Dumitru Bentu
Dumitru Bentu
Ședința Camerei Deputaților din 5 aprilie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.45/13-04-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 05-04-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 aprilie 2004

23. Primirea de răspunsuri la întrebările adresate membrilor Guvernului de către deputații:
  23.3 Dumitru Bentu  
 
consultă:

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Pentru domnul Dumitru Bentu răspunde doamna secretar de stat Rovana Plumb. Are 7 întrebări, aș ruga-o, cu acordul domnului deputat, să facă o sinteză în așa fel încât să cuprindă toate aspectele cerute.

Doamna Rovana Plumb (președinta Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor):

Bună seara! Vă mulțumesc, domnule președinte, și cu permisiunea domnului deputat, o să răspund succint, pentru că s-au depus și în scris răspunsurile la întrebări.

În ceea ce privește instituțiile cu care colaborează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sunt toate instituțiile guvernamentale care au drept scop protejarea cetățeanului, dar și instituții neguvernamentale, asociațiile de protecție a consumatorilor. Cu acestea avem protocol de colaborare încheiat, iar coordonarea sistemului se face de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, este vorba de sistemul de supraveghere a pieței produselor și serviciilor în care intră toate aceste instituții. Detailat îl aveți în răspunsul scris. În ceea ce privește proiecte special derulate de către instituția noastră cu adresabilitate către mediul rural în afară de controalele periodice pe care le realizăm în colaborare cu celelalte servicii descentralizate în mediul rural, și pot să vă spun că 30% din numărul total de acțiuni de control se realizează în mediul rural, avem un proiect special de informare și educare a consumatorilor, dar care are și componentă de supraveghere a pieței. Proiectul se intitulează "Siguranță pentru consumator și liniște pentru cetățeni" și se efectuează în colaborare și cu sprijinul Jandarmeriei naționale.

Avem drept obiectiv combaterea consumului de alcool de către minori, cât și combaterea consumului de țigarete de către minori, scopul principal, targetul fiind acela de a conduce la îmbunătățirea calității vieții.

Referitor la campania națională de educare și informare a consumatorilor, cea de a treia întrebare, rezultatele sunt următoarele. În perioada 2001- 2003, imediat de după ce s-a încheiat prima campanie națională de educare și informare, numărul de consumatori care s-au adresat instituției noastre, fie aparatului central, fie oficiilor teritoriale, a crescut cu 68% față de perioada 1997-1999.

În ceea ce privește acțiunile de control, de verificare pentru a răspunde reclamațiilor sosite din partea acestor consumatori, 99 din acțiunile pe care noi le-am derulat au fost soluționate în favoarea consumatorilor, fiind despăgubiți cu o sumă de 52 de miliarde de lei în perioada 2001-2003, față de 3,5 miliarde de lei în perioada 1997-1999.

Ce este important, este că avem un semnal pozitiv în ceea ce privește alinierea agenților economici la normele europene, transpus în legislația națională în domeniul protecției consumatorilor, înregistrând cu 24% mai puțini agenți economici care nu respectă prevederile legale în domeniul protecției consumatorilor față de perioada 1997-1999.

În ceea ce privește nivelul de funcționalitate al sistemului de supraveghere a pieței produselor și serviciilor, am să citez concluzia raportului Comisiei Europene care a desfășurat, cum bine cunoaștem, acțiuni de monitorizare suplimentară, în termeni tehnici, ultima fiind realizată la nivelul României pentru acest sistem de supraveghere a pieței produselor și serviciilor în luna iulie, comisia făcând public raportul în luna decembrie 2003, Comisia Europeană recunoaște Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor ca fiind instituția responsabilă din România pentru supravegherea pieței produselor și serviciilor și protecția consumatorilor. În raport se subliniază că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor: "a demonstrat o impresionantă capacitate de angajare, precum și cunoștințe în domeniul protecției consumatorilor, o bună conștientizare a noii abordări, a metodelor de supraveghere a pieței, precum și a priorităților. Activitatea de supraveghere a pieței desfășurată de Autoritate are atât caracter activ, cât și reactiv, iar supravegherea activă se desfășoară în concordanță cu un plan care poate fi verificat prin obiective măsurabile", se arată în raport. În acest sens, a fost apreciată funcționarea Comitetului interministerial pentru supravegherea pieței produselor și serviciilor și protecția consumatorilor.

Referitor la cea de a cincea întrebare, sprijinul pe care-l acordă Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor societății civile, care are obiect de activitate în acest domeniu și mă refer aici în mod expres la Asociațiile pentru consumatori, în anul 2001, de la bugetul de stat, prin bugetul Autorității noastre a fost transferată suma de 284 de milioane de lei pentru funcționarea Centrului de Consultanță și Informare a Consumatorilor din cadrul Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România. În anul 2002 a fost transferată suma de 400 de milioane de lei, iar în anul 2003, suma de 500 de milioane de lei.

De asemenea, specialiștii instituției noastre au participat la activități de consiliere și consultanță care a fost acordată Asociațiilor de protecție a consumatorilor 113 astfel de acțiuni de consultanță în urma solicitărilor de sprijin din partea asociației pentru întocmirea cererilor de finanțare pentru asociații privind programele PHARE-ACCES. Mai multe detalii se regăsesc în răspunsul în scris formulat.

În ceea ce privește criteriile de performanță pe care le-am stabilit la nivelul oficiilor noastre teritoriale, ele sunt în număr de 9 și sunt stabilite după cum urmează: numărul total de acțiuni de control desfășurate, numărul de acțiuni de control în colaborare cu alte activități publice, controale tematice la nivel național, valoarea totală a mărfurilor controlate, numărul de produse prelevate pentru analize de laborator, număr de acțiuni de control în vamă pentru depistarea produselor din import care ar prezenta eventuale abateri, valoarea vărsămintelor la bugetul de stat, numărul total de acțiuni de informare și educare pentru consumatori, precum și procentul reclamațiilor soluționate din totalul celor înregistrate.

După cum se poate vedea, nu există un indicator de performanță privind aplicarea unui cuantum anume de amenzi.

În ceea ce privește stadiul negocierilor cu Uniunea Europeană (cea de a șaptea întrebare a dumneavoastră), în anul 2001, în luna iulie în ziua de 27, la Conferința de aderare România - Uniunea Europeană, România a deschis și a închis capitolul 23, capitolul de negociere pentru protecția consumatorilor și a sănătății, menționăm că, la acea dată, România era singura țară dintre cele în curs de aderare care nici nu deschiseseră capitolul "Protecția consumatorilor și a sănătății".

În ceea ce privește transpunerea legislației, ne-am respectat angajamentele asumate, pot să aproximez că în jur de 97% din acquis-ul comunitar este în momentul acesta transpus în legislația națională, de asemenea, este urmărită pas cu pas implementarea legislației naționale care transpune aquis-ul comunitar. În ședința de Guvern din 1 aprilie au fost aprobate pentru a fi transmise la Parlament 4 proiecte de legi care transpun 4 piese de acquis, urmând ca în ședința din cursul acestei săptămâni, ultima directivă privind creditul pentru consum să fie aprobată de către Guvern pentru a fi transmisă către dumneavoastră spre adoptare sub forma unui proiect de Lege privind creditul pentru consum.

În rest, actele normative secundare sunt deja transpuse în legislația națională. Vă mulțumesc

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc. Domnule deputat, vă rog să spuneți dacă sunteți mulțumit sau nu. Vă rog.

Domnul Dumitru Bentu:

Mulțumesc, domnule președinte. Vă rog să-mi permiteți să mulțumesc doamnei ministru pentru răspunsurile edificatoare furnizate, pentru calitatea acestora, reflex al seriozității ce animă Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și în același context, doresc să exprim deosebite aprecieri pentru modul în care domnia sa s-a implicat în crearea la Bârlad a unui subsistem funcțional al Autorității județene pentru protecția consumatorilor, deosebit de util și foarte bine primit de populația municipiului.

Mulțumesc încă o dată, mulțumesc și dumneavoastră domnule președinte.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc. Tot pentru dumneavoastră 2-4-6-7 întrebări pentru Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor, domnul Emilian Cutean, secretar de stat.

Domnule secretar de stat, vă rog să sintetizați, pentru că timpul pentru întrebări și răspunsuri a expirat și dorim să finalizăm cât mai repede.

Domnul Emilian Vasile Cutean (secretar de stat, Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor):

Am înțeles, domnule președinte.

Răspund interpelării nr.1930 prin care s-a formulat întrebarea "Ce măsuri de îmbunătățire a Legii 42 ați întreprins?"

Vă aduc la cunoștință faptul că în Senatul României se află un proiect de lege care va înlocui Legea 42 și va răspunde cerințelor anului 2004. Pentru acest proiect de lege, Secretariatul de Stat și Guvernul a acordat aviz favorabil. Mai există un proiect de lege care vine să îmbunătățească Legea 42 care se află la Secretariatul General al Guvernului și pe site-ul instituției noastre.

La interpelarea nr. 1931, "Cum colaborați cu organele administrației publice și cu organizațiile neguvernamentale pentru rezolvarea problemelor specifice revoluționarilor din decembrie", vă comunicăm următoarele: Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor are în teritoriu angajați 11 inspectori care răspund tuturor solicitărilor revoluționarilor și împreună cu aceștia încearcă să rezolve problemele lor. Pe lângă Secretariatul de Stat funcționează un Colegiu al revoluționarilor din care fac parte președinții asociațiilor. Deci, toate problemele cu care se confruntă ajung la noi și împreună le rezolvăm în limita posibilităților și atribuțiilor pe care le are SSPR-ul.

La interpelarea nr. 1932 prin care ne rugați să precizăm chiar și enumerativ programele proprii privind cinstirea eroilor martiri și sprijinirea revoluționarilor din decembrie, vă comunicăm că în anul 2003, programele proprii privind cinstirea eroilor martiri și sprijinirea revoluționarilor din decembrie au fost: în primul rând, au fost acordate un număr de 10 autoturisme hicomat pentru răniții invalizi cu deficiențe locomotorii în valoare de 1 miliard 688 milioane lei.

Alt program al Secretariatului de Stat a fost trimiterea în tabere de odihnă în vacanța școlară a unui număr de 2440 de copii ai beneficiarilor Legii 42, efortul financiar pentru acest program fiind de 4 miliarde 817 mii 579 de lei. S-au acordat materiale sanitare de strictă necesitate răniților și marilor mutilați în valoare de 521 de milioane de lei; s-au plătit subvențiile de 50% la dobânda plătită la creditele acordate pentru investiții cu caracter productiv; s-au acordat un număr de 235.000 de milioane de lei și s-au distribuit un număr de 300.000 de bilete beneficiarilor Legii nr.42, bilete CFR, clasa I-a dus-întors; s-au finanțat și cofinanțat din bugetul SSPR în municipiul București 22 de asociații cu suma de 1 miliard 518 milioane lei, iar în țară un număr de 40 de asociații au primit suma de 2 miliarde 182 de milioane lei. S-au plătit indemnizațiile reparatorii soțului supraviețuitor care are în întreținere unul sau mai mulți copiii, pentru vacanța de vară a anului 2003, SSPR și Universitatea Biotera au conlucrat pentru realizarea în comun a unui protocol prin care s-au cazat în spațiile de odihnă ale acestei universități aproximativ 100 de persoane cu titlu gratuit. S-a mai încheiat un protocol cu aceeași Universitate Biotera și cu Universitatea Ovidiu din Constanța prin care beneficiarii Legii nr.42 s-au înscris și urmează cursurile acestor universități gratuit. S-a realizat pagina web a instituției prin care toți cei interesați pot verifica și sunt puși la curent cu toate programele desfășurate de SSPR și pot verifica pe toți cei care au certificate de revoluționari.

În trimestrul IV al anului 2003, în colaborare cu Ministerul Culturii și Cultelor s-a lansat concursul privind proiectul Monumentului revoluției din Decembrie 1989, monument care în acest an, la 15 ani de la Revoluție, se va inaugura. La sediul Organizației Secretariatului de Stat s-a organizat o expoziție permanentă cu imagini de la Revoluția din decembrie, s-a încheiat cu Ministerul Turismului în anul 2003 un protocol prin care beneficiarii Legii 42 cu posibilități materiale reduse au beneficiat de programul "Mare pentru toți".

Pentru Ziua eroilor din 2003 s-au acordat 50 de milioane de lei asociațiilor pentru a comemora această zi. Pentru anul 2004, SSPR va continua aceste programe și în plus s-au organizat alte programe care cuprind comemorarea și sărbătorirea a 15 ani de la Revoluția din decembrie.

La interpelarea nr.1933 prin care ne întrebați în ce stadiu de îndeplinire se află obiectivul dumneavoastră prioritar care se referă la acordarea drepturilor cu caracter social și a indemnizației reparatorii pentru toți urmașii eroilor martiri, vă comunicăm următoarele: acordarea drepturilor cu caracter social se finanțează anual din bugetul instituției noastre la art.21 din "Drepturi cu caracter social", iar în anul 2003 a fost alocată suma de 14 miliarde 374 milioane lei. Pentru anul 2004 s-a alocat o sumă de 14 miliarde 62 de milioane lei. În prezent, indemnizația reparatorie se acordă conform Legii nr.42, republicată cu modificările și completările ulterioare.

De asemenea, aceste drepturi sunt cuprinse și în proiectul nou de lege înaintat de SSPR Secretariatului General al Guvernului.

La interpelarea nr.1934, prin care ne solicitați să precizăm dacă urmărim în continuare starea de sănătate a revoluționarilor, vă comunicăm faptul că Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor din Decembrie, în anul 2003 a alocat sumele necesare pentru finanțarea programelor de cumpărare și acordarea autoturismelor, conform art.10, alin.1, lit.m) din Legea 42 s-au acordat materiale sanitare și dispozitive medicale răniților în luptele pentru victoria Revoluției sau în legătură cu acestea, iar în anul 2004 se vor finanța în continuare aceste programe, precum și programul privind achiziționarea de medicamente ce nu sunt cuprinse în contractul-cadru al CNAS și sunt de strictă necesitate pentru marii mutilați și răniți de gradul I de invaliditate în valoare de 500 de milioane lei.

La interpelarea nr.1935, prin care s-a formulat întrebarea...

Domnul Constantin Niță:

Pe scurt, domnule secretar de stat, pe scurt!

Domnul Emilian Vasile Cutean: (secretar de stat, Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor.)

Am dori să aflăm dacă mai sunt solicitări, SSPR nu are o bază de date prin care să putem să vă răspundem acestei întrebări, deoarece solicitările pentru atribuirea de teren se fac către primării, noi am înaintat Ministerului Administrației și Internelor o adresă prin care solicităm primăriilor evidențele nominale a celor care au solicitat drepturile Legii 42.

La interpelarea nr.1936 prin care ne solicitați să vă spunem de ce facilități dispun copiii beneficiarilor Legii 42, republicată, vă comunicăm faptul că copiii de urmași ai eroilor martiri beneficiază de o indemnizație reparatorie conform art.8, lit.e) din Legea 112, acordată pe baza coeficientului de multiplicare de 0,60%, aplicat asupra salariului mediu brut, indemnizație reparatorie plătită lunar de către SSPR soțului supraviețuitor care are în întreținere unul sau mai mulți copii; acces gratuit la creșele și grădinițele subvenționate de stat, burse pentru elevi și studenți în instituțiile de învățământ de stat sau acreditate conform art.10, alin.1, lit.m) și r) a Legii 42. Copiii de luptători pentru victoria Revoluției române din decembrie 1989 beneficiază de art.10, alin.1, lit.m) și lit.r), respectiv acces gratuit la creșele și grădinițele subvenționate de stat și bursele pentru elevi și studenți în instituțiile de învățământ acreditate. Pentru ambele categorii, în colaborare cu Agenția Națională a Taberelor și Turismului Școlar, în baza protocolului încheiat, trimitem, anual, gratuit în taberele de odihnă copiii persoanelor prevăzute de Legea 42, preșcolari, elevi sau studenți care urmează cursurile de învățământ de stat sau acreditate.

Cam acestea sunt răspunsurile la întrebările și la interpelările formulate. Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Da. Mulțumesc foarte mult.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 18:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro