Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 aprilie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.47/15-04-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 06-04-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 aprilie 2004

7. Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.115/1996 privind declararea și controlul averii demnitarilor, magistraților, funcționarilor publici și a unor persoane cu funcții de conducere, modificată prin Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției (retrimisă comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 338/2003

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.115/1996 privind declararea și controlul averii demnitarilor, magistraților, funcționarilor publici și a unor persoane cu funcții de conducere, modificată prin Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției.

Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul?

Vă rog, domnule deputat Boc.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte,

Și vă mulțumesc și pentru faptul că mi-ați permis să putem susține acest proiect de lege, având în vedere programul comisiei.

Domnule președinte, este vorba de o propunere legislativă inițiată de Grupul parlamentar al Partidului Democrat și care vizează modificarea și completarea Legii nr.115/1996 privind controlul averii demnitarilor.

Este cunoscut faptul că, mai ales în ultima perioadă, au fost subliniate multiple deficiențe ale acestei legi și ca urmare ale acestor deficiențe, au existat propuneri, inclusiv din partea primului-ministru, a președintelui României, mergând la impozitarea cu 90% a averilor ilicite, disputa fiind dacă este vorba de impozitare sau confiscare.

S-a ajuns aici și datorită faptului că această lege care vizează averile demnitarilor este total ineficientă. Și o să vă dau un exemplu: prin această lege din 1996 și prin modificarea ei, prin Legea nr.161/2003, lege privind pachetul anticorupție, a fost instituită o comisie privind cercetarea averilor demnitarilor, formată din judecători de la Curtea Supremă de Justiție. Iată, deși această lege are în acest an 7 ani de existență, nici o persoană nu a făcut obiectul cercetării averilor demnitarilor, nici un demnitar nu a intrat sub incidența acestei legi.

Ce ne demonstrează acest lucru? Că această lege este inexistentă și, în consecință, ineficientă. De ce este ineficientă? Pentru că mecanismul de control prevăzut inițial în lege și menținut prin Legea anticorupție, lasă în cazul demnitarilor numai ministrului justiției și procurorului general dreptul de a sesiza comisia cu privire la cercetarea averilor demnitarilor. Și, în consecință, eficiența acestei legi ați putut-o observa cu toții.

Am văzut că și noul ministru al justiției a propus, practic, "deschiderea" acestei legi, reformarea acesteia pentru a face din Legea declarării averilor demnitarilor o lege funcțională. Propunerea noastră exact în această direcție este formulată.

În privința mecanismului de control, am propus și propunem prin această inițiativă dreptul oricărei persoane de a putea sesiza Comisia cu privire la declararea averilor demnitarilor și nu restrângerea acestui drept doar la ministrul justiției și procurorul general.

Considerăm că numai în acest fel această lege poate deveni eficientă și să-și atingă scopul pentru care a fost adoptată.

În același spirit și în concordanță cu cele declarate de ministrul justiției, și noi, în 2003, pentru că această propunere datează din mai 2003, am propus instituirea după modelul francez a unei comisii de integritate și transparență, comisie care să verifice solicitările efectuate de către orice persoană cu privire la averile demnitarilor, adică să verifice dacă este concordanță între declarațiile făcute în mod public și oficial de către demnitari și realitățile faptice.

Acest model a fost unul de succes în Franța și credem că această Comisie de integritate și transparență ar putea fi utilă în sistemul românesc. Menționez că această comisie nu este cea care confiscă averile, ea trimite instanței de judecată propunerea de confiscare, în cazul în care constată o disproporție între veniturile declarate și cele realizate. Deci, nu ține locul unei instanțe de judecată, dar are prerogativa de a sesiza instanța de judecată cu un asemenea demers.

Și, repet, m-am bucurat să văd că noul ministru al justiției a preluat această idee, legată de Comisia de integritate și transparență, după modelul francez.

Propunerea legislativă urmărește, de asemenea, extinderea obligației de declarare a averilor la toate persoanele care au avut demnități sau funcții publice prevăzute de Legea declarării averilor demnitarilor. Altfel spus, nu numai demnitarii în exercițiu, ci și cei care, de-a lungul timpului, de după 1989, au deținut aceste funcții.

Considerăm că, într-adevăr, o transparență reală și un control riguros ar putea avea loc numai prin extinderea acestei obligații la toate persoanele care au deținut funcții publice: dacă au dobândit averile în mod corect, licit, nu trebuie să-i fie nimănui teamă să declare; dacă nu, va trebui să intre sub incidența legii. Și, cu aceasta, rezolvăm și această problemă și această, hai să-i spunem, suspiciune care planează în societate, că, ce se întâmplă cu averile celor care le-au dobândit de-a lungul timpului, de-a lungul celor 14 ani, și că ei nu mai pot face obiectul nici unui control.

Dacă au dobândit averea în mod licit, pot să doarmă liniștiți. Dacă au dobândit-o în mod ilicit, această lege va avea mecanismele prin care să le ceară socoteală.

Am propus, prin această inițiativă legislativă, includerea în declarația de avere a sumelor de bani sau altor proprietăți, încredințate de către alte persoane, precum și termenii înțelegerii în baza căreia demnitarul deține bunurile respective, precum și veniturile, bunurile și datoriile dobândite sau deținute de către orice altă persoană, ca agent al său. E vorba de acele averi deținute prin intermediar, acele bunuri deținute prin intermediar.

Această lege nu ne oferă o asemenea explicație, de exemplu, eu pot să dau o casă de vacanță, un iaht, care nu este al meu, nu figurează în proprietatea mea și nu sunt obligat să-l declar, dar eu îl folosesc în viața de zi cu zi, pentru că el este trecut în proprietatea altcuiva. Deci, bunurile pe care le dețin prin persoane interpuse ar trebui să fie declarate. Cel puțin, în legislația comparată acest lucru există, pentru că este foarte ușor să deții bunuri, nu pe propriul tău nume sau pe al familiei, ci prin persoane interpuse.

De asemenea, această propunere legislativă urmărește înăsprirea pedepselor pentru refuzul de a depune declarația de avere, pentru refuzul demnitarului de a se supune procedurilor de control sau pentru completarea cu ușurință a acestei declarații sau cu sfidarea legii. Și nu este cazul să accentuez aici, pentru că au fost multiple situații, când, de exemplu, la declarațiile de interese și la declarațiile de avere, în loc să fie tratate cu maximă seriozitate, ele au fost completate de către unii colegi, practic, cu sfidarea legii și ignorând obligațiile legale.

De asemenea, un ultim punct la care mă voi referi, am considerat că este util ca în cadrul activității de control al averilor demnitarilor să cunoaștem următoarele informații, prin includerea în declarația de avere, pentru fiecare persoană, a mențiunii dacă a obținut credite, ca persoană fizică, cu dobândă preferențială, de la: Bancorex, Banca Agricolă, Bankoop, Dacia Felix, Columna Bank, Banca Albina, Banca Internațională a Religiilor, Banca Română de Scont, Banca de Investiții și Dezvoltare, pentru a ști exact, în mod transparent, dacă, iată, persoanele, care, în acest moment (și nu mă refer aici la parlamentari, la toți demnitarii din Guvern, ministere), au avut sau nu legătură cu marile falimente bancare de după 1989.

Și, în ultimul rând, considerăm că o asemenea propunere legislativă nu trebuie să lase în afara mențiunilor societățile comerciale deținute de un demnitar, prin menționarea expresă a bilanțului contabil, a numărului de acțiuni și a valorii contabile a acestora. Simpla declarare a faptului că deții acțiuni nu este un argument suficient, bilanțul contabil, numărul de acțiuni și valoarea contabilă a acestora ar fi un argument util și transparent, în ceea ce privește modul în care demnitarul completează declarația de avere și gestionează interesul public.

Domnule președinte, această propunere legislativă a făcut obiectul unei dezbateri în plen, a fost retrimisă la comisie. Din nefericire, fiind implicat în Comisia electorală, nu am putut participa la dezbaterea din comisie și propunerea comisiei este de respingere.

Având în vedere și noua ofensivă a ministrului justiției, pe care a declanșat-o împotriva corupției (am văzut site-ul pe internet al ministrului justiției cu măsurile anticorupție și multe din măsurile noastre se regăsesc în propunerile formulate de acesta), pentru a putea avea în comisie o dezbatere reală pe marginea măsurilor anticorupție, vă propun, domnule președinte, să acceptați retrimiterea la comisie, și nu respingerea, acestei propuneri legislative, așa cum este formulată concluzia în raportul comisiei, pentru că a fi discutată împreună cu celelalte măsuri propuse de ministrul justiției.

Evident că ideal ar fi (și acesta ar fi, poate, un important pas înainte), ca ea să fie acceptată și adoptată astăzi, însă, ar fi o premieră în viața publică parlamentară din acest mandat. Dar, dacă dumneavoastră nu veți accepta admiterea propunerii legislative, retrimiterea ei la comisie, pentru a fi discutată împreună cu celelalte propuneri ale Ministerului Justiției, ar fi o soluție binevenită, pentru a putea găsi soluții eficiente.

Menționez faptul că nu este o propunere legislativă care să aibă termenul scadent de 45 de zile, după noua procedură constituțională, este o propunere legislativă înaintată în 26 mai 2003, pe procedura veche, deci, nu ar fi un impediment procedural, din acest punct de vedere. Evident, rămâne ca dumneavoastră să apreciați demersul nostru constructiv, dorința pe care o avem, de a veni cu soluții eficiente la perfecționarea mecanismului legislativ de control al averilor demnitarilor. Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Comisia, vă rog să prezentați raportul.

Domnul Florin Iordache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să supun atenției dumneavoastră faptul că această propunere legislativă a fost discutată în Comisia juridică, prima dată, în 9 decembrie 2003, a doua oară, în data de 17 martie. Dacă vă uitați la inițiatori, alături de domnul Boc sunt toți reprezentanții Partidului Democrat. În comisie, foarte mulți din colegii dumnealui, au venit și au susținut-o.

Eu aș vrea să vă spun că, atât prima dată, cât și a doua oară, comisia nu a fost de acord sau nu a acceptat punctul de vedere al inițiatorilor, ținând cont că o parte din elementele propuse pentru a fi cuprinse în declarația de avere au un caracter personal, iar prin adoptarea modificării respective s-ar aduce atingere dreptului constituțional la viață intimă, familială și privată, conform art. 26 din Constituție.

Fiind o cerere sau o solicitare a colegului meu, pentru a fi retrimisă la comisie, supun plenului această solicitare.

Domnul Constantin Niță:

De ce nu mă lăsați să supun la vot și după aceea intrăm în dezbateri generale. (Se adresează domnului Dan Brudașcu)

Domnule ministru, doriți și dumneavoastră să interveniți? Adică, Guvernul.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur că, față de reactivarea problemei și de unele discuții și comentarii care se fac pe marginea ei și cu atât mai mult cu cât domnul deputat Emil Boc nu a fost la comisie în ziua când s-a dezbătut această propunere legislativă, fiind, așa cum a declarat aici, membru al Comisiei pentru elaborarea propunerilor legislative electorale, suntem de acord să fie retrimisă la comisie. Mai ales că este bine ca și ministrul justiției, care și-a exprimat opinia în legătură cu această problemă, să participe și, în final, comisia să găsească soluția care va fi cea mai potrivită.

Domnul Constantin Niță:

Cine este pentru retrimiterea la comisie? Mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă? Nu sunt voturi împotrivă.

Abțineri, dacă sunt? Nu sunt.

Mulțumesc foarte mult

Pentru 1 minute, domnule Brudașcu, nu pot să nu vă dau cuvântul, având în vedere că vă cunosc de vreo 25 de ani.

Domnul Dan Brudașcu:

Domnule președinte, mulțumesc frumos.

Apreciez eleganța domnului ministru Gaspar, pentru trimiterea la comisie a acestei propuneri legislative.

Reamintesc că pe ordinea de zi este înscris și PL 13/2002, puțin mai vechi decât această inițiativă democrată, care se referă tot la declarația de avere și controlul veridicității acesteia. Ca urmare, vă solicit, în același spirit și în aceeași eleganță, să aveți în vedere dezbaterea și a acestei propuneri legislative a PRM-ului, poate se completează cele două propuneri legislative și rezultă un text, care să fie deosebit de eficient în combaterea posibilelor fraude și în asigurarea transparenței necesare pentru această categorie de demnitari, magistrați, funcționari publici și persoane cu funcții de conducere.

Domnul Constantin Niță:

Sperăm că și comisia va ține cont de acest lucru.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 18:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro