Plen
Ședința Senatului din 23 septembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/02-10-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 23-09-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 23 septembrie 2002

14. Dezbaterea și adoptarea raportului comisiei de mediere pentru soluționarea textelor aflate în divergență la proiectul Legii cinematografiei

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 6 pe ordinea de zi avem înscris raportul comisiei de mediere pentru soluționarea textelor în divergență la proiectul Legii cinematografiei.

Am înțeles că la acest proiect de lege există o serie de observații. Domnul senator Sergiu Nicolaescu dorește să intervină.

Domnule senator, în timpul raportului sau înainte, ca să nu ne blocăm cu raportul.

Domnul Sergiu Nicolaescu (din sală):

În timpul raportului, la art. 14.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Rog pe unul dintre colegii care au participat să ocupe loc la pupitrul comisiei pentru a da explicații Senatului.

Din partea Senatului au participat domnii senatori:

Solcanu Ion, Zanc Grigore, Rebreanu Nora, Nicolaescu Sergiu, Ungheanu Mihai, Vasile Radu și Alexandru Kereskenyi. Rog doi colegi senatori să ocupe loc la pupitrul comisiei. (La pupitrul comisiei iau loc domnii senatori Sergiu Nicolaescu și Grigore Zanc.)

Domnule senator Zanc va trebui să dați răspunsuri la întrebările formulate de domnul senator Sergiu Nicolaescu. Am înțeles că are câteva observații de făcut în legătură cu soluțiile propuse de comisia de mediere.

Domnul Grigore Zanc (din sală):

Să stea la masa inițiatorului.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, poftiți, că timpul costă bani!

Ceilalți colegi din sală au observații în legătură cu raportul comisiei de mediere, pentru a vota conform regulamentului?

Până la poziția 14 din raport nu este nici o observație am înțeles.

Domnul senator Sergiu Nicolaescu.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

14 după numerotarea Camerei Deputaților, 15 după notarea de la noi.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Noi avem cu toții un raport în față. Este vorba de numărul curent...

Domnul Sergiu Nicolaescu:

14 trebuie să fie.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

La numărul curent 14 este vorba de art. 12 în varianta Senatului.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Art. 14 nou.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Atunci cred că este numărul curent 16, la Senat art. 14, la Camera Deputaților art. 13. Este vorba de poziția 16 din raport, comisia ne propune varianta Camerei Deputaților.

Vă rog, aveți cuvântul!

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă rog să-mi permiteți să citesc un text. Va fi scurt, dar e important pentru mine și pentru cinematografie.

"Ne permitem să vă semnalăm că textul alăturat nu este o pledoarie pentru o nouă lege a cinematografiei și nici măcar pentru ameliorarea condițiilor unei bresle artistice autohtone.

Este verificat că cinematografia, prin vocația de a depăși frontierele naționale, reprezintă segmentul cultural care are, în cel mai înalt grad, posibilitatea de a fixa statura culturală și profilul spiritual al unei țări. Atenția maximă și investițiile incredibile pe care țări din fostul lagăr socialist și, în primul rând, Ungaria, Polonia, Rusia, le fac pentru a susține apariția pe piața mondială a unor filme-ambasadori sunt covârșitoare dovezi că cinematografia devine unul din elementele forte ale susținerii interesului național și imaginii naționale".

Această notă v-o trimit: Fănuș Neagu, Dumitru Radu Popescu, Ecaterina Oproiu, Petre Sălcudeanu, Ion Cărmăzan - regizor, Andrei Blaier - regizor, Șerban Marinescu - regizor, Geo Saizescu - regizor, Uniunea Cineaștilor din România, președintele ei, academician Mihnea Gheorghiu, Uniunea Autorilor și Realizatorilor de Film din România, președinte Sergiu Nicolaescu, DACIN SARA, președinte Mircea Mureșan, Uniunea Realizatorilor și Creatorilor de Film și din Audiovizual, Andrei Blaier,

Centrul Național al Cinematografiei, Decebal Mitulescu.

De asemenea, există un document scris trimis de Ministerul Culturii și Cultelor care susține punctul de vedere pe care încerc să vi-l expun astăzi.

Domniile voastre, la acest articol, ați votat un procent de 5% pe care societățile de cablu ar trebui, printr-o taxă specială, să-l dea cinematografiei. Acest 5% care a fost propus a intrat în discuție, în cadrul medierii, cu 0% propus de Camera Deputaților. Din păcate, am fost bătuți la vot, respectiv propunerea Domniilor voastre a fost bătută la vot.

Este ultima încercare pe care o putem face ca să susținem în continuare acest punct pentru ca, în acest fel, conform regulamentului, să intrăm într-o discuție în plenul celor două Camere și acolo să ne încercăm încă o dată șansele.

Vă rog să-mi permiteți, acum, foarte pe scurt...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Numai puțin vă rog, este o problemă pe care trebuie s-o rezolvăm. În raport noi nu avem textul exact.

Dumneavoastră susțineți textul în varianta Senatului sau aveți o variantă nouă, ca să nu ieșim din cadrul constituțional?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Eu susțin varianta Senatului.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Aprobată de Senat. Deci propuneți să respingem soluția dată de colegi în cadrul comisiei de mediere, respectiv textul Camerei Deputaților.

Să-l ascultăm pe domnul senator Zanc.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Dar nu am adus argumentele încă. Dați-mi voie să vă spun argumentele care susțin această problemă.

Eu vreau să vă spun următoarele lucruri: societățile pe cablu sunt societăți care, prin intermediul unor antene de satelit, captează o serie de emisiuni ale unor posturi străine. Aceste emisiuni captate sunt transmise prin cablu și se obține pentru această transmisiune, din partea abonaților, o anumită sumă. Această sumă este, în România, de la 3,5 până la 14,5 dolari/lună. În aceste condiții, în Europa, să luăm exemplul Franței, există o taxă de 5,5% care se plătește din veniturile acestor societăți de cablu. În Spania suma este de 5%, în Anglia se taxează Loteria Națională cu 50 de milioane de lire pe an pentru producția națională de filme, iar statul englez ajută cinematografia națională de 150 milioane de lire pe an. Anul acesta Rusia a acordat cinematografiei naționale 200 de milioane de dolari. În țările vecine - Ungaria, Cehia,

Polonia - sprijinul de stat este extrem de important.

Care este sprijinul care se obține în România? În România, prin bugetul de stat, se acordă, în cel mai bun caz, o sumă care este în jur de 12-14 miliarde, adică prețul unui singur film. Dacă cinematografia noastră națională reușea, în 1989, să facă 30 de filme, în 1999 făcea un singur film, în anul 2000, zero filme - ZERO filme, recunoașteți, este o performanță - iar în 2001 am reușit să facem 8 și anul acesta sperăm să avem 14 filme. În următoarele luni, din două în două săptămâni, vom avea un film românesc în premieră.

Ceea ce este important de spus este că societățile care vând casete plătesc o taxă de 3%. Nimeni nu a sărit în ajutorul lor, nimeni nu a protestat. Ei continuă să plătească. La o societate de cablu sunt minimum 25-30 de posturi, în 24 de ore, emite minimum 20 de filme de cinema care nu au fost cumpărate, au fost prinse din neant, de pe cer și transmise celor care sunt abonați.

Problema care s-a pus cu destulă demagogie, nu cu destulă, cu cumplită demagogie, a fost aceea că "săracii români trebuie să mai dea o taxă, de data aceasta, filmului românesc". Această taxă la care mă refer, este vorba de 4 milioane de abonamente, este o taxă care pe lună ar corespunde cu 2.600 lei, deci mai puțin decât o pâine. Aceasta este demagogia cu care a încercat cineva să ne convingă și să ne învingă la vot.

Vă rog să mă credeți - și cu asta am încheiat dacă eu apăr cu fanatism interesele cinematografiei, vă întreb pe Domniile voastre, ceilalți ale cui interese apără?

Ale cetățeanului român care dă o pâine pe lună cinematografiei românești? Mă îndoiesc de acest lucru.

De aceea, v-aș ruga să mă susțineți în eliminarea punctului, a art. 14 al Camerei Deputaților, să revenim la litera...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să-mi dați voie mie, că eu știu ce trebuie să supun votului.

Să ascultăm punctul de vedere al domnului senator Grigore Zanc.

Domnul Grigore Zanc:

Domnule președinte,

Distinși colegi,

Într-adevăr, în Senat s-a aprobat 5% taxă pentru societățile de cablu. La Camera Deputaților a fost eliminat la mediere, având unele trimiteri la Legea nr. 8/1996, conform căreia se percep, la preluarea de emisiuni, un anumit număr de taxe care totalizează vreo 13% și în care se includ și drepturi de autor conexe și drepturi de producție cinematografică.

Întrucât în argumentația din comisia de mediere n-a fost adus un alt argument, firește că am considerat că nu poate fi taxată de două ori o producție sau o emisiune și având în vedere că mai există și formula unor contracte pentru obținerea acestei taxe, iar, pe de altă parte, intervențiile Societății de investiții pentru aparatură de cablu și în domeniul televiziunii prin cablu, respectiv Societatea UPS, am pledat sau eu am considerat că putem fi de acord cu această formulă pe care a adoptat-o Camera Deputaților. Ulterior, s-a descoperit că acel 2% este prins într-o ordonanță.

Deci rămâne să decideți dumneavoastră, cu mențiunea că, în ce mă privește, mă abțin fie și pentru simplul motiv că, la această oră, românului nu trebuie să i se ia o pâine, ci îi trebuie dată încă o pâine. Dar aceasta este o altă chestiune, o chestiune care se leagă de felul în care s-a considerat că eu, conducând discuția din comisia de mediere, am frustrat cinematografia - și s-a și lansat de așa o sumă importantă care trebuia să-i revină.

La comisie n-a fost nici o obiecție din partea ministerului, că s-a amintit aici numele domnului ministru. Domnul Sergiu Nicolaescu avea o hârtie în care scria: "Noi, ministerul, ne-am susținut amendamentele la comisie."

Vă împărtășesc aceste aspecte nu pentru a vă influența să votați într-un fel sau altul, personal mă abțin, sunt solidar cu votul dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Ne-ați dat o informație care nu știu dacă este corectă.

Ați spus că această taxă, această sumă se regăsește prinsă într-o altă ordonanță, sau ați spus o ordonanță de urgență? Vă rog să precizați.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Da, dați-mi voie. Această taxă de 2% a apărut, prima dată, în Legea nr. 22, pe care Domniile voastre ați votat-o în 1999 și este cuprinsă în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000, care funcționează în momentul de față. Deci ar însemna ca noi să luăm de la cinematografie această sumă care există în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000, obținută pe vremea lui Mugur Isărescu și a lui Ion Caramitru.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Așadar, abrogăm ordonanța respectivă acum, prin legea aceasta?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Păi, în mod automat, toate ordonanțele se abrogă prin noua lege. Toate ordonanțele: Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9 din 2001, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67 din 1997 și Legea nr. 22 din 1999, toate se abrogă, domnule președinte. Deci în momentul de față, se plătește acest 2%. Ce înseamnă 2%? 2% înseamnă între 6 și 10 filme românești pe an. Din acest moment ar însemna că noi, acest Parlament de astăzi, frustrăm cinematografia între 6 și 10 filme, ceea ce înseamnă că o reducem la 1-2 filme pe an. Am deveni, pur și simplu, ucigașii filmului românesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnule senator, de ce vă întreb? Pentru că la art. 40, poziția 56 din raport, comisia de mediere ne propune textul în varianta Camerei Deputaților, iar potrivit acelui text Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000 nu se abrogă.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Nu?

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Poziția nr. 56 din raport, art. 49, text în varianta Camerei Deputaților.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Domnule președinte, dați-mi voie. Suntem la art. 14.

Dacă mă treceți la art. 46, nici nu îl am în față. Eu vorbesc de art. 14.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu, nu, nu sărim peste el, nici vorbă. Eu v-am întrebat dacă această taxă care spuneți că există într-o lege în vigoare, legea respectivă rămâne sau nu?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Nu rămâne, domnule președinte. În mod sigur, toate ordonanțele se abrogă în finalul legii. Nu am toată legea la mine. Dar toate, absolut toate aceste ordonanțe se abrogă din momentul apariției noii legi. În finalul acestei legi este menționat acest lucru. Eu nu am toată legea la mine, am numai art. 14, domnule președinte.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Păi, în varianta Senatului, pe care ați propus să o modificați, vă rog să observați poziția 56 din raport. Se abrogau doar anumite articole din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000, apoi, în varianta pe care ne-o propuneți astăzi, se abrogă numai art. 4 și 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2001.

Bun. Să revenim la art. 14, cel despre care s-au făcut discuții și ați avut intervenția domnului senator Sergiu Nicolaescu, în sensul să respingem punctul de vedere propus de comisia de mediere. Doriți să vă pronunțați în legătură cu această chestiune? Domnul senator Ion Predescu.

Domnul Ion Predescu:

Domnule președinte,

Din cele două expuneri ale reprezentanților Comisiei pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă, președinte și vicepreședinte, dacă am reținut eu exact, nu am înțeles, taxa aceasta se cuprinde în abonamentul pe care eu, ca cetățean abonat la societatea de televiziune particulară, societatea de televiziune prin cablu îmi stabilește un abonament lunar, taxa aceasta este în concurs, în cumul cu abonamentul meu, sau i se adaugă?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Se adaugă, domnule președinte.

Domnul Ion Predescu:

Păi așa spuneți. Sau se absoarbe și o plătește societatea de televiziune? Plătesc tot eu, cetățeanul, și abonamentul și taxa sau sunt absorbite?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Se adaugă și înseamnă 2.600 de lei pe lună.

Domnul Ion Predescu:

Păi, de ce nu ne-ați spus și nouă clar lucrul acesta, ca să înțelegem? Prima problemă.

A doua: taxa de 2% instituită prin acea ordonanță, ordonanța aceea care a instituit-o, acest text de instituire a acelei taxe este abrogat de această lege sau este menținut?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000 va fi în finalul articolului abrogată, la fel ca și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/1997, ca și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2001.

Domnul Ion Predescu:

Sigur, va fi abrogată, dacă nu explicit, implicit. Păi, devine incompatibilă, în contradicție cu textul care înlătură această taxă.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Da, da.

Domnul Ion Predescu:

Păi, acestea sunt problemele. Lămuriți-ne cu acestea, ca să știm ce votăm. Ați purtat o discuție, nu vă supărați, destul de confuză în această privință. Să ne lămurim: acceptăm abonamentul, pe de o parte, o taxă pentru filmul românesc de 2%, pe de altă parte, pe care trebuie să o suport tot eu, abonatul, nu?

Domnul Sergiu Nicolaescu :

Corect.

Domnul Ion Predescu:

Aceasta este situația?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Corect.

Domnul Ion Predescu:

Bine. Acum ați lămurit.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Și am spus că această sumă este de 2.600 de lei pe lună.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, dacă dorește să mai intervină cineva?

Domnul Constantin Toma (din sală):

Domnule președinte, vă rog să îmi acordați cuvântul.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Doriți să interveniți? (Discuții în sală.)

Domnul Constantin Toma:

Domnule președinte...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, aveți cuvântul!

Domnul Constantin Toma:

Domnule președinte, noi am înțeles, pentru că e o chestiune tehnică, noi am înțeles că există o lege în vigoare care produce efecte și în baza căreia se percepe o taxă de 2%. Senatul a aprobat, la vremea respectivă, o altă variantă, cu 5%.

Domnul senator Sergiu Nicolaescu ne propune păstrarea, nicidecum o altă variantă, deci în urma acestei medieri păstrarea vechii taxe de 2%. Așadar, taxa există, eu asta înțeleg. Dacă există taxa, să o păstrăm. (Discuții în sală.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnul senator Ion Solcanu.

Domnul Ion Solcanu:

Domnule președinte,

Stimate colege și stimați colegi,

Știm cu toții că noi acum putem vota textul Senatului, cel pe care l-am adoptat cu toții altădată, rămânând ca plenul celor două Camere să hotărască asupra procentului acestei taxe, să revină 2%, așa cum prevede ordonanța care se află în vigoare acum, sau să îl elimine cu desăvârșire. Deci ceea ce vă propun...

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Noi votăm 5%, părerea Senatului.

Domnul Ion Solcanu:

Noi votăm varianta Senatului.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Corect.

Domnul Ion Solcanu:

Că nu putem vota altceva dintre textele de mediere.

Domnul Ion Predescu (din sală):

Sau varianta Camerei, depinde.

Domnul Ion Solcanu:

Sau varianta Camerei.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu vă supărați, avem Regulamentul Senatului care stabilește foarte clar că avem mai multe variante. Nu avem decât una. Avem și varianta Senatului, avem și varianta Camerei, care este propusă de comisia de mediere.

Domnul Ion Solcanu:

Sigur că da. Dacă refuzăm varianta comisiei de mediere, care este a Camerei...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci noi nu putem să supunem la vot decât varianta propusă de comisia de mediere.

Domnul Ion Solcanu:

Sigur, de comisia de mediere.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

În situația în care ea va fi respinsă, va rămâne punctul de vedere exprimat de Senat la votarea legii.

Domnul Ion Solcanu:

Exact, exact aceasta este problema. Deci respingând varianta comisiei de mediere, rămânem pentru mediere în plenul celor două Camere pe varianta Senatului.

Domnul Ion Predescu:

Păi disputa nu e de procedură, domnule președinte.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Sigur că nu este. Domnul senator Solcanu a ridicat...

Domnul Ion Predescu:

Disputa nu discută de procedură, domnule președinte, că votăm ori una, ori alta, tertium non datur, în privința medierii. Problema e aceea pe care cred că am ridicat-o eu: care este situația acelei taxe, ca să știm pe fondul rezolvării, pentru că pe fondul legiferării soluțiile diferă.

Aceasta este problema, de fapt, ca să știm cum votăm pe fondul legiferării. Senatul - cu taxă, Camera - fără taxa de 2%. Asta e.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci, stimați colegi...

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Nu, cinematografia cu filme sau cinematografia fără filme. Iertați-mă, domnule coleg!

Domnul Ion Predescu:

Explicați, domnule senator Nicolaescu!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Așadar, v-aș ruga să îmi precizați, domnule senator Sergiu Nicolaescu, la art. 14, despre care text este vorba?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Deci, la lit. j), care la Cameră a fost eliminat. Dați-mi voie să o citesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Lit. j), colectarea unei contribuții de 5%?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Lit. j) din propunerea făcută de Senat, normal, nu?

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Păi, era vorba de 2%, era vorba de 5%? Acum observăm că la lit. j)...

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Domnule președinte,

Senatul a propus 5%, iar Camera Deputaților, 0%.

Legea actuală este de 2%. Nu e nici o confuzie nicăieri.

Legea actuală are prevăzut 2% și se aplică.

Dumneavoastră, Senatul, ați votat 5%. Dacă vreți să știți, propunerea mea era tot de 2%, dar s-a considerat în Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă a Senatului că 5% e mai bine. Mă rog...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc. Acum, eu am înțeles. Deci, stimate colege și stimați colegi, varianta care a fost votată de Senat nu este cu 2%, ci este cu 5%. "... o contribuție de 5% din veniturile realizate lunar de agenții economici, prin încasarea taxelor de abonament plătite pentru recepția prin cablu a emisiunilor de televiziune". Acesta este textul.

Domnul Ion Predescu (din sală):

Aceasta o plătesc ei, domnilor. (Discuții în sală.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci o plătesc cei care difuzează emisiunile, este clar, mărind abonamentul. Nici nu vă gândiți altfel, că este simplu, că nu plătesc cei care au abonament, după text.

Mărește abonamentul, dar aceea este o altă problemă.

Așadar, stimate colege și stimați colegi, colegul nostru, domnul senator Sergiu Nicolaescu ne propune să respingem varianta Camerei Deputaților, în sensul de a păstra textul Senatului, intrând, în felul acesta, în medierea celor două Camere, la art. 14 lit. j).

Domnul Ion Solcanu:

Iertați-mă! Eu cred că trebuie să supunem votului varianta comisiei de mediere. Dacă respingem varianta comisiei de mediere...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Păi eu ce am spus? Varianta comisiei de mediere este varianta Camerei Deputaților, nu este alta. Dacă o respingem, nu se întâmplă nimic, rămânem la varianta care a trecut prin Senat, că nu am acceptat varianta propusă de mediere. Vă rog să vă pronunțați prin vot...

Domnul Ion Solcanu (din sală):

Dar nu avem text de mediere.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Păi, text de mediere... De ce nu mă ascultați? Pentru că nu aveți text de mediere, ei au propus să respingeți textul. Deci ei propun să scoatem textul Senatului din corpul legii, nu au alt text. Ei ne propun o soluție, nu ne propun text. Ei spun: "Scoateți lit. j)!" (Discuții în sală.)

Stimate colege și stimați colegi,

Vă rog să mă ascultați, că este foarte simplu, dar vorbim mai mult și nu ne ascultăm. Deci comisia de mediere propune eliminarea textului Senatului, nu propune alt text. Dacă veți vota "da", veți fi de acord cu poziția Camerei Deputaților, dacă veți vota "nu", va rămâne textul votat de Senat, la lit. j) art. 14, și vom merge în ședință comună pentru mediere.

Domnul Eugen Marius Constantinescu (din sală):

Îmi permiteți, domnule președinte?

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă rog.

Domnul Eugen Marius Constantinescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să reamintesc tuturor...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Să nu spuneți că ați descoperit textul în corpul legii!

Domnul Eugen Marius Constantinescu:

...colegilor prezenți - nu - că asupra acestei probleme am discutat suficient de mult în comisie, iar în momentul în care s-a propus această taxă de 5% s-au avut în vedere interesele cinematografiei românești. Cine a respins această taxă de 5%, vreau să spun clar, are interese personale în afacerea cu cablul și vrea să își protejeze această afacere.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnul senator, și cei care au propus-o în ce au interes? De ce îi jigniți pe ceilalți colegi?

Domnul Eugen Marius Constantinescu:

Eu nu am nici un fel de afacere...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Atunci, vă rog să aduceți argumente legate de lege, nu de altceva.

Domnul Eugen Marius Constantinescu:

Însă știu că este unul din mijloacele prin care cinematografia poate fi finanțată și eu propun...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, haideți să nu tensionăm relațiile dintre noi.

Domnul senator Sergiu Nicolaescu v-a adus argumente serioase legate de dezvoltarea cinematografiei și noi o dăm pe interese personale.

Domnul Eugen Marius Constantinescu:

Perfect, aceasta vreau să și spun, ca să fim de acord cu varianta Senatului.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Stimate colege și stimați colegi,

Haideți să mai repetăm o dată, pe procedură, că apoi cine știe cum se votează și o să spună colegii că nu au înțeles. Deci noi avem un text la art. 14 lit. j) în varianta Senatului cu această contribuție de 5%. Comisia de mediere propune să eliminăm acest text.

Din sală:

Camera a propus să eliminăm acest text.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Camera a eliminat și deci am ajuns la mediere.

Comisia de mediere, după ce proiectul de lege a trecut și prin cealaltă Cameră, propune varianta Camerei, în sensul eliminării acestei contribuții prevăzute la lit. j).

Fiind propunerea formulată de către comisia de mediere, eu sunt obligat, potrivit Regulamentului Senatului, să supun votului dumneavoastră în primul rând varianta comisiei. Deci dacă veți aproba varianta comisiei atunci textul va fi eliminat. Dacă veți respinge varianta comisiei, va rămâne textul în varianta noastră și vom ajunge la ședință reunită. Vă rog să vă pronunțați prin vot. Vă rog să votați.

Domnul Ion Solcanu (din sală):

A rămas varianta Senatului.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Așadar, varianta propusă nu a trecut. Varianta propusă de comisia de mediere a fost respinsă în plenul Senatului, întrucât a întrunit doar 23 de voturi pentru,

81 de voturi contra și 5 abțineri.

Bun. Textul următor, domnul senator Sergiu Nicolaescu. La ce text aveți observații?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Acesta este.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu mai aveți alte observații?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Nu, nu mai am.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Bun, atunci vă rog să observați dacă la acel articol despre care ne spuneați, 40 din corpul legii, 56 în raportul de mediere, Ordonanța nr. 152/2000 este abrogată sau nu. Deci varianta propusă de colegii din comisia de mediere este varianta Camerei Deputaților. Bun, vă mulțumesc, ați introdus două taxe.

Stimați colegi, vă supun votului...

Domnul Aurel Pană (din sală):

Domnule președinte,

Sunt două taxe!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Stați puțin, să rezolvăm problemele noastre, deocamdată. Nu sunt două taxe, lăsați-le că o să le controleze și o să vadă.

Doamna Norica Nicolai (din sală):

Sunt două taxe.

Domnul Ion Predescu (din sală):

Este abrogată sau nu?

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Domnule președinte,

Dacă s-a respins hotărârea comisiei de mediere, noi rămânem pe aceeași poziție a Senatului, deci automat am rămas pe poziția Senatului.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnule senator, eu vă întreb la poziția 56 din raport, art. 40, în varianta Senatului spuneți: "Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000" și mai departe "se abrogă", iar în cealaltă se spune altceva și eu întrebam... nu știu, dar bănuiesc că este corect ce propune comisia de mediere. (Discuții în sală.)

Domnul Ion Predescu:

Domnule președinte,

Dacă ordonanța era în vigoare și Camera Deputaților nu are nici o prevedere cu privire la aceasta, înseamnă că o menține cu acest 2%. Pentru noi, soluția concordantă este să o abrogăm, că altfel avem în text la lit. j 5% și în ordonanță, 2%.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Stimați colegi,

Dacă nu propuneți nici un fel de amendament, pentru că bănuiesc că nu poate fi propus pe picior, vă propun să nu supun votului final acest raport, rugându-vă să verificați dacă textul care prevedea în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000...

Domnul Ion Predescu:

Este sau nu este abrogat, altfel rămâne nemodificat.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Eu vă spun că nu este abrogat, pentru că, vă rog să observați, în textul Camerei articolul respectiv nu se abrogă, el rămâne în vigoare.

Doamna Norica Nicolai (din sală):

Se abrogă în textul Senatului.

Domnul Ion Predescu:

Și atunci, domnule președinte, poate interveni o abrogare implicită, prin efectul modificării.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci rămâne în vigoare și ordonanța?!

Domnul Ion Predescu:

Păi rămâne în pro rest, iar aici este modificarea implicită. Dacă legea aceasta prevede 5% și ordonanța 2%, și nu avem nici o prevedere expresă cu privire la 2% din ordonanță, este abrogat implicit de modificarea ulterioară adoptată prin această lege. Prin urmare tot la modificare ajungem.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Domnule președinte,

Acum...

Domnul Ion Predescu:

Numai o clipă, domnule. Să rezolvăm acum problema, pentru că mă tem că în ședința comună nu o putem rezolva, fiindcă acolo va interveni Camera și condițiile în care se discută...

Domnul Sergiu Nicolaescu:

De la aceeași Cameră am obținut în Ordonanța nr. 152/2000 2%, de la aceeași Cameră! Și legea respectivă...

Domnul Ion Predescu:

Și s-ar putea atunci să mențină pe 2%. Pe mine mă deranjează că nu ați venit cu lucrurile pregătite!

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Ce vă deranjează? Nu am auzit.

Domnul Ion Predescu:

Că nu sunt pregătite lucrurile acestea și noi ne... ne-ați ținut la un text de mediere atâta timp...

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Vă asigur, domnule Predescu, că sunt pregătite.

Domnul Ion Predescu:

Mă refer la Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă, nu la dumneavoastră, dumneavoastră erați interesat.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Lăsați Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Haideți să revenim la text!

Domnul Ion Predescu:

Vedeți câte discuții purtăm aici!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Haideți să revenim la text. Deci dumneavoastră spuneți că nu deranjează foarte tare, chiar dacă sunt două texte contradictorii, că unul prevede 2% și unul 5% în legislația românească, putem trece peste asta.

Supun votului dumneavoastră raportul comisiei, cu amendamentul votat, propus de domnul senator Sergiu Nicolaescu.

Domnul Eugen Marius Constantinescu (din sală):

Domnule președinte,

Dacă-mi permiteți...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Stați puțin, aveți observații la vreun articol?

Domnul Eugen Marius Constantinescu (din sală):

La acesta.

Domnul Grigore Zanc:

Domnule președinte,

Art. 49, în varianta Camerei, așa cum s-a votat și la mediere...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Legea nu are 49 de articole, domnule senator. Vorbim de 40, în varianta Senatului.

Domnul Grigore Zanc:

Bun, la poziția 56.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, mulțumesc.

Domnul Grigore Zanc:

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 67/1997 privind înființarea, organizarea, funcționarea Oficiului Național al Cinematografiei și constituirea Fondului Cinematografic Național, aprobată cu modificările...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Avem textele în față, vă rog să ne spuneți ce dorim să facem cu ele.

Domnul Grigore Zanc:

Nu, vreau să vă spun că se abrogă toate celelalte reglementări în domeniul cinematografiei, o dată cu legea.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu vă supărați, dumneavoastră ați semnat raportul comisiei de mediere și ne propuneți textul în varianta Camerei, asta vă spun de o jumătate de oră.

Domnul Grigore Zanc:

Da, și?!

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Deci dumneavoastră, ca să corelați ceea ce am votat anterior, trebuie să spuneți: respingeți, stimați colegi, și art. 40 și votați-l în varianta Senatului.

Domnul Ion Predescu (din sală):

Camera nu l-a abrogat. (Discuții în sală.)

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Păi, Camera nu va abroga textul!

Domnul Sergiu Nicolaescu:

În varianta Senatului este trecută Ordonanța nr. 152/2000, în varianta Camerei se spune: "cu modificările și completările ulterioare la Legea nr. 22/1999", or,

Ordonanța nr. 152/2000 era o completare la Legea nr. 22/1999. Deci în realitate se abrogă.

Încă o dată, a fost Ordonanța nr. 67 în anul 1997 domnule Predescu, dacă vreți să mă urmăriți -, în 1999 a fost o lege care a introdus acest 2%; acest 2% este, din nou, confirmat de Ordonanța nr. 152/2000. Deci, practic, dacă nu vorbești de Ordonanța nr. 152/2000, el rămâne Legea nr. 22/1999.

Domnul Ion Predescu (din sală):

Sunt acte normative diferite.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Sunt acte normative diferite.

Vă rog.

Domnul Ion Solcanu:

Domnule președinte,

Dacă-mi îngăduiți...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog.

Domnul Ion Solcanu:

Pentru a rămâne în concordanță cu textul pe care noi l-am votat mai înainte la art. 14 lit. j) noi trebuie să respingem și textul Camerei Deputaților de la punctul 5, poziția 56...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Corect.

Domnul Ion Solcanu:

...care face vorbire de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 152/2000 și care este explicită, pe câtă vreme dincolo, la varianta Camerei, este subînțeleasă.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Se vorbește de modificări. Da, domnul senator Constantinescu.

În numele comisiei, mai mențineți textul în varianta Camerei? Domnul senator Zanc?

Domnul Grigore Zanc:

Nu.

Din sală:

Nu.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să vă pronunțați prin vot... da, vă rog. Vă rog să mă iertați.

Domnul Mircea Ionescu-Quintus (din sală):

Și într-o variantă și în cealaltă se abrogă toate dispozițiunile contrare prezentei legi.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnule președinte, de acord, dar asta când nu mai știm care sunt legile contrare, dar aici când vorbim expres de art. 5 și 6...

Stimați colegi,

Există un incident pe procedură pe poziția 56 din raportul comisiei de mediere, respectiv art. 40 din lege.

Deci dacă veți vota ca în precedent, textul propus de comisia de mediere va fi respins și vom rămâne la varianta Senatului.

Vă rog să votați.

Textul propus de comisia de mediere a fost respins, întrunind doar 4 voturi pentru, 69 voturi împotrivă și 11 abțineri.

Domnul Sergiu Nicolaescu:

Vă mulțumesc, domnilor colegi.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Supun votului dumneavoastră raportul comisiei de mediere în ansamblu, cu cele două amendamente, de fapt cu cele două respingeri, pentru că legea a rămas, la cele două puncte, în varianta Senatului. Vă rog să votați.

Cu 74 de voturi pentru, 15 voturi împotrivă și 13 abțineri, raportul comisiei de mediere a fost aprobat cu cele două obiecțiuni.

Sunteți de acord să mai luăm în dezbatere două, trei proiecte de lege? Sunt ușoare. (Discuții în sală.) Cele care sunt acorduri. Nici cu acordurile nu sunteți de acord? Vă rog să vă pronunțați prin vot dacă sunteți de acord.

Doamna Norica Nicolai (din sală):

Cu ce?

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Să continuăm dezbaterile legislative numai pe acorduri, că sunt două acorduri.

S-a aprobat cu 72 voturi pentru, 18 voturi împotrivă și 5 abțineri.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 20:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro