Ioan Sonea
Ioan Sonea
Ședința Camerei Deputaților din 18 mai 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.74/27-05-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 18-05-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 mai 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.45 Ioan Sonea - declarație politică cu titlul "Evenimente probabilistice".  

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ioan Sonea:

"Evenimente probabilistice"

Campania electorală pentru alegerile locale este un eveniment care se produce cu o anumită periodicitate - patru ani. Se preupune că după fiecare astfel de eveniment se dobândește o anumită experiență și înțelepciune, atât de către cei care conduc, vremelnic, poporul , cât și de către poporul însuși. Vom căuta să aflăm, printre atâtea momente, ce s-a învățat de către cei care au misiunea de a organiza alegerile.

Legea pentru alegerea structurilor puterii locale a fost elaborată târziu, după negocieri între oameni cu interese atât de diferite încât se poate spune că nu reprezintă interesele electoratului; s-a reușit să nu se clarifice atâtea lucruri încât iată, în faza de aplicare, legea poate fi interpretată, de fiecare cum îi place; într-o zi nu se cer candidaților declarații de avere, în ziua următoare sunt necesare; la unele birouri electorale se cer copii după documentele de identitate, la altele nu; prin listă completă se înțelege uneori cea cu numărul de candidați prevăzut pentru consiliu iar altădată lista care conține și un plus de 25 %, care în prima fază se acceptă prin adaus ca apoi să se considere valabilă lista cu numărul exprimat prin partea întreagă; astăzi se solicită cazier candidaților, ca mâine să nu mai fie necesar; declarațiile date de candidați trebuie scrise integral de mână, dar în anumite locuri se admit și cele prin completare pe formular (în mileniul III când totul se poate face pe calculator, la români se face alfabetizare); declarațiile trebuie autentificate de notar în anumite locuri, individual, în altele pe bază de liste întocmite de persoane împuternicite; cel mai interesant lucru este că partidul care conduce anticipează toate propunerile BEC, desigur, simplă coincidență; schimbarea continuă a regulilor jocului, aflat în desfășurare, desigur pentru a veni în sprijinul procesului; lipsa totală de autoritate a unor președinți de birouri electorale de circumscripție, care aveau competența să respingă o listă pentru lipsa căciuliței la ă sau existența lui î în loc de â, dar nu puteau face corecturile pe loc, pentru a purta oamenii pe drumuri pentru aceste grave lipsuri etc.

Nu suntem împotriva rigorii, ba dimpotrivă, dar pretențiile de domeniul absurdului au dovedit din plin că totul răspunde unei comenzi clare - cât mai multe obstrucții pentru partidele din opoziție.

Cu eforturi s-au depus totuși liste. Acum începea lupta pentru a se descompleta aceste liste prin determinarea unor candidați să se retragă, prin diverse metode, cu consecințe asupra completării birourilor electorale de circumscripție și a birourilor secțiilor de votare. Și că tot veni vorba soț, soție,copii-familii întregi-cu rădăcini în primării și PSD au ajuns în astfel de structuri. Au mai fost captate rude ale candidaților de pe listele opoziției pentru a putea fi aceștia respinși de pe liste. Și câte s-ar mai putea spune despre modul cum s-au pregătit sub aspect administrativ aceste alegeri. Doar că nu s-au dat rezultatele. Sau cine știe ?

Câte astfel de alegeri vor trebui să mai treacă pentru a se organiza clar și precis, pentru a se cunoaște cerințele din vreme, pentru a nu mai fi nevoie să se apeleze la BEC, și pentru ca BEC să nu fie nevoit să dea dispoziții contradictorii de la o zi la alta ?

După cum merg lucrurile, nu sunt șanse de normalizare a procesului electoral din România. Nu se poate, nu se vrea? Într-un proces normal nu se poate interveni decât prin abuz. Într-un proces întâmplător, intervenția interesată este provocată și calificată ca o necesitate. Provizoratul lasă loc intervenției pentru perfectibilitate, ceea ce produce impresia de autoritate.Toate au un loc important în procesul de compromitere și surprindere a adversarului. Se dobândește astfel o experiență în domeniul manipulării. Reacțiile față de aceste situații au fost destul se slabe până acum. Fiecare s-a descurcat pe loc. Măsuri față de cei care au abuzat nu se cunosc. Să fie un semn al renunțării și abandonării din partea opoziției ? Un semn de sfidare de către putere față de reacțiile opoziției? Poate și una și alta. Este semnul că democrația este în pericol.

Sperăm că reacția hotărâtoare o va avea electoratul. Poate că știe mai mult decât credem noi, și poate face mai multe decât lasă să se vadă acum. Adevărata lege este cea a urnelor.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 21:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro