Scarlat Iriza
Scarlat Iriza
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.27/18-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 09-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.48 Scarlat Iriza - intervenție referitoare la "Modul de aplicare a programului SAPARD în România";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Iriza Scarlat:

Intervenția mea de azi se referă la "Modul de aplicare a programului SAPARD în România"

Cu toate că Uniunea Europeană alocă României prin programe SAPARD fonduri însemnate, totuși, realizările obținute cu privire la utilizarea acestora sunt mai mult decât modeste.

Astfel, dintr-un fond total de 530 milioane de euro, cât s-au alocat până la sfîrșitul anului 2003, a fost atrasă o sumă mai mică de 10%.

În județul Gorj, dintr-un număr de 63 de comune, au depus proiecte eligibile 40 comune, iar din acestea au fost evaluate și aprobate numai 27, ceea ce înseamnă mai puțin de jumătate din totalul comunelor (43%).

Cauzele acestei situații sunt multiple. Ele sunt legate de:

  1. lipsa fondurilor comunale pentru finanțarea unor astfel de proiecte; ulterior, prin măsurile luate pentru sprijinirea comunităților locale de către administrațiile teritoriale de stat și garantarea creditelor obținute de comunitățile locale și beneficiarii privați prin Fondul de garantare rurală, precum și prin creditul de 150 milioane dolari acordat de Banca Mondială în vederea finanțării Proiectului de dezvoltare rurală, lipsa fondurilor de finanțare a proiectelor a fost mult atenuată;
  2. durata prea mare cerută de îndeplinirea formelor birocrative pentru obținerea unei finanțări SAPARD, de peste 3 luni și jumătate, din care: două luni pentru întocmirea și depunerea dosarului cu actele necesare, o lună pentru declararea eligibilității dosarului de către Biroul Regional de Implementare a Programului SAPARD, și cca. 15 zile pentru contractarea proiectului de către Agenția SAPARD, fără să se țină seama de eventualele completări ale elementelor conținute în dosar pe diferitele trepte ale aprobării acestuia;
  3. dificultățile legate de întocmirea dosarului și a precizării informațiilor cuprinse în cererea de finanțare presupun apelarea la un ajutor specializat oferit de firme de consultanță în domeniu; practica arată că întocmirea dosarului costă cca. 3% din valoarea totală a proiectului, ceea ce se poate considera că reprezintă o sumă destul de mare, pentru proiecte a căror valoare se ridică la peste 50.000 euro;
  4. insuficienta publicitate și îndrumare a solicitanților pentru alocarea de fonduri SAPARD cu privire la întocmirea documentelor necesare și autoritatea publică la care trebuie să se adreseze.

Pentru înlăturarea unor astfel de dificultăți este necesar să se stimuleze creșterea numărului de firme de consultanță autorizate pentru întocmirea documentației legate de alocarea fondurilor SAPARD. În aceste condiții, ar deveni posibil să apară și fenomenul de concurență, care să conducă la reducerea costurilor pentru elaborarea dosarelor legate de obținerea finanțării.

De asemenea, ar fi de examinat ca aceste firme de consultanță sau eventual filialele unor bănci comerciale să preia, contra unui comision rezonabil, nu numai întocmirea dosarelor, dar și susținerea acestora în fața autorităților competente.

Este necesar, totodată, ca prin administrațiile publice locale, județene, municipale, orășenești și locale să se asigure o informare a tuturor celor interesați cu privire la avantajele punerii în operă a proiectelor SAPARD, inclusiv prin asigurarea unor resurse bugetare sporite pentru cofinanțarea unor astfel de investiții, utilizându-se în acest scop exemplele pozitive obținute în zonele respective, prezentarea unităților de consultanță specializate și sprijinul de care se pot bucura solicitanții din partea autorităților publice.

Ținând seama că în prezent sunt în derulare un număr însemnat de măsuri cuprinse în Programul SAPARD, care antrenează fonduri de investiții de 1,2 miliarde euro, din care 700 milioane euro reprezintă finanțarea directă a Uniunii Europene, este necesar să se aplice măsurile legate de asigurarea unei mai mari operativități privind elaborarea dosarelor și la un nivel calitativ superior.

Atragerea în totalitate a acestor fonduri puse la dispoziție de Uniunea Europeană și materializarea lor în investiții direct productive, îndeosebi agroalimentare sau de infrastructură rurală, vor contribui la ridicarea nivelului de dezvoltare economică și socială a tuturor zonelor țării și îndeosebi a celor slab dezvoltate. Deputații din circumscripțiile electorale ale județului Gorj pot aduce o contribuție însemnată în această direcție.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 22:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro