Ștefan Baban
Ștefan Baban
Ședința Camerei Deputaților din 28 iunie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.97/03-07-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 28-06-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 iunie 2004

15. Primirea de raspunsuri la interpelarile adresate primului ministru si membrilor Guvernului de catre deputatii:  
    15.1 Ștefan Baban
 
consultă:

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

L-aș ruga pe domnul secretar de stat Gavril Baican să răspundă întrebării domnului deputat Ștefan Baban cu privire la negocieri energetice în favoarea altora.

Rog colegii să păstreze liniștea ca să nu se transmită în direct la radio convorbirile dumneavoastră particulare la telefon.

Domnul Gavril Baican:

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră privind contractul de privatizare cu firma italiană "Energo", vă comunicăm următoarele:

Contractul de concesiune este un instrument folosit nu numai în România ci și în alte jurisdicții și care completează capacitatea legală a unui operator de a desfășura într-o anumită zonă un anumit serviciu de interes public. Astfel, în măsura în care vor răspunde condițiilor din caietele de sarcini aprobate de guvern, operatorii de distribuție, adică cele opt filiale ale Societății "Electrica" vor fi îndreptățite să semneze cu Ministerul Economiei și Comerțului un contract de concesiune privind serviciul de distribuție din zona sa de activitate.

În mod normal, și cele două societăți de distribuție "Electrica" Banat și "Electrica" Dobrogea, supuse privatizării și unde s-au încheiat negocierile cu investitorul italian "Enel", vor avea dreptul să încheie astfel de contacte de concesiune. Cele două societăți și după privatizare rămân societăți, respectiv persoane juridice de drept românesc care vor continua să asigure servicii publice de distribuție din zona geografică respectivă.

Conform reglementărilor în vigoare, la activitățile de tip monopol natural, stabilirea tarifelor de distribuție de energie electrică se face de către reglementator pe principiul costuri recunoscute plus profit. În acest fel, toate costurile justificate se reflectă în tarif, inclusiv cele provenite din taxe, redevențe și impozit. Este deci de înțeles că o creștere a acestor costuri va duce în mod direct la creșterea tarifelor la consumatorii finali. O redevență nejustificat de mare ar duce la o creștere artificială a tarifelor, creștere care nu este nici în favoarea și nici în defavoarea operatului sau a companiei "Enel", ci ar fi doar în defavoarea consumatorului.

Să nu uităm că prin contractul de concesiune despre care vorbim, se concesionează doar un drept de operare nu și active, deci o redevență ridicată nu ar avea nici un temei economic.

Cu alte cuvinte, acea redevență, să spunem de 1%, așa cum a fost ea amintită în interpelare, ar duce în mod direct la o creștere a tarifului de distribuție în același procent, fără a oferi nici un beneficiu operatorului sau investitorului.

Referitor la tranzacția de privatizare a celor două filiale ale Societății "Electrica", se poate spune că s-a obținut un preț comparabil cu alte tranzacții din regiune, ținând cont de contextul global și cel specific în aceste afaceri. S-au implementat, de asemenea, împreună cu A.N.R. mecanisme și tarife transparente și stabile conform cu acquis-ul Uniunii Europene și s-a reușit o protecție corespunzătoare contra fenomenului de inflaționare artificială a tarifului la consumator.

Stabilirea tarifelor în acest domeniu este strict reglementată și nu este dictată de un investitor sau altul. Prin sistemul de tarifare supravegheat și controlat de către ANR, ca autoritate independentă în domeniu, posibilitatea ca Enel să aplice majorări este total greșită.

Sistemul de tarifare este un instrument complex care funcționează în toate țările Uniunii Europene și care prevede, printre altele, și un plafon limită sau maximal cu privire la creșterile de tarife. Acest plafon maximal nu este obligatoriu să fie atins dacă costurile nu sunt justificate și acceptate de ANR.

Considerăm că am răspuns la întrebările dumneavoastră și dorim să vă asigurăm de faptul că privatizarea celor două societăți de distribuție a energiei electrice o considerăm un succes, care va duce la îmbunătățirea serviciilor de distribuție pentru consumator și la întărirea celor două companii de distribuție.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Dacă domnul deputat Baban are vreo obiecție și vreun comentariu la ce s-a spus. Vă rog, aveți cuvântul!

Domnul Ștefan Baban:

Un minut, domnule președinte!

Domnul Valer Dorneanu:

Mai mult nu pot să vă dau, potrivit regulamentului.

Domnul Ștefan Baban:

Domnule președinte,

Sper să nu fie o privatizare de succes, deja energia electrică s-a scumpit cu 1 iulie, probabil că știți și dumneavoastră, cum de altfel o să simțim toți pe propriul buzunar, când va veni factura la finele lunii. N-am încredere în ce mi-a spus domnul ministru, pentru că noi am mai făcut privatizări de succes, cum ar fi ROMTELECOM-ul, ROMCIM-ul și alte privatizări de succes în care am dat totul pe gratis la alții ca acum să ne rugăm de ei să ne vândă.

Așa că sunt total nemulțumit de ceea ce se întâmplă.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 27 noiembrie 2021, 17:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro