Olga Lucheria Voinea
Olga Lucheria Voinea
Ședința Camerei Deputaților din 25 mai 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.79/01-06-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
06-12-2021 (comună)
06-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 25-05-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 mai 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
    1.1 Olga Lucheria Voinea - considerații pe tema Legii venitului minim garantat;

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................
 

Haideți să începem prima parte a ședinței de astăzi, dedicată intervențiilor deputaților, cu domnișoara Olguța Voinea. O zi bună! Urmează domnul Mincu.

Doamna Olga Lucheria Voinea:

Bună dimineața, dragi colegi, bună dimineața, domnule președinte.

Vă mulțumesc.

Astăzi voi vorbi despre Legea venitului minim garantat, care prin însăși existența sa confirmă niște realități anormale, cauze ale unui slab management social și economic. Oameni care ar trebui să fie stăpâni pe propriul lor destin și să poată asigura familiilor lor un trai decent și demn sunt nevoiți să depindă de ajutorul societății care nu le poate oferi un loc de muncă.

Venitul minim garantat este o soluție temporară, prea puțin benefică pentru societate, pentru că nu asigură omului sentimentul independenței și, mai ales, demnitatea. Iar societatea pierde aportul creator al individului, care nu mai participă în nici fel la progresul său și nici al societății. Într-o perioadă de tranziție, soluția ajutorului social poate avea o justificare, dar după o vreme acest fenomen se generalizează și devine o dovadă a nepriceperii sau lipsei de răspundere a celor care gestionează destinele comunității locale. O asemenea soluție socială are pe termen lung urmări imprevizibile și dăunătoare. Se creează o nouă mentalitate față de muncă sau mai bine zis împotriva muncii și față de răspunderea socială a individului.

O altă dovadă a imperfecțiunii a acestei legi este faptul că mai ales în mediul rural sunt pensionari care au fost salariați la stat timp de 30 de ani și beneficiază de pensii uneori mult mai mici decât venitul minim garantat. Asemenea anomalii nu sunt deloc excepții dacă ne gândim că numai în Galați sunt 71 de mii de pensionari care după ani de muncă au un venit sub 1,4 milioane de lei pe lună. Dacă privim lucrurile din punctul de vedere al obligațiilor pe care le au față de comunitate persoanele care beneficiază de acest sprijin social vom constata două aspecte negative. Individul asistat nu are conștiința obligațiilor sale comunitare, iar cei care gestionează și programează prestația acestor oameni în interesul comunității dau dovadă de indiferență sau folosesc aceste persoane în alte scopuri. Incorectitudini în aplicarea acestei legi a semnalat chiar prefectul Galațiului, domnul Traian Mândru, admonestându-i pe primarii care nu o respectă.

Un exemplu concret este cazul comunei Schela din județul Galați. Primarul și-a permis de sărbători să cumpere din venitul minim garantat alimente, fără a avea aprobarea oamenilor. Un reporter al unui ziar local, la solicitarea unor nemulțumiți, a înregistrat și apoi a semnalat acest abuz. Prefectura a întreprins o anchetă în urma căreia nu s-a găsit nici o vinovăție primăriei, întrucât de teamă, oamenii nu au mai recunoscut nimic, ei fuseseră chemați la primărie cu poliția. Este ușor de înțeles de ce nu au mai avut curajul să recunoască adevărul.

Din acest exemplu se pot trage concluzii grave cu privire la capacitatea de manevrare exercitată de guvernare prin această lege. În luna martie 2004, subprefectul Necula își amintește și el de obiectivele programelor: O Românie curată și Anul colectivităților locale, solicitându-le primarilor o implicare serioasă în realizarea acestor obiective. Cu câteva zile mai înainte, subprefectul era revoltat față de indiferența totală a primarilor față de aceste obiective și față de aspectul comunelor. Aceste două luări de poziție dovedesc caracterul pur formal al programelor amintite și ineficiența Legii nr.416 sub aspectul contribuției persoanelor care beneficiază de ea, la problemele comunităților locale.

Se pune o întrebare normală, care este rolul acestei legi, în afara faptului că unii sunt ajutați cu bani, iar alții nu. Nu există transparența necesară și informarea corectă a cetățenilor cu privire la drepturile și obligațiile prevăzute în ea. Plutește o stare de confuzie în această privință și mai ales în mediul rural, unde oamenii sunt șantajați. Țăranii din Rădești au semnalat că au fost determinați să facă adeziuni la PSD dacă vor să mai primească ajutorul minim garantat. Este probabil un lucru mai rar întâlnit, dar este o realitate faptul că prin această lege se exercită o anumită presiune asupra oamenilor.

Două aspecte mi se par esențiale în legătură cu această lege. Sumele imense folosite în acest sens ar fi fost mult mai eficiente pentru crearea de noi locuri de muncă.

Al doilea aspect este faptul că această lege poate fi suspectată de intenția de manevrare a oamenilor prin aplicarea ei. Este însă o certitudine faptul că a fost grav afectată atitudinea oamenilor față de muncă.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc și eu.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 7 decembrie 2021, 11:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro