Aurel Daraban
Aurel Daraban
Ședința Camerei Deputaților din 11 mai 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.69/24-05-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 11-05-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 mai 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.18 Aurel Daraban - despre reforma în agricultură;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Aurel Daraban:

Domnilor deputați,

Domnilor colegi,

Extinderea Uniunii Europene, de la 15 state la 25 de state, reprezintă, așa cum s-a afirmat, un moment istoric. În felul acesta, Europa unită devine o a treia mare organizație statală și piață de desfacere din lume, după China și India. Din această perspectivă, economia românească, și cu deosebire agricultura, are de făcut față unei mari provocări.

Avem obligația de a promova cu maximă responsabilitate acele politici care să conducă indubitabil la o creștere economică durabilă, în măsură să asigure nu numai reducerea decalajelor economice care ne despart de țările mai dezvoltate din U.E., dar și crearea sporită de noi locuri de muncă, precum și ameliorarea calității vieții pentru cetățenii României.

Realizarea obiectivelor prevăzute pentru integrarea noastră în U.E. trebuie privită cu optimism. Progresele realizate în cei aproape patru ani de către Guvernul Adrian Năstase, pe baza programului P.S.D., creșterea economică de 5 la sută în medie pe an a produsului intern brut, stabilitatea macroeconomică, evoluția pozitivă obținută în direcția reducerii inflației, sporirea investițiilor de capital intern și străin pentru dezvoltarea producției și a infrastructurii, precum și ameliorarea puterii de cumpărare a veniturilor populației, conferă o bază reală acestui optimism.

Și totuși, dacă privim și analizăm sectorul agricol, constatăm că aici avem încă foarte mult de făcut. România este încă un importator net de produse agricole și alimentare. Asistăm, din nefericire, la o inversare a tradiției, întrucât se știe cu claritate că exportul de produse agricole românești depășea, de regulă, importurile. Regresul acesta, pe care nu mă sfiesc să-l caracterizeze ca fiind enorm, se datorează în cea mai mare parte gestionării catastrofale a "reformei" în agricultură, în perioada guvernării CDR-PD.

Rezultatele de atunci s-au văzut: efectivele de animale au scăzut drastic - 18 la sută la bovine, 42 la sută la porcine, 21 la sută la ovine, iar cantitățile de îngrășăminte chimice (substanță activă) s-au redus cu 22 la sută.

Iată de ce Guvernul Adrian Năstase a trebuit să facă față unei situații fără precedent și să aplice măsuri ferme și urgente pentru redresarea și eficientizarea acestui sector vital al economiei românești. În ciuda unor condiții climaterice nefavorabile, producția agricolă totală a crescut în 2003 cu 20 la sută față de anul 2000.

S-a acționat pentru relansarea sistemelor de irigații și pentru redresarea sectorului zootehnic. Pentru acest an, bugetul prevede 37 de mii de miliarde de lei pentru agricultori, de 6 ori mai mult decât în anul 2000 și aproape de 3 ori mai mult decât anul trecut. Este un efort financiar considerabil. Nu putem să trecem cu vederea și faptul că sprijinul statului pentru gospodăriile țărănești a crescut substanțial, el fiind în prezent de 2,25 milioane de lei la ha, față de 1 milion de lei în 2001.

Dublarea, de la 1 ianuarie 2004, a pensiilor pentru agricultori, scăderea ponderii forței de muncă ocupate în agricultură, de la 40 la sută în 2000, la 33,5 la sută în 2003, privatizarea agriculturii (88 la sută din totalul terenurilor aflate în proprietatea statului), creșterea producției pentru piață, reprezintă tot atâtea argumente că ne aflăm pe un drum bun.

Practic, creșterea producției destinate vânzării integrează economia rurală în piața națională. Cum este și firesc, reforma în agricultură continuă, iar principalele proiecte, așa cum evidenția zilele trecute premierul Adrian Năstase, trebuie să aibă în vedere reorganizarea forței de muncă și crearea de alternative de activități economice la nivelul comunităților rurale. Și în continuare, trebuie depuse eforturi sporite pentru absorbția fondurilor U.E. și combaterea cazurilor de corupție de la nivel local, legate de alocarea fondurilor SAPARD, pentru combaterea comerțului cu terenuri agricole în mediul rural, pentru informarea rapidă și reală a populației ocupate în această ramură în legătură cu marile facilități pe care le asigură Guvernul României pentru sectorul agricol.

Să conștientizăm că dezvoltarea agriculturii reprezintă o cauză națională.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 9:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro