Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.153/15-11-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 05-11-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 noiembrie 2002

27. Dezbaterea Propunerii legislative privind înființarea comunei Bărăganu, județul Constanța (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 359/2002

Domnul Ioan Oltean:

................................................

Propunerea legislativă privind înființarea Comunei Bărăganu, județul Constanța.

Poftiți domnule deputat Baltă, inițiatorul propunerii.

Domnul Tudor Baltă:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Comuna Bărăganu datează încă din anul 1800, sub denumirea de Osman Facâ. Acum 125 de ani, în anul 1877, după Războiul de Independență, în această zonă are loc o populare masivă cu populație din zona Buzăului, Râmnicu-Sărat, Vlașca, Teleorman și din Ardeal.

Comuna Bărăganu ființează în această componență până în anul 1968, când are loc reorganizarea teritorial-administrativă, conform căreia localitatea Bărăganu intră în componența Comunei Cumpăna, iar localitățile Lanurile în componența Comunei Mereni.

Începând din anul 1980 prin construirea canalului Dunăre-Marea Neagră, care întrerupe legătura cu reședința de comună Cumpăna, localitatea Bărăganu trece ca parte componentă în structura administrativă a comunei Mereni.

În prezent cele două sate Bărăganu și Lanurile se întind pe o suprafață de 5.700 ha, în care sunt incluse terenuri arabile, fânețe naturale, pășuni, ape și dumuri. Este o regiune de câmpie care face parte din podișul Negru Vodă.

Distanța celor două sate față de sediul primăriei din Mereni este de circa 8 Km, îngreunând desfășurarea normală a vieții economico-sociale din zonă. Satele ce vor compune comuna Bărăganu au o populație totală de 2.050 locuitori și un număr de 585 gospodării. Satele Bărăganu și Lanurile sunt străbătute de un drum județean în lungime de 4 Km iar rețeaua de drumuri comunale are o lungime totală de 6 Km.

Satele Bărăganu și Lanurile beneficiază de o rețea de alimentare cu apă potabilă. Aș menționa că viitoarea comună dispune, de asemenea, de unități școlare pentru învățământul primar și gimnazial, precum și pentru învățământul preșcolar. Comuna are 2 dispensare amplasate în cele două sate.

Actuala comună Mereni nu va fi afectată de desprinderea celor două sate, ea rămânând cu o populație de aproximativ 2.300 locuitori distribuiți în trei sate actuale: Mereni, Ciobănița și Osmancea.

Aș menționa că populația comunei Mereni a fost consultată cu privire la înființarea comunei Bărăganu, prin referndumul organizat și desfășurat în conformitate cu Legea nr. 3/2000, în data de 23 iunie 2002. Referendumul a fost declarat valabil prin participarea la vot a 77,7% dintre cetățenii înscriși pe listele electorale, iar 81,6% s-au pronunțat pentru înființarea comunei Bărăganu.

Principalii indicatori cantitativi și calitativi minimali de definire a comunelor au fost însușiți de consiliul local Mereni în ședința din 25 iunie 2002 și vizați de Direcția Județeană de Statistică, Președenția Consiliului Județean și Prefectura județului Constanța.

Având în vedere cele prezentate și ținând seama de avizele pe care le avem, aș dori să fiți de acord și să aprobați reconstituirea acestei vechi comune - Bărăganu.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnule președinte Oltean, vă rog să prezentați raportul comisiei.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a luat spre dezbatere propunerea legislativă pentru înființarea comunei Bărăganu, județul Constanța. Pentru dezbatere au fost avute în vedere avizele favorabile depuse de către Comisia de buget, finanțe, Consiliul Legislativ, precum și punctul de vedere favorabil exprimat de către Guvernul României prin adresa 4.536 din 27 septembrie anul curent. În baza acestor avize, precum și a datelor pe care le-a prezentat inițiatorul acestei propuneri legislative, comisia a apreciat că sunt întrunite toate condițiile pentru înființarea acestei comune și, în consecință, a întocmit un raport favorabil și rugăm plenul Camerei Deputaților să susțină acest raport și să-l voteze în consecință.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă dorește cineva să participe la dezbateri generale? Nu. Trecem la dezbaterea proiectului de lege. Vă rog să urmăriți în paralel proiectul cu raportul Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic. Titlul legii. Urmăriți amendamentul 1. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Admis amendamentul și se modifică în mod corespunzător titlul legii. La art. 1 vă rog să urmăriți amendamentul 2 și 3. Dacă aveți obiecțiuni la amendamentele 2 și 3 care propun reformularea în întregime a art. 1? Nu aveți obiecțiuni. Admis amendamentele 2 și 3 și se modifică în mod corespunzător art. 1.

Pentru art. 2 din propunere, comisia, prin amendamentele 4 și 5 propun reformularea art. 2. Urmăriți amendamentele 4 și 5. Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Votat în unanimitate amendamentele, se modifică art. 2 în întregime, potrivit acestor amendamente.

De fapt, prin amendamentele 4 și 5 s-a propus inversarea textelor. Articolul 2 va avea alcătuirea rezultată din votarea celor două amendamente, 4 și 5. Actualul art. 2 a fost renumerotat de comisie ca art. 3 și el are aceeași alcătuire. Da, domnule președinte Oltean? Actualul art. 2 va deveni art. 3 cu aceeași formulare.

Stimați colegi, actualul art. 2 este renumerotat în aceeași alcătuire.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu. Există amendamente? Poftiți. Cine îl susține, dumneavoastră sau domnul Boc? Vă rog.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

La art. 2 din textul legii am făcut un amendament pe care comisia l-a respins. Constat acum, cu regret, că el nu se găsește în amendamentele respinse. Este o scăpare a noastră, a comisiei. Îmi însușesc această scăpare, dar vă rog să-mi permiteți, totuși, să-l susțin în fața plenului Camerei Deputaților, fiind un amendament susținut în fața comisiei.

Am apreciat că la acest articol se impune cu necesitate un nou alineat, alineat care vine să înlăture o stare de suspiciune deja creată prin aplicarea acestor acte normative, o stare pe care am constatat-o în practică privind alegerile privind funcția de primar și pentru funcția de consilier în noile comune înființate. Textul respectiv, care ar însemna un nou alineat la art. 2, ar avea următorul conținut: "Persoanele delegate să dețină funcțiile de primar și viceprimar nu pot candida pentru funcția de primar la alegerile organizate pentru constituirea noului consiliu local". Am plecat de la premisa că atâta timp cât primarul și viceprimarul sunt persoane delegate politic de către prefectul județului, care are toată libertatea în ce privește identificarea și numirea acestora, pentru a fi în afara oricărei suspiciuni în ce privește obiectivitatea organizării alegerilor locale, să nu aibă posibilitatea de a fi participanți direcți, cointeresați la actul de campanie electorală în calitate de primar.

Un asemenea amendament ar veni și ar înlătura orice fel de suspiciune și ar crea posibilitatea ca acești doi delegați să organizeze alegeri corecte, să supravegheze respectarea legii în vederea unei corecte desfășurări a alegerilor pentru funcția de primar și, acolo unde se impune, și pentru funcția de consilier local.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bara, vicepreședintele aceleiași comisii.

Domnul Radu-Liviu Bara:

Mie îmi pare rău, domnule președinte, că domnul coleg și domnul prieten al meu a mai susținut încă o dată acest lucru în plenul Camerei Deputaților; noi ne-am lămurit în cadrul comisiei. În primul rând, ar fi un articol anticonstituțional. Eu nu pot, printr-o lege, să-i opresc dreptul cuiva să participe ca și candidat la primar sau la viceprimar. Nu se poate așa ceva și sunt ferm convins că comisia a hotărât bine. Eu, după câte îmi aduc aminte, chiar în unanimitate, în afară de votul domnului Oltean și de aceea îi rog și pe colegii din plen să voteze raportul comisiei așa cum a fost propus de către comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Boc. Poftiți, domnule deputat.

Domnul Emil Boc:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să susțin amendamentul colegului meu, pe următorul considerent: actuala prevedere din lege și, în general, prevederile din legile care vizează înființarea de noi comune, sunt, practic, niște mașini de produs primari pentru partidul de guvernământ. Și o spun cu toată responsabilitatea. De ce? Prefectul este acela care are la dispoziție și care este reprezentantul Guvernului, fiind reprezentantul Guvernului este reprezentantul partidului de guvernământ care guvernează în comuna unde urmează a fi organizate alegerile, el, practic, pune mâna, prin amploarea funcției pe care o are, pe cei mai bine plasați candidați pe care-i numește temporar primar și viceprimar. Sunt președintele unei organizații de Cluj și am pățit exact aceeași situație. Am fost coautor al unui proiect de lege pentru înființarea unei comune, am făcut în urma dezbaterilor de acolo proiectul de lege cu organizația PD din comuna Negreni, în momentul când s-a pus, însă, în discuție numirea prefectului, practic, prefectul mi-a luat președintele de organizație și l-a pus primar interimar și acum candidează din partea partidului de guvernământ.

Deci, este o modalitate persuasivă de manipulare, prin care, practic, repet, fabricăm pe bandă rulantă primari, în mod artificial, pentru partidul de guvernământ. Echitabil este și cred că am putea să privim în acest sens, problema să nu dăm acest avantaj extraordinar partidului care se află la putere temporar, pentru că puterea, prin excelență, este temporară; numai unii cred că le aparține pentru eternitate.

La fel cum la începutul ședințelor Parlamentului, înainte de a alege președintele, se numește pentru comitetul interimar deputatul sau senatorul cel mai în vârstă, însoțit de deputatul sau senatorul cel mai tânăr sau cei mai tineri și cei mai în vârstă. De ce nu, și în acest caz să nu venim în contradicție cu ce spunea colegul Bara, că vom interzice cuiva dreptul de a candida, să conducă temporar comuna cel mai în vârstă alături de cel mai tânăr reprezentant al comunității, desemnat de adunarea generală a locuitorilor din comuna respectivă. Este o chestie echilibrată, echidistantă și ei vor asigura gestionarea alegerilor și nu vor da acest avantaj, repet, primordial. Și vă rog să urmăriți rezultatele de la alegerile parțiale care au avut loc până acum. În 99% din cazuri au câștigat acei reprezentanți pentru că au fost, repet, unși, de fapt, ca primar și știți bine că inspectoratul de cultură civică la sate, când deja uns primar sau pirău, cum se zice la noi în Ardeal, primar trebuie să rămâi și mergi în virtutea inerției.

Deci, dacă dorim cu adevărat să respectăm principiile autonimiei locale, să respectăm cetățenii, să dăm posibilitate unei competiții libere, egale, trebuie să modificăm aceste prevederi.

Vă rog să faceți, repet, o analiză pe toate comunele care s-au înființat și pe alegerile locale care au avut loc. Veți constata acest lucru: primarii numiți de către prefect au fost aceia care au câștigat alegerile, ceea ce, repet, creează un dezavantaj major în competiția electorală.

De aceea, cred că formula cea mai potrivită și dacă nu se poate, v-aș ruga să retrimiteți textul la comisie, pentru că este o chestiune, repet, cu implicații majore în viața politică și administrativă a țării, ca acei primari sau viceprimari, interimari, care gestionează treburile comunității până la alegeri să fie aleși de către întreaga comunitate, de adunarea generală a comunității, respectiv cel mai tânăr sau cel mai în vârstă sau cel puțin să aibă comunitatea posibilitatea să-și desemneze și nu prefectul. Prefectul este agent politic oricum l-am lua, este agent politic, agent al Guvernului, agent al partidului de guvernământ. Deci, o asemenea soluție, o asemenea practică trebuie să înceteze dacă nu dorim să avem în continuare, așa cum există, o racolare masivă a primarilor spre partidul de guvernământ și dacă nu cumva partidul de guvernământ dorește să aibe primari în toate localitățile din țară. Eu cred că trebuie să judecăm aici această problemă, pe baza unei practici constante de peste un an de zile.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bara, pentru o ultimă intervenție.

Domnul Radu-Liviu Bara:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur că domnul coleg Boc a dat un exemplu, pe care dacă-l mai gândește puțin peste o jumătate de oră și-l retrage singur. Deci, să pun să conducă o comună pe cel mai în vârstă om și pe cel mai tânăr o perioadă de 4-5 luni de zile, o comună care, cel puțin în Negreni... Nu știu dacă cunoaște domnul Boc în Negreni, chiar dacă este din județul Cluj, cel mai în vârstă este de 98 de ani. Probabil că va trebui să-l duc cu targa să conducă această comună 4 luni de zile. Deci, nu se poate aplica în cazul nostru cel mai în vârstă și cel mai tânăr. Trebuie niște oameni responsabili care trebuie să organizeze niște alegeri, nimeni nu oprește electoratul din satul respectiv să nu-i aleagă pe oamenii aceștia. N-am înțeles! Înseamnă că dacă dumneavoastră spuneți că prefectul numește un om și sigur acela și ajunge primar, înseamnă că atunci nu mai votează numai prefectul?! În legătură cu comunele propuse de către opoziție și de către putere, eu v-aș ruga să treceți pe la noi pe la comisie și o să vedeți că majoritatea comunelor propuse sunt din partea opoziției, nu din partea puterii. Deci, dacă ar fi invers, probabil că ați avea dreptate.

Deci, opoziția este cea care dorește să se facă mai multe comune și dacă doriți, chiar o să aveți situația exactă.

Părerea mea este că, indiferent cât de mult ar fi susținut acest lucru, nu pot să cred că cineva astăzi poate să voteze ca o comună să fie condusă de cel mai în vârstă și cel mai tânăr locuitor o perioadă de 3-4 luni.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Radu-Liviu Bara:

În consecință, rog plenul să aprobe ce s-a votat în raportul comisiei. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Bara, nu mai pronunțați nume când susțineți ceva că domnul Boc este omul care știe să profite de orice situație pentru a pune mâna pe microfon. Și nu-l mai dă pe urmă!

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Sper că nu interpretați cu rea credință dreptul parlamentarului de a susține un amendament. Cred că dumneavoastră ați folosit o figură de stil spunând că profită cu orice preț.

Domnule Bara, dându-vă posibilitate să replicați, eu m-am referit la faptul că această conducere a comunei interimară nu trebuie să fie asigurată de către un reprezentant desemnat de către prefect. Am dat doar exemple că nu se practică ceea ce propuneți dumneavoastră. Și am dat exemplul de la Camera Deputaților, când pentru alegerile până la președinte, Camera este condusă de un comitet format din cei mai în vârstă și cei mai tineri deputați și senatori. Soluția pe care v-am propus-o pentru comună a fost aceea ca acolo să lăsăm comunitatea locală. În adunarea generală a comunității, pentru înființarea comunei, un inițiator se duce, discută și comunitatea să spună: "Domnule, până la alegeri vă rugăm dumneavoastră să desemnați un primar și un viceprimar interimar care să asigure o competiție electorală corectă, pentru gestionarea alegerilor". Pentru că acum ce se întâmplă? Prefectul numește primarul și viceprimarul, iar în campaniile electorale sunt în curs tot arsenalul: de la prefect, subprefect, consiliu județean, vicepreședintele consiliului județean al partidului de guvernământ sunt un teritoriu pentru a arăta că, de fapt, aceia sunt oamenii partidului de guvernământ. Deci, este, repet, o inechitate electorală flagrantă și această situație trebuie să înceteze, iar textul pe care vi-l propunem este ca "adunarea generală a comunității să desemneze prin vot primarul și viceprimarul interimar care va asigura gestionarea treburilor comunității până la alegeri". Aceasta este soluția pe care v-o propun și nu cred că cineva de bună credință ar putea fi împotrivă. Dar, în privința a ceea ce dumneavoastră spuneți aici, că majoritatea proiectelor de înființare de comună sunt făcute de către opoziție, eu nu văd care este problema! Avem dreptul să inițiem, numai ce faceți dumneavoastră într-un mod absolut perfid, sub masca aceasta a bunei credințe și a generozității puterii, de fapt, vă produceți primari pe bandă rulantă. Noi rămânem cu ideea, dumneavoastră rămâneți cu rezultatul. Este, repet, o fraudă electorală, în sens metaforic, evident, dar în același timp mascat, pentru că dumneavoastră aveți această posibilitate, prin lege să impuneți viitori primari și viceprimari. Iată de ce, vă propun dumneavoastră, având în vedere art. 98 din Regulamentul Camerei Deputaților, să dispuneți retrimiterea la comisie a acestui text de lege pentru a găsi o formulă corespunzătoare.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Victor Paul Dobre:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Sprijinim și noi propunerea domnului Boc de a se retrimite la comisie acest proiect de lege. Nu am fi creat o problemă din aceasta desemnare de către prefect a celui care conduce temporar comuna, decât în această situație care s-a creat, de pesedizare continuă a primăriilor, o practică care cred că a excedat chiar și o anumită normalitate a vieții politice. Cred și eu că trebuie să găsim o formulare, cel puțin din punct de vedere al procesului de alegere, să existe o minimă democrație, pentru că, probabil, după aceea veți recurge tot la practica dumneavoastră curentă de a-l racola pe cel nou ales. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Alexandru Sassu și pe urmă propun sistarea dezbaterilor și supunerea la vot a propunerii de restituire.

Domnul Alexandru Sassu:

În ultimii ani s-au făcut și au apărut foarte multe comune. Nu spun că nu erau necesare și poate foarte multe era chiar important să apară, însă a devenit o practică. În acest moment părerea noastră este că este nevoie să existe un cadru general care să reglementeze acest lucru. În condițiile acestea, propunerea noastră este de retragere a tuturor acestor legi care privesc înființarea de comune și crearea unui cadru general de reglementare în domeniu, pentru că permanent apar, dacă vă uitați pe ordinea de zi, cred că săptămânal avem un număr de comune în fiecare județ. A devenit o practică înființarea de comune, transformarea de comune în orașe, a orașe în municipii și noroc că nu putem să le transformăm pe toate în capitale că făceam și chestia aceasta.

Deci, cred că ar fi cazul să existe un cadru legal. Sigur că este foarte dificil de spus de la microfon să dăm o sarcină cuiva, dar cred că ar trebui să apară un cadru legal, să discutăm acest lucru cu Guvernul, pentru ca lucrurile să iasă, totuși, să meargă pe un anumit tipic și să nu mai avem astfel de dezbateri. Pentru că altfel ajungem la idei care unora li se par hilare, altora li se par extraordinare, cred că nu se pot rezolva, totuși, în plenul Camerei Deputaților. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vreau să supun votului propunerea de restituire la comisie și să vedem ".. Poftiți.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Fiindcă discuția a fost generată de amendamentul pe care eu l-am adus acestei legi și întrucât formula aceasta nu este de natură să stăvilească sau să pună capăt unor stări de suspiciune privind organizarea alegerilor locale și probabil că nu e cea mai bună formulă în această privință dacă sala sau colegii noștri ar fi de acord să retrimitem la comisie pentru a găsi o formulă necesară. Sigur, eu aș putea să renunț la acest amendament, cu rezerva ca, în cadrul comisiei de specialitate, membrii comisiei să se aplece cu mai multă atenție și să găsim o formulă care să vină și să răspundă unei asemenea stări de fapt și care să înlăture orice fel de suspiciune în ce privește corectitudinea organizării alegerilor și a persoanelor care se implică în mod direct în această activitate.

De aceea, eu aș opta pentru varianta retrimiterii la comisie a acestui act normativ, pentru a găsi o formulă care să fie pe deplin acceptată de către plenul Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul ministru Gaspar.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că amendamentul care a fost propus aici nu are nici un fel de susținere constituțională. Nici completarea pe care a propus-o domnul deputat Boc, în sensul ca să fie organizată un fel de adunare generală acolo, în comuna respectivă, și să fie desemnați cei doi care până la constituirea autorităților publice, în condițiile legii, să poată să exercite. Trebuie să ne uităm un pic în textele constituționale. Pentru ca cineva să poată să exercite atribuțiile de primar și viceprimar el trebuie să fie investit într-un mod, până ce se alege primarul. Or, actul prin care poate fi investit nu poate fi decât actul pe care îl dă prefectul, ca reprezentant al Guvernului în teritoriu. În baza acelui act, într-adevăr, primarul poate să-și exercite atribuțiile. Gândiți-vă că el este cel care este ordonatorul de credite. Ca să poată să fie ordonator de credite, el trebuie să aibă o împuternicire legală, lucru care nu se poate da într-o adunare generală.

Cunoașteți prea bine că referendumul se organizează în condițiile Legii nr. 3 doar cu privire la înființarea, reorganizarea sau desființarea acelei funcții.

Pe de altă parte, ceea ce spuneți dumneavoastră, că cei care sunt desemnați pe o perioadă de timp ca să îndeplinească atribuțiile ce revin primarului și viceprimarului, să nu participe la alegeri, să nu candideze. Aceasta este în vădită contradicție cu articolul din Constituție care spune foarte clar, că au dreptul de a fi aleși cetățenii cu drept de vot care îndeplinesc condițiile prevăzute de art. 16. Dumneavoastră instituiți într-o lege de organizare a unei unități administrative o interdicție care vine în contradicție cu Constituția.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Cu aceste reflecții... Stați puțin, n-am spus că nu vă dau cuvântul... Am vrut doar, în mod colegial, să vă supun reflecției dumneavoastră următorul lucru: a existat până acum un gen de solidaritate, de înțelegere între opoziție și putere cu privire la asemenea propuneri și pentru a da posibilitate tuturor deputaților să-și reprezinte circumscripțiile și să promoveze inițiativa, a existat o înțelegere. Dacă vreți în continuare să ne boicotăm reciproc, gândiți-vă care dintre cele două părți are șanse mai multe să blocheze asemenea inițiative? Nu, nu, este o invitație la reflecție, stimați colegi, mai ales că cineva v-a spus că până acum au fost mai multe propuneri de la opoziție! De ce, ce nu vă convine niciodată tratați și caracterizați cu asprime?!

Domnul Emil Boc:

Mulțumesc, domnule președinte. Folosesc această intervenție ca drept la replică la intervenția domnului ministru, precum și cu privire la precizarea unui punct de vedere legat de intervenția dumneavoastră.

Dacă este în desfășurare un proces aceasta nu înseamnă că el trebuie să fie perfecționat. Dacă până acum au fost înființate comune și sunt înființate, nu înseamnă că nu au apărut probleme în procesul înființării lor. Sunt coautor, repet, al unui asemena proiect și am văzut ce implicații practice pot avea asemenea proiecte în viața cotidiană.

Aș vrea să-l întreb pe domnul ministru: în momentul în care prefectul desemnează primarul și viceprimarul interimar, ce argumente are în vedere? cu cine se consultă? Se consultă cu organizația PSD de acolo. Și atunci își nominalizează candidatul cel mai bine plasat, care sub aura numirii de către prefect, beneficiază, repet, de un avantaj electoral considerabil în raport cu ceilalți contracandidați. La acest lucru mă refer. Am renunțat la discuția cu privire la interdicția dreptului de a candida și am spus că nu este corect, dar cu cine se consultă prefectul? Cu nimeni! Decât cu organizația PSD, pentru a-l desemna pe cel mai bine plasat.

Și, în al doilea rând, argumentul dumneavoastră că exercitând atribuțiile puterii de stat trebuie să fie nominalizat de către cineva prin lege sau printr-un ordin al prefectului, se poate face și în continuare. Prefectul, după consultarea adunării generale a membrilor comunității numește prin ordin primarul și viceprimarul interimar. Dar trebuie să existe forumul acesta instituțional de cooperare și colaborare; nu există în actualul cadru legislativ.

Domnule ministru, să nu uităm că, pe de altă parte, în actuala Lege a administrației publice locale, cătunele din cadrul comunelor care nu sunt reprezentate prin consilieri în consiliul local, au dreptul să-și desemneze un delegat sătesc. De către cine? De către adunarea generală a locuitorilor din cătunul respectiv. Deci, avem un precedent. Există Legea administrației publice locale, când acele cătune care nu sunt reprezentate în consiliul local, adunarea sătească desemnează un delegat. Ei, vedeți că avem?

Deci, de ce nu doriți să avem și aici aceeași practică democratică? Să consultăm comunitatea. Domnilor, pe cine credeți voi că ar fi bine să numim primar și viceprimar interimar până la alegeri, care să asigure o competiție electorală corectă, să dea posibilitate tuturor să participe cu șanse egale la competiția pentru funcția de primar, viceprimar și, acolo unde este cazul, pentru funcțiile de consilier local. De ce vă opuneți acestui lucru? Acest modus vivendi, invocat de domnul președinte, între putere și opoziție, să ne susținem reciproc inițiativele, în privința înființării de comune are doar un singur câștigător: puterea. Iar dacă veți consulta harta țării, a primarilor, veți vedea că îmi aduce foarte multe argumente. Deci, practic, primarii sunt doar ai partidului de guvernământ și atunci de ce nu doriți să îndreptăm această situație?

Eu am pornit cu entuziasmul de a ne apleca la problemele comunității. Dumneavoastră ne-ați luat oamenii și i-ați pus primari. Acum trebuie să rezolvăm această problemă. Dacă, într-adevăr, există un respect față de opoziție, există un respect față de regulile democrației, față de principiile fundamentale după care se guvernează un stat de drept, după principiile fundamentale invocate în Carta autonomiei locale, cunoscută și ratificată de România.

Iată de ce, vă solicităm, în continuare, retrimiterea pentru a găsi, așa cum a spus președintele comisiei, cea mai bună soluție cu privire la această practică abuzivă existentă în realitate.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Pentru a nu părea, totuși, prea restrictiv, deși lumea se duce la microfon fără să dau cuvântul, din respect față de domnul președinte și față de domnul Știrbeț care și-a manifestat dorința de a lua cuvântul, vă dau cuvântul celor doi și pe urmă supun votului dumneavoastră acum sistarea discuțiilor.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Voturi împotrivă? 5 voturi împotrivă.

Abțineri? 2 abțineri.

După ce voi da cuvântul domnului Oltean și domnului Știrbeț o să propun ceea ce domnul Boc și mai mulți, inclusiv domnul Oltean au solicitat.

Aveți cuvântul.

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am cerut să intervin pentru a demonstra că primul raționament al domnului Gaspar nu poate fi susținut. Aș vrea să subliniez faptul că primarul este ales de comunitate, el reprezintă comunitatea. El nu este și nu poate fi reprezentantul Guvernului la nivelul localității respective.

În consecință, numirea acestui primar interimar de către un reprezentant al Guvernului vine, dacă vreți, într-o contradicție flagrantă cu principiul eligibilității primarului de către comunitatea locală. În opinia mea, ar fi mai demn de apreciat și de acceptat ca președintele consiliului județean sau consiliul județean, autorități alese prin votul direct al comunității, să fie, în ultimă instanță, cei care decid persoanele care să reprezinte acolo autoritatea locală până la desfășurarea alegerilor locale.

Iată doar o altă modalitate prin care putem identifica o autoritate aleasă, care este mult mai îndreptățită decât prefectul, care este reprezentantul Guvernului, să desemneze delegații ce vor conduce comunitatea locală până la alegeri. O asemenea modalitate, în opinia mea, oferă mai multă legitimitate celor doi delegați decât desemnarea acestora de către prefect. Și poate că, în felul acesta, elementul politic, care este evident, sută la sută, prin ordinul prefectului, ar fi mai puțin prezent într-o decizie a președintelui sau a consiliului județean respectiv.

De aceea, iată încă un element care vine să justifice necesitatea retrimiterii acestei propuneri legislative la nivelul comisiei pentru a se analiza ce variantă să fie aleasă în vederea eliminării oricărei suspiciuni în ce privește prezența elementului politic în actul de campanie electorală. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Știrbeț.

Domnul Cornel Știrbeț:

Mulțumesc, domnule președinte.

De fapt, intervenția mea se referea la această ultimă propunere a domnului președinte Olteanu, pentru că soluția propusă în amendament este neconstituțională. Foarte clar, nu putem limita dreptul unui cetățean să participe la alegere.

Dar, pe de altă parte, nici soluția actuală, care este susținută de domnul ministru Gaspar nu este constituțională,foarte clar, pentru că prefectul, fiind numit de Guvern și reprezentantul Guvernului, nu poate să numească, la rândul lui, o autoritate care trebuie aleasă, așa cum este primarul.

În consecință, cred că soluția cea mai onorabilă și corectă din punct de vedere constituțional ar fi aceea a alegerii unui primar de către consiliul județean, nu de către președinte. Consiliul județean să fie cel care desemnează, alege pentru o perioadă limitată primarul.

Ca urmare, susțin și eu retrimiterea la comisie și găsirea formulei corespunzătoare pentru proiectul de lege respectiv. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Cu aceasta, supun votului dumneavoastră propunerea pe care au făcut-o mai mulți colegi, inclusiv președintele Comisiei pentru administrație publică, amenjarea teritoriului și echilibru ecologic, de a restitui la comisie, pentru a se discuta acel amendament, propus tot de domnul Olteanu.

Cine este pentru restituirea la comisie? 22 voturi pentru.

Aș ruga toți colegii să păstreze, totuși, liniștea, mai ales în timpul votului și mai ales cei care vorbesc mai mult în sală decât au curajul să vină la microfon și să spună ceva.

Împotrivă? 53 voturi împotrivă.

S-a respins cererea de restituire la comisie.

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului Olteanu. Ați auzit și argumentele pro și argumentele contra.

Cine este pentru amendamentul domnului Olteanu? 20 voturi pentru.

Împotrivă? 50 voturi împotrivă.

Amendamentul a fost respins.

Trecem, în consecință, în continuare, la parcurgerea textelor propunerii.

Actualul art. 3 din propunerea legislativă va deveni, potrivit raportului comisiei, la amendamentul nr. 7, art. 4, cu alcătuirea prevăzută în amendamentele 7, 8 și 9. Urmăriți, deci, amendamentele 7, 8 și 9, care se referă la actualul art. 3, modificat și renumerotat în 4.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Adoptate amendamentele 7, 8 și 9, reformulat actualul art. 3 și renumerotat.

Actualul art. 4, potrivit amendamentului nr. 10, urmează să fie păstrat în formularea propusă dar renumerotat în art. 5.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Admis, în aceste condiții, amendamentul nr. 10.

Actualul art. 5 urmează să-și păstreze conținutul și doar să fie renumerotat în 6, potrivit amendamentului nr. 11.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Admis amendamentul nr. 11, adoptat textul art. 5, care se renumerotează în 6.

Cu aceasta, am parcurs textele acestui proiect de lege, va fi supus votului dumneavoastră final mâine.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 3:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro