizată de către primărie, pe o perioadă limitată, o cameră insalubră într-o clădire foarte veche, plină de igrasie și mizerie, în care cu greu pot să învețe copiii.

Cu durere în suflet, familia Voicu s-a prezentat la Biroul parlamentar, solicitând un sprijin pentru recuperarea celor 20 de milioane lei care li se cuvin, căci sunt lipsiți de orice mijloc material pentru a-l acționa pe Felea Sorin în instanța de judecată.

Fiind chemat, Felea Sorin s-a prezentat la Biroul parlamentar din Abrud, unde, în prezența mea și a șefului de cabinet, a recunoscut că ar trebui înapoiați banii acestei familii nevoiașe, dar că nu face acest lucru pentru că are acte în regulă.

Am luat legătura și cu comisarul Guțanu Gigel, șeful Poliției Abrud, și comisarul șef Aron Marin, șeful Poliției județene Alba, care cunosc cazul, dar nici ei nu au rezolvat situația.

În numele credinței în Dumnezeu și ținând cont că un salariat al Ministerului de Interne a pătat onoarea acestui minister prin escrocheria comisă și prezentată mai sus, vă cer, domnule ministru, să ajutați această familie în recuperarea acestei sume care pentru ei înseamnă o adevărată mană cerească și pe care au pierdut-o din cauza neștiinței de carte.

Vă mulțumesc, domnule ministru, în numele celor 13 copii oropsiți și nevinovați, în speranța că veți reuși să le faceți dreptate.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu, domnule Crișan.

 
Costache Mircea - intervenție cu tema: Un vis sublim - reindustrializarea;

Dau cuvântul domnului Mircea Costache.

 

Domnul Costache Mircea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule secretar,

"Un vis sublim - reindustrializarea". În plină ofensivă de pulverizare a patrimoniului public, în vreme ce industria română este vândută cu sârg la fier vechi, tocmai când mă îngrijoram că regresăm spre epoca pietrei, când dinspre Putere emană legi precum acelea ale dezafectării macaralelor, în vreme ce SIDEX-ul a fost dat pe mâna domnului Avaramu spre a ajunge astfel mai aproape de civilizația de tip indian, cu câțiva magnați și o gloată în zdrențe, tocmai când mă îndurera lipsa de orizont social și economic al guvernanților și mai ales perspectiva sumbră a societății românești, rămasă fără principalele ramuri economice dătătoare de speranțe într-o viață demnă, iată, ni se revelă o mare surpriză: elanul distructiv al guvernelor post-revoluționare nu era un scop în sine, ci crea, prin deșertizare, premisa relansării economice și, prin ea, a întregii societăți românești.

Într-un discurs recent, domnul Adrian Năstase, premierul minune, a vorbit sindicatelor despre necesitatea reindustrializării țării. Deci, asta era. Trebuia dată la topit industria română, în întregul ei, pentru a putea dânsul porni noua revoluție pentru reindustrializarea țării. Adâncă gândire, înaltă cugetare, măreață cutezanță! Numai că, domnule Năstase, fiți atent că, în visul dumneavoastră frumos, nu v-a apărut și monstrul reindustrializării proletariatului, fără de care nu se poate concepe nici o industrie.

Credeți că noii proletari vor fi tot atât de ușor de manipulat și de mânat împotriva propriilor interese, ca și derutata clasă muncitoare, care asistă umilă și uimită la actuala lichidare a industriei românești civile și de apărare? O nouă industrializare nu are nevoie de resurse? De ce se exportă, atunci, fierul vechi, căci, uneori, nu este chiar atât de vechi, ci doar un mijloc de îmbogățire a ciocoiului nou lacom și apatrid.

O nouă industrializare presupune, cumva, și o nouă revoluție culturală?

Proiectul reconstrucției și reindustrializării nu are loc, deocamdată, de amploarea și furia dezafectărilor, dezmembrărilor, distrugerilor. Febra lichidării și falimentării nu rimează deloc cu himera reindustrializării.

Dar eu, oricum, apreciez gestul și vă ajut, spunând: popor român, dormi liniștit, premierul visează frumos pentru tine! Finalul acesta cred că trebuia rostit pe un fundal sonor al corului "Trec rânduri, rânduri muncitorii/Cu steagu-n vânt desfășurat/E steagul marilor victorii/De partid înălțat".

 
 

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

 
 

Vă mulțumesc și dumneavoastră pentru atenție.

Cu aceasta, timpul afectat declarațiilor politice s-a terminat. Vă doresc o zi spornică.

(Următoarele intervenții au fost consemnate conform materialelor depuse de către domnii deputați la secretariatul de ședință.)

 
Grigore Emil Rădulescu - comentariu - Guvernul ascunde sărăcia în spatele statisticii;

Domnul Grigore Emil Rădulescu:

Principalul mesaj al actualei Puteri este că economia românească este pe calea cea bună. Argumentele sunt creșterea produsului intern brut (PIB) de anul trecut cu 5,3%, și din acest an, estimată la peste 4,5% pentru ca și pentru anul următor să fie elaborate prognoze optimiste.

Românii o duc și ei mai bine în statisticile oficiale, puterea lor de cumpărare crescând cu 3,9% anul trecut.

Cu toate acestea, populația este nemulțumită de nivelul de trai și nu se sesizează nici o îmbunătățire a calității vieții. Un studiu realizat de GfK România relevă că ponderea celor care declară că puterea lor de cumpărare a scăzut este în creștere de la 13% în 1999 la 17% la sfârșitul anului trecut, situația economică a familiei lor în 2001 este insatisfăcătoare pentru 67% dintre cei intervievați, față de 64% în 1999.

Dacă acestea pot fi considerate drept percepții subiective, datele privind consumul arată o evidentă înrăutățire a situației economice a majorității gospodăriilor din țară. Anul acesta s-au consemnat scăderi ale consumului de produse alimentare și nealimentare.

Și alte studii de piață au demonstrat reorientarea celei mai mari părți a populației spre produse ieftine, ceea ce denotă o scădere a nivelului de trai și a consumului. Și aceasta, pe fondul unei creșteri a salariului mediu net în ultimele 12 luni de la 104 USD per lună, în august 2001, la 114 USD în august 2002. Dar chiar și această creștere nu înseamnă decât o majorare de la 3,43 dolari pe zi la 3,9 dolari acum. Dacă ne referim la pragul de sărăcie stabilit de Banca Mondială, care este de 4 dolari pe zi, rezultă că majoritatea populației trăiește în sărăcie.

Se pune întrebarea, de ce creșterea această economică nu se resimte la nivelul populației? Principala explicație a faptului că populația nu resimte creșterea din ultimul timp a PIB-ului este că veniturile suplimentare obținute la nivelul economiei naționale se distribuie unui segment foarte redus de persoane.

Creșterea PIB-ului prin majorarea exporturilor, în cea mai mare parte realizate în sistem lohn sau de materii prime sau produse cu valoare adăugată mică.

Salariile din domeniul care asigură cea mai mare parte a exporturilor românești au și cele mai mici salarii. Pe de altă parte, o creștere a salariilor va conduce inevitabil la plasarea comenzilor în alte țări, unde mâna de lucru este mai ieftină. Rezultatul va fi explozia ratei șomajului în țară. Dacă lucrurile decurg în ritmul actual, poate peste zece ani vom avea o creștere sensibilă a nivelului de trai. Deocamdată, are loc o polarizare puternică a societății românești din punct de vedere al veniturilor.

Și este evident că Guvernul ascunde sărăcia în spatele statisticii.

Gheorghe Eugen Nicolaescu - critici la adresa politicii de restructurare economică a Guvernului PSD;

Domnul Gheorghe Eugen Nicolăescu:

Ultimii doi ani au adus schimbări importante pentru societatea românească reflectate de cele mai multe ori în politica Guvernului PSD. Iată că, după ce premierul Adrian Năstase ocupă rând pe rând toate palierele de dezvoltare a României, uimindu-ne cu vastele cunoștințe în combaterea corupției, a protecției sociale (în principal pentru școlarii din clasele I-IV) sau în relațiile externe ale României, președintele PSD ia parte la lucrările Congresului Confederației Sindicatelor Democratice din România.

După cum mărturistește chiar domnia sa, acesta a cerut "în mod deosebit" să fie prezent la lucrările Congresului. Cauza acestui zel deosebit al premierului o poate reprezenta fie dorința de a controla un sector care, în condițiile social-economice actuale, pare a fi butoiul cu pulbere al guvernării Năstase, fie dorința de a juca o nouă reprezentație în fața partenerilor de dialog social și a invitaților europeni.

Mai mult decât atât, premierul vorbește despre restructurarea economică a României și despre costurile sociale pe care le-a implicat acest proces. După ce am citit relatările amănunțite ale presei care citau pe larg din discursul premierului m-am întrebat cu stupefacție:

Care restructurare, domnule Năstase? Însuși discursul dumneavoastră că "restructurarea economică a însemnat, în România, (…) reducerea numărului de salariați și o presiune asupra unor întreprnderi care păreau stabilizate".

Care protecție socială?

Poate că în turnul de fildeș în care s-a închis premierul în ultimul timp, la Palatul Victoria, nu mai răzbat strigătele celor disponibilizați, fără nici un fel de alternativă de reconversie profesională. Se pare că statisticile oficiale ale Guvernului omit să îi relateze premierului că numărul șomerilor în România este în creștere și nici că un număr tot mai mic de salariați susține un număr tot mai mare de beneficiari ai ajutoarelor sociale.

Domnule Năstase, restructurarea economică înseamnă crearea de alternative, de paliere performante care să absoarbă forța de muncă și nu de căutarea unor "compromisuri", așa cum înțelege domnul Năstase datoria sa de creare de noi locuri de muncă.

Victor Paul Dobre - pledoarie pentru un învățământ de calitate în mediul rural;

Domnul Victor Paul Dobre:

În fiecare an, în preajma discutării și adoptării noului buget de stat pe anul viitor, societatea civilă, cadre didactice, părinți și elevi deplâng soarta învățământului românesc care se vede din ce în ce mai strâmtorat între limitele impuse de guvernarea PSD.

Fondurile insuficiente și lipsa de preocupare a autorităților au dus la prezenta situație, în care din ce în ce mai multe școli, în special cele din mediul rural, se văd puse în imposibilitatea de a desfășura actul de învățământ în condiții de calitate. Deși se constată o lipsă acută de personal calificat în multe dintre comunele și satele țării, Guvernul pare a fi mult mai preocupat de acțiuni propagandistice de imagine, precum "Cornul și laptele", decât de asigurarea minimului necesar pentru studiul copiilor din mediul rural.

Astfel, deși mai bine de 50% dintre tinerii școlari se regăsesc în spațiul rural, instituțiile de învățământ din această zonă se confruntă cu o situație materială precară, dar și cu lipsa educatorilor, învățătorilor și a profesorilor calificați. În schimb, Guvernul Adrian Năstase nu pare a fi preocupat de remedierea acestei situații, care - este adevărat - nu are un impact deosebit asupra promovării imaginii personale.

Observăm acum că reprezentanții Puterii nu numai că nu au nici o inițiativă pe acestă direcție, dar resping orice demers care ar putea aduce soluții în acest sector. Astfel, propunerea legislativă 660/2001 care prevedea acordarea de burse de către consiliile județene pentru calificarea personalului din învățământul rural, aceștia având drept obligație rămânerea timp de 5 ani în localitățile care i-au finanțat, pentru a profesa. Dar, iată că și acest proiect primește aviz negativ, singurul argument fiind cel al respectării direcției de respingere a oricărei inițiative din partea opoziției.

Vă întrebăm, domnule premier, dacă tot refuzați orice inițiativă în domeniu, care sunt soluțiile Guvernului și partidului dumneavoastră pentru a asigura tinerilor de la sate un învățământ de calitate? Vă semnalăm faptul că laptele și cornul nu pot ține loc unor educatori, invățători sau profesori calificați, oricâte calorii ar avea!

Vlad-Gabriel Hogea - intervenție cu titlul Fondul România - bani publici pentru interese private.

Domnul Vlad-Gabriel Hogea:

Fondul "România" - bani publici pentru interese private.

Ministrul coordonator al Secretariatului General al Guvernului, Șerban Mihăilescu, a anunțat cu ceva timp în urmă că Guvernul consideră oportună finanțarea deplasării în străinătate a unor corespondenți ai TVR, deoarece, în acest mod, Executivul va afla mai repede ce se întâmplă în capitalele lumii pentru a fi mai coerent în reacțiile sale. El a arătat că, pentru început, vor fi trimiși corespondenți la Londra, Paris, Ierusalim și, apoi, în alte capitale mai puțin importante. Ministrul informațiilor publice, Vasile Dâncu, anunțase anterior înființarea unor posturi de corespondenți ai TVR în străinătate, ziariștii urmând să fie plătiți din Fondul "România". Dâncu explicase că este vorba despre o acțiune foarte importantă pentru promovarea imaginii României în lume, în special în acest an, când România speră să fie invitată să adere la NATO … V-ați obișnuit deja cu această gargară PSD-istă prin care factorii de putere încearcă (pentru a câta oară?) să tragă o perdea de fum între clica de la conducerea României și restul populației înfometate și deznădăjduite. În cele ce urmează, ne propunem să arătăm ce se ascunde, în realitate, în spatele acestor declarații demagogice.

Totul a debutat cu adoptarea de către Guvern a Ordonanței de urgență nr. 95 din 21 iunie 2001, privind constituirea și utilizarea Fondului "România", "în vederea promovării imaginii reale a țării în exterior". Fondul urma să fie gestionat în regim extrabugetar de către Secretariatul General al Guvernului, iar sursa principală de finanțare era o cotă de 1% plătită de către contribuabilii care au încasat printr-un cont bancar din România venituri în valută din exportul bunurilor realizate din activitatea proprie, direct sau prin contract de comision, precum și din prestări de servicii pentru partea din profitul impozabil care corespunde ponderii acestor venituri în volumul total al veniturilor. Această cotă instituită abuziv de către Guvern era adiționată celei prevăzute în O.G. nr. 70/1994!

Celelalte modalități de alimentare a fondului vizau "sponsorizări, donații, dobânda aferentă disponibilităților fondului, precum și alte venituri dobândite în condițiile legii". Pentru constituirea fondului, în anul 2001, pe lângă sursele menționate s-a alocat suma suplimentară de 7 miliarde lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului. Strategia și prioritățile anuale în utilizarea Fondului "România" erau de competența unui "Consiliu interministerial pentru imagine externă", prezidat de Adrian Năstase.

Prin O.U.G. nr. 163 din 6 decembrie 2001 erau reglementate o serie de măsuri financiare, printre care și schimbarea naturii juridice a Fondului "România", din fond extrabugetar, în fond bugetar. Sumele datorate de contribuabili, precum și cele neachitate la termenele legale de plată (ne referim la acea cotă fanariotă de 1% din exporturi!) se făceau, de atunci înainte, venit la bugetul de stat, iar eventualele sume virate necuvenit către Fondul "România" urmau să fie regularizate cu bugetul de stat. Cota de 5% prevăzută de O.G. nr. 70/1994 era majorată (firesc?!) la 6%, aceasta pentru ca ingineria financiară a celor de la Putere să fie completă. De asemenea, potrivit O.U.G. nr. 163, disponibilitățile Fondului "România" existente la data de 31 decembrie 2001 urmau să fie virate la bugetul de stat pe anul 2002 până la data de 25 ianuarie 2002. Deși Ordonanța nr. 95 din 21 iunie 2001 a fost abrogată începând cu data de 1 ianuarie 2001, majoritatea prevederilor acestui act normativ defunct au fost reînviate prin Ordonanța nr. 163, ba, mai mult, s-a introdus chiar și finanțarea "cheltuielilor necesare organizării în țară a unor acțiuni cu caracter internațional privind imaginea externă a României, stabilite prin hotărâre a Guvernului". Aceasta era, însă, a doua Cutie a Pandorei, prima fiind deschisă în iunie 2001, prin includerea finanțării "unor emisiuni pe posturi de televiziune" în infama Ordonanță nr. 95. Așa s-a ajuns la aruncarea pe Apa Sâmbetei, în numai câteva luni, a impresionantei sunme de 13,2 miliarde lei, pentru trimiterea unor corespondenți ai TVR în străinătate. Scopul declarat este cosmetizarea imaginiii României în lume, dar nici nu poate fi vorba de așa ceva, din moment ce reporterii televiziunii publice (ca, de pildă, Marcela Feraru, care se lăfăiește la Paris într-un apartament de lux plătit din banii românilor!) transmit știri doar pentru telespectatorii din țară!!! Și atunci, unde este justificarea alocării unor sume uriașe de bani pentru deplasările unor știriști analfabeți, care papagalicesc profesiunea de jurnalist, prin profunda lor incultură și superficialitate?!

Numai în primle șase luni ale anului 2002, Guvernul a risipit peste trei milioane de dolari pe așa-zise "proiecte de promovare a imaginii României în lume", din care amintim acțiunea "Guide Bleu România" (pentru care s-au cheltuit 30 de miliarde de lei), participarea Bricului "Mircea" la întrecerea navelor cu catarg "Tall Ships Challenge" (6,7 miliarde lei), Festivalul "Japonia 2002" (3,8 miliarde lei), proiectul "Euro-Prahova" (2 miliarde lei) etc. O atenție specială trebuie acordată ușurinței cu care s-au acordat 2,04 miliarde lei firmei "Ogilvy&Mather" pentru elaborarea și punerea în practică a proiectului "Strategia de comunicare pentru susținerea procesului de aderare a României la NATO în Marea Britanie", proiect de care n-a auzit nimeni. Cu o lejeritate la fel de cinică s-au alocat 7,5 miliarde lei (după Șerban Mihăilescu) sau chiar 14,6 miliarde lei (după alte surse) pentru programul "Europolis 2002"; banii au intrat, fără licitație (ca și în cazul anterior) în conturile firmei de partid "Multiproduction Media Group".

Să fim bine înțeleși. Noi nu spunem că nu este nevoie de fonduri pentru promovarea imaginii României în lume. Problema este alta: cum și de către cine se cheltuie aceste fonduri uriașe. Dacă Năstase, Dâncu, Geoană, Mihăilescu ar da de la ei din buzunar pentru ca țara noastră să fie privită în afară cu alți ochi, ar fi cu totul altceva, dar în momentul în care Guvernul pune un bir de 1% pe toate veniturile valutare realizate de pe urma exporturilor, atunci trebuie intervenit ferm. Nu ne este indiferentă modalitatea de cheltuire a banilor contribuabilului român. Iar să plătim cu toții, din truda noastră, pentru ca niște ratați să facă pe corespondenții TVR la Londra, Paris, Ierusalim sau Washington - ni se pare total inacceptabil.

Valentin Nicolau (președinte - director general al Societății Române de Televiziune) a solicitat Comisiei de Cultură a Senatului să valideze o hotărâre a Consiliului de Administrație al TVR, privind fixarea unui salariu de 80.000.000 lei. Comisia și-a declinat competența în această problemă și - mai mult - l-a invitat la o audiere amănunțită, săptămâna viitoare, în legătură cu mai multe chestiuni suspecte, care trebuie urgent elucidate. Decât să ceară, ca un ciocoi PSD-ist ce este, sume exorbitante pentru propria persoană, Nicolau ar face bine să-i retragă urgent de la post pe toți corespondenții TVR din străinătate, pentru a mai spăla din rușine. Ne îndoim însă că va face dovada acestui elementar bun simț. Fondul "România" este (nu-i așa?) o vacă de muls pentru lipitorile puterii de la București.

   

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 20:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro