Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.27/18-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 09-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 martie 2004

6. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.76/2002.
 
consultă fișa PL nr. 52/2004

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Inițiatorul?

Domnul Ioan Cindrea:

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.76 privind sistemul asigurărilor de șomaj și stimularea ocupării forței de muncă.

Vizează, în principal, introducerea unor noi măsuri pentru stimularea ocupării forței de muncă, extinderea categoriilor de persoane care pot beneficia de facilități acordate din bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj, precum și corelarea cu prevederile noului Cod al muncii.

Principalele modificări sunt următoarele: măsuri de stimulare a angajatorilor pentru încadrarea în muncă a absolvenților instituțiilor de învățământ, diferențiat în funcție de nivelul de studii; măsuri de stimulare a angajatorilor care încadrează în muncă persoane care mai au 3 ani până la pensie, prin acordarea din bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj a unei sume egale cu un salariu minim brut pe țară pe perioada încadrării până la îndeplinirea condițiilor de pensionare; facilitatea accesului la programele de formare profesională, organizate de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, în primul rând pentru persoanele care au domiciliul în mediul rural și au venituri sub nivelul ajutorului de șomaj; și pentru persoanele care au avut raporturile de muncă suspendate pentru îngrijire copil, satisfacerea stagiului militar, sau pensie de invaliditate.

De asemenea, prezentul proiect de modificare a legii presupune asigurarea accesului gratuit la serviciile de consultanță și asistență pentru începerea unei activități independente, sau pentru inițierea unei afaceri, pentru studenții care-și întemeiază firme și care, de asemenea, vor avea acces la credite cu dobândă subvenționată.

În legătură cu formarea profesională, o prevedere importantă se referă la cofinanțarea formării profesionale, la agenții economici, ca măsură de prevenire a șomajului.

De asemenea, modificarea se referă la acordarea de credite nerambursabile din bugetul asigurărilor sociale pentru șomaj, pentru zonele defavorizate, sau cu un șomaj ridicat.

Față de cele prezentate, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei susține adoptarea prezentului proiect de lege în forma prezentată în Raportul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia?

Doamna Smaranda Dobrescu:

Stimați colegi,

Comisia vă propune adoptarea acestui proiect de lege în scopul asigurării unei creșteri a nivelului ocupării forței de muncă.

Modificările și completările aduse Legii nr.76/2002 impun intensificarea și diversificarea măsurilor active pentru stimularea ocupării forței de muncă, extinderea categoriilor de persoane care pot beneficia de măsuri active acordate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Având în vedere intrarea în vigoare a Legii nr.53/2003, adică Codul muncii, s-a impus necesitatea corelării prevederilor Legii nr.76/2002 cu cele ale noului Cod al muncii.

Domnul Constantin Niță:

Vă mulțumesc.

La dezbateri generale?

Vă rog, domnule deputat Moiș.

Domnul Văsălie Moiș:

Grupul parlamentar al Partidului România Mare va vota împotriva acestui proiect de lege, pentru următoarele două considerente: în Raportul de țară pe 2003, România este criticată și din perspectiva lipsei unor programe care să asigure în perspectivă integrarea României în structurile europene.

Din punctul nostru de vedere, acest proiect de lege nu va avea altă consecință decât crearea posibilității drenării fondurilor alocate acestor programe către baronii și clientela politică a partidului de guvernământ, încă o sursă de drenare a banilor asigurați de către structurile internaționale către fondurile alocate de către Uniunea Europeană pentru dezvoltarea României, dar care vor lua același drum - al îmbogățirii unor clienți ai partidului de guvernământ.

Pentru aceste considerente, având în vedere neseriozitatea politicii de combatere a corupției și lipsa unor programe precise de clarificare a cheltuielii fondurilor alocate până acum țării noastre, suntem împotriva creării unei noi posibilități de drenare a fondurilor de la bugetele statului pentru îmbogățiții partidului de guvernământ.

Domnul Constantin Niță:

Mai sunt intervenții?

Vă rog.

Reprezentantul UDMR.

Domnul Kerekes Károly:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Stimate domnule ministru,

Acest proiect inițiat de Guvern privind modificarea Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, în opinia noastră, răspunde nu numai cerințelor din partea Uniunii Europene, dar răspunde și unor nevoi reale. Răspunde necesității de a rezolva unele probleme arzătoare în ocuparea forței de muncă.

Fără pretenția, exigența de a analiza toate măsurile prevăzute, cuprinse în acest proiect de lege, totuși, vă rog să-mi permiteți să remarc câteva dintre ele, pe care noi le considerăm foarte importante, foarte utile.

În primul rând, extinderea sferei de accesare la serviciile de formare profesională gratuite, de care vor putea beneficia unele categorii sociale, în mod deosebit cele din mediul rural, unde, cum știți și dumneavoastră, sunt foarte mari probleme - deci, în mod deosebit cele din mediul rural fără ocupație și venit, aflate în mare sărăcie.

În al doilea rând, considerăm că este o măsură extrem de importantă și foarte utilă stimularea angajatorilor de a angaja șomeri aflați în pragul pensionării, care se află într-o situație disperată, datorită practicii de a fi refuzați la angajare.

Și, în al treilea rând, - a treia măsură pe care o remarcăm este întărirea responsabilității din partea angajatorilor în respectarea obligațiilor ce le revin în menținerea la locul de muncă a persoanelor pentru angajarea cărora acești angajatori au beneficiat de o serie de facilități.

În concluzie, grupul nostru parlamentar sprijină adoptarea acestui proiect de lege și-l va vota.

Domnul Constantin Niță:

Mai sunt alte observații la dezbateri generale? Nu mai sunt.

Trecem la dezbaterea legii.

Titlul legii.

Dacă sunt observații?

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu aș mai fi venit încă o dată să vă plictisesc cu argumentele pe care trebuie să le aducem în favoarea Legii nr.76, dar a existat un prim vorbitor care ne-a arătat foarte clar că nu are habar despre ce discutăm astăzi.

Eu cred că nu era nevoie de nici un fel de explicații, că toate grupurile parlamentare, toată lumea din sala aceasta cunoaște importanța Legii nr.76 ca pilon al sistemului de asigurări sociale. Nici vorbă nu este acolo de a drena ceva fonduri. Dar, probabil că modul de gândire a unora dintre noi trebuie drenat cu severitate și eu sper ca, la alegerile viitoare, electoratul să mai dreneze puțin componența aceasta a Parlamentului din punctul de vedere al grupurilor parlamentare, astfel încât aceia care habar nu au despre ce se discută în această aulă, să dispară pe cât posibil; trebuie să fim totuși înțelegători.

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte, și vă rog să dați votul dumneavoastră pentru modificarea Legii nr.76.

Domnul Constantin Niță:

Da. Vă rog, pe procedură.

Domnul Viorel Gheorghe Coifan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

N-aș fi intervenit, dacă distinsul antevorbitor nu făcea lecții de dirigenție cu noi.

Cunoaștem apetența dânsului de profesor, dar aici toți suntem egali, sub cupola Parlamentului. Prin urmare, vă rog să trecem să discutăm legea și să nu facem aprecieri care, pe lângă că nu sunt bine venite, sunt și deplasate.

Domnul Constantin Niță:

Corect. Da, haideți să trecem la ...

Domnul Dumitru Buzatu:

O singură frază aș vrea să spun, pentru că eu am vorbit în virtutea dreptului grupului parlamentar de a-și exprima opinia în legătură cu un proiect de lege. Nu vreau să fac nici un comentariu pe intervenția procedurală a domnului deputat. Totuși, aș vrea să-i spun domnului deputat că nu suntem egali. Unii oameni sunt mai grași, alții mai slabi, unii mai deștepți, alții mai proști, cum i-a lăsat Dumnezeu. Și cu asta închei această intervenție.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Nu, cred că exagerăm cu aceste luări de cuvânt, v-aș ruga să finalizăm dezbaterile generale. Nu, o să supun votului închiderea dezbaterilor generale, ca să nu mai avem probleme. Vă rog.

Domnul Puiu Hașotti:

Aveți dreptate, domnule președinte.

Într-adevăr, are perfectă dreptate domnul coleg. Unii sunt prost crescuți, alții sunt bine - crescuți.

Domnul Constantin Niță:

Da, închidem dezbaterile generale, domnule deputat.

Domnul Dan Brudașcu:

Având în vedere că de la o dezbatere care se dorește să fie elegantă și academică s-a ajuns la jigniri, în numele grupului nostru parlamentar, cer oficial domnului vicepreședinte al Comisiei pentru muncă să-și ceară scuze pentru afirmațiile jignitoare aduse la adresa reprezentantului Partidului România Mare.

În caz contrar, cer Comisiei juridice, de disciplină și imunități să ia în discuție acest caz. (Vociferări în sală.)

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule deputat, cereți-vă scuze.

Domnul Dumitru Buzatu:

Nu văd altă soluție decât să-mi cer scuze pentru faptul că domnul Vasile Moiș nu cunoaște despre ce se discută în această aulă. Cred că e suficientă această intervenție și sper că e mulțumit și domnia-sa.

Domnul Constantin Niță:

Vă supun spre aprobare dumneavoastră... închidem acest subiect, și-a cerut scuze domnul deputat.

Supun votului închiderea dezbaterilor generale. Nu se poate, adică este...

 

Domnul Văsălie Moiș:

Mi-a rostit numele, dați-mi dreptul la replică, domnule președinte de ședință.

Domnul Constantin Niță:

Închidem dezbaterile generale, vă rog să trecem la dezbaterea legii, e o chestiune mult mai serioasă.

Titlul legii. Dacă sunt observații la titlul legii. Dacă nu, supun votului dumneavoastră titlul legii.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 58 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 23 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Votat titlul legii.

Art.1 alin.1. Dacă sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră alin.1.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 57 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 25 de voturi împotrivă.

Abțineri? O abținere. Votat în unanimitate.

Alin.2 din art.1. Sunt observații? Nu sunt. Supun votului dumneavoastră alin.2.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 60 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 31 de voturi împotrivă.

Abțineri? O abținere.

Votat în varianta comisiei.

Alin.1 din pct.2. Sunt observații? Nu sunt.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 60 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 24 de voturi.

Abțineri? Nu sunt.

Votat în varianta comisiei.

Alin. a) din același pct.2.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 60 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 24 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Pct. c). Sunt observații? Nu sunt.

Cine este pentru varianta comisiei la pct. c)? Vă rog, să votați. 60 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 24 de voturi împotrivă.

Abțineri? 2 abțineri.

Votat în varianta comisiei.

Pct. h). Sunt observații? Nu sunt.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 60 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 25 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Pct.3. Dacă sunt observații la pct.3? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră pct.3 în varianta comisiei.

Cine este pentru? Vă rog să votați? 60 pentru.

Voturi împotrivă? 31 de voturi.

Abțineri? Nu sunt. Votat în varianta comisiei.

Pct.4 alin. a) și b) dacă sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră pct.4, în varianta comisiei, cu alin. a) și b).

Cine este pentru? Vă rog să votați. 61 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 23 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt. Votat în varianta comisiei.

Pct.5 alin. c).

Cine este pentru? Vă rog să votați. 64 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 22 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt. Votat pct.5.

Pct.6 alin. a). Dacă sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 64 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 24 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Votată varianta comisiei.

Pct.7 alin.11.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 64 pentru.

Voturi împotrivă? 23 împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Pct.8 alin.2. Dacă sunt observații. Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 64 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 28 împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Votat în varianta comisiei.

Pct.9 alin.3. Sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? Vă rog să votați, ce faceți, ați adormit? 64 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 27 de voturi.

Abțineri? Nu sunt.

Votat în varianta comisiei.

Pct.10. Art.26. Sunt observații la modificarea art.26? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră această modificare.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 65 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 30 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt abțineri.

Votat în varianta comisiei.

Pct.11. Alin.2 din art.27 care va avea un alt cuprins. Vă rog, dacă sunt observații? Nu sunt. Vă rog, să votați.

Cine este pentru? 70 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 27 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Pct.12. Art.28 în varianta comisiei. Sunt observații? Nu sunt.

Vă supun spre aprobare modificarea art.28.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 72 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 30 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Votat în varianta comisiei.

Pct.13 lit. f) alin.1 din art.33. Sunt observații? Nu sunt.

Cine este pentru? Vă rog să votați. Vă atrag atenția că dacă sunteți în sală este bine să votați. Vă rog. 53 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 45 de voturi.

Abțineri? O abținere.

Votată varianta comisiei.

Pct.14. Modificarea art.34 alin.11 cu subpunctele a), b), c), d). Sunt observații? Nu sunt.

Vă supun spre aprobare modificarea art.34.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 76 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 45 de voturi.

Abțineri? Nu sunt.

Alin.12 și 13 din același articol. Sunt observații? Nu sunt.

Supun votului.

Cine este pentru? Vă rog să numărați. 78 pentru.

Voturi împotrivă? 45 de voturi.

Abțineri? Nu sunt.

Votat în varianta comisiei.

Pct.15 alin.2 art.34. Sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră modificarea art.34.

Cine este pentru? Vă mulțumesc. 78 pentru.

Voturi împotrivă? 45 de voturi.

Abțineri? Nu sunt.

Pct.16, cu modificarea art.35 alin.1, 2 și 3. Dacă sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră art.35 în varianta comisiei.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 88 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 45 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt. Votat în varianta comisiei.

Pct.17 lit. a) și h) alin.1 din art.38. Sunt observații? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră pct.17din raport.

Cine este pentru? Vă rog să votați. 77 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 45 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Procedură? Vă rog.

Domnul Cornel Popa:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte de ședință, vă amintim că, așa cum este stabilit în program, la această oră avem vot final. Dacă dumneavoastră considerați că trebuie să facem alt program, atunci vă rog să convocați Comitetul ordinii de zi să vedem dacă se poate stabili altceva sau nu.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Eu pot să consult plenul pe vot dacă continuăm să finalizăm această lege, plus Tratatul cu Ucraina. (Vociferări în sală.)

Supunem la vot, plenul este suveran.

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Eu vă mulțumesc că mi-ați permis să expun o chestiune de procedură. Nu putem adapta regulamentul în funcție de interesele conjuncturale ale momentului. Regulamentul ne spune foarte clar, plenul se poate pronunța în urma deciziei Comitetului ordinii de zi, pe care o poate confirma sau infirma. Dar, înainte de a fi un vot al plenului trebuie să fie o decizie a Comitetului ordinii de zi, decizie care nu a fost luată și, în consecință, domnule președinte, nu putem trece peste aceste etape procedurale stabilite. Deci, nu putem invoca diverse aspecte de conjunctură, în funcție de interesele momentului. Regulamentul este regulament și se aplică în litera și în spiritul lui, așa cum l-am conceput împreună.

Deci, domnule președinte, ori procedați la ședința de vot final, conform programului, ori se convoacă cele două foruri de conducere ale Camerei care vor lua decizia în consecință și vor fi informați colegii noștri.

Dumneavoastră ați votat acest regulament, domnule coleg, pe care trebuie să-l respectăm. Până e în vigoare îl respectăm, când se va schimba, procedăm altfel.

Domnul Constantin Niță:

Deci la ora 12 era programat votul pentru Tratatul dintre România și Ucraina. Putem să finalizăm această lege și tratatul respectiv și închidem ședința. Putem să continuăm cu votul plenului. Plenul este suveran chiar peste Comitetul ordinii de zi. Eu supun votului dumneavoastră prelungirea programului pe finalul acestei legi și pe tratatul cu Ucraina.

Vă supun votului. Cine este pentru prelungirea programului? Vă rog să numărați. 96 de voturi pentru.

Voturi împotriva prelungirii programului. 50 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Deci, vom continua programul, conform ... Vă rog.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În numele Grupului parlamentar al PD, vreau să vă informez, domnule președinte, întrucât dumneavoastră supuneți la vot ceea ce nu trebuie să fie supus la vot, și anume Regulamentul Camerei Deputaților, Grupul parlamentar al Partidului Democrat părăsește sala de ședințe, ca o formă de protest pentru nerespectarea regulamentului pe care cu toții l-am votat.

Nu este vorba de un act normativ sau altul, e vorba de respectarea regulamentului, ori se respectă, ori nu se respectă, iar noi nu putem fi părtași la un demers de încălcare flagrantă a Regulamentului Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Da. am înțeles.

Domnul Văsălie Moiș:

Pentru aceleași considerente, Grupul parlamentar al PRM părăsește dezbaterile. (Grupul parlamentar al PRM se ridică și părăsește sala.)

Domnul Corneliu Popa:

Nu putem fi de acord să votăm încălcarea regulamentului, în consecință, și Grupul parlamentar al PNL părăsește sala. (Grupul parlamentar al PNL părăsește sala.)

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 16:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro