Plen
Ședința Camerei Deputaților din 30 august 2004 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.105/06-09-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 30-08-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 30 august 2004 (sesiune extraordinară)

4. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru ratificarea Scrisorii de înțelegere între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare privind acordarea unui Avans, în valoare de 2 milioane dolari SUA, pentru pregătirea Proiectului "Economia bazată pe cunoaștere", care urmează să fie finanțat printr-un împrumut în valoare de 80 milioane dolari SUA, semnată la București la 30 iunie 2004 (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 453/2004

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Cu aceasta trecem la dezbaterea proiectelor normative înscrise pe ordinea de zi, începând cu Proiectul de Lege pentru ratificarea scrisorii de înțelegere între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare privind acordarea unui avans în valoare de 2 milioane de dolari SUA pentru pregătirea proiectului "Economia bazată pe cunoaștere", care urmează să fie finanțat printr-un împrumut în valoare de 80 de milioane dolari SUA. Suntem în procedură de urgență. Comisia pentru buget, finanțe și bănci, domnule vicepreședinte Grigoraș, vă rog să propuneți timpii de dezbatere.

Domnul Neculai Grigoraș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a examinat proiectul de Lege pentru ratificarea scrisorii de înțelegere între România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare privind acordarea unui avans în valoare de 2 milioane dolari SUA pentru pregătirea proiectului "Economia bazată pe cunoaștere" care urmează să fie finanțat printr-un împrumut în valoare de 80 milioane dolari SUA, semnată la București la 30 iunie 2004, a întocmit raport favorabil, propune supunerea spre dezbatere și adoptare plenului Camerei în forma prezentată de Guvern. Fiind în procedură de urgență vă propunem timp total de dezbatere 10 minute, un minut pentru fiecare intervenție. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Supun votului dumneavoastră aceste propuneri.

Cine este pentru? Mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate

Trecem la dezbaterea proiectului de lege. Comisia ne propune adoptarea în forma care ni se prezintă.

La titlul proiectului de lege dacă aveți observații? Domnul Bolcaș.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Conform cutumelor noastre, dezbaterile în procedură de urgență la titlul legii se asimilează cu dezbaterile generale. Nu o să vă rețin peste timpul acordat de către comisie fiecărui vorbitor în parte și eu voi spune că obiecția noastră fundamentală la acest proiect de lege pentru aprobare constă la titlu că proiectul de lege ar trebui să fie pentru respingere. Este în primul rând, extraordinar de interesant că se supune un proiect de lege pentru aprobarea unui protocol, unui Acord care vizează finanțarea unui proiect ce se numește "Economia bazată pe cunoaștere", proiect despre care nimeni nu are cunoștință.

Eu nu votez finanțări oculte pe care le suportăm din bugetul statului. Materialul care ni s-a înfățișat are pe una din ultimele file referiri în memorandumul care justifică acest Acord de finanțare, referiri succinte la acest program, acest proiect "Economia bazată pe cunoaștere". Vreau să știu și eu, să cunosc și eu ce înseamnă economie bazată pe cunoaștere, unde se duc acești bani? Este prima oară când se întâmplă în Parlamentul României un asemenea lucru și invit pe toți cei care până acum ne-au chestionat în legătură cu zile onomastice, aniversare de naștere, prețul ouălelor, a pâinii ș.a.m.d. să întrebe pe cei care participă la aceste dezbateri, pe fiecare în parte, așa cum vă întreb și eu, ce înseamnă economia bazată pe cunoaștere și atunci vom ști pentru ce antamăm cele 2 milioane de dolari care de fapt înseamnă antamarea întregului împrumut de 80 de milioane de dolari, prin condiționarea acestui Acord.

Vă rog să constatați că în structura cheltuielilor pentru o consultanță în cadrul economiei bazate pe cunoaștere, nu știu ce să cunoaștem, nu știu ce să economisim aici, se cheltuiesc mai mulți bani decât pentru realizarea programelor înseși.

Consultanța aceasta înseamnă că banii se duc undeva și cu anume destinație. În aceste condiții, poate ar fi bine să spun dacă economia trebuie să se bazeze pe cunoaștere și un program guvernamental, votul nostru trebuie să se bazeze pe cunoaștere. Refuzăm să dăm un gir în alb cheltuirii milioanelor de dolari de la bugetul public care o să aibă destinații oculte pentru noi cei care votăm.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc, măcar pentru faptul că mi-ați adus aminte de onomastică, pentru că astăzi e ziua lui Alexandru și Alexandra și le urez tuturor celor care poartă acest nume "La mulți ani!".

Nu știu dacă asta ați urmărit, dar, în orice caz, cel puțin din acest punct de vedere, efectul intervenției dumneavoastră a fost salutar.

O rog pe doamna ministru Țicău să vă dea un răspuns elocvent care să-i risipească domnului deputat Bolcaș îndoielile.

Doamna Adriana Țicău (ministru, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației):

Bună ziua!

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș dori să explic întâi faptul că economia bazată pe cunoaștere este acea economie în care informația devine capital productiv. Practic, proiectul la care ne referim are în vedere extinderea accesului la tehnologiile de comunicații și tehnologia informației și îmbunătățirea cunoștințelor de utilizare a calculatorului. Proiectul, în mare, va viza crearea unor rețele locale la nivelul de 400 comunități rurale din țara noastră și va avea în vedere îmbunătățirea cunoștințelor de utilizare a tehnologiilor de comunicații pentru elevi și profesori, îmbunătățirea cunoștințelor de utilizare a tehnologilor moderne de către locuitorii comunităților rurale și mediul de afaceri.

O a doua componentă se referă la dezvoltarea și promovarea serviciilor de guvernare electronică prin diseminarea informațiilor despre proiectele de succes din domeniul egovernmet, introducerea de noi servicii electronice, precum înregistrarea on line a persoanelor fizice autorizate și a asociațiile familiale în special pentru zona rurală, de asemenea un portal dedicat învățământului la distanță pentru funcționarii din administrația publică, un sistem integrat pentru emiterea și înnoirea documentelor pentru cetățeni.

O altă componentă va fi aceea de promovare a comerțului electronic și acordarea de sprijin pentru adoptarea soluțiilor inovative pentru întreprinderi mici și mijlocii. Astfel se va crea un portal pentru promovarea comerțului electronic și a rețelelor de afaceri prin mijloace electronice și, de asemenea, sprijinirea micilor întreprinzători pentru pentru dezvoltarea afacerilor.

Proiectul va acoperi un număr de minim 400 de localități din mediul rural și mediul urban care, în acest moment, prezintă discrepanțe în ceea ce privește accesul la mijloace de comunicare și tehnologia informației.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc. Vă declarați elucidat cred, după ce, cel care vă este mentor în tehnologia informației...

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

E o problemă. Doamna ministru s-ar părea că a citit acest proiect. Sunt de acord să-l susțină. Eu nu l-am citit și vă rog să fiți de acord să nu votăm așa ceva.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul președinte Pambuccian. V-aș ruga să puneți puțin suflet în demonstrația asta, pentru că, la înființarea comisiei, domnul Bolcaș, neștiind despre ce faceți dumneavoastră, a votat totuși pentru înființarea acestei comisii. Demonstrați-i, vă rog, despre capacitățile informației în cunoașterea economică.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este vorba de un proiect care are câteva elemente pragmatice foarte clare. Zona rurală este în momentul de față foarte departe de orice fel de acces în zona comunicațiile electronice. A existat o speranță în momentul în care s-a trecut Legea serviciului universal că acest serviciu universal poate rezolva problema. Poate, dar foarte greu și într-un timp foarte lung.

În momentul acela, ca foarte multe țări care, de asemenea, n-au avut posibilitatea ca prin fonduri proprii sau printr-o inițiativă a sectorului privat să acopere din punct de vedere al comunicațiilor zonele rurale, s-a adoptat această soluție de telecentru. Este o soluție, probabil, cea mai ieftină soluție cu putință pentru a ajunge să ai un centru de comunicații în fiecare dintre aceste sate. Sectorul privat nu va merge acolo, vă spun sigur. Costă foarte mult, costurile pe abonat sunt atât de mari încât nimeni din sectorul privat nu face acte de caritate și nu va avea niciodată vreun interes să meargă acolo. Serviciul universal cu care se acoperă cheltuielile de mers în zone greu accesibile pentru cei care sunt desemnați să facă acest serviciu nu va reuși să culeagă bani suficienți pentru ca aceste zone să fie acoperite în termen util, în timp util. Este una dintre soluțiile care rezolvă această problemă de comunicare. Ce se întâmplă după aceea, după ce ai stabilit un nod de comunicare acolo, asta este o altă discuție. Există foarte multe lucruri care se pot face, eu vă dau un exemplu care nu știu cât de mult o să placă și cât de mult n-o să placă, eu cred că ar fi foarte important să înființăm un tip de bursă agricolă de tip ebay, ca țăranul să nu mai fie nevoit să dea puținul grâu pe care îl produce ăluia la care este arondat de facto. Dar, este un exemplu de ce se poate face cu un asemenea telecentru. Sigur, alte exemple vi le-a dat doamna ministru înainte. Cred că este o abordare pragmatică, pentru că nu avem alta. Nu avem bani să putem asigura comunicații în acele zone, penetrarea pe linie fixă în România și, vă rog să țineți minte acest număr, este de 23%, atât este, acesta este accesul cetățenilor României, plus a unei părți din companii, de fapt dacă vorbim de cetățeni, vorbim de un acces de undeva de 14%, acesta este nivelul de acces al românului la mijloace de comunicație, astăzi, în 2004. Comunicații fixe și ieftine. Dacă ne referim la accesul la internet, cifra scade mult mai mult, cifra reală a unui site individual.

Domnul Valer Dorneanu:

Stimate coleg, eu știu câtă informatică știți, dar, totuși, am adoptat procedura de urgență...

Domnul Varujan Pambuccian:

Atâta voiam să spun, acesta este motivul și acesta mi se pare un motiv suficient să facem acest pas.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Dan Brudașcu.

Domnul Dan Brudașcu:

Vă mulțumesc, domnul președinte. Țin să mulțumesc și antevorbitorului, pentru că ne-a readus aminte cu ceea ce ar trebui să se ocupe comisia domniei sale, nu am înțeles calitatea în care a susținut proiectul de lege aflat în dezbatere.

Domnul Valer Dorneanu:

De deputat, stimate coleg, în calitate de deputat!

Domnul Dan Brudașcu:

În ceea ce privește... acum, cu clarificările dumneavoastră reușesc să mă luminez. Vă mulțumesc.

Am ascultat cu foarte multă atenție și emoție intervenția doamnei ministru și vreau să vă asigur, domnule președinte, că am sesizat că, așa cum legea este extrem de încâlcită, așa au fost și explicațiile domniei sale.

Domnia sa amestecă școlile, elevii, societățile comerciale, micii întreprinzători cu economia.

De asemenea, domnia sa vorbește despre nevoia de înnoire a documentelor pentru cetățeni. Care documente? Că dacă este vorba de cele de identitate, au existat alte acte normative prin care s-a reglementat modalitatea de rezolvare. Domnia sa vorbește despre discrepanțe la nivelul a 400 de localități. Discrepanțe în raport cu ce? Sau nu înțelege domnia-sa noțiunea de discrepanțe și ar trebui să i se explice.

În ceea ce privește acest proiect de lege, dați-mi voie, pe lângă intervențiile liderului grupului meu parlamentar, să mai precizeze încă un element. Cred că în momentul de față, la nivelul inițiatorului acestui proiect de lege, este foarte neclar conținutul Proiectului "Economia bazată pe cunoaștere". Ar trebui ca aceste elemente să fie clarificate. Proiectul în sine să fie supus dezbaterii Parlamentului și abia după aceea să se promoveze ideea împrumuturilor în raport de necesitățile reale. De unde știe onor inițiatorul acestui proiect că vor fi suficiente 80 de milioane și nu vor trebui 50 de milioane sau 250 de milioane, câtă vreme ceața și vagul sunt caracteristicile fundamentale în intervențiile de până acum ale reprezentanților onor inițiatorului proiectului de lege? (Aplauze din partea Grupului parlamentar al PRM.)

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Cu aceste precizări care au depășit cadrul admis pentru dezbaterea textelor în cadrul procedurii de urgență, trecem totuși la votarea fiecăruia din aceste texte.

La titlu, dacă sunt obiecțiuni?

Cine este pentru? Vă rog să votați. Cine este pentru?

Voturi împotriva titlului. Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

Cu 61 voturi pentru, cu 46 de voturi împotrivă, nici o abținere, titlul a fost votat.

La art.1. Dacă sunt observații? Nu sunt. Votat în unanimitate.

La art.2. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.3. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.4. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.5. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.6 și 7. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Art.8. Nu sunt obiecțiuni. Votat în unanimitate.

Domnul deputat Pambuccian.

 

Domnul Varujan Pambuccian:

Eu am avut o serie de amendamente la comisie.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule Pambuccian, dumneavoastră vreți să fie adoptată această lege pentru care ați votat și care trebuie să meargă în seara aceasta la Senat sau vreți să o mai trimitem la comisie la dumneavoastră, să fie votată?

 

Domnul Varujan Pambuccian:

Avem amendamente de fond. Și vă spun de ce. Pentru că există o recorelare între legea cu unitățile de management... noi le-am corelat. (Consultări.)

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

În raport de controversele care s-au născut, vă propun să amânăm legea până mâine dimineață.

Cine este pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 6 decembrie 2021, 4:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro