Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 decembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.172/12-12-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 02-12-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 decembrie 2002

7. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea Ordonanța Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 287/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Propunerea legislativă pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile.

Rog întâi Comisia pentru industrii și servicii să prezinte motivele pentru care ne propun respingerea acestui proiect.

Domnul Ántal István:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Comisia pentru industrie și servicii a fost sesizată pentru avizare și dezbatere în fond cu Propunerea legislativă pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 19 privind transporturile.

Ordonanța Guvernului nr. 19 constituie cadrul general aplicabil tuturor modurilor de transport din sistemul național de transport. De asemenea, ordonanța constituie și temeiul în baza căruia se emit acte normative specifice modurilor de transport și activităților conexe acestora.

Ordonanța Guvernului nr. 19, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.197, a fost modificată și completată prin Ordonanța Guvernului nr. 94 din 2000 aprobată prin Legea nr.51/2002. Propunerea legislativă a fost avizată favorabil de Consiliul Legislativ cu nr.95 din 9 iulie 2002 cu observații și propuneri care se referă la titlul propunerii legislative, conținutul articolului unic și coținutul articolului de modificare.

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, cu adresa nr.26/797 din 19 septembrie 2002, a avizat favorabil propunerea legislativă cu amendamente care țin seama de observațiile Consiliului Legislativ.

Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței, autoritatea de stat în domeniul transporturilor, cu actul nr.TS/1923 din 03.X.2002 consideră că nu se poate susține propunerea legislativă, întrucât prevederile acesteia se regăsesc în actele normative care privesc domeniul transporturilor.

În raport de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Proiectul de lege a fost examinat în ședința comisiei din 20 noiembrie 2002 și la lucrările comisiei au participat inițiatorii propunerii legislative și specialiștii din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Locuinței.

La lucrările comisiei, de asemenea, au fost prezenți 18 deputați din totalul de 26 de deputați, membri ai comisiei. Raportul comisiei asupra propunerii legislative a fost adoptat cu unanimitate de voturi.

În cadrul dezbaterilor, membrii comisiei au constatat că tezele cuprinse în propunerea legislativă, respectiv asigurarea condițiilor unei concurențe loiale între modurile de transport, utilizarea optimă a infrastructurilor de transport și a capacităților de trafic a acestora, respectarea normelor de protecție a mediului și acordarea autorizațiilor pentru transportatori se regăsesc în textul ordonanței Guvernului nr.19 după cum urmează:

"Dezvoltarea sistemului național de transport se realizează ținându-se seama de asigurarea condițiilor de consevare și protejarea mediului". Art.4. lit.e).

"Ministerul Transporturilor coordonează modurile de transport printr-o abordare multimodală, ținând seama de capacitățile existente sau de cele prevăzute pentru fiecare mod de transport". - Art.5 alin.3.

Art.10. "Ministerul Transporturilor este organ de specialitate al administrației publice centrale și în această calitate are următoarele atribuții:

a) "Asigură beneficiarului de transport dreptul de a alege liber modul de transport, transportatorul și mijlocul de transport" - prevăzut în art.10 lit.e);

b) "Asigură condiții unui mediu concurențial normal în interiorul fiecărui mod de transport, precum și între modurile de transport" - prevăzute la art.10 lit.h);

c) "Elaborează politica economică în domeniul transporturilor", art.10, lit.k);

d) "Elaborează politici de dezvoltare echilibrată a tuturor modurilor de transport", prevăzut la art.10, lit,m).

"Persoanele fizice sau juridice care efectuează transporturi de bunuri și de persoane, altele decât cele în interes personal se autorizează de Ministerul Transporturilor, prevăzut la art.22 din ordonanță".

Totodată, trebuie menționat că prin Ordonanța Guvernului nr.56/2002 privind monitorizarea pieței transporturilor rutiere și măsurile ce trebuie luate în situații de criză în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri, proiectul de lege pentru aprobarea ordonanței a fost aprobat de plenul Camerei Deputaților în ședința din 3 octombrie 2002, s-a stabilit un sistem de protecție împotriva situației de criză și instituirea unui proces decizional în această situație.

În urma dezbaterilor, ținând seama de cele prezentate anterior și având în vedere că propunerea legislativă nu cuprinde elemente de noutate care să fie incluse în actele normative care privesc domeniul transporturilor, Comisia pentru industrii și servicii propune respingerea propunerii legislative.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea inițiatorilor? Poftiți, domnule deputat.

Domnul Gheorghe Dinu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul meu de inițiativă legislativă prevedea doar completarea Ordonanței Guvernului nr.19 aprobată prin Legea nr.197 privind transporturile, și anume cu un articol menit să înlăture concurența neloială între modurile de transport.

Cu alte cuvinte, este vorba de faptul că în ultima perioadă, în ultimii ani, pe căi infrastructuri paralele, șosele cu calea ferată, s-au autorizat agenți economici care fac transport public de călători defavorizând celălalt mod de transport, și anume transportul feroviar, care este tot infrastructura statului care, de asemenea, consumă bani de la bugetul statului pentru întreținere și în care statul a introdus miliarde de dolari.

Are investiții în infrastructura feroviară miliarde de dolari. Această infrastructură este pe cale de, sau aproape de colaps, pentru că între timp s-au autorizat agenți economici care efectuează transport de călători concurând în modul cel mai neloial posibil transportul feroviar.

Proiectul de lege pe care am dorit să-l inițiez s-a legat de faptul că atunci când Ministerul Transporturilor, părintele tuturor modurilor de transport, autorizează un agent economic care să facă transport pe o anumită distanță paralelă cu alt mod de transport, să facă un studiu de impact privind eficiența transportului, dacă celălalt concurent sau celălalt participant la transport nu este afectat, să aibă în vedere faptul că implicațiile condițiilor de mediu sunt net favorabile trasportului electric pe calea ferată. Și, de asemenea, cum spuneam, considerentele economice pentru că același stat este părinte și pentru transportul rutier și pentru transportul feroviar.

N-am dorit decât atât: înainte de a da autorizație de transport călători pentru agenți economici, statul, prin Ministerul Transporturilor să nu acorde așa ceva până când nu face un studiu de impact.

Din păcate, colegii mei de la Comisia de industrii și servicii, sesizată în fond, au reținut doar alambicarea condițiilor prinse în legea sau în Ordonanța nr.19 din 1997 în care erau prevăzute la modul general condiții de mediu, condiții de concurență loială, neloială, dar nicidecum obligația Ministerului Transporturilor ca atunci când acordă niște facilități sau niște trasee, rute de transport, să efectueze un studiu privind toate implicațiile care le au asupra și celorlalte moduri de transport pe care le gestionează.

Îmi pare rău, colegii mei n-au reușit să mă înțeleagă și îmi exprim nedumerirea pentru că un astfel de proiect de lege putea să prevină niște accidente pe căile rutiere care se petrec, ați observat chiar și săptămânile trecute, cisterna care s-a răsturnat în județul Mureș, care a pus în pericol extraordinar atât cetățenii din jur dar și transportul rutier în mod deosebit.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș dori de la bun început să îl asigurăm pe colegul nostru, domnul deputat care a inițiat acest proiect de modificare a Ordonanței nr.19 că a fost foarte bine înțeles în cadrul comisiei și aș putea să spun că a avut și o oarecare șansă deosebită în acest domeniu pentru că, într-adevăr, în această comisie sunt mai mulți deputați care lucrează în domeniul transporturilor.

Toate tezele care se desprind din acel articol pe care domnul deputat îl promovează ca modificator al Ordonanței 19 sunt reale, sunt corecte, deci lucrul acesta s-a discutat în comisie și nu au fost contestate. Important este, și aici îl contrazic pe domnul deputat, că aceste teze s-ar regăsi în mod alambicat în Legea 197 care aprobă Ordonanța 19. Ele se regăsesc în totalitate chiar nedisimulate și chiar expres prevăzute, numai că sunt prevăzute în articole diferite. Sunt teze care sunt prevăzute în articole diferite.

Singura contribuție în acest sens ar fi revenit în aprobarea acestei modificări ca să luăm toate aceste teze din articole diferite și să le introducem într-un singur articol. Această procedură nu aduce absolut nimic nou în cadrul Legii 197 de aprobarea Ordonanței 19 și, în consecință, cu regretul de rigoare, ar trebui să aprobăm în cadrul comisiei respingerea acestei propuneri legislative nu ca fiind nefondată ci, pur și simplu, pentru că tezele respective se regăsesc deja în lege și noi chiar putem să spunem de la această tribună din partea comisiei că felicităm pe domnul deputat că gândește pozitiv într-o astfel de lege și că îl așteptăm cu propuneri care vin în continuare pe legea transporturilor rutiere în domeniul în care domnia sa face o oarecare trimitere care va fi modificată în perioada imediat următoare.

Aceasta este explicația, nu a fost nici neînțelegere și nici rea voință. Poate că doar puțin mai mult profesionalism.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă mai dorește cineva să intervină. Nu.

Epuizându-se dezbaterile cu privire la propunerea de respingere, o vom supune votului final în ședința de mâine.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 5 decembrie 2021, 7:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro