Ion Rădoi
Ion Rădoi
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.153/15-11-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 05-11-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.8 Ion Rădoi - analiză a situației economico-financiare a S.C. Metrorex pe anul 2002;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................
Domnul deputat Ioan Rădoi, va urma domnul Napoleon Pop.

Domnul Ion Rădoi:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș dori ca această declarație a mea să fie un semnal de alarmă pentru ceea ce se întâmplă cu o unitate destul de importantă în transporturi, mă refer la metrou, mai cu seamă când știm ce se întâmplă cu transportul de suprafață și cât de isterizat este Bucureștiul.

Bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2002 aprobat prin Legea nr.743/2001 a fost fundamentat la capitolul "Venituri", având în vedere veniturile proprii și transferurile de la bugetul de stat. Întrucât suma acordată prin Legea bugetului de stat nu acoperă cheltuielile minime necesare desfășurării activității de exploatare, se impune completarea acesteia la rectificarea bugetară.

Menționăm că în anul 2002, gradul de acoperire a cheltuielilor din transferuri este cel mai scăzut din ultimii ani.

Cunoscând condițiile de austeritate ale bugetului de stat, S.C.Metrorex S.A. a analizat cheltuielile din 2002 și a efectuat reduceri la cheltuieli materiale care constau în principal din diminuarea numărului de reparații la trenuri de la 108 la 60, inclusiv a numărului de subansamble, a reparațiilor generale pentru scări rulante, cale de rulare, reparații la terți în valoare de 122 de miliarde lei.

Societatea face eforturi pentru diminuarea cheltuielilor, în special pentru expertizarea ramelor electrice în vederea prelungirii numărului de kilometri parcurși între două reparații.

În prezent, sunt în circulație 95 de trenuri cu peste 150 de km parcurși. Diminuarea cheltuielilor sub limita efectuată mai sus nu este posibilă fără afectarea siguranței circulației. În urma acestor diminuări, cheltuielile totale pe anul 2002 au ajuns la 1659 de miliarde din care s-a efectuat pe primele 8 luni ale anului, cheltuieli totale în sumă de 106 miliarde.

Trebuie subliniat faptul că fondurile consumate pentru realizarea activității de transport public sunt afectate de toate modificările din economie, creșterea prețului la energia electrică, materiale și piese de schimb, a cursului valutar etc.

Impulsurile provocate de acestea sunt recepționate în final de societate, astfel încât creșterea valorilor unitare ale acestor cheltuieli se situează mult peste rata inflației luată în calcul la întocmirea bugetului de venituri și cheltuieli.

Din datele statistice rezultate și la nivelul S.C.Metrorex pe anul 2001, creșterea prețurilor la principalele materiale, piese de schimb și subansamble, achiziționate în anul 2002 este de 195%.

În trimestrul al treilea al acestui an, din lipsa lichidităților, cu acordul AGA și conducerii ministerului, S.A.Metrorex a fost nevoită să deschidă o linie de credit în valoare de 100 de miliarde cu rambursare până la finele anului 2002, sumă ce atrage cheltuieli lunare din dobânzi de 3 miliarde. Numai costurile energiei, 265 de miliarde, și a reparațiilor pentru material rulant pentru anul 2002, 394 miliarde, depășesc cuantumul transferurilor acordate prin Legea bugetului, care în total este de 595 de miliarde.

Analizând situația economico-financiară a societății în perioada în care ne aflăm, septembrie-decembrie 2002, se constată că diferența rămasă neacoperită este de 548 de miliarde, dintre care numai energia electrică 110 miliarde, obligații la bugetul statului 183, linie de credit 103. Cu această sumă se acoperă parțial din veniturile proprii ale societății, în sumă de 116 miliarde.

Până la aplicarea proiectelor de modernizare, achiziționare de trenuri noi este necesară asigurarea fondurilor pentru procurarea de subansamble și piese de schimb în scopul menținerii în circulație a parcului actual în condiții de siguranță.

Menționăm că și pentru anul 2003, repartizarea transferurilor de la bugetul de stat în valoare de 709 miliarde reprezintă doar 44,5% din totalul transferurilor necesare fundamentate.

Față de cele prezentate, vă rugăm să ne sprijiniți în repartizarea transferurilor solicitate pentru trimestrul IV la rectificarea bugetară, precum și la stabilirea transferurilor ce se vor aloca pentru 2003, întrucât metroul este menținut în funcție numai ca urmare a disciplinei feroviare a lucrătorilor și profesionalismului acestora, reamintindu-vă că el reprezintă 70% obiectiv strategic și numai 30% transport călători.

Declarația este făcută, firește, către Ministerul Finanțelor, domnului ministru Mihai Tănăsescu. Mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 20:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro