Iulian Mincu
Iulian Mincu
Ședința Camerei Deputaților din 1 iunie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.85/09-06-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 01-06-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 iunie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.2 Iulian Mincu - prezentarea scrisorii deschise adresate Președintelui României;

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Dau cuvântul domnului Iulian Mincu, va urma domnul Petre Posea.

Domnul Iulian Mincu:

Domnule președinte,

Declarația mea politică de astăzi este o scrisoare deschisă adresată Excelenței Sale Ion Iliescu, Președintele României.

Excelență, de aproximativ 2 ani se încearcă pe diferite căi, proiect de ordonanță de urgență în anul 2002, proiect de lege în 2004, să se acrediteze ideea falsă și profund dăunătoare practicii medicale românești că pentru transpunerea în practică a prevederilor directivelor europene care reglementează formarea inițială în profesia de asistent medical, responsabil de îngrijiri medicale și respectiv de moașă, este imperativ necesar ca pregătirea acestora să se facă exclusiv în instituții de învățământ superior cu o durată a studiilor de 3 sau 4 ani. Acum, când legea privind exercitarea profesiei de asistent medical și a profesiei de moașă, precum și organizarea și funcționarea Ordinului asistenților medicali și moașelor din România a fost votată de Senat, de Camera Deputaților și se află în promulgare, domnul ministru Alexandru Farcaș consideră că introducerea pregătirii postliceale pentru aceste două profesii, prin modificarea Secțiunii a 2-a din Capitolul I, formarea în profesia de asistent medical și în profesia de moașă încalcă angajamentele asumate de țara noastră în cadrul procesului de negociere.

În consecință, este necesar, consideră domnia sa, să se revină la condițiile de formare stabilite prin proiectul de lege în forma adoptată de guvern, adică pregătirea asistenților medicali și a moașelor să se facă exclusiv în instituții de învățământ superior, solicitând în acest sens retrimiterea legii la Parlament. Excelent. Din analiza atentă a directivelor europene în domeniul respectiv, Directivele consiliului nr.77/452 ale Comunității Europene, nr.77/453 ale aceleiași comunități, nr.77/453 iarăși, nr. 80/154, nr. 80/155, nr. 2001, precum și Acordul European de la Strasbourg, Legea nr.529 din 2002 promulgată de dumneavoastră, rezultă că în nici unul din aceste documente oficiale ale Uniunii Europene nu se stipulează expres că pregătirea asistenților medicali și moașelor să se facă exclusiv în instituțiile de învățământ universitar, așa cum se dezinformează prin expunerea de motive a prezentului proiect de lege și, respectiv, la scrisoarea domnului ministru Alexandru Farcaș, adresată Cancelariei prezidențiale.

Încercând ca profesionist în domeniu să clarific această discrepanță majoră între ceea ce cuprind directivele Uniunii Europene menționate, respectiv Acordul de la Strasbourg, minim 10 clase pentru acces și 4600 de ore de pregătire din care circa o treime pregătire teoretică și 2/3 pregătire practică, și ceea ce se intenționa într-o propunere de ordonanță de urgență în anul 2002 și se prevede în actuala propunere legislativă din anul 2004, am adresat o interpelare miniștrilor care coordonau la acea vreme activitatea Ministerului Educației și Cercetării, Ministerului Sănătății și Ministerului Integrării Europene.

Răspunsurile primite de la cele 3 ministere, deși evită cu insistență să se facă referiri concrete la întrebările noastre, mi-au permis să formulez următoarele concluzii: a) pentru asistent medical generalist, directivele privind facilitarea liberei circulații asistenților medicali și recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și altor calificări oficiale sunt reglementate numai de Directivele Comisiei Europene nr. 77/ 2001/19 ale Comitetului european din 14 mai 2001; b) pentru moașe, reglementările oficiale sunt numai directivele consiliului nr.8081, 2001/19 ale Comitetului european; c) toate răspunsurile ignoră să facă vorbire despre prevederile Acordului european de la Strasbourg,devenit lege internă, prin ratificarea acesteia de către Parlamentul României, Legea nr.529 din 2002 și promulgată de dumneavoastră; d) directivele consiliului și Acordul de la Strasbourg, Legea nr.529 din 2002 - Capitolul II, prevăd o singură rută profesională pentru care condiția de acces este reprezentată de absolvirea a minimum 10 clase și parcurgerea a 4600 de ore, între care circa o treime pregătire teoretică și circa 2/3 pregătire practică.

În consecință, constat indubitabil că decizia de instruire și formare a asistenților medicali, cum rezultă cu claritate din răspunsurile Ministerului Educației și Cercetării, ale Ministerului Sănătății și Familiei și Ministerului Integrării, exclusiv prin învățământ universitar este impusă de necesitatea armonizării sau compatibilizării cu Directivele Uniunii Europene, cum se invocă, intenționat eronat și cu scop clar de dezinformare a Guvernului și Președinției în expunerea de motive a legii, reprezintă, de fapt, o dorință expresă, partizană și relativ singulară în Europa a unor reprezentanți ai acestor ministere. Acest fapt este demonstrat și de existența în țările europene a multor școli postliceale pentru pregătirea asistenților medicali.

În aceste condiții, în calitatea mea de profesor universitar, doctor în medicină, membru al Academiei de Științe medicale și de inițiator al reformei în sănătate, ca deținător al portofoliului de ministru al sănătății în 1992-1996, apreciez că prevederile actualului proiect de lege care impune formarea exclusivă a asistenților medicali din învățământ superior constituie o exagerare cu consecințe foarte grave în viitor privind calitatea îngrijirii bolnavilor din România.

Afirmam aceasta, deoarece: 1. Numărul de medici și asistente medicale în România este deja sub cel înregistrat în multe țări europene și chiar în fostele țări ale Uniunii Sovietice (Anexa nr.1) 2. Învățământul superior medical nu are capacitatea în prezent de a pregăti numărul de asistenți medicali necesar în condițiile în care ne aflăm în situația de a avea 3,9 asistenți la mia de locuitori, inferior multor țări europene. 3. Medicalizarea profesiei de asistent medical, respectiv de moașă, prin pregătirea exclusivă în învățământul superior va îngreuna accesul obligatoriu cu bacalaureat, în proiectul de lege, față de opțional în Uniunea Europeană, spre aceste profesii al tinerilor cu vocație și, în special, al celor din mediul rural unde, și așa, deficitul de asistenți și moașe este foarte mare. 4. Îngrijirea bolnavului și aplicarea tratamentelor medicale în viitor, numai de către absolvenți de învățământ superior, în tandemul asistent-medic va genera în acest nou parteneriat probleme de conlucrare-colaborare-subordonare cu implicații greu de evaluat în prezent. 5. Cheltuielile statului pentru formarea inițială cresc prin renunțarea la învățământul medical postliceal, în prezent cu taxă, atât în învățământul public, cât și din cel privat prin prevederea de a fi instruit exclusiv în instituții de învățământ superior, gratuit, în condițiile legii. 6. Cheltuielile pentru îngrijirea bolnavilor vor cunoaște o creștere substanțială având în vedere salariile mărite pentru asistenții medicali care vor avea nu studii postliceale, ci superioare. 7. Discriminarea negativă a tinerilor români în propria lor țară, prin impunerea generală de a urma 15-16 ani de pregătire pentru a ajunge asistent medical, absolvent la 21-22 de ani, față de 13 ani de pregătire a unui tânăr din Uniunea Europeană, absolvent la 19 ani, care poate, conform Directivelor Consiliului și Legii nr.529 din 2002, profesa în România. 8. Inducerea de confuzii și chiar stări de conflict între prevederile unui acord internațional, Acordul de la Strasbourg, și Legea nr.529/2002, în concordanță cu învățământul românesc. Anexăm Memorandumul pentru ratificare în Anexa nr.2 și noua propunere legislativă a Guvernului care instituie o singură rută profesională față de cele două existente, așa cum reiese din Legea nr.496/2002 - postliceal-universitar.

Față de cele precizate, vă adresez rugămintea, Excelență, ca pe baza înaltelor dumneavoastră atribuții să reflectați asupra gravelor consecințe ale unei astfel de decizii politice și, pe cale de consecință, să susțineți prin promulgarea legii menținerea a două rute profesionale pentru pregătirea asistenților medicali, respectiv a moașelor, armonizate cu directivele și practica europeană, în concordanță cu Legea nr.529/2002 și cu realitățile concrete din România și, în special, cu cele din mediul rural: a) învățământ superior de scurtă și lungă durată. b) învățământ postliceal - învățământ superior nonuniversitar cu o durată de 3 ani rămânând ca practica să consfințească viabilitatea, eficiența socială și economică a uneia dintre acestea.

Cu alese sentimente, profesorul Iulian Mincu, și, respectiv, denumirile respective - fost ministru al sănătății în perioada 1992-1996.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc. Poate data viitoare scrieți una mai scurtă.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 30 noiembrie 2021, 2:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro