Ștefan Baban
Ștefan Baban
Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.91/23-06-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 15-06-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.7 Ștefan Baban - intervenție cu titlul "Deficiențele alegerilor locale";

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Ștefan Baban, din partea Partidului România Mare.

Domnul Ștefan Baban:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

"Deficiențele alegerilor locale"

A trecut primul tur al alegerilor locale și ne pregătim cu nerăbdare pentru cel de-al doilea. Ne-am liniștit cu toții după aflarea rezultatelor finale care au adus în țara aceasta numai învingători și nici un învins. Dar nu despre acest subiect voi dori să prezint azi și acum impresiile mele personale, deoarece au curs valuri de cerneală pe această temă.

Mă voi referi astăzi doar la perioada premergătoare și de exercitare propriu-zisă a votului, precum și la neregulile semnalate în toată țara.

În primul rând, ceea ce a atras atenția atât reprezentanților partidelor politice, dar și alegătorilor au fost inexactitățile din lege pe care le-au afișat atât președinții de birouri electorale, cât și președinții comisiilor de votare. Au fost secții întregi de votare și circumscripții electorale care la anularea voturilor au interpretat după bunul lor plac legea, astfel încât atunci când au fost centralizate s-au descoperit neregulile respective. Și asta pentru că nimeni nu a fost interesat în a stabili în aceste birouri electorale și ca președinți de comisii de votare oameni care să aibă cât de cât o pregătire care să le permită însușirea corectă a articolelor unei legi. Nu ar fi fost rău dacă cu 2-3 zile înainte de data alegerilor li s-ar fi explicat acestora, de către persoane cu pregătirea de specialitate necesară, toată legislația în vigoare, pentru ca măcar o dată în țara aceasta lucrurile să fie bine făcute.

Apoi, meteahna edililor șefi din unele orașe de a schimba peste noapte numele străzilor și numerele blocurilor a dat multă bătaie de cap alegătorilor, dar și celor din secțiile de votare. Pentru că legea în vigoare prevede că pe listele speciale de votare sunt trecute doar persoane care și-au schimbat domiciliul cu cel puțin trei luni înainte de data votului, au apărut diferite situații hilare: unii alegători s-au trezit că nu pot vota pentru că datele de pe buletin nu corespund cu cele din listele comisiei de votare - mă refer la adresa de domiciliu - și au avut două variante - ori merg la serviciul de evidență informatizată a populației pentru efectuarea corecțiilor, ori renunță, ceea ce mulți dintre cei aflați în această situație au făcut. Tot hilar a fost și faptul că, în numeroase familii, soțul a votat la o secție de votare iar soția la alta, deși locuiesc în același apartament, dar au avut neșansa de a-și schimba în ani diferiți actele de identitate. Ca să nu mai vorbim de zelul unor membri ai comisiilor de votare, care le-au cerut alegătorilor și buletinul sau cartea de identitate și cartea de alegător, deși datele de pe ambele documente sunt identice, iar la aceste alegeri nu a fost permisă utilizarea cărții de alegător. Tot aici trebuie să menționăm și situația de la Snagov, unde peste 200 de persoane nu s-au regăsit pe listele de votare, neputând să-și exercite un drept democratic, deși autoritățile locale au încercat să dea vina pe aglomerația creată după ora 19,00.

Au fost localități în această țară unde urnele nu au fost suficiente, iar în cabinele de vot alegătorii au avut sfătuitori care i-au îndemnat unde să pună ștampila și cu cine să voteze. Și asta de față cu președinții comisiilor de votare, care nici măcar n-au încercat să rezolve această problemă. Tot președinții secțiilor de votare au fost aceia care au trimis la ora 19,00 urnele de votare mobile, pentru a reuși să mai acopere din absenteismul la vot, astfel că mulți alegători valizi și-au exercitat dreptul democratic de a vota pe cine vor ei și de a regăsi pe buletinul de vot pe cine vor alții.

Un alt aspect în neregulă și deloc de neglijat a fost proasta calitate de hârtie folosite la buletinele de vot, a tușului de ștampilă, precum și a autocolantelor, lucrurile acestea ducând la anularea unor buletine de vot, dar și la aflarea opțiunii de vot până la introducerea acestora în urne. Și asta pentru că acele firme care au tipărit buletinele de vot au fost nevoite, pentru a răsplăti facilitatea acordată de mai marii județelor, să-și reducă cheltuielile la nivelul minim pentru a se încadra în ofertele prezentate și pentru a putea acoperi comisionul datorat pentru acest favor.

Tot în zona votului, în unele circumscripții electorale campania a continuat, cetățenii fiind îndemnați să voteze un candidat sau altul, sau chiar pe cel aflat în funcție, pentru că, vezi Doamne, dacă aceștia nu s-ar menține la putere nu s-ar mai moderniza drumul național sau local, nu s-ar mai continua aducțiunea de apă, nu s-ar mai prelungi conducta de gaz metan și în cartierele mărginașe etc. Unii dintre candidați, înarmați cu tupeu și bani, au încântat alegătorul înainte de a păși pragul secțiilor de votare cu mici, bere și bani, pentru că, în definitiv, în război, totul este permis.

Dintre neregulile preelectorale, aș dori să menționez împiedicarea unor candidați de a-și afișa propriile bannere și materiale electorale pe motive puerile și ilegale, inventate de primarii în funcție, de genul mărimii afișelor și a bannerelor, a stâlpilor și a panourilor publicitare, deși cu doar ceva timp înainte își dăduseră consimțământul, acceptând că toate acestea sunt legale, conform contractelor de reclamă și publicitate încheiate de partidele politice. Să ne mai aducem aminte și de bătăile încasate de unii candidați, indiferent de funcțiile pentru care urmau să candideze, de controalele la sânge făcute de primării la firmele concurenței politice sau chiar de șicanele făcute cetățenilor care și-au exprimat simpatiile politice față de opoziție.

În concluzie, alegerile locale electorale au fost mai prost organizate decât în anul 2000. Poate în turul al doilea aceste situații să fie rezolvate, pentru că, nu-i așa?, din orice greșeală se învață. Dar asta se poate întâmpla doar în cazul în care se dorește ca procesul electoral să fie unul de nivel european, care să permită și cetățeanului român să-și exercite un drept democratic obținut cu sânge în Decembrie 1989.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 12:51
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro